Epoksia?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Empä tiedä mutta nyt heräsi semmoinen mutu että kun löytää reitin teollisuuden bulkkituoteiden kanaviin niin mahtaisi epoksin hintakin pudota johonkin 5 € pintaan kilolta...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
ei kai ny ihan sentäs
mut 15€/kg on aika kohtuullinen pienemmissä erissä .. jos ostat 1000 tonnia vuodessa voi hinta pudota tonne 4-5€/kg tasolle ;-)
on tullut tollasista määristä nääs turistua joskus ( tehtaan kanssa).
tuli tossa käytyä Venetsiassa ihailemassa veneitä männä viikonloppuna ( häämatkalla) .... ainuttakaan Rivaa ei sattunut silmiin, mutta muutamia mahonkisia taksiveneitä, hyvännäköisiä nekin. Sitä tuli ihmeteltyä kun meillä aina kohkataan jos talon kellarista löytyy kostea läikkä, siellä kun kellarikerrokset on kaikki tyynni veden alla ja seinät homeen peitossa parin metrin korkeudelta ...
on tullut tollasista määristä nääs turistua joskus ( tehtaan kanssa).
tuli tossa käytyä Venetsiassa ihailemassa veneitä männä viikonloppuna ( häämatkalla) .... ainuttakaan Rivaa ei sattunut silmiin, mutta muutamia mahonkisia taksiveneitä, hyvännäköisiä nekin. Sitä tuli ihmeteltyä kun meillä aina kohkataan jos talon kellarista löytyy kostea läikkä, siellä kun kellarikerrokset on kaikki tyynni veden alla ja seinät homeen peitossa parin metrin korkeudelta ...
Mile
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Yksi kaveri väitti, että epoksia (ei kyllä osannut tarkemmin sanoa millaista) saa Venäjällä vähitäin noin euron kilo.
Meillä nyt kohkataan kaikesta. Minusta on kauheaa, että ruuan tärkeimmät ominaisuudet on nytkyään rasvattomuus ja edullisuus. Kukaan ei puhu enää mausta.
Yritäpä ostaa juusto lähikaupasta. Ei mitään juuston tapaistakaan tarjolla. Pelkkiä pyyhekumin makuisia juuston näköisiä kumiklönttejä.
Kyllä sen ymmärtää että jos kasvava sukupolvi syö vaan kumijuustoa ja heinää, niin ei ne voi arvostaa muuta kuin muoviveneitä (huh, pääsinpäs takaisin veneaiheeseen, ettei tule huomauttamista ;-).
Hannu
Meillä nyt kohkataan kaikesta. Minusta on kauheaa, että ruuan tärkeimmät ominaisuudet on nytkyään rasvattomuus ja edullisuus. Kukaan ei puhu enää mausta.
Yritäpä ostaa juusto lähikaupasta. Ei mitään juuston tapaistakaan tarjolla. Pelkkiä pyyhekumin makuisia juuston näköisiä kumiklönttejä.
Kyllä sen ymmärtää että jos kasvava sukupolvi syö vaan kumijuustoa ja heinää, niin ei ne voi arvostaa muuta kuin muoviveneitä (huh, pääsinpäs takaisin veneaiheeseen, ettei tule huomauttamista ;-).
Hannu
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
ja metanolia viinan sijaan
Taitaa olla vähän sellanen juttu kuin sikäläinen väärennetty viinakin .. myydään metanolia viinana ja porukoilta lähtee nökö ellei henkikin ; hassua sinänsä koska metanolin hinta on tavallista viinaa korkeampi - mutta väliäkö sillä jos hakee "nykäsen valinnasta" .
Tulee mieleen nykyisillä öljyn hinnoilla että 1€/kg ei pitäisi mitään petrokemian tuotetta saada kuin korkeintaan epäkuranttia tavaraa , vanhentuneita eriä tai sitten varastettua. Vertailun vuoksi 2-k polyuretaanin litkuhinnat n. 2.5-3€/kg
Kerrotaan sitä tarinaa Baltian vapautumisen ajoilta, kun jonkun länsifirman kaveri oli katsastamassa sikäläisiä mahdollisuuksia, että oli huomannut jännän mustan soutuveneen jollakin sikäläisellä hepulla . Lähempi tarkastelu osoitti että puatti oli veistetty hiilikuidusta ... pojat olivat jääneet työttömiksi neuvostoajan pajalta, ja kun tuota hiilikuitua oli nurkissa lojumassa tonneittain, niin pitihän siitä jotakin keksiä ...... tiedä sitten onko tarina tosi.
Tulee mieleen nykyisillä öljyn hinnoilla että 1€/kg ei pitäisi mitään petrokemian tuotetta saada kuin korkeintaan epäkuranttia tavaraa , vanhentuneita eriä tai sitten varastettua. Vertailun vuoksi 2-k polyuretaanin litkuhinnat n. 2.5-3€/kg
Kerrotaan sitä tarinaa Baltian vapautumisen ajoilta, kun jonkun länsifirman kaveri oli katsastamassa sikäläisiä mahdollisuuksia, että oli huomannut jännän mustan soutuveneen jollakin sikäläisellä hepulla . Lähempi tarkastelu osoitti että puatti oli veistetty hiilikuidusta ... pojat olivat jääneet työttömiksi neuvostoajan pajalta, ja kun tuota hiilikuitua oli nurkissa lojumassa tonneittain, niin pitihän siitä jotakin keksiä ...... tiedä sitten onko tarina tosi.
Mile
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: ja metanolia viinan sijaan
Eikös melkein kaikki petrokemian tavara ole alunperin "varastettua"? Mitä se jenkkiyhtiöiden toiminta tuolla kentillä muuta on kuin varastamista?Mile kirjoitti:tai sitten varastettua
Neuvostoajan venetuotteista tahtoo Volga 70 kantosiipiveneen!


Lisää kuvia ja juttua:
http://www.foils.org/gallery/volgaall.htm
Käytiin Karjalan auettua 90-luvun alkupuolella isäukon kanssa katsomassa hänen vanhaa kotitaloa Koivistola, ja Koiviston satamassa oli muutama tuollainen Volga ajossa.
Vene nousi hämmästyttävän pienellä nopeudella ylös vedestä. Kantosiivet vaikuttivat tosi nostovoimaisilta. Melkein kun se liikkeelle lähti, se heti alkoi kavuta. Muistan ajatelleeni, että se näytti siltä, kuin vene olisi herännyt ja noussut jaloilleen.
Ja nuo Volgat olivat omalla tavallaan karun kauniita. Vähän kuin alumiinipellistä niitattu ChrisCraft. Ja tuo "keulahammas", kerrankin vähän erilaista muotolua...
Hannu
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
- Paikkakunta: Pori
No joo. En ainakaan minä ole vielä sokeaksi tullut ja henkikin pihisee jotenkuten, vaikka olen tuota 10 euron epoksia käytellytkin. No mutta vakavasti ottaen, mulla on kyllä ihan hyviä kokemuksia aineesta. Hiukan valuvaistahan se on, mutta sopivasti paksunnettuna tuo taipumus saadaan kyllä kuriin. Kukas sitä puhelikaan perunajauhosta täyteaineena? Tuli nimittäin kokeiltua ja toimii tosi hyvin. Lasijauhosta tulee melkolailla kivikova lopputulos. Vehnäjauhojakin kokeilin, mutta se tuntuu pehmenevän kolmen viikon vedessäliotuksen ja muutaman pakastimessa käyttämisen jälkeen. Tuo aikaisemmin mainitsemani vahvikekuitu (enkelipöly) toimii hienosti ja on suht helppo hioa. Muuten tuosta lakanakankaasta hytin kattoon epoksoituna mulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Kankaan olen sitten maalannut ja hyvin on kestänyt. On ollut helppo pitää puhtaana ja pinta on ihan nätti.
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
- Paikkakunta: Pori
Kokeilenpa piruuttani laittaa kuvan yhdestä vanhasta projektistani. En tiedä onnistuuko.
Tuossa paatissa on kansi ja hyttien katot epoksoitu aiemmin kerrotulla tavalla. En tiedä missä päin paatti nykyään seikkailee. Myin sen Lahden seuduille. No joo, kovin ylpeä en tekeleestä ole. Ikkunat ovat turhan suoraviivaiset, mutta kysymys on ensimmäisestä harjoitelmastani.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
kantosiivet
tekipä yks ruåttalainen pomppimalla kulkevan kantosiipivehkeen ... vähän kuin Jopon runkoon olis siivet laitettu pyörien tilalle .... kaveri hyppi jalkatapeilla ja rungon jousto takasiiven kanssa toimi kalanpyrstön tavoin työntäen laitetta eteenpäin ... pysyi komeasti pinnalla ja kulki melkoista vauhtia niiden kantosiipien varassa.
Vaneriveneitä Rakentamaan - kirjassa oli muistaakseni ohjeet kantosiiven tekemiseksi ... nehän voi periaatteessa kiinnittää mihin tahansa ruuheen .. koneeksi sitten joko tosi pitkärikinen, tai hissillä oleva , tai nivelakseli ( niitä taitaa olla vaan isoissa vehkeissä) .
nostovoimaa siipi tuottaa lentokoneen siiven tavoin , nyrkkikaava on n.
nostovoima ( newtonia) = 0.5 x A ( siiven ala neliömetreinä) x 1000 kg/m^3 x v^2 ( nopeus m/s) x Cl ( profiilin nostovoimakerroin , alle 1.3 yleensä )
eli esim. 10 cm x 100 cm ( = 0.1 m^2) siipi nostaa 10 solmun nopeudella (nostovoimakertoimella 1) n. 1300 kg .. jotta puatti ei pomsahtaisi vedestä ilmojen teille tulee siiven kohtauskulman olla pienempi jolloin nostovoimakerroin alenee ( on kohtauskulmasta riippuvainen ) ... jolloin saman nosteen aikaansaamiseksi pitää ajaa kovempaa .... tällöin myös siiven synnyttämä vastus on alhaisempi.
Jotta paatti pysyisi pystyssä tulee ainakin etumaisella siivellä olla jonninverran V-kulmaa ( samaan tapaan kuin paatin pohjassa) , mikä lisää kallistusvakavuutta.
Siiven pitää olla melko vahva kestääkseen moiset voimat, mutta kannatin kannattaa tehdä kiinnityspisteen ympäripyörähtäväksi pakkomurtosokalla varustettuna, niin kiville ajo ei satu liian kipeesti,
Vaneriveneitä Rakentamaan - kirjassa oli muistaakseni ohjeet kantosiiven tekemiseksi ... nehän voi periaatteessa kiinnittää mihin tahansa ruuheen .. koneeksi sitten joko tosi pitkärikinen, tai hissillä oleva , tai nivelakseli ( niitä taitaa olla vaan isoissa vehkeissä) .
nostovoimaa siipi tuottaa lentokoneen siiven tavoin , nyrkkikaava on n.
nostovoima ( newtonia) = 0.5 x A ( siiven ala neliömetreinä) x 1000 kg/m^3 x v^2 ( nopeus m/s) x Cl ( profiilin nostovoimakerroin , alle 1.3 yleensä )
eli esim. 10 cm x 100 cm ( = 0.1 m^2) siipi nostaa 10 solmun nopeudella (nostovoimakertoimella 1) n. 1300 kg .. jotta puatti ei pomsahtaisi vedestä ilmojen teille tulee siiven kohtauskulman olla pienempi jolloin nostovoimakerroin alenee ( on kohtauskulmasta riippuvainen ) ... jolloin saman nosteen aikaansaamiseksi pitää ajaa kovempaa .... tällöin myös siiven synnyttämä vastus on alhaisempi.
Jotta paatti pysyisi pystyssä tulee ainakin etumaisella siivellä olla jonninverran V-kulmaa ( samaan tapaan kuin paatin pohjassa) , mikä lisää kallistusvakavuutta.
Siiven pitää olla melko vahva kestääkseen moiset voimat, mutta kannatin kannattaa tehdä kiinnityspisteen ympäripyörähtäväksi pakkomurtosokalla varustettuna, niin kiville ajo ei satu liian kipeesti,
Mile
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
arka aihe
"
Eikös melkein kaikki petrokemian tavara ole alunperin "varastettua"? Mitä se jenkkiyhtiöiden toiminta tuolla kentillä muuta on kuin varastamista? "
eiköhän jätetä koti, kirkko ja isänmaa - aiheet tämän palstan ulkopuolelle...
mutta pakko kommentoida, että eiköhän se musta kulta olisi jäänyt poraamatta jos se olisi saanut jäädä yksin kamelikuskien harteille ... no mene ja tiedä, ovat ainakin oppineet siitä rokottamaan.
Eikös melkein kaikki petrokemian tavara ole alunperin "varastettua"? Mitä se jenkkiyhtiöiden toiminta tuolla kentillä muuta on kuin varastamista? "
eiköhän jätetä koti, kirkko ja isänmaa - aiheet tämän palstan ulkopuolelle...
mutta pakko kommentoida, että eiköhän se musta kulta olisi jäänyt poraamatta jos se olisi saanut jäädä yksin kamelikuskien harteille ... no mene ja tiedä, ovat ainakin oppineet siitä rokottamaan.
Mile
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: arka aihe
Joo, olet ihan oikeassa, tuppaa minulta aina välillä mela karkaamaan käsistä :-)Mile kirjoitti:"
eiköhän jätetä koti, kirkko ja isänmaa - aiheet tämän palstan ulkopuolelle...
Vaikka nuo kolme mainitsemaasi ovatkin positiivisia ja perushyviä aiheita, ja vaikka varkaat on varkaita, vaikka ne öljyssä paistais, ei ne tosiaan kuulu tänne.
Alkujaanhan koko Internetissä oli kaikki politiikka, uskonto ja KAUPALLISUUS jyrkästi kiellettyä. Vanhat hyvät ajat...
Hannu
Viimeksi muokannut hannuvartiala, 22 Huhti 2005 08:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lill-Klas
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
- Paikkakunta: Vantaa
Re: kantosiivet
Tässä olisi muutama linkki joissa härveliin toimintaan voi tutustua lähemmin.Mile kirjoitti:tekipä yks ruåttalainen pomppimalla kulkevan kantosiipivehkeen ... vähän kuin Jopon runkoon olis siivet laitettu pyörien tilalle .... kaveri hyppi jalkatapeilla ja rungon jousto takasiiven kanssa toimi kalanpyrstön tavoin työntäen laitetta eteenpäin ... pysyi komeasti pinnalla ja kulki melkoista vauhtia niiden kantosiipien varassa.
http://www.trampofoil.info/indexen.html
Voihan "polkukantosiipi härvelin" tehdä myös puusta ;-)
http://www.trampofoil.com - tässä lisää, kannattaa tsekata myös erikoinen purjevene jolla on tarkoitus rikkoa 50 solmun raja.
http://www.foilkayak.com - tässäkin on kyseessä kantosiivillä kulkeva vesipeli.
Lill-Klas
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
kiitti linkistä!
kiitos tosta trampofoilin linkistä .. itse on joskus tullut suunniteluta kaikenlaisia härveleitä ( jääneet piirustulaudalle) ... yksi ajatus oli tehdä polkimilla poljettava kantosiipilaite ... polkupyörän polkimista vipu-kampivälitys kalanpyrstöpropulsiolaitteelle .... aattelin että olis voinut olla yhtä villin näköinen tyynellä sumuisella selällä kuin Tankki täyteen tv-sarjan pappi pappatunturillaan matalalla luodolla .... kyllähän jeesuskin käveli , mutta ku pastorilta moposta loppu bensa kesken järven - mahtoi tätä "ihmettä" kiikaroinut äijä ihmetellä.
Unohtui muuten tuosta kantosiiven nostovoiman nyrkkikaavasta lopulta muuntaa newtonit helpommin miellettäviksi kiloiksi ( juu, ja mahdollisille saivartelijoille tiedoksi että kilolla takoirtetaan kp kilopondia eli yhden kilon painovoimaa .. siis sitä mitä ihminen mieltää pitäessään kädessään yhden kilon punttia - kun massa kuitenkin on kiloissa, niin helpottaa jos käyttää vastaavan suuruista yksikköä)
eli muunnos newtoneista kiloiksi menee jakamalla newtonit 9.81:llä , eli 1300 N vastaa 132,5 kg painoa .... kas kummaa kun kun on tarkalleen oma elopainoni!?
Että alle satakiloisilla ei ole lupaa omiin mielipiteisiin! Sellaset punnitaan neuvolassa - yli satakiloiset teollisuusvaa-alla ;-)
Tuli muuten joskus nähtyä mainospätkä vehkeestä jota vedettiin veneen perässä .. siinä oli ikääkuin penkki jossa istua, alla wake-boardin tapainen, ja sen alla n. puoli metriä syvemmällä lentsikan näköinen kantosiipisysteemi ..... kun vauhtia piisasi niin sillä kaveri veteli komeita hyppyjä korkealle ilmaan , ja kurveissa riittää G:tä kaiketi tiukemmin kuin vesijeteillä!
Niistä profiileista vielä .. kun tarkoitus ajella kohtuullisen hiljaa, niin esim. Clark Y saattanee sopia varsin hyvin , kovassa vauhdissa nämä kuperat alkavat kavitoimaan samaan tapaan kuin potkurikin, joten silloin sopinee kiilamainen muoto mainiosti.
Vähän eksytty epoksiaiheesta .. mutta puusta ja epoksista näitäkin härveleitä on helppo tehdä - ellei keksi parempaa tekemistä ( tai sitten eukko tässä tapauksessa ( talon remonttia ja vaipanvaihtoa:-)).
Unohtui muuten tuosta kantosiiven nostovoiman nyrkkikaavasta lopulta muuntaa newtonit helpommin miellettäviksi kiloiksi ( juu, ja mahdollisille saivartelijoille tiedoksi että kilolla takoirtetaan kp kilopondia eli yhden kilon painovoimaa .. siis sitä mitä ihminen mieltää pitäessään kädessään yhden kilon punttia - kun massa kuitenkin on kiloissa, niin helpottaa jos käyttää vastaavan suuruista yksikköä)
eli muunnos newtoneista kiloiksi menee jakamalla newtonit 9.81:llä , eli 1300 N vastaa 132,5 kg painoa .... kas kummaa kun kun on tarkalleen oma elopainoni!?
Että alle satakiloisilla ei ole lupaa omiin mielipiteisiin! Sellaset punnitaan neuvolassa - yli satakiloiset teollisuusvaa-alla ;-)
Tuli muuten joskus nähtyä mainospätkä vehkeestä jota vedettiin veneen perässä .. siinä oli ikääkuin penkki jossa istua, alla wake-boardin tapainen, ja sen alla n. puoli metriä syvemmällä lentsikan näköinen kantosiipisysteemi ..... kun vauhtia piisasi niin sillä kaveri veteli komeita hyppyjä korkealle ilmaan , ja kurveissa riittää G:tä kaiketi tiukemmin kuin vesijeteillä!
Niistä profiileista vielä .. kun tarkoitus ajella kohtuullisen hiljaa, niin esim. Clark Y saattanee sopia varsin hyvin , kovassa vauhdissa nämä kuperat alkavat kavitoimaan samaan tapaan kuin potkurikin, joten silloin sopinee kiilamainen muoto mainiosti.
Vähän eksytty epoksiaiheesta .. mutta puusta ja epoksista näitäkin härveleitä on helppo tehdä - ellei keksi parempaa tekemistä ( tai sitten eukko tässä tapauksessa ( talon remonttia ja vaipanvaihtoa:-)).
Mile
- caracal
- Viestit: 198
- Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44
Virittele liimauskohteen ympärille pahvilaatikosta koppa, ja laita se hiustenkuivain tai auton sisätilan lämmitin sitä lämmittämään. Lämpömittarilla voit tarkistaa millaiset olosuhteen saat, ja sitten valitset liiman, joka kovettuu saavuttamassasi lämpötilassa ja sellaisessa ajassa, minkä voit paloturvallisesti (=valvotusti) pitää lämmitystä yllä.tevisu kirjoitti:Pitäisi - olosuhteiden pakosta - pari puutulppaa liimata vesirajan alapuolen lautaan nyt pakkasella. Paikkaan nuo muutamat ruuvinreiät 10 mm tulpalla, joka on porattu noin puoleenväliin lautaa.
Onnistuisiko kenties jollain Aralditin tapaisella muutaman minuutin pikaepoksilla ja hiustenkuivaajalla tulppa kerrallaan? Kokemuksia?
Nopeasti kovettuvien epoksien lämmönkesto ei ole niin hyvä kuin hitailla, muuten hitaasti kovettumiseen ei liity mitään sellaista taikaa kuin esim jälkiuunileivän paistossa. Suomen vesillä vesirajan alapuolella rakenne tuskin koskaan merkittävästi lämpenee.
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti: