Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut puu?
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut puu?
Moi,
Osaisittekohan auttaa amatööriä? Olen toiminut ihanan ja kauniin Fiskarin omistajana nyt pari vuotta. En ole pahemmin kysynyt neuvoja, joten kaikki korjaavat toimenpiteet (Moottori, startti, lakkaukset, paikkaukset, pohjan tiivistys...) on tehty kahteen tai kolmeen kertaan, johtuen siitä että ne on tehty aluksi väärin. Joten jos nyt sais vaikka ensimmäisellä yrittämällä veneen kuntoon
Ongelma on tämä:
https://www.dropbox.com/sh/rhs7jgjiqt95 ... 9WV-W63Xja" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli huomasin maalin irtoilevan parista kohtaa kannesta. Lähdin rapsuttelemaan sitä irti ja kauhukseni huomasin että sehän on täysin laho niistä kohdista. Pehmeät osat on nyt raaputeltu kaikki pois. Huomasin että veneessä on ilmeisesti ollut aiemmin lakkapintainen kansi, jonka päälle on laitettu vaneri ja tämä maalattu valkoiseksi. Jostain vesi on päässyt näihin kahteen kohtaan ja pikkuhiljaa lahottanut ikävästi puuta.
Tällaista työjärjestystä olen ajatellut
-Sahailen tuon nätiksi
-Paikkaan ensin tukipuut sieltä alta
-Kuviosahalla sopivan kokoinen pala vaneria mikä menee siihen päälle. Tämän kiinnitys ja kitillä tiivistys
-Päälle maalia.
Muutamia kysymyksiä heräilee:
-Näyttääkö tuo siltä että nuo kannattaa vain paikata? Vai laittaako koko kannen vaihtoon?
-Olenko aivan hakoteillä tuon suunnitelmani kanssa?
-Jos en ole varma että onko siinä ollut hometta, kannattaako silti imeyttää jonkin sortin homeenestoainetta siihen?
-Onko jotain muuta tököttiä/litkua mitä tuohon kannattaisi käyttää?
Kaikenlaiset neuvot ovat erittäin tervetulleita. Kiitos etukäteen!
Osaisittekohan auttaa amatööriä? Olen toiminut ihanan ja kauniin Fiskarin omistajana nyt pari vuotta. En ole pahemmin kysynyt neuvoja, joten kaikki korjaavat toimenpiteet (Moottori, startti, lakkaukset, paikkaukset, pohjan tiivistys...) on tehty kahteen tai kolmeen kertaan, johtuen siitä että ne on tehty aluksi väärin. Joten jos nyt sais vaikka ensimmäisellä yrittämällä veneen kuntoon
Ongelma on tämä:
https://www.dropbox.com/sh/rhs7jgjiqt95 ... 9WV-W63Xja" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli huomasin maalin irtoilevan parista kohtaa kannesta. Lähdin rapsuttelemaan sitä irti ja kauhukseni huomasin että sehän on täysin laho niistä kohdista. Pehmeät osat on nyt raaputeltu kaikki pois. Huomasin että veneessä on ilmeisesti ollut aiemmin lakkapintainen kansi, jonka päälle on laitettu vaneri ja tämä maalattu valkoiseksi. Jostain vesi on päässyt näihin kahteen kohtaan ja pikkuhiljaa lahottanut ikävästi puuta.
Tällaista työjärjestystä olen ajatellut
-Sahailen tuon nätiksi
-Paikkaan ensin tukipuut sieltä alta
-Kuviosahalla sopivan kokoinen pala vaneria mikä menee siihen päälle. Tämän kiinnitys ja kitillä tiivistys
-Päälle maalia.
Muutamia kysymyksiä heräilee:
-Näyttääkö tuo siltä että nuo kannattaa vain paikata? Vai laittaako koko kannen vaihtoon?
-Olenko aivan hakoteillä tuon suunnitelmani kanssa?
-Jos en ole varma että onko siinä ollut hometta, kannattaako silti imeyttää jonkin sortin homeenestoainetta siihen?
-Onko jotain muuta tököttiä/litkua mitä tuohon kannattaisi käyttää?
Kaikenlaiset neuvot ovat erittäin tervetulleita. Kiitos etukäteen!
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Olen nyt lueskellut forumilta erilaisia posteja mutta en ole löytänyt vastausta noihin epäselvyyksiin. Puu alkaa nyt olemaan senv erran kuivaa että korjaavia toimenpiteitä voidaan suorittaa. Arvostaisin jos joku edes hihkaisisi että olen oikeilla/väärillä teillä tuon suunnitelmani kanssa.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Moro
Korjaus kohteesi on sen verran laaja että vaatii vähän enemmän pohdintaa...
Tiedät varmaan itsekkin, että jos haluaa kunnollisen kestävän lopputuloksen, olisi koko kansi purettava ja tehtävä alusta alkaen uusiksi aloittaen kaarista.
Mutta jos haluaa tehdä tilapäisen korjauksen, joka on sitten myöhemmin korjattava kunnolla, niin suunnitelmasi kuullostaa suhtkoht oikealta.
Tärkeätä tietenkin tilapäiskorjauksessa olisi estää lisävähingon syntyminen ja saada vuodot kuriin.
Tietenkin mahdollisimman laajalta alueelta kannattaisi poistaa lahot ettei puuhun jäisi vanhaa lahoa.
Vanerin paikkauksessa kannattaisi paikattavien kohtien reunat viistää. Silloin vaneripaikka ei halkeaisi saumastaan niin helposti ja vältyttäsiin vuotavilta paikoilta.
Joku vedenpitävä pinnoite kanteen/ruffin-kattoon tulisi päälimmäiseksi laittaa. Pelkkä maali on heikohko suoja. Kattokangas, lasikuitukangas (epoksilla tai polyesterillä) tai rimakansi???
Liimana käyttäsin epoksia ja täyteaineena puukuitua tms. Epoksista saat lujan tiiviin vedenkestävän pakkelinkin. Rosteri ruuvit noiden ruostuneiden naulojen tilalle.
Päältä kyllästäisin hitaasti kovettuvalla epoksilla tai sitten lahosuoja pellavaöljyseoksella jos et halua epokseihin lähteä (epoksi kyllästys vaatii epoksi maalin.) Öljykyllästys taas vaatii öljymaalin.
Lahosuojaa ja kyllästettä kannattaa lotrata reilusti sisäpuolelle ja piiloon jääviin osiin.
Jos maalaamiseen päädyt niin pinnaksi kunnon 2-komp epoksimaali, se kestää vettä, täyttää rakoja ja tiivistää. Tietysti vanha maali voi kuplia jos se on joku öljymaali...
Tärkeää olisi löytää kaikki vuotokohdat, sillä vedellä on notkea selkä ja se saattaa vanerin ja rimakannen välissä kulkea alaspäin pitkänkin matkan ja lahottaa sitten ne alimmat kohdat.
Nortti
Korjaus kohteesi on sen verran laaja että vaatii vähän enemmän pohdintaa...
Tiedät varmaan itsekkin, että jos haluaa kunnollisen kestävän lopputuloksen, olisi koko kansi purettava ja tehtävä alusta alkaen uusiksi aloittaen kaarista.
Mutta jos haluaa tehdä tilapäisen korjauksen, joka on sitten myöhemmin korjattava kunnolla, niin suunnitelmasi kuullostaa suhtkoht oikealta.
Tärkeätä tietenkin tilapäiskorjauksessa olisi estää lisävähingon syntyminen ja saada vuodot kuriin.
Tietenkin mahdollisimman laajalta alueelta kannattaisi poistaa lahot ettei puuhun jäisi vanhaa lahoa.
Vanerin paikkauksessa kannattaisi paikattavien kohtien reunat viistää. Silloin vaneripaikka ei halkeaisi saumastaan niin helposti ja vältyttäsiin vuotavilta paikoilta.
Joku vedenpitävä pinnoite kanteen/ruffin-kattoon tulisi päälimmäiseksi laittaa. Pelkkä maali on heikohko suoja. Kattokangas, lasikuitukangas (epoksilla tai polyesterillä) tai rimakansi???
Liimana käyttäsin epoksia ja täyteaineena puukuitua tms. Epoksista saat lujan tiiviin vedenkestävän pakkelinkin. Rosteri ruuvit noiden ruostuneiden naulojen tilalle.
Päältä kyllästäisin hitaasti kovettuvalla epoksilla tai sitten lahosuoja pellavaöljyseoksella jos et halua epokseihin lähteä (epoksi kyllästys vaatii epoksi maalin.) Öljykyllästys taas vaatii öljymaalin.
Lahosuojaa ja kyllästettä kannattaa lotrata reilusti sisäpuolelle ja piiloon jääviin osiin.
Jos maalaamiseen päädyt niin pinnaksi kunnon 2-komp epoksimaali, se kestää vettä, täyttää rakoja ja tiivistää. Tietysti vanha maali voi kuplia jos se on joku öljymaali...
Tärkeää olisi löytää kaikki vuotokohdat, sillä vedellä on notkea selkä ja se saattaa vanerin ja rimakannen välissä kulkea alaspäin pitkänkin matkan ja lahottaa sitten ne alimmat kohdat.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Kiitos oikein paljon! Tuosta tarttui muutama vinkki matkaan mitä aion ehdottomasti käyttää. Vielä kerran kiitos
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Sen verran korjaan norttia, ettei epoksin päälle ole mikään pakko laittaa epoksimaalia. Siihen käy käytännössä mikä vaan. Öljykyllästys on sitten juu nirso päälle tulevasta aineesta.
Muutenhan siinä olikin tärkeimmät. Jos haluaavähän investoida opiskeluun, niin vanhaan kanteen voisi harjoitella epoksi-lasikangas pinnoituksen tekoa paikkojen laiton jälkeen. Sillä voi päästä jo pitkälle, ja sitten on kokemusta, jos uusii koko kansivanerin.
Muutenhan siinä olikin tärkeimmät. Jos haluaavähän investoida opiskeluun, niin vanhaan kanteen voisi harjoitella epoksi-lasikangas pinnoituksen tekoa paikkojen laiton jälkeen. Sillä voi päästä jo pitkälle, ja sitten on kokemusta, jos uusii koko kansivanerin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Moro
Nii juu, aivan oikein, voihan epoksin päälle laittaa mitä vaan, mutta ainoa mikä siinä pidempää kestää ja pysyy on epoksimaali/lakka.
Nortti
Nii juu, aivan oikein, voihan epoksin päälle laittaa mitä vaan, mutta ainoa mikä siinä pidempää kestää ja pysyy on epoksimaali/lakka.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Ei tuo edelleenkään pidä paikkaansa, se on kuivuttuaan hyvinkin neutraali alusta toisin kun esim.polyesterihartsi. Se vaan pitää hioa hyvin, kuten muutkin alustat ennen maalausta. Akryyliautomaalilla tai uretaanivärillä tulee oikein hyvää pintaa sille. Esim. Hempelin poly best 2-k uretaaniväri on osoittautunut oikein hyväksi epoksin päällä. Vastustaa himmentymistä ja naarmuja vielä yli 15 vuotiaanakin. Vesirajan yläpuolella näkyvissä osissa voi toki käyttää epoksimaaliakin, mutta niillä monilla on ikävä taipumus menettää ulkonäkönsä auringossa.Northling kirjoitti:Moro
Nii juu, aivan oikein, voihan epoksin päälle laittaa mitä vaan, mutta ainoa mikä siinä pidempää kestää ja pysyy on epoksimaali/lakka.
Nortti
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Moro CC
No juu olet sikäli oikeassa juu että 2-komp maalit kestää (mun ajatusvirhe oli tässä se että kategorioin kaikki 2-komp maalit epoksimaalin alle)
Itseasiassa olinkin siinä uskossa että Hempelin Poly-Best olisi ollut epoksipohjainen (My Bad). Olen H P-B:llä nimenomaan maalannut epoksoidun vaneriveneeni joskus.
No muotoillaanpa asia paremmin: Epoksi kovana ja imemättömänä pintana edellyttää suojamaalipinnakseen korkean tartuntakyvyn omaavia 2-komponentti maaleja, kuten lasikuitu/vene/auto-maalit ja epoksimaalit.
Hyvinkin hiotussa epoksi pinnassa ei tahdo kestää pehmeät lakat ja maalit kuten öljy tai öljy-alkydi-uretaani sekoitteet. Pehmeät joustavat maalit vaativat tartunnaksi osittaista imeytymistä maalattavaan puuhun. Epoksin päältä esim öljylakan tai Miranolin voi kynnellä repäistä yhtenä kalvona irti.
Nortti
No juu olet sikäli oikeassa juu että 2-komp maalit kestää (mun ajatusvirhe oli tässä se että kategorioin kaikki 2-komp maalit epoksimaalin alle)
Itseasiassa olinkin siinä uskossa että Hempelin Poly-Best olisi ollut epoksipohjainen (My Bad). Olen H P-B:llä nimenomaan maalannut epoksoidun vaneriveneeni joskus.
No muotoillaanpa asia paremmin: Epoksi kovana ja imemättömänä pintana edellyttää suojamaalipinnakseen korkean tartuntakyvyn omaavia 2-komponentti maaleja, kuten lasikuitu/vene/auto-maalit ja epoksimaalit.
Hyvinkin hiotussa epoksi pinnassa ei tahdo kestää pehmeät lakat ja maalit kuten öljy tai öljy-alkydi-uretaani sekoitteet. Pehmeät joustavat maalit vaativat tartunnaksi osittaista imeytymistä maalattavaan puuhun. Epoksin päältä esim öljylakan tai Miranolin voi kynnellä repäistä yhtenä kalvona irti.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Vieläkin väitän vastaan... Kyllä ehkä öljylakan kohdalla olet oikeassa, mutta kuiva Miranol ei kyllä irtoa epoksista yhtään sen helpommin, kuin mistään muustakaan pinnasta, joka on karhennettu oikein. Uretaani tai alkydilakatkin käy siihen päälle ihan 1k tavarana.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15.04.2003 0:10
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Kas kun ei kellään ole tullut mieleen Lignu -- siis huonoksi menneen puun imeyttäminen ohennetulla epoksihartsilla. Varsinkin kun kansi on ollut, ja on nytkin kai tarkoitus päällystää fankalla tai kankaalla. Säästyisi tosi paljon aikaa, kun ei tarvitsis kaivaa ulos lahoa puuta ja sitten korvata sitä uudella puulla.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut p
Kokemuksesta tiedän, että ainakin SP 106 epoksin päällä kestää myös öljylakka.
Uusi epoksipinta tulee pestä ENNEN hiontaa, pelkkä hionta ei riitä, että amiinivahan saa pois, jos sitä on/jää pintaan, niin siinä ei kestä mikään 1-komponenttikama (eikä välttämättä mikään muukaan).
Uusi epoksipinta tulee pestä ENNEN hiontaa, pelkkä hionta ei riitä, että amiinivahan saa pois, jos sitä on/jää pintaan, niin siinä ei kestä mikään 1-komponenttikama (eikä välttämättä mikään muukaan).
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut puu?
Viime vuoden paikkaukset kanteen saatiin tehtyä. Ei mitään kauneinta jälkeä mutta näyttäisi toimivan. Kiitos vinkeistä!
Ongelmat kuitenkin jatkuvat. Eilen kävimme pohjaa tarkemmalla syynillä läpi ja sieltähän löytyis aika pahasti lahonnut kohta kölistä peräsimen lähettyviltä.
Keskeltä köliä lähti myös myrkkymaalin mukana palanen, jota aluksi luulimme puuksi. Tarkemmin katsottuamme selvisi kuitenkin että kyseess on jonkinlainen kitti, jolla köliä on paikattu jo aiemminkin. Kitin alta puu oli ihan hyvässä kunnossa.
Täältä löytyy neljä kuvaa. Yhdestä selviää kauempaa katsoen lahonneen kohdan sijainti ja toisesta sitten näkee tarkemmin lahonneen kohdan. Kolmannesta ja neljännestä kuvasta näkee keskeltä köliä irronneen palasen.
https://www.dropbox.com/sh/zpbowmxtt4r2 ... wTLOa?dl=0
Yllättäen kysymykseni kuuluukin että miten tällaista kannattaisi lähteä korjaamaan? Kova hinku olisi saada vene kesäksi vesille ja jättää isommat rempat ensi talveksi. Luuletteko että tuohon on mahdollista tehdä väliaikainen korjaava toimenpide niin että selviää kesän yli? Onko kitti yleinenkin tapa korjata vedenalaisten osien lahoamia? Miten suuren osan kitillä uskaltaa paikata?
Isompi remppa on siis joka tapauksessa tulossa mutta olisi todella loistavaa jos teiltä löytyisi vinkkiä väliaikaiseksi korjaavaksi toimenpiteeksi kesän ajaksi. Kiitos todella paljon jo etukäteen!
Ongelmat kuitenkin jatkuvat. Eilen kävimme pohjaa tarkemmalla syynillä läpi ja sieltähän löytyis aika pahasti lahonnut kohta kölistä peräsimen lähettyviltä.
Keskeltä köliä lähti myös myrkkymaalin mukana palanen, jota aluksi luulimme puuksi. Tarkemmin katsottuamme selvisi kuitenkin että kyseess on jonkinlainen kitti, jolla köliä on paikattu jo aiemminkin. Kitin alta puu oli ihan hyvässä kunnossa.
Täältä löytyy neljä kuvaa. Yhdestä selviää kauempaa katsoen lahonneen kohdan sijainti ja toisesta sitten näkee tarkemmin lahonneen kohdan. Kolmannesta ja neljännestä kuvasta näkee keskeltä köliä irronneen palasen.
https://www.dropbox.com/sh/zpbowmxtt4r2 ... wTLOa?dl=0
Yllättäen kysymykseni kuuluukin että miten tällaista kannattaisi lähteä korjaamaan? Kova hinku olisi saada vene kesäksi vesille ja jättää isommat rempat ensi talveksi. Luuletteko että tuohon on mahdollista tehdä väliaikainen korjaava toimenpide niin että selviää kesän yli? Onko kitti yleinenkin tapa korjata vedenalaisten osien lahoamia? Miten suuren osan kitillä uskaltaa paikata?
Isompi remppa on siis joka tapauksessa tulossa mutta olisi todella loistavaa jos teiltä löytyisi vinkkiä väliaikaiseksi korjaavaksi toimenpiteeksi kesän ajaksi. Kiitos todella paljon jo etukäteen!
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17.04.2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut puu?
Sulla näyttäs olevan lahoa ruffin etuosassa ja takana.
Muuallakin voipi siis olla.
Jos teet pikkupaikat niin ne uudet kohdat voi poikia oian perään ja lopputuloksesta tulee maratonilla tilkkutäkki.
Pikku paikat kannattaa ajatella ensiapuna.
Jos haet näyttävyyttä ja pitkäkestoisuutta niin kannattaa avata koko ruffin katto. Vaihtaa lahot rimat/vaneri ja asentaa uusi pinnoite. Lopputulos on hieman kalliimpi, siistimpi ja kestävämpi.
Aleksi
Muuallakin voipi siis olla.
Jos teet pikkupaikat niin ne uudet kohdat voi poikia oian perään ja lopputuloksesta tulee maratonilla tilkkutäkki.
Pikku paikat kannattaa ajatella ensiapuna.
Jos haet näyttävyyttä ja pitkäkestoisuutta niin kannattaa avata koko ruffin katto. Vaihtaa lahot rimat/vaneri ja asentaa uusi pinnoite. Lopputulos on hieman kalliimpi, siistimpi ja kestävämpi.
Aleksi
- CMK77
- Viestit: 53
- Liittynyt: 02.07.2014 8:44
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut puu?
Kansi taitaa olla paikattuna jo mutta toi köli näyttää kyllä aika laholta...
En tiedä miten sen korjaisi vaihtamatta koko tuon osuuden.
En tiedä miten sen korjaisi vaihtamatta koko tuon osuuden.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Puuveneilijän riemua ja tuskaa. Miten korjata lahonnut puu?
Moi,
Meitä on siis pari omistajaa tuolla veneellä. Yksi omistaja sai jonkinlaisen idean jolla lähtee tuota paikkaamaan. Tarkoituksena ilmeisesti sahata sopiva pala pois, uusi pala tilalle, kyllästys ja tarvittavat mönjät pintaan. Tämä siis väliaikaisena ratkaisuna täksi kesäksi. Ensi talvelle täytyy laittaa suunnitelmaksi isompi projekti pohjan korjaamiseksi, ellei mene vene sitten myyntiin..
Osaatteko sanoa ollenkaan minkälaisista summista puhutaan jos tuollaisen pysyvämmän kölin korjauksen tilaa jostain eikä tee itse?
Meitä on siis pari omistajaa tuolla veneellä. Yksi omistaja sai jonkinlaisen idean jolla lähtee tuota paikkaamaan. Tarkoituksena ilmeisesti sahata sopiva pala pois, uusi pala tilalle, kyllästys ja tarvittavat mönjät pintaan. Tämä siis väliaikaisena ratkaisuna täksi kesäksi. Ensi talvelle täytyy laittaa suunnitelmaksi isompi projekti pohjan korjaamiseksi, ellei mene vene sitten myyntiin..
Osaatteko sanoa ollenkaan minkälaisista summista puhutaan jos tuollaisen pysyvämmän kölin korjauksen tilaa jostain eikä tee itse?