Donna nousee siivilleen
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Nimimerkillä Tuffarn on ollut allekirjoittaneen "hovitoimittaja" jo vuosia ja pysyneekin sellaisena, sillä Donnaan menee messinki osia kaikenlaisia lisää niin kauan kuin entisöitävää ja entistettävää riittää. Luotan Ralfiin.
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Tämän päivän aihe, niin kuin myös huomisen ja sunnuntain on lyijymönjäys. Lauantaina menen Classic Car Showiin Lahteen.
Muuten veneen vesirajan alapuoliset laudat käsittelen molemmin puolin Pietarsaaresta ostamallani lyijymönjällä. Sisäpuolen työstä sain tänään tehtyä kolmanneksen. Sisäpuoli onkin kaiken kaikkiaan pensselitöissä hankalin osa-alue, joskin kylkien ja muiden näkyvien pintojen lakkaus vienee minut Kotkaan joka toinen päivä. Sopukoita on sisäpuolella niin paljon ja tosi ahtaissa paikoissa. Nämä pensselityöt pitäisi saada mahdollisimman pian valmiiksi, sillä veistäjä odottaa selän takana viimeistelläkseen muuten tiloja ja aukkoja. Viime viikonloppu, samoin kuin osa Pääsiäisestä menikin puhtaasti luukkujen ja erilaisten uusien taustojen kyllästämisessä.
Donna 28
P.S. Ostin juuri Tuffarnilta nuo edellisellä sivulla kuvassa olleet kaidetankojen helat, ne pitää vain puhdistaa kunnolla ja lakata, jotteivat ne alkaisi tummua.
D 28
Muuten veneen vesirajan alapuoliset laudat käsittelen molemmin puolin Pietarsaaresta ostamallani lyijymönjällä. Sisäpuolen työstä sain tänään tehtyä kolmanneksen. Sisäpuoli onkin kaiken kaikkiaan pensselitöissä hankalin osa-alue, joskin kylkien ja muiden näkyvien pintojen lakkaus vienee minut Kotkaan joka toinen päivä. Sopukoita on sisäpuolella niin paljon ja tosi ahtaissa paikoissa. Nämä pensselityöt pitäisi saada mahdollisimman pian valmiiksi, sillä veistäjä odottaa selän takana viimeistelläkseen muuten tiloja ja aukkoja. Viime viikonloppu, samoin kuin osa Pääsiäisestä menikin puhtaasti luukkujen ja erilaisten uusien taustojen kyllästämisessä.
Donna 28
P.S. Ostin juuri Tuffarnilta nuo edellisellä sivulla kuvassa olleet kaidetankojen helat, ne pitää vain puhdistaa kunnolla ja lakata, jotteivat ne alkaisi tummua.
D 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: 17.10.2007 20:49
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Donna nousee siivilleen
Kiitos kaupasta. Ja vielä löytyy paljon veteraaniveneiden tavara.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Näin tänään varoittavia esimerkkejä messinkiosien lakkauksesta MYS ry:n osastolla Lahden Classic Carshow:ssa. Saattaa olla, että annan messingin ja bronssin patinoitua, vain silloin tällöin kiillotellen. Eiköhän sitä aikaa löytyne kiillotteluunkin.
Ensin kuitenkin kiillotetaan kunnolla kaikki osat ja sitten viikottaista huolenpitoa tai katsotaan nyt sitten.
Donna 28
Ensin kuitenkin kiillotetaan kunnolla kaikki osat ja sitten viikottaista huolenpitoa tai katsotaan nyt sitten.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Donna nousee siivilleen
Suosittelen kans patinoitumista. Kiiltävänä ja tuoreen värisenä pitäminen vaatisi luultavasti vastuuhenkilön palkkaamisen hommaan. Ja lakkaus on käytännössä tuomittu kestämättömäksi käyttöosissa. Osittain pettänyt lakkaus on rumempi, kuin kokonaan patinoitunut.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Vastuuhenkilöhän on jo palkattu aika päivä sitten, Sinäkin tunnet hänet ainakin kirjoituksista . Niin, sehän on se ukko, jonka pitäisi kohta siirtyä eläkkeelle. No ei se voi kyllä siirtyä vielä, kun sen pitää pojalleen opettaa loputkin firman hoidosta. No. voihan sitä olla eläkkeellä ja jatkaa työntekoa Niin se vastuuhenkilöhän on... ... ... ai että minäkö
Donna28
P.S. Laitoin Nortin iloksi noita hymiöitä vähän reilummin.
D
Donna28
P.S. Laitoin Nortin iloksi noita hymiöitä vähän reilummin.
D
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Veneen ikkunamallit lähtivät Satakunnan lasille tänään. Saapas nähdä, kuinka kauan tekevät fasettihiontoja-
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Moottoritilan tuuletusta mietiskelen. Miten paljon bensakone, joka on 3 L kokoinen 130 hv tarvitsee ilmaa. Toinen myssyn alla oleva kysymys on, minkäkokoisella kanavatuulettimella mahdolliset höyryt saisi moottoritilasta pois. Niitäkin näyttää olevan eri kokoisia. Ja vielä, pitääkö kannelta erikseen johtaa ilmaa moottoritilaan moottorin käydessä. Eipä ole tullut näitä kysymyksiä ennen ajateltuakaan.
Donna 28
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 08.05.2006 12:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Donna nousee siivilleen
Joku saa korjata jos en ihan väärin laske. Siis 3 litran kone imaisee noin 3 litraa ilmaa per kierros niin siitähän tulee 1000rpm 3000l ja 5000rpm 15000 litraa eli kyllä siellä kopassa ilma vaihtuu.
makuasioista pitää kiistellä koska muut ovat jo sitten totuutta
- Qubik
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Donna nousee siivilleen
Melkein oikein, mutta yhden kirroksen aikana ei ole jokaisessa pytyssa imutahti vaan usemmiten vaan yhdessa jos neloskone ja kahdessa jos on kutoskone. Ehkä puhuttaan paljon pienemmasta ilmamäärästa. Kuitenkin riittää, kun vapaasti tuulettuvassa moottoritilassa on ilmansaantireian/reikien yhteenlaskettu pinta-ala sama kun puolten sylinterien pinta-ala. Mutta ritilat siellä reian edessa vähentavat sitä pahasti. Vaikka ritila onkin 100mm reian edessa sen todellinen aukko voi olla vaja vartti siitä (esmes sellainen on aivan susi
).
Moottoritilan pakkotuuletus on ton kokoisissa yleensä 100mm tai isompi riippuen paljonko on vapaa tilaa konehuonessa. Ainakin jenkkiveneissa on kojetaulussa se tuulettimen käyttöaiksuositus 3minuttia tai enemmän jos on se 100mm letkulle tarkoitettu tuuletinmoottori.
).
Moottoritilan pakkotuuletus on ton kokoisissa yleensä 100mm tai isompi riippuen paljonko on vapaa tilaa konehuonessa. Ainakin jenkkiveneissa on kojetaulussa se tuulettimen käyttöaiksuositus 3minuttia tai enemmän jos on se 100mm letkulle tarkoitettu tuuletinmoottori.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Donna nousee siivilleen
Tollain laskeskelemalla taitaa konehuoneen tuuletus jäädä pääsääntöisesti turhan heikolle. Kannattaa laittaa vaan reilusti enemmän aukkoa, jos vaan ulkonäkö (tässä tapauksessa) ja äänen eristys sallii.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Äänen eristys sen kyllä sallii, uskoisin ainakin niin, koska konekoppaa ei ole vielä tehty. Tämä onkin ennakoivaa kyselyä.
Kone on nelipyttyinen. Onko ulostuloreiän oltava noin suuri myös. Reikään tulee kanteen sellaiset suojat, joiden nimeä en tiedä, mutta ne ovat sivulta katsoen kolmion muotoiset ja taaksepäin näyttävästä päästä aukko on lähestulkoon lähestulkoon puolikas ympyrästä. Reiän leveys on 7 cm ja korkeus 3 - 4 cm ja sisäpituus n. 10 cm. Tietysti tämä tuuletusaukon suoja on myös Donnan tapauksessa messinkiä.
Donna 28
Kone on nelipyttyinen. Onko ulostuloreiän oltava noin suuri myös. Reikään tulee kanteen sellaiset suojat, joiden nimeä en tiedä, mutta ne ovat sivulta katsoen kolmion muotoiset ja taaksepäin näyttävästä päästä aukko on lähestulkoon lähestulkoon puolikas ympyrästä. Reiän leveys on 7 cm ja korkeus 3 - 4 cm ja sisäpituus n. 10 cm. Tietysti tämä tuuletusaukon suoja on myös Donnan tapauksessa messinkiä.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Qubik
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Donna nousee siivilleen
Moottoritilan pakkotuuletus/bansahöyrypoisto riittaa yksi reika hyvin. Mootori sitten imuroi käynnin aikana mitä tarvii eikä eriksen poistoreikia tarvii. Toki jos halua keksii jotain niin aina kiertava ilma konekopan alla ei varmaan paha tekis.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Donna nousee siivilleen
Yksi reikä tulee koneen tuuletusilman poistamiseen ja yksi reikä bensiinitankin ilmaputkelle, voisikohan ne olla saman
kanavasuojan alla. Tilasin niitä messinkisinä tuffarnilta 2 kpl.
Vasta tänään sain sisäpuolen pohjan vesirajaan saakka maalattua lyijymönjällä. Mitähän varten tätä maalausta ei tehty silloin, kun vene oli sisältä tyhjä. Moottorin alus vaihdelaatikkoineen teetti eniten töitä, niin eilinen kuin tämäkin päivä meni siihen. Pieni pläntti perästä tuli myös maalattua, lähinnä luukkujen takana olevat pohjat. Lyijymönjä loppui. Täytynee tilata vielä yksi purkki sitä Jakobstads Båtvarvin Jannelta. Pohja ulkoa vesirajaan on vielä maalaamatta.
Sitten alkaisikin jo lakkauspuuhat. Niitä riittäneekin viikollakin käydenkin koko kesäkuuksi. Veistäjän kanssa sovittiin, että heinäkuun puolessa välissä vene olisi veteen laskettavissa ja ajovalmis. Ainoastaan keulaan ei tehdä mitään, ennen kuin nähdään, miten vene ui, lukuunottamatta konekoppaa, joka sekään ei ole välttämätön, koska ajotilan ja koneen välissä on laipio. Bensiinikonehan ei pidä sellaista mekkalaa kuin dieseli.
Donna 28
kanavasuojan alla. Tilasin niitä messinkisinä tuffarnilta 2 kpl.
Vasta tänään sain sisäpuolen pohjan vesirajaan saakka maalattua lyijymönjällä. Mitähän varten tätä maalausta ei tehty silloin, kun vene oli sisältä tyhjä. Moottorin alus vaihdelaatikkoineen teetti eniten töitä, niin eilinen kuin tämäkin päivä meni siihen. Pieni pläntti perästä tuli myös maalattua, lähinnä luukkujen takana olevat pohjat. Lyijymönjä loppui. Täytynee tilata vielä yksi purkki sitä Jakobstads Båtvarvin Jannelta. Pohja ulkoa vesirajaan on vielä maalaamatta.
Sitten alkaisikin jo lakkauspuuhat. Niitä riittäneekin viikollakin käydenkin koko kesäkuuksi. Veistäjän kanssa sovittiin, että heinäkuun puolessa välissä vene olisi veteen laskettavissa ja ajovalmis. Ainoastaan keulaan ei tehdä mitään, ennen kuin nähdään, miten vene ui, lukuunottamatta konekoppaa, joka sekään ei ole välttämätön, koska ajotilan ja koneen välissä on laipio. Bensiinikonehan ei pidä sellaista mekkalaa kuin dieseli.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17.04.2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Donna nousee siivilleen
Autoissa parisataa heppaa tuottava ilmamäärä puristetaan usein alle 5cm halkaisijaltaan olevasta reijästä läpi.
Ilmansuodattimelta vapaaseen ilmaan menevässä putkessa on kuristin jolla kiihdytetään virtausta ja tasataan painepulsseja imukanavasta saaden tasaisempi virtaus. Jolloin imuäänet vaimenee ja muuttuu ikäänkuin suhinaksi.
Aika harvoin veneen moottorikoppaa saa tehtyä niin tiiviiksi etteikö tarvittava määrä ilmaa virtaisi läpi.
Jos nyt jonninmoinen räppänä tai väylä on.
Veneen kaasuttimen kurkku on monessa koneessa kovin pieni myös ja sama ilma virtaa siittä.
Eli jos konekopan reikää kohdentaa kaasarin kurkun kokoiseksi niin ei ainakaan "rajoita tehoja".
Aleksi
Ilmansuodattimelta vapaaseen ilmaan menevässä putkessa on kuristin jolla kiihdytetään virtausta ja tasataan painepulsseja imukanavasta saaden tasaisempi virtaus. Jolloin imuäänet vaimenee ja muuttuu ikäänkuin suhinaksi.
Aika harvoin veneen moottorikoppaa saa tehtyä niin tiiviiksi etteikö tarvittava määrä ilmaa virtaisi läpi.
Jos nyt jonninmoinen räppänä tai väylä on.
Veneen kaasuttimen kurkku on monessa koneessa kovin pieni myös ja sama ilma virtaa siittä.
Eli jos konekopan reikää kohdentaa kaasarin kurkun kokoiseksi niin ei ainakaan "rajoita tehoja".
Aleksi