Mun fiskari

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 13.05.2014 22:51

Maissa ollaan juu. Hienosäätö tosiaan järvellä kuormitettuna. Ihmetytti vaa kun kävi paremmin ryypyn kanssa.

Tuli sitte käytettyä sitä kerrankin vähän pitempi tovi ja huomasin että loppuu koneesta sopan syöttö. Käy siis ilmeisesti kaasarillisen ja sit loppuu tavara. Eikä ota lisääkään vaikka tarjolla olis. Eli siis tankista asti tulee kaasarille mutta sitte se tekee jonkun lukon. Eli siis jos irroitan bensaletkun kaasarista niin sieltä kyllä tulee bensaa.
Täytynee avata ja tutkii oisko vaikka koho jumissa. Voi siis olla yhteyttä tuohon ryyppyjuttuun ;)

Täytynee muutenkin vielä järjestellä ja tutkia noita bensa linjastoja jotka laitoin.
Ajatus oli ottaa noi molemmat polttoainetankit käyttöön. Ne on nyt laitettu niin että niiden jälkeen tulee seuraavaksi veden eroitin (kummmallekin oma), sitten ne yhdistyy hanassa jolla valitaan tankki. Sitten suodatin, ja siitä se menee pilsssiä pitkin koneelle. Noita letkuja tuli kyllä käänneltyä ja väänneltyä mahdollisten ilmalukkojen varalta.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.05.2014 7:33

Täytynee tarkistaa myös mahdolliset vuodot motorstarterin avulla. Se ois myös yks mahdollinen syy siihen että käy paremmin ryypyn kanssa.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.05.2014 8:35

Noi suodattimet letkujen välissä on aina vähän sellainen arvoitus että toimiiko vaiko eikö toimi. On monta kokemusta siitä että suodatin on sohlannut jotakin ihmeellistä ja sitten kun vaihtanut sen toiseen tai ottanut kokonaan pois niin on toiminut ihan niinkuin kuuluukin. Tässä tapauksessa en vain viitsis ottaa sitä pois kun tankista näyttäis paskaa irtoavan. laitoin vielä tuollaisen lasisen putsattavan mallin niin pystyy poistaa roskia järvelläkin. Enkä usko että se edes on se syy siihen ettei se mene kaasariin asti, kun tosiaan irroitin letkun kaasarista ja sinne asti tuli ihan hyvin bensa.
otin muuten kaasarin eilen irtikin kertaalleen ja piti sitä avata, mutta kokeilin sitten irrallaan erillisestä irtotankista laittaa letkun kiinni kaasariin ja hana auki. kyllähän se täyttyyi ihan normaalisti. Eli ei se ainakaan totaalisen jumissa ole se neulaventtiili. Sitten taas kaasari paikalleen ja kone käymään piiiitkäksi aikaa, kunnes sammui (siis aine loppu) eikä käymään millään. avasin kaasarista sen tyhjennysruuvin, eikä sieltä tullut kuin liru..eli aine loppu.
Nyt ei ymmärrä mikä tämän aiheuttaa. Täytynee kokeilla vielä käyttää sitä tuolla irtotankilla. jos sillä toimii niin sitten vika on varmasti bensaletkuissa/suodattimissa tms.
Täytyy vaan niin pirun kauan käyttää että toi nyrkin kokone kohokammio tyhjenee =)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.05.2014 9:58

Jos bensa tulee kaasarille saakka letkua pitkin, niin kyllä sen pitäisi riittää. Tosin jos nyt sattuisi olemaan niin, että se olisi ihan siinä rajalla, että kaato ei enää riitä "nostamaan" bensaa itse kaasuttimeen..? Mutta kyllä se sitten tosi täpärällä pitäisi olla.

Periaatteessa kaadoksi riittää, että bensan lähtö tankissa on vähintään +20 cm verrattuna kaasuttimeen. Ja sitten tietty ettei letkuissa ole mitään ihan järkyttäviä mutkia tai ahdistuspaikkoja. Ja tankin ilmansaanista on jo ollutkin puhetta. Omassani oon pitänyt bilteman kertakäyttöfiltteriä, ja yksi on aina varalla mukana. Kokeilin sitä purettavaa, mutta ensimmäisen avauksen jälkeen sitä ei enää saanut millään tiiviiksi. Periaatteessa kaasuttimesta tukkeutuu ensimmäisenä tyhjäkäyntisuutin, jos sinne tulee töhnää bensan mukana. Silloin kone käy vain kaasuttaessa, mutta sammuu tyhjillä. Eli ainakin yhdellä suodattimella pitäisi toimia, mutta entäs vedenerotin? Siitä ei sitten ole tietoa minkä verran se panttaa menoa. Mutta, kuten sanottua, niin jos bensa tulee letkusta..

(Yksi konsti on tehdä niin, että käyttää konetta pelkällä letkulla, jossa on päässä suppilo mihin kaatelee pikkupullosta bensaa sitä mukaa kun kone käy. Sillä huomaa kaksi asiaa. Ensinnäkin toimiiko itse kone kaasuttimineen. Ja toisekseen saa havainnollisen kuvan siitä, minkä verra W sitä bensaa imee. Ja sen verranhan sitä pitää letkusta tulla, vähintään. Tää on sitten taas kerran suht varma konsti polttaa vene, että ei kannata ainakaan heiluvassa veneessä kokeilla, eikä paljon muutenkaan. Irtomoottorin kanssa tuollaisia voi puuhailla. Ettäs on tiedossa :) )

Ota ihmeessä kaasutin auki ja perehdy siihen. Pääsuutin ja neula kannattaa puhallella ainakin puhtaiksi, ja se pieni tyhjäkäyntisuutinkin. Kaasutin on todella yksinkertainen sisältä. Ainoa "vaara" liittyy messinkisiin suuttimiin, niiden ruuvailussa pitää olla tarkkana ettei sählää kantoja rikki. Yleensä sipaisen kierteeseen ihan vähän vaseliinia, niin ne irtoaa seuraavalla kerralla helpommin. Ja tosiaan niitä ei tarvitse kiertää kiinni hampaat irvessä.

Jos ei kaasuttimen putsaus auta, niin sitten kokeile yksinkertaisempaa polttoaineletkustoa. Ja bensanpintaa vahtiva neula kohoineen kannattaa tutkia tarkkaan.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.05.2014 10:08

tankit on ainakin sen 20 senttii kaasaria ylempänä, eli kyllä pitäis riittää nostaa aine kaasariin. jyrkkiä mutkia ei ole matkassa.
Täytyy vaa avata toi kaasari ja putsailla ja kattoo sitte tilannetta uudestaan. Se voi olla ihan hyvin etä on moska tukkinu sen neulaventtiilin reiän ja näinollen pääsee aine sinne välillä ja välillä taas ei. Se moska suuttimissa myös vois selittää tuon ryypytyksen käyntiä parantavan vaikutuksen =)
Täytyy varmaan kaikki kaasarin tiivisteet samalla askarrella uusiksi. Paperi tiivisteet näissä todennäköisesti kaasarissakin ?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.05.2014 10:13

Joo paperinen tiiviste. Suunnileen sellaista jämäkämmän printtipaperin oloista matskua. Tekaisin "väliaikaisen" joskus jostain ilmapistoolitaulusta (ampumattomasta :)), ja se on toiminut hyvin. Perinteisesti näitä tehtiin muuten vahoista merikartoista, siinä oli juuri sopivaa tiivistepaperia...

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.05.2014 10:49

maitotölkki on kans kova. ..no onneks on kertyny nurkkiin noita tiivistepapereita monen moisia.
Vois tehä siihen pakosarjan ja kaasarin väliinkin vähän paksumman ku mitä siinä on ollu..ilmeisesti jollain oli jotain kuumenemisongelmaa.
Harmi kun kerkesin leikkelee motskariin sopivaks kaikki noi bakeliitti levyt mitä mulla oli.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.05.2014 8:16

heh.. legendaarinen.
Bensa ei valunut kaasarille asti koska sitä ei ollu! =)
eli tankki olikin tyhjentynyt siinä käytellessä ja ihmetellessä. Tankkasin sinne vain muutaman litran varmuuden vuoksi jos joku paikka vuotaa tms. niin on helpompi laskea pois.. no letkusto jne. tietty syö jo varmaan puol litraa. Sitten kun toi vene on vielä vähän kallellaan. Tämä siis oli helppo korjata eikä tarvinnu kaasariakaan irrottaa =)

..nyt tarttis vielä toi "varatankki" laittaa toimintaan. Siinä ilmeisesti myös joku tukos hanassa kun laskee pätkittäin bensaa siihen vedenerotuskuppiin. Eli tulee liru ja sitten pulputus ja taas liru. Eli jotenkin ei saa ilmaa. Tankin korkista kyllä saa, koska sama juttu vaikkei olisi korkki lainkaan paikallaan.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.05.2014 8:23

Tuli mieleeni että ois kyllä voinu tuota veneen sisäpuolista osaa sivellä "Roslagin mahongilla" niinkuin sille on jo aikaisemminkin tehty, mutta olis melkein tarvinnu aloittaa sitten sillä.
Nyt kun tuo pohja on maalattu ulkopuolelta niin ei viittis sotkee sitä niillä valumilla jotka tulee lautojen raoista. Vai onko tuo terva-vernissa sekoitus kuinka helposti pyyhittävissä?
...voi olla etttä täytyy jättää ensi syksyyn tai kevääseen

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.05.2014 10:16

Hah, toi bensa.. :) Ei ole ihan sattumaa, että lähes kaikissa vianetsintätaulukoissa aloitetaan polttoaineesta ja sähköstä..

Snipa
Viestit: 33
Liittynyt: 06.10.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja Snipa » 15.05.2014 10:48

Moi
Hemmetin hieno vene, on meinaan prikulleen samanlainen kuin mulla :D. Alkuperästä tiedän sen verran, että on itäiseltä Suomenlahdelta. Mulla on koneena 1-pyttynen Wiku. Mukavia ajeluja!

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.05.2014 11:38

niin on hieno =)
onko se siis Summalainen? seppälän veistämöön lähetin samalla kuvan kun tilasin sieltä ikkunalistaa..eivät äkkiseltään myöntäneet..
mutta sehän onkin jo 62 tehty.

sattuisko sulla snipa olee kuvia omastas..vois ihan mielenkiinnosta vertailla ja ihmetellä
jos on niin laita:
antti.tormala(ät)surffi.net

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26.08.2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja juhahe » 15.05.2014 17:02

aparaatti kirjoitti:Tuli mieleeni että ois kyllä voinu tuota veneen sisäpuolista osaa sivellä "Roslagin mahongilla" niinkuin sille on jo aikaisemminkin tehty, mutta olis melkein tarvinnu aloittaa sitten sillä.
Nyt kun tuo pohja on maalattu ulkopuolelta niin ei viittis sotkee sitä niillä valumilla jotka tulee lautojen raoista. Vai onko tuo terva-vernissa sekoitus kuinka helposti pyyhittävissä?
...voi olla etttä täytyy jättää ensi syksyyn tai kevääseen
Kyllä se lähtee (ainakin siis itse sekoitettu terva-kylmäpuristettu pellavaöljy-liuotin) ihan rätillä pyyhkäisten tuoreena maalin päältä eikä sitä sieltä loputtomiin valu? Seuraavina päivinä voi kostuttaa rätin tarvittaessa liuottimella (joku mikä ei heti pure maaliin ;o) ja sipaista loput norot sillä. Onhan valumista toki vaivaa, joten kannattaa mielummin vetää pari oikein ohutta kerrosta kuin läträtä oikein kunnolla.

Minusta parempi järjestys näin päin, maali saa kunnon tartunnan ja noi norot voi pyyhkäistä tuoreeltaan maalin päältä pois.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.05.2014 19:01

Eiks roslagin mahongissa ole nimenomaan keitettyä pellavaölyä eli vernissaa? Se vernissa käsittääkseni "kuivattaa" sitä sotkua niin että siihen pystyy joskus koskeenkin. Niin tai näin...ilmeisesti voi pyyhkiiä

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26.08.2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Mun fiskari

Viesti Kirjoittaja juhahe » 16.05.2014 12:06

aparaatti kirjoitti:Eiks roslagin mahongissa ole nimenomaan keitettyä pellavaölyä eli vernissaa? Se vernissa käsittääkseni "kuivattaa" sitä sotkua niin että siihen pystyy joskus koskeenkin. Niin tai näin...ilmeisesti voi pyyhkiiä
Kaupallisissa varmaan yleensä on vernissaa, tekee kai enemmän pintaa?. Oma kokemus on, että itse kylmäpuristetusta pellavaöljystä sekoitettu kuivaa auringossa joissakin päivissä kosketuskuivaksi, vaakasuorat pinnat voi kestää pidempään, jos onnistuu holvaamaan oikein paksun kerroksen. Sitä joutuu sipaisemaan lisää muutaman kerran kesässä erityisesti vaakasuorille pinnoille, jos haluaa niiden pysyvän hyvän näköisinä (ohutkin kerros riittää, vaikka rievulla pyyhkien, jos siis ei ole kyse auringon hapertaman pinnan ensimmäisestä käsittelystä).

Vastaa Viestiin