kytkin opettelua

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
sapporo
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02

kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja sapporo » 06 Maalis 2014 21:52

Heihei, tämä koko "puttari" veneily on mulle uuden opiskelua kun tähän mennessä menty noilla perämoottori keksinnöillä. Eli tossa projektissa on bmc 1.5 diesel josta puuttuu kytkin/vaihde vai mikä onkaan oikealta nimeltään. Miten osaan valita siihen oikean kytkimen? Onko joka merkin kanssa samanlainen sovittelu? Oikeastaa n kaikki kytkimiin liittyvä tieto on uutta ja tervetullutta. Haeskelen kyllä "edullista" vaihtoehtoa, että onko hydraulinen paljon kalliimpi kuin mekaaninen.
Kiitoksia mahdollisista neuvoista etukäteen.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 06 Maalis 2014 22:21

Onko koneessa kytkinkaavelia paikallaan? tai vetolevyä? Kaaveli on siis se kotelo koneen ja kytkimen välissä. Vetolevyssä taas esim. sovitus kytkimen booriakselille. Vetolevy on kiinni vauhtipyörässä. Itselläni oli samanlaisessa BMC:ssä Olympian planeettavaihteisto alennusvaihteella.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Maalis 2014 22:24

Jos haet edullista vaihtoehtoa, niin katsele vaikkapa nettivenettä, siellä on moottoreita ja -osia myytävänä. Yleensä ne kertovat, minkälaisessa koneessa ko. kytkin on ollut kiinni. Toinen kanava ja ehkä luotettavampi on kysyä moottoreita ja akselistoja myyviltä liikkeiltä, niillä on myös ns. "vaihtokoneita" myytävänä. Liikkeestä ostaessasi saat ehkä jonkinlaisen takuun siitä, että merivaihteesi on jotenkin testattu. Mitä sitten hydraalisen ja mekaanisen kytkimen eroihin tulee, oma
kokemukseni on aika vähäinen, vaikkakin molempia minulla on ollut veneissäni. Hydraalinen kytkin
loksahtaa tiukemmin heti päälle kuin mekaaninen. Joissakin mekaanisissa on liuútus mahdollisuus, aivan kuin autossa nostaisi kytkintä, ainakin vanhemmissa vaihteissa. Ja ehkä hydraalisen eduksi on laskettava se, että nestesiirtoinen vaihtamisliike voi tapahtua useammasta paikasta. Mahdollista se lienee myös mekaanisella, mutta vaatii paljon enemmän kaikenlaisia jousia ja vaijereita, jotka ovat lisääviä riskitekijötä. Jospa joku viisaampi vastaisi Sinulle tarkemmin. Niin, kysyisin Tekno Marinelta ja
Mepra-Tuotteelta noita merivaihteita/-kytkimiä, viimemainitussa niitä ainakin on myytävänä näin keväällä, ehkäpä myös Veneakselistolta. Niin ja merivaihde ja merikytkin - yleisesti puhutaan samasta asiasta.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

sapporo
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja sapporo » 06 Maalis 2014 22:34

Muistaakseni koneessa on vaan vauhtipyörä. Eli ei kaavelia eikä muutakaan. Tarkistan vielä huomenna, yritän muutenkin vkon loppuna nostaa koneen talliin huoltoon.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07 Maalis 2014 22:23

Piikkiön venevarustajalta ostin kaavelin volkkarin dieselin ja hurth kytkimen väliin. Näytti olevan BMC:n sopiviakin kaaveleita listalla.

sapporo
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja sapporo » 08 Maalis 2014 09:27

Ok. Kiitoksia. Täytyy katsastaa paikka.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja matti » 09 Maalis 2014 12:22

Löytyis "hyllystä" Hurth 100-3 (2,72 välityksinen) kytkin, luulisin, että sopisi, sekä kooltaan sekä välitykseltään(hommasin aikoinaan kun oli tarkoitus rakentaa osista, mutta suunnitelmat muuttuvat ja on seissyt tallin nurkassa jouten); :))
http://www.nathape.com/res/Logoundander ... lowner.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;, sivu 9, josta taulukosta -tehonkesto n45hv/5000r/min
Vetolevyä ei ole, kaaveli on Kubotaan sopiva. 8\

Hydrauliset ovat huomattavasti kalliimpia, sellaiseen tosin saa luistoventtiilin jolla voi ajella tosi hiljaa, toiset kutsuvakin sitä uisteluventtiiliksi. Hydraulisessa kytkentä tapahtuu öljyn paineella joka puristaa monilevykytkimen pakan kiinni(vrt. automaatttivaihteisto autossa) kun taas mekaanisessa ko tapahtuma on vastaavasti järjestetty "turpoavalla" puristuslevyllä(kuulat ja viistepinnat). Donna 28 viitannee vanhoihin kartiokytkimiin joita voitiin luistattaa kuten auton kytkintä.

Soittele jos kiinnostaa 0408436837
Matti

sapporo
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja sapporo » 09 Maalis 2014 17:53

Nostin äsken koneen tallii, otan kuvan niin saatte mulle kertoo että onko tuo nyt se kaaveli vai mikä lie. Koitan jos saan koneen pelittämään niin sitten uskallan ruveta kytkintä ostamaan.

sapporo
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja sapporo » 09 Maalis 2014 21:22

tässä nyt on kone, onko toi nyt se "kaaveli"? Taitaa olla vaan vauhtipyörä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 10 Maalis 2014 09:20

Mulla oli tuolloinen kaaveli sen olympian kytkimen ja koneen välissä, vaihteiston boori käy suoraan tuohon vauhtipyötän päässä olevaan naaras booriin.

sapporo
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja sapporo » 10 Maalis 2014 12:37

Ok elikkäs olympiaa etsintään. (Ehkä)

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 10 Maalis 2014 21:17

100% varma en voi asiasta olla, mutta melko samanlainen sovite oli olympiaan. Kuvassa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

mjp
Viestit: 37
Liittynyt: 25 Heinä 2013 18:43

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja mjp » 12 Maalis 2014 11:03

Minulla on olympia kytkin 1:1 se olis myynnissä

sapporo
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2013 14:02

Re: kytkin opettelua

Viesti Kirjoittaja sapporo » 12 Maalis 2014 12:15

Tarkoittaako tuo 1:1 että ropelli pyörii samoja kierroksia kun kone, elimei mitään ns. Välitystä välissä?

Kuinkas jos tuo kone osoittautuu poijun painoks niin käykö tuo kaaveli sitten johonki muuhun koneeseen? Tuttu vihjas vaan että sillä saattaisi olla joku vanha transiitin perkins joka olis kunnossa.

Vastaa Viestiin