pilssipumppu

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

pilssipumppu

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.03.2014 23:42

Minulla on tähän saakka kaikissa veneissäni ollut automaatti pilssipumppu ottamassa virran suoraan akusta. Nyt tämä uusi "sähkömieheni" sanoi, että siinä pitäisi olla sulake välissä. Eikö sulake lisää riskiä siitä, että kun se poksahtaa, niin vene saattaa sulakkeen toimimattomuuden takia humpsahtaa umpisukkeloon.
Niin minkä vaaran vuoksi se sulake pitäisi olla välissä ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: pilssipumppu

Viesti Kirjoittaja Warjo » 07.03.2014 6:33

Donna 28 kirjoitti: Niin minkä vaaran vuoksi se sulake pitäisi olla välissä ???
Donna 28 :)
Tulipalo on puuveneessäkin aika ikävä. Laita vaan sulake.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: pilssipumppu

Viesti Kirjoittaja Jyde » 07.03.2014 7:13

Kyllä, ehdottomasti sulake kuten Warjo sanoi! Siinä vaiheessa kun sulake palaa, on pilssipumppu siinä tilassa ettei se pumppaisi kuitenkaan mitään. Oikosulun sattuessa palaa jotain poikki kuitenkin, ja mieluummin siihen suunniteltu sulake kuin punahehkuun ehtivä kaapeli...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: pilssipumppu

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.03.2014 20:19

Mikähän sen oikosulun akusta suoraan pilssipumpulle voisi aiheuttaa. niin kauan kuin minulla on ollut keskimoottorivene, siinä pilssipumppu, niin ei sellaista sulaketta ole ollut, enkä nyt yhtä-äkkiä muista olisiko pilssipumppujen kytkentäohjeissakaan ollut sulaketta. En rupea kuitenkaan kiukkuamaan tässä asiassa, laitetaan sulake.
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: pilssipumppu

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.03.2014 21:34

Sulake kannatta varmaan kyllä olla..

Mitä tapahtuu, jos pumppu, vaikka onkin tekninen vehje, meneekin jumiin vaikka roskien vuosi? Akku painaa piuhoja myöten energiaa sinne sähkömoottorin käämeihin. Kun ei energialla tehty magneettikenttä pyöritäkkään pumppua, niin sama energia lämmittää käämiä.. Siitä se voisi kuumia, esimerkiksi. Tosin pumppuhan on kumminkin vedessä :)

Mulla on avopaatissa aika miina koko pumppuvärkki. Se seisoo wickströmin edessä siinä luukussa, mistä normaalisti nostetaan irtoluukku pois käynnistysveiviä varten. Alimpana on Saharan automaattipumppu, ja ylempänä on omassa laatikossaan mahdollisimman korkealla (noin +5 cm tralleista...) noin 20 ah akku. Värkki on toiminut jo vuodesta 2007 täydellisesti pumpaten koko kesän sadevedet yhdellä latauksella (/kesä). Mutta jos pumppu menee jumiin rankkasateessa ja koko patentti jää kohoavan veden alle, niin eikiva.. Sulake kyllä on.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: pilssipumppu

Viesti Kirjoittaja Warjo » 07.03.2014 21:53

Donna 28 kirjoitti:Mikähän sen oikosulun akusta suoraan pilssipumpulle voisi aiheuttaa.
Donna 28 :-)
Esimerkiksi se pilssipumppu itse, tahi siinä oleva automaattinen koholaite.
Laita vaan hyvä mies sulake siihen.
Raudassa ei ole raha hukassa...

markoaa
Viestit: 42
Liittynyt: 05.04.2004 20:43
Paikkakunta: iittala

Re: pilssipumppu

Viesti Kirjoittaja markoaa » 03.05.2014 14:31

Myös johdot voivat hinkkaantua + ja- yhteen ennen pumppua, silloin ilmeinen tulipalon vaara ! ( kokemus) siksi sulake ALKUPÄÄSSÄ on tärkeä ne johdot menee ihan punasiksi jos on iso akku !
melaisamania

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: pilssipumppu

Viesti Kirjoittaja raimå » 10.05.2014 21:55

Ei sulake mene ilman oikosulkua tai ylivirtaa piste.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin