Stenlund fiskari

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
timokojo
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Maalis 2006 20:00
Paikkakunta: Hanko
Viesti:

Stenlund fiskari

Viesti Kirjoittaja timokojo » 07 Helmi 2014 19:50

Moikka,

Omistuksessani on länsi-rannikolla tunnettu Stenlund fiskari, Inkoo ja Tammisaaren välimaastossa toimineen Veneveistämö Stenlundin tuote, muistaakseni veneeni on valmistusnumerolta 86 ja rakennettu poliisimestari
Lindqvistin tilaamana vuonna 1956.
No, ei tolla kuuhun mennä mutta kylkiä on hiottu ja lakattu useasti, kuka sitten on asiantuntija arvioimaan virheitä kun aikojen alusta asti menetelmät ovat muuttuneet...
Veneessäni on wiksrömin -72 dynastarilla oleva kolmisylinterinen pannu, siihen on viritelty toinen laturi. Kone kävi viimeeksi viitisen vuotta sitten.

Nyt veneen vesilinjan alapuoli on puupuhdas ja olisi aika uusia ainakin bapordin törmäyslista, onhan sen alapuolinen lautakin mustunut mutta...

Niin toi kone tulisi huoltaa ja olisi hienoa kun sen entisöijä löytyisi jostain.

KIINNOSTAAKO KETÄÄN OSTAMAAN VENEEN uusine traktorikärryineen tai puutöihin?
Sitten sen kone tulisi saattaa kohtuullisen käyntivarmaksi.

Comments?

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Stenlund fiskari

Viesti Kirjoittaja JussiK » 09 Helmi 2014 01:43

Oikealle palstalle kun laitat (myydään veneitä ja tarvikkeita),niin voi olla menestystä ,ja ekat kommentit tulee olemaan " Foto olis kiva"
Jussi K

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Stenlund fiskari

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09 Helmi 2014 22:08

Terve,

Oletko lukenut Sven Stenlundin kirjan "Runar Stenlund - ett liv som båtbyggare"? Siinä on muutama vuosi sitten ilmestynyt kirja veneesi tekijästä ja veneiden historiasta. Kirja löytyy varmasti Hangö Stadsbiblioteketista.

Runar Stenlund syntyi 1907. Hän oli nuorena merillä, syvänmeren purjehtijassa mm Australiaan, ja sen jälkeen kalastuspaateissa. Hän jäi maihin jo ennen sotia, ja kävi veneenrakennuskurssin. Sen jälkeen hän toimi kiertävänä venenveistäjänä Länsi-Uudellamaalla ja osin myös Hiittisten saaristossa. Stenlundin veneet, joita kutsuttiin ja kutsutaan edelleen, "Stenlundariksi", olivat tunnetusti hyvä tekoa. Kalastajat pitivät veneitä merikelpoisina ja ennen muuta ne olivat nopeita, eli melko vaatimattomilla 6-9 hv petrolikoneilla Stenlundare kulki jo runkonopeutta ja jopa vähän ylikin.

Runarin mallien mukaan rakensivat muutkin, ainakin Valter Sundqvist Lövön Bickossa otti vaikutteita. Samoin Hankoniemellä otettiin mallia stenlundareista.

Noin 1960 tai 1961 Runar rakensi työtilat Julöhön, joka on reitin varrella mentäessä Hangosta kohti Jussarötä. Hän ei kuitenkaan ehtinyt montaa venettä rakentaa omassa veistämössään, sillä hänet löydettiin soutuveneestään kuolleena 1967.

Kirjassa on luettelo tunnetuista stenlundareista. Numerointin päättyy vuoteen 1967 numeroon 82, joka oli Erik Nylundin vene Taalintehtaalle. Jostain syystä luettelossa ei mainita tätä mainitsemaasi venettä, olisko jossain epätarkkaa tietoa?

Näitä veneitä on vielä jonkin verran nähtävissä, mutta valitettavan moni on lasikuidutettu ja varustettu kantotasoilla sekä epämääräisillä hyttirakenteilla. Toki vielä näkyy alkuperäisiä, mm kyseisen Julön rannassa kellui viime kesänä varsin upea ilmestys.

Jos olet venettä myymässä, niin toivottavasti löydät jonkun joka tajuaa sen arvon päälle. Ota paljon hyviä kuvia, mieluiten keväällä auringonpaisteessa, ja ehkäpä vedessäkin. Luulisi ihan Hangossakin olevan vielä porukkaa, joka näitä harrastaa. Tuollainen vene kunnossa olevana menisi aika varmaan Regatan aikaan kuin kuumille kiville itäsataman laiturissa...
Uusiahan näitä ei ole eikä tule. Moottorina toimiva Wickström on ihan oikea kone tuohon veneeseen, ja ei ole hankala homma korjattavaksi sille, joka osaa venettäkin ylläpitää.

Ps. Jos et halua tänne ladata kuvia, niin Facebookissa on aika laaja Puuvene-ryhmä, johon on helppo jakaa kuvia. Siellä on myös ollut veneitä myynnissäkin, ja ainakin juttusi leviää siellä tehokkaasti.

Vastaa Viestiin