Bensapumppu
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 25 Heinä 2013 18:43
Bensapumppu
Wikströmin ohjeessa oli että bensa säiliö pitäisi olla 20 cm ylempänä kuin kaasutin mutta kun veneessä on polttoaine tankit alempana niin voiko laittaa sähköisen bensa pumpun tuleeko kaasariin tulvimista vai pelaisiko se ihan hyvin
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Bensapumppu
Moi,
Missä se tankki sitten on?
Voisiko tankin saada kiinnitettyä laitaan tai esim keulakannen/penkin alle? Miksei pumppu toimisikin, mutta voi kyllä olla, että kaasutin tulvii armotta. Paljon mieluummin kannattaisi rakennella vapaa virtauksen varaan, vaikka sitten siitä 20 cm:stä vähän tinkien.
Missä se tankki sitten on?
Voisiko tankin saada kiinnitettyä laitaan tai esim keulakannen/penkin alle? Miksei pumppu toimisikin, mutta voi kyllä olla, että kaasutin tulvii armotta. Paljon mieluummin kannattaisi rakennella vapaa virtauksen varaan, vaikka sitten siitä 20 cm:stä vähän tinkien.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 25 Heinä 2013 18:43
Re: Bensapumppu
Tankit on aivan veneen pohjalla ja moottorin etupuolella niissä olisi 125l. tilavuus se olisi ihan riittävä ollut aikaisemmin dieseli moottori
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 27 Touko 2009 20:41
- Paikkakunta: Kotka
Re: Bensapumppu
Onko paluuletkua käytettävissä? Jos laittaisi bensan kiertämään kaasarin vierestä ja ottaisi T-haaralla kaasarille. Tai vaihtoehtoisesti järjestäisi kierron jonkun pienen säiliön kautta, mikä syöttäisi kaasaria painovoimaisesti.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 25 Heinä 2013 18:43
Re: Bensapumppu
Paluu letku olisi käytettävissä mutta siinä menisi tankin huohotus putki
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Bensapumppu
Ok,
Mitä jos järjestäisi pienemmän säiliön jonnekin 20 cm kaasaria ylemmäs? Laitaan tai keulaan. Sen bensapumpun voisi yhdistää putkella sinne, eli pumpulla täytettäisiin tarpeen mukaan "päivätankkia". Esimerkiksi joku reilun 20 litran pönttö, sillä saisi todennäköisesti noin 30 meripeninkulman toimintasäteen, 7 solmun keskinopeudella yli 4 tuntia ajoaikaa.
(Vaikea tietty arvioida veneesi kulutusta, mutta aika varmaan on jossain välillä 0,4 - 0,8 litraa / meripeninkulma. W3:n ohjekirjasta löytyy tarkkakin bensankulutuskäyrä tehoa kohti, siitä voi laskeskella vaikka täystehon mukaan.)
125 litran säiliöt ovat aika mahtavan kokoiset. Jos esim W3 ja veneesi kuluttaisi 0,6 litraa / meripeninkulma, niin tankillisella ajaisi noin 208 meripeninkulmaa. Esimerkiksi 7 solmun keskinopeudella se olisi vähän vajaa 30 tuntia. Jos tätä matkaa alkaa sovittelemaan merikartoille, niin matkan varrelle osuu riittävän tiuhaan bensa-asemia. Tietty isot pöntöt ovat kätevät, jos tankkaa keväällä koko kesän bensat kerralla. Toisaalta jotkut ovat sitäkin mieltä, että ei huvita ylimääräisiäkään bensoja kuljetella mukanaan. Vanhat pitivät aikoinaan bensaa kovin vaarallisena dieseliin nähden...
Paluuputki ja pumppu -systeemissä on keskeinen ongelma, että ensinnäkin siinä juoksutetaan koko ajan turhaan bensaa edestakaisin. Toisekseen ajaminen olisi sitten sen pumpun luotettavuudesta kiinni. Wickströmin ollessa kyseessä kannattaa pitäytyä yksinkertaisissa systeemeissä.
Mitä jos järjestäisi pienemmän säiliön jonnekin 20 cm kaasaria ylemmäs? Laitaan tai keulaan. Sen bensapumpun voisi yhdistää putkella sinne, eli pumpulla täytettäisiin tarpeen mukaan "päivätankkia". Esimerkiksi joku reilun 20 litran pönttö, sillä saisi todennäköisesti noin 30 meripeninkulman toimintasäteen, 7 solmun keskinopeudella yli 4 tuntia ajoaikaa.
(Vaikea tietty arvioida veneesi kulutusta, mutta aika varmaan on jossain välillä 0,4 - 0,8 litraa / meripeninkulma. W3:n ohjekirjasta löytyy tarkkakin bensankulutuskäyrä tehoa kohti, siitä voi laskeskella vaikka täystehon mukaan.)
125 litran säiliöt ovat aika mahtavan kokoiset. Jos esim W3 ja veneesi kuluttaisi 0,6 litraa / meripeninkulma, niin tankillisella ajaisi noin 208 meripeninkulmaa. Esimerkiksi 7 solmun keskinopeudella se olisi vähän vajaa 30 tuntia. Jos tätä matkaa alkaa sovittelemaan merikartoille, niin matkan varrelle osuu riittävän tiuhaan bensa-asemia. Tietty isot pöntöt ovat kätevät, jos tankkaa keväällä koko kesän bensat kerralla. Toisaalta jotkut ovat sitäkin mieltä, että ei huvita ylimääräisiäkään bensoja kuljetella mukanaan. Vanhat pitivät aikoinaan bensaa kovin vaarallisena dieseliin nähden...
Paluuputki ja pumppu -systeemissä on keskeinen ongelma, että ensinnäkin siinä juoksutetaan koko ajan turhaan bensaa edestakaisin. Toisekseen ajaminen olisi sitten sen pumpun luotettavuudesta kiinni. Wickströmin ollessa kyseessä kannattaa pitäytyä yksinkertaisissa systeemeissä.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: 17 Loka 2007 20:49
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Bensapumppu
Volvo Penta MB 10 siinä on bensapumppu ja Solex kaasari ja toimii hyvin.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Re: Bensapumppu
Sähköinen pumppu jonka lähtöpaine on 0,1bar pitää toimia ilman mitään ylimääräisiä virityksiä. Suurempi paineiset tarvii sitten erillisen paineensäätimen paluuletkulla. Eikä välisäiliö tarvi olla kuin litran jos sellaisen sijiottaa sopivaan korkeuteen, pohjasta kaasuttimeen, jatkuva tulo yläreunaan ja iso paluu yläreunasta tankkiin ettei muodostu painetta (aiheesta lisää netistä "surge tank").