Petsauksesta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
knots

Petsauksesta

Viesti Kirjoittaja knots » 11 Marras 2013 09:43

Vene projektista hieman tausta tietoa, -52 veistettu mahonki paat, viimeiset 10 vuotta kuivilla (venehallissa). Nyt veneen pohja on puhdistettu soodalla puhaltamalla ja epäkeskolaikalla loput. Seuraavaksi pitäisi ottaa kyljet puhtaaksi ja petsata ennen kyllästämistä.
Onko kokemuksia petsaamisesta näillä keleillä.
Puhaltimella pressukatoksen lämmitys yms variaatiot mielessä vai pitääkö kyljen värjääminen jättää suosiolla ensi kevääseen (petsiä lakan joukkoon).

Northling
Viesti:

Re: Petsauksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 11 Marras 2013 11:18

Moro

Kokeile tuota "etsi" toimintoa. Täällä on kirjoitettu lukuisia vääntöjä petsauksesta...

Mutta nopeasti: pakkasella ei petsata vesipetsillä, märkää puuta ei kannata petsata. Petsus ehdottomasti ennen kyllästystä.
Petsilakkaa ei kannata käyttää, tulee karmeennäköistä lopputulosta.
Toiset tykkää Herdinin vesipetseita toiset hempelin spriipetseistä tms, (makuasia sano koira munaskujaan nuoli)
Kunnon kyllästystä ei saa unohtaa!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

knots

Viesti Kirjoittaja knots » 11 Marras 2013 11:41

Tuota etsi toimitaa on tullut muutaman tunnin verran tehtyä, mutten mielestäni ole löytänyt sellaista tarinaa jossa olisi jutusteltu ko. kelillä tehdystä petsauksesta.
Lähinnä tuo lämpötila (kylmätila) ja kosteaus askarruttaa eniten. Miten tuo 5 asteen paikkeilla heiluva lämpötila vaikuttaa pinnan laatuun yms.
Liuotin petsiä olisi tarkoitus laittaa ja sen jälkeen pellavaöljy/sinkkinaftenaattia/puutarpätti mixiä.
Petsauksesta löytyy kyllä useampikin tarina, kiitos siitä.
Lähi väriliikkeen täti ilmoitti, että Hempel on lopettanut petsin valmistamisen??

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 11 Marras 2013 18:52

Moro

No joo... mun järki sanois että ehkä ei ole viisata vesipetsillä kostuttaa pintaa näillä keleillä ettei pääse homeet iskemään pintaan ennen lahosuoja-aineen sivelyä pinnan kunnolla kuivuttua. Kyllästettä (ja lahosuojaa) kun ei kosteaan kannata ajaa, koska öljy ajaa kosteutta puuhun syvemmälle. Mutta jois saisit sen pinnan lämpimäksi vaikka vuorokaudeksi ennen ja jälkeen petsausta, niin vois toimia. Pellavaöljyä voi sitten vedellä vaikka pakkasella.
Herdinin voi ilmeisesti liuottaa myös spriihin ja itse olen tehostanut vesipetsin imeytymistä lorauttamalla spriitä joukkoon. Mutta en ole koskaan ulkona nollakeleillä petsaillut???

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 12 Marras 2013 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 11 Marras 2013 19:58

Jos ymmärrän oikein että petsauksella tarkoitat sävytystä tai sitä alkuperäisen "värin" syventämistä niin voit tuohon sun reseptiin liuottaa vaikka Uula-tuotteen sävypastaa jota saapi ostaa sellaisissa tuubeissa.(ja kaiketi jauheinakin)
Ensin vetelet ilman sävyä jonkun kerran ja sitten alat lisätä sävytettynä samaa seosta ja sillai..
Aikalailla riittoisia ovat että vaikkapa 10 litran satsiin ei kummoista määrää tarvi turauttaa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin