Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Loka 2013 17:50

Kyllä kai kahdella koneella mennään mihin vain. Mutta todella näin harvakseltaan ajelevalle
se tuntuisi hyvältä ratkaisulta. Tosin mutaman tunnin opettelu eri laitureihin toisi varmaan sen varmuuden, mitä polkupyörällä ajokin on. Mutta täytyy myöntää, peräpotkuri on harkinnassa, sillä minulle mieluisin paikka rantautumisessa on laituri - siihen pääsen ja siitä pääsen, oli rako mikä tahansa. Kun kuitenkin liikkuminen on aina vain heikompaa ja heikompaa lähinnä polvien vuoksi, olen alkanut taipua enemmän ja enemmän peräpotkuriin,
rikkokoon sitten vaikka kuinka paljon 20 - 30 -luvun tunnelmaa veneessäni. 8o Klassikkoveneeksi ei siitä tuollaisen muutoksen jälkeen kyllä ole, mutta omapahan on veneeni.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

nikom

Viesti Kirjoittaja nikom » 25 Loka 2013 09:41

Ootko mistä falsetti hiontaa kysynyt? Teetettiin 40 luvun kaappiin uusi peili laatulasissa eikä se viistouksen hinta reunassa muistaakseni erityisesti kirpaissut , tosin veneen lasi ja hionta on erilainen .
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Jape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 25 Loka 2013 21:21

Täällä paikallisessa lasiliikkeessä puhuivat viime keväänä että suomessa on vaan yksi firma mikä tekee fasettihiontoja, ja se kustantaa noin 80€/metri.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Loka 2013 17:53

Kuusi lasia minun tapauksessani tekisi sitten noin 1200 euroa, en raaski sitä laittaa muualle kuin "herrasväen" salonkiin, ja eikäpä ne ilmeisesti kuulu ollakaan tuulilasissa, mikäli ne sinne 4 ruutuun laitettaisiin, niin hintaa tulisi lisää n. 550 euroa. Salongin lasien nurkat kun eivät ole suorakulmaiset ja sädekin kaarevilla osuuksilla kuten yläreunassa on vapaan käden tulosta, niin haastetta riittää, siis jääneekö kustannukset edes 80 euroon metriltä, joka juuri ja juuri tuntuu siedettävältä. 8\ Aiemmin jo päätin, etten laita lasilistoitusta messingistä tai kromista, kun ne Saksasta tilattuna olisivat maksaneet n. 2000 euroa, päätin tehdä ne puusta. En löytänyt Suomesta tällaisten eri mitallisten lasilistojen vääntäjää. !!! ???
Terv.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Loka 2013 18:13

Lasitusliike Karvinen ja sieltä Heikki Karvinen Helsingistä antoi kullan arvoisen vihjeen tänään.
Tutustuin Heikkiin viimekesän vuokravenho -seikkalullamme- Kullan arvoinen vihje oli Japen antamaan hintaan noin 40 prosenttia halvempi, alta 50 euroa per m. Fasettihiontaa tekee Satakunnan Lasi Ulvilassa. Satakunnasta siis löytyy muutkin hyvää kuin EWS ja Nortti. Aikoinaan siellä oli pieni hyvä tehdas nimeltä Harjavallan Kaihdin, jonka Itä-Suomen edustajana minäkin aloitin nämä varsinaiset myyntityöt 80 -luvun alussa Kouvolasta käsin. Valitettavasti sitä firmaa ei enää ole, sillä se teki paljon muitakin hyviä tuotteita kuin kaihtimia, siis pääasiassa muita, kuten siirtoseiniä ja nostoseiniä. Näillä viimemanituillahan minäkin elän edelleen ainakin puoliksi, loput tienestini tulevat Inva-varusteista.
P.S. Japen hinnassa oli varmaan lisättynä Joensuulaisliikkeen kate |+|
Donn 28 :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Loka 2013 20:12

Kävin tänään sopimassa Kotkassa Haminassa viimeistä vuottaan puuvenepuolella opiskelevan tytön kanssa, että hän Owatroolaa kannen ja tuulilasin kuluvan viikon perjantaina. Sitten on pääsääntöisesti kaikki rungon ja kannen ja hyttien mahongit kyllästetty. Kantta olen alhaalta päin kyllästänyt noin neljän tunnin ajan veneen vielä ollessa kumollaan hallissani. Arvioimme kannen kyllästykseen menevän noin 12 tuntia aikaa.
Kyllästyksen jälkeen saattaapi mennä noin viikko, kun vene on veistäjän veistohallissa sisällä ja homma jatkuu. Sitten minun täytyy käydä petsaamassa muutama laudan pätkä hondurasin sävyyn, jottei lahopaikkaukset kyljistä kovin pomppaisi katsojan silmiin. Alan olla aika täpinöissä Donnan suhteen, varsinkin kun sain hyviä uutisia viimeisistä kokeista ja viipalekuvauksista sairaalasta kirurgisen osaston ylilääkäriltä - se myös tänään.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 29 Loka 2013 22:31

MORO Donna

Hienoja uutisia... kaikki!
Ettenpäi sano mummo lumes.

Tuli mieleen sittä Satakunna lasista että onhan ne joskus kiillotelleet mulle peilin kantteja. Että siittä olisin voinut päätellä että nillä olis fasettihiontaan ja kiillotukseen sopivat vehkeet, mutta joskus ei säteile.
Ja satakuntalaisista hyvistä asioista niin onhan täällä toi Bonitokin 8]

Hyviä vointeja ja kärsivällisyyttä!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02 Marras 2013 20:09

Kävin eilen Donnaa katsomassa, olivat saumanneet uudelleen parraslaudan ja rimoituksen välin, edellisessä saumauksessa loppui just pahimmoilleen saumausaine. Parraslautaa vasten olevat urat oli aukaistava ja sitten siihen laitettiin uusi. En tiedä, mitä saumausaine oli silloin pari vuotta sitten, mutta nyt siihen tuli Sikaa ja se oli hieman keltasempaa kuin aikaisempi beige. Siis ensimmäinen värivirhe, joka on tiedossani Donnan lopullisessa asussa. 8} Katsoin kuitenkin, ettei se nyt niin kökösti haittaa. ;-) Parraslaudat ja kuningaslaudan petsaan muuta mahonkia tummemmaksi, koska veneeseen pitää saada jotakin muutakin väriä mahonkiin, kuin perinteinen ja muutakin kuin nuo saumat.
Kärsittyäni noin kymmenen vuotta vuotavasta Koiton katosta, luovuin ajatuksesta laittaa puuvillakankaan kattoon, Koitossa oli.
Mietin edelleen, mitä teen kansiosien, joista osa on pronssia ja osa messinkiä - lakkaanko ne vai
kromaanko ne. Loppupäätelmäkin näkyy, jos ei muualla niin seuraavissa kuvissa, joihin todennäköisesti menee kyllä vielä jonkin aikaa. Haastetta valintaani antaa katosten osat, siis kaaret, sillä jos bronssi ja messinki näkyy kannella, niin kaaret on oltava valkoiset, koska ei kromi ja em. metallit sovi yhteen, ainakaan mielestäni. Muistin virkistämiseksi; ikkunalistat tehdään puusta ja vain salonkiin tulee fasettihiotut lasit.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Marras 2013 16:12

Donna meni sisään tänään veistohalliin. :)) Työt, jotka ovat edessä, ovat kuta kuinkin seuraavat.
Salongin sisutuksen teko, sähkötyöt salongin osalta ennen katon laittamista, skyletti etukannelle moottorin päälle, kyllästystä vielä jonkin verran, petsausta, sisäpohjan maalausta,
katon teko, muut sähkötyöt, turkin teko, lakkaus (vienee eniten aikaa), helojen ja kulkuvalojen asennus, masto ja -valojen asenneus, konekoppa, ilmanvaihto, ovet, luukut, varavuode moottorin eteen, loput sähkötyöt ja potkuri. Töitä on ihan tarpeeksi, taitaa taas tulla kiire. 8} 8\
Yritän räpsiä Nokian 900:lla kuvia sen verran kuin ehdin, mutta en nyt ainakaan lähiaikoina saa niitä tänne. Luettelemani työt eivät ole aikajärjestyksessä. Vene lasketaan veteen minimivarustuksella, katsotaan seuraavan talven aikana, mitä mahdollisesti vielä tarvitaan.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Marras 2013 20:20

Perjantaina keskustelin erään minua vanhemman herran kanssa. Hän veneilee tätä nykyä busterilla. Hän sanoi veneissään olleen bronssihelat. Nyt hänellä ei ole enää veneitä, mutta helat ovat. Hän tuo ne mökiltään Puruvedeltä parin viikon sisään ja sanoi vielä, että voin katsoa käykö ne veneeseeni.
Erityisesti minua harmittaa osa, jota varsinaisesti etsin, joka on veneestäni hävinnyt keulakolmio, jossa oli reikämallinen köyden juoksutin, se hävisi veneen kuljetuksen aikoihin, se tosin oli irrallaan veneessä, mutta erittäin painavana se tuskin on lentänyt tiehensä. Tämä on niitä juttuja, jotka erityisesti situttaa ja kököttää itseäni. Tällä herralla sellaiset ovat olleet molemmissa veneissä. Hän lupasi, että kaikkia osia voin käydä sovittamassa veneelläni
ennen ostopäätöksiä.
Veneessänihän on ollut alaun alkaen pronssi- ja messinkiheloja, joista joku on sentään tallessakin. ;-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Marras 2013 17:51

Tällä viikolla on Donnan kansi petsattu, parraslaudat ja kuningaslauta tummemmaksi kuin muu kansi, oikeastaan miltei mustaksi nämä laudat. Kylki petsataan samaan sävyyn kannen kanssa, mutta ei niin mustaksi kuin parraslaudat. Samalla sävyllä sitten tuulilasi ja salonki. Fasettilasit on myös tilattu. Veistäjä haki tänään lisää mahonkia Seppälän Venetarvikkeesta, minun ja Seppälän Suntion sopimuksen mukaisesti. Odotan innolla lakkaamaan pääsemistä. :)
Donna :))

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01 Joulu 2013 16:52

Yksi ongelma on jäänyt käsittelemättä täällä Donnan suhteen. En löydä noilta kuomumaakareilta mitään sellaista katosmaista tuotekuvaa. Olen ajatellut, että ainakin ruoritilan päälle pitäisi saada sellainen ja samalla kun sen laittaa keskiveneeseen, niin myös samantyyppisen taka-avotilaankin. Katoksen sivuille voisi tehdä sitten seinät pahankelin varalle, silloin kun ollaan turvallisesti suojasatamassa. En nyt tarkoita mitään binimikatosta, vaan sellaista, minkälaisia oli esim. hotellien sisääntulojen edessä muinoin. Ne olivat pääasiassa suorakaiteen muotoisia "vankkurimalleja". Siis ei vankkurimallia vaan juuri sen verran kaareva, että sadevesi tulee sieltä alas. Jos jollakulla olisi tietoa, niin voisi laittaa vinkin tänne. Tai sitten se on piirrettävä itse - joka tapauksessahan se on piirrettävä maakarillekin. Mutta jos nyt jostain...jotain, vaikkapa ulkomaan elävien sivustoilta ->

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Joulu 2013 20:50

Kävin tänään veneellä. Nyt veneen kyljet näyttävät petsauksen jälkeen siltä tummalta, mitä olin ajatellutkin. Salonki ja tuulilasi olivat vielä petsaamatta, mutta petsattaneen ensi viikon alussa. Veistäjä aikoi ryhtyä ensi viikolla tekemään venettäni sisäosien osalta ja luukujen osalta. Kaikki pinnat on nyt Owatroolattu, myös sisältä. Tästä se taas alkaa. Ainut takaisku, takaosasta löytyi jo kylläkin viime viikolla pieni lahopaikka. Siihen pitää vaihtaa n. 2,5 m mittainen lauta. Ihme on, ettei sitä meistä kukaan ollut aikaisemmin huomannut, ei edes tapituksen yhteydessä. Lasien mallit salonkiin on tehty kovalevylle, niitä täytynee käydä sovittamassa Kotkassa, sattuuko ne, ts. onko välykset sopivat. Potkuriasiakin pitäisi saada mietittyä kohdalleen, ei sitä tässä töhinässä ole ehtinyt miettimään, saati sitten mittamaan akselin kartion molempia päitä, pituutta ja kiilauran pituutta. Mutta lähi viikkoina sekin on tehtävä.

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Joulu 2013 10:37

Donna 28 kirjoitti:Yksi ongelma on jäänyt käsittelemättä täällä Donnan suhteen. En löydä noilta kuomumaakareilta mitään sellaista katosmaista tuotekuvaa. Olen ajatellut, että ainakin ruoritilan päälle pitäisi saada sellainen ja samalla kun sen laittaa keskiveneeseen, niin myös samantyyppisen taka-avotilaankin. Katoksen sivuille voisi tehdä sitten seinät pahankelin varalle, silloin kun ollaan turvallisesti suojasatamassa. En nyt tarkoita mitään binimikatosta, vaan sellaista, minkälaisia oli esim. hotellien sisääntulojen edessä muinoin. Ne olivat pääasiassa suorakaiteen muotoisia "vankkurimalleja". Siis ei vankkurimallia vaan juuri sen verran kaareva, että sadevesi tulee sieltä alas. Jos jollakulla olisi tietoa, niin voisi laittaa vinkin tänne. Tai sitten se on piirrettävä itse - joka tapauksessahan se on piirrettävä maakarillekin. Mutta jos nyt jostain...jotain, vaikkapa ulkomaan elävien sivustoilta ->
Jaakko, osaisivatko he tuolla suunnitella/tehdä sopivat kuomut sulle? http://www.venekuomu.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vai tekevätkö vain tuotantoveneiden jo valmiiksi suunniteltuja kuomuja????

Kotkalainen kaveri halusi nettikuvien mukaisen sufletin kulkuaukon päälle purjeveneeseensä, paikalliset olivat nostaneet hanskat ylös, tekijä löytyi Lappeenrannasta, tekijä kävi paikanpäällä ottamassa mitat ja väänsi rautalangasta kaarenmallit, sekä pahvista kaavat, tais käydä tekemässä vielä välisovituksen ja tuote tuli linja-autorahtina ja sopi "kuin valettu" olen käynyt veneessä, on tosi hieno kaikkine hirvennahalla päällystettyne tartuntakahvoineen!
Viimeksi muokannut matti, 08 Joulu 2013 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Joulu 2013 11:46

Moro

Niin, tuohon kuomuasiaan, jos ei ole vielä löytynyt toimittajaa...
Täällä Porissa olis toi SV-kuomu:
http://www.legra.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vänttinen on tehnyt kuomuja yhden miehen iän ja nyt taitaa poika jatkaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin