Matin venesivut

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 04.11.2012 8:58

Valdemar, tuli vasta nyt mieleen; Mile kauppaa kevyttä konetta (jos ei ole vielä myynyt), se luultavasti sattuisi "heittämällä", tosin konekoppaa täytyisi levittää? Kytkimen tehonkesto olisi siinä js siinä;
http://www.zf.com/corporate/en/products ... large.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitespäin toi luetaan, onko se1,9 sama kuin alempi vai ylempi?

Tosin hintava vaihtoehto.
Matti

Valdemar
Viestit: 16
Liittynyt: 27.11.2007 23:25

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Valdemar » 04.11.2012 16:59

Taitaapa tuo SD33 olla turhan painava Mary II tyyppiseen veneeseen, käy kyllä nätisti ja miehekkäästi.
Olen kyllä mielenkinnolla katsellut Milen moottoriakin mutta en ole vielä tehnyt päätöstä moottorivalinnasta.
Yksi vaihtoehto olisi nykyaikainen ruiskutekniikalla varustettu n. 70hv 2-tahti, olisi ainakin kevyt. Käyttökelpoista avotilaa syntyisi vaihdolla useampi neliö. Ohjattavuus laiturimanöövereissä myös helpottuisi.

Veneprojektit on edennyt hitaasti kun ensin piti lunastaa itselle vuokralla ollut halli ja siitä asti käydä ahkerasti töissä jotta hallin saa maksettua. Hai vene on laidoitettu ja kaaritettu, seuraavaksi partaan hakemista ja kansikaarien jälkeen vanerikansi ja oregon rimat päälle.

Valdemar
Valdemar

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 04.11.2012 20:21

Joo raskashan se on.
Sopisi paremmin johonkin vaikka pellinkiläiseen.
Kun sulla on nyt kunnon työtila, niin pistä Nissan myyntiin ja tee peräpeilimuutos.
Senverran kokemusta suorasuihkuperäm., että jo 2000 tuntui toimivan hyvin ja kulutus oli 30% pienempi kuin edellisillä. (jokin lohko taias kestää 1200h ammattikäytössä)
Kiva kuulla, että haikin on edistynyt! :))

Matti

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 24.06.2013 16:00

Tuli viikko sitten tehtyä uusi nopeus 8,5 kn, oli semmoinen äkäisenpuoleinen puuska, ei kestänyt kauaa.

Lauantaina löysin uuden vauhtiköyden!!!! Tosi kevyt tuuli sivulta, vauhtia 3,9kn joutessa kokeiltiin sitä sun tätä ja saatiin em nopeus , sitten muistin outhaulin,olin laittanut jo viime vuonna, löysäsin ison alaliesman jotain 50-60cm puomista, kerralla vauhti 4,2kn!!!! Rosenteissa melko iso muutos

Vieläkin pitää ihmetellä; vko sitten lähdön jälkeen keulan edestä meni pari purjevenettä sivumyötäiseen,tuuli kaakosta, koneella, itse lievällä kryssillä 5,5 kn etelään, takastullessa pohjoista kohti avotuulessa,keulan edestä pari purjevenettä koneella itään !!!!
Eilen kävin lukemassa Klamilassa seinästä, että 21-24.6 ei aikataulun mukaista polttoaineen myyntiä!
Keulan edestä purjevene etelään, koneella, toinen tulossa etelästä koneella!
Minkähän takia porukat hankkivat purjeveneitä kun ajavat koneella, ko esimerkeissä minusta jokainen olisi voinut purjehtia, oikein sopiva tuuli 5-6m/s ja sopivasta suunnasta. Moottorivene olisi käsittääkseni samanhintaisena tilavampi, helpompi rantautua luonnonsatamiin jne

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 18.07.2013 8:23

No nyt se hajos!
Viime viikolla kävin tankkaamassa, 96 l, reilun vuoden kulutus, matkaa tehty jotain 1000 nm, eli keskikulutus mailille kohtuullinen!

Seuraavana pv kävin pienellä kieroksella, tuulta riittävästi, sai sivukannetkin pestyä, laidat haristuneet, "jonkinverran" vuotoa (johtuu käytön vähäisyydestä!) kosteusprosentti sisällä veneessä n.35, pitää sulkea tuuletus että kestäis kosteampana!
Em oli odotettua, mutta erittäin huolestuttavaa oli, että pilssivedessä oli polttoainetta.
Onneksi vuoto oli helppo paikallistaa, tankin tarkistusluukun tiiviste oli mennyt palasiksi!??!, tehty nitriilikumista, ainoa selitys, että osaamaton asentaja oli kiristänyt pultit liian kireälle? :P http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=41265743"
Ko luukun näkee konehuoneesta ja ehkä olis saanut irtikin, väliä istumalaatikon jalkatilaan on n.8 cm, mutta uuden tiivisteen laitto olisi ollut arpapeliä näkemättä, pelkällä sormituntumalla. Vaihtoehtona olisi ollut irrottaa akut, kone äänenvaimennin ja tankin tyhjäys, 140l jotta olisi saanut tankin vedettyä ulos.
Päädyin suoraviivaiseen ratkaisuun;
korjaus11.jpg
korjaus22.jpg
Vähäsen kun sipaisee maalia päälle, niin monikaan ei huomaa. 8]
Remontti kesti n. kolme tuntia mukaanlukien tiivistemateriaalin haku maalikyliltä, jos olis tehnyt "oikein", niin olis mennyt ehkä pari päivää??
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 27.02.2018 15:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 03.09.2013 17:57

Kaislikossa suhisee; viime aikoina on paneuduttu kaislikkopurjehdukseen, nyt voi hieman loivennella mielipiteitä tuosta koneella ajosta jolloinkin se on välttämätöntä, tämän kesän keskikulutus tullee olemaan melko paljon enemmän kuin aiemmin.

tällaiselta näyttänee 10v ydinsodan jälkeen 8-|
ydinsodan jälkeen1.jpg

ilta alkoi painaan päälle, liikkuminen luvallista 0,5h ennen auringon nousua- 0,5h jälkeen laskun, kaiteen välissä näkyvä punainen poiju on rajamerkki!
melkein perilla1.jpg
itärannalla asuu "köyhää väkeä", Porvoossa länsirannalla
itärannan köyhyyttä 1.jpg
http://db.tt/mROxdpAI" onclick="window.open(this.href);return false; kiinnittyneenä keskelle vierasvenelaituria, kartassa (päivitetty 2011)ei ole ko laituria ollenkaan, vettä, sähkö, pari bajamajaa, ei polttoainetta, ei suihkua, erittäin ystävällinen palvelu, mm 24h vartiointi :))
http://db.tt/e5eMnzwY" onclick="window.open(this.href);return false; ilmeisesti EU rahaa, tulee komea rantakatu kun on valmista
http://db.tt/li9q4ZAb" onclick="window.open(this.href);return false; linnoituksen korjaus on jo pitkällä, jos on valmis ensi kesänä, niin kannattaa käydä vilkaisemassa
http://db.tt/DBsKiPVo" onclick="window.open(this.href);return false; takastullessa oli pilvi saaren yllä kuten matkakertomuksissa tapaa olla 8] 8]

Kuten Karunan Kauhu havainnoi, meri on autio ja typötyhjä, meni minne tahansa niin ketään ei tullut vastaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 27.02.2018 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.09.2013 10:31

Katselin nuo Matin viimeiset kuvat, missähän päin olit kaislikkokierroksella, Suursaaren kuvan
tunnistin Vivanin Vergin matkoista. Siis Virossako, mutta missä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 04.09.2013 15:46

Donna 28 kirjoitti: Siis Virossako, mutta missä.
Donna 28 :)
Kyllä, selviää kolmen desimaalin tarkkuudella; https://dl.dropboxusercontent.com/u/324 ... urissa.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
vaatinee pienen karttaharjoituksen, siirrä paikka kartalle, sopiva kartta on vakka yleiskartta 951, itäinen soumenlahti!
Oli käynyt kesän aikana 55 venettä joista 80% RUS, joten 11 muuta, eli enintään 10 muuta suomalaista venettä. 8] 8]

toinen kuva samasta asiasta; http://db.tt/APMxTaeo" onclick="window.open(this.href);return false;, rajaus parempi, mutta alivalottunut kun ei ossaa säätää kameraa joka häikästyy plotterista jonka kuvassa on veden vähyyttä :-) , kartassa näkyy 59.2300 leveyspiirin viiva jonka pohjoispuolella .035 (n. 65m) ollaan, laiturin vieressä itäpuolella on kartassa kivi 1,5m ja toinen 1,5m matala lähes joen keskiviivalla, kun kysyin niistä satamakapteenilta, hän selitti, että kivi on sinisen huoltolaivan, (50m etelään meistä), sivulla 10m etäisyydellä??? ja vierasvenelaiturin ulkopuoli on syvää vettä, kuuulin jopa six m???, lähtiessä kaiku näytti alla paria metriä, olin ja olisin melko varovainen kapteenin vakuutteluista huolimatta, tai sitten furunon paikka heittää 8} 8}

Tosiasiassa sehän oli liiottelua ettei ketään tullut vastaan;
takaisin länteen 1.jpg
Kuvan vastaantulija on 11 mailin päässä, tuolla kurssilla lähin etäisyys on 3,33 mailia 35min kuluttua, se tosin kääntyi sataman suuntaan eikä tullut edes nähtyä koko vesseliä.
Kuva todistaa tämän kesän urotyöstä, sain väsättyä langat senverran solmeen, että AIS-tieto kulkeutuu radiosta plotterille.
Pietarin väylää ylittäessä tuli sen käytännöllisyys todettua; olin laittanut häl etäisyydeksi 2 nm, kohtaamisen laskennan rajaksi 20nm , niin hälyytti jo vaikkei idästä tulijaa, 110m puutavaralastissa oleva pikku laiva, edes näkynyt, että sivuutus on 0,34 nm ja 34min kuluttua! 8| hienoa, ei tarvinnut tähtäillä, että muuttuuko kulma vaiko ei
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 28.02.2018 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 05.09.2013 11:01

Tässä oli suunnilleen kaikki loogista; http://db.tt/oKlziPxg" onclick="window.open(this.href);return false;
1,5m matala etelään vierasvenelaiturista,( jota ei ole merkitty karttaan), huoltoaluksen vierellä kuten satamakapeeni myöhemmin kertoi

Tämä oli myös käytössä; http://db.tt/F1S1Dc3X" onclick="window.open(this.href);return false;
Ensin hämmensi se että reunassa oleva jako ei täsmää??? (23.00 viivasta kartan yläreunaan .07 on jaettu neljään??
matalat hyppäsivät pohjoiseen melko kauas karttaan merkitystä ponttoonilaiturista 8} ??? ??? ??? 8-|
Tässä kartassa näkyy (kun klikkaa kuvaa suuremmaksi)kapteenin avaimen kulmalla piirtämät laiva ponttoonilaituriin sekä Mary III harpin ylemmän kärjen alle, 2,7 ympyröity, joten furunon paikka, harpin ylempi kärki on melko tarkka (antenni vas. takakulma, keula näytti etelään)

Hyvä kiintopiste on uusi kirkkaan keltainen nosturi, n. 8 m korkea x70cm pystyputki jonka päässä vaakaorsi, sijaitsee 5m vedenottamosta etelään betonilaiturin p-päässä, 5000 mittak. kartassa alimman rakennuksen edessä.

Toivottavasti tästä on apuva jos joku on menossa. :)) :))

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.09.2013 20:37

Kiitosta vain Matti pirun tai sanoisinko tarkemmasta kuin piirun selostuksesta. Kun ei ole noin merikelpoista alusta, niin tuskin tuonne Eestin Narvan ja Venäjän merialueille tulee mentyä, ellei vene vaihdu. Minä veneilen tulevaisuudessa pääasiassa Saimaalla ja korkeintaan ennen Klamilan kalamarkkinoita tuon veneen Haminaan tai oikeammin Kotkaan talvisälytykseen. Uskoisin näin, ainoastaan nämä Tattoo -tapahtumavuodet voivat tuoda poikkeuksen, mutta saapa nähdä, jos terveenä ollaan. Toivon tietysti parasta.
Tuo ed. varaus on minun otettava nykyään huomioon, sillä nuori täytetty puuma en edes enää ole. :-) Seitsämänä kesänä peräkkäin on jotain sattunut, eikä tämäkään vuosi tehnyt poikkeusta.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 06.09.2013 7:21

Jaakko, kyllä se taitaa olla niin, että ollaan kaikki samassa ikäveneessä, noin kuvaannollisesti; heinäkuussa kun korjasin omassa puutarhassa aitaa, niin nostettuani aidan vasten uutta tolppaa kaksin käsin ja irrotettuani vasemman ottaakseni akkukoneen kiinniruuvausta varten, kuului oikeasta olkapäästä POKS, jolloin tuli outo tunne ja ilmeisesti primitiivireaktion seurauksena ote ei irronnut jonka vuoksi käsivarsi alkoi kiertyä seurauksena rrriits ääni olkapäästä jolloin sain pudotettua painon pois ja toisella kädellä nivelen painettua takaisin-senjälkeen tulikin tauko purjehdukseen 8\ 8\
Nyt pelittää taas kunhan ei käytä 100% tehoja, tosin sekään ei olisi paljon :-) :-)

Koetettiin kovin välttää Venäjän vesialuetta, ei oiottu Suursaaren kulmalta kuten olen kuullu tehtävän ???
Narva joensuussa ja joella pitää liikkua jopa muutaman metrin etäisyydellä rajasta.
Jos lähtisin moottoriveneellä, niin tuntuisi mukavammalta kulkea ainakin parittain jolloin konevian/häiriön vuoksi ei jäisi avuttomaksi killumaan ei mihinkään.
Kaveri kävi Saimaalla kesällä omalla moottoriveneellään 600nm kierroksen, kehui kovasti!

Kun suunnittelit sitä automaattiohjauksen lisäystä, tämä em kaveri joka oli mukana, sanoi, kun "Arska" oli ruorissa, että ompa peli, jopa 12h päivässä ilman eväitä senkunvaan ohjaa. -> ->

Selitys tais keskittyä vaan siihen mitä itse ei oikein ymmärtänyt; kokonaisuudessaan erittäin hyvä reissu, luulen, että hitaammaallla aikataululla keskikesällä sopis jopa "hallitukselle", pitäis olla kaupungissa ainakin pari pv ja joensuun hiekkarannalla (12km) samoin

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 17.10.2013 18:53

Maanantai iltana tuli nostettua Mary III ylös.
Mastonnosto sopi nostajalle aamusta, piti lähteä aikaisin, kannet oli tosi liukkaat, -4astetta.
itä on punainen1.jpg
Aurinko alkoi jo aamusta paistelemaan
mastonosturilla1.jpg
muttei vielä sulattanut kantta, käärmekin on ihan kohmeessa, ei voinut aamusta nostaa ylös, vesi -35cm, ei olis uinut kärryyn
https://db.tt/OGGqYEWN" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa vielä miten pinnakin mahtuu kääntymään puomituen kaadon jälkeen
kansijärjestys1.jpg
Oliskohan tullut jotain 900nm mittariin kesän aikana, heinä-elokuussa kun oli olkapään kanssa 3 vkon paussi, eikä iso olisi noussut yhdellä kädellä. :-(
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 27.02.2018 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.10.2013 17:10

No Matti, samassa ikäveneessä ehkä iän puolesta ollaan, mutta kun minä itseäni Sinuun vertaan, täytyy sanoa, että olisi pitänyt harjootella enemmän ruumiin kulttuuria, tosin sanovat, ettei se myöhäistä ole vieläkään. Toivon ainakin niin, sillä kunto on ollut tosi kehno viime aikoina ja kun parin viikon kotilomalle pääsin, tuntui 300 metriäkin aivan ylivoimaiselta ponnistukselta kävellä. Pari viikkoa on tehnyt ihmeitä, jaksan jo miltei kilometri tolkulla hiippailla. Torstaina menen uudelle tuomiolle, toivottavasti pääsen ulkopuolisesta pussista eroon - se kerää lihasnestettä tai jotain n. dl vuorokaudessa - jos vaikka leikkaisivat uudelleen ja koneet eivät pasahtaisi rikki, kuten viime kerralla stenttauksessa.
Jottei veneily unohtuisi täysin, kerron nyt kuitenkin sen verran, että minulla on sellainen kutina, että mestari V.S. ottaisi veneeni jälleen käsittelyynsä "näinä päivinä".
Mitä Saimaaseen tulee, menetin sille sydämmeni ainakin 75 prosenttisesti. Matkat siellä paikasta toiseen ovat lyhkäisiä ja niilläkin matkoilla maisema vaihtuu alinomaan. Myös tapahtumia ainakin kesäaikaan tuntuu olevan joka kylässä, enkä nyt puhu edes kirkonkylistä.
Samoin Saimaalla on lähes kaikki pursiseurojen rannat yhteiskäytössä, siis vieraan pursiseuran jäseniäkään ei katsota alta kulmien - häivy hyvän sään aikaan - kuten merellä lähes poikkeuksetta ajatellaan. Lisäksi on hyvin hoidettuja Metsähallituksen saaria, joissa on ainakin katokselliset nuotiopaikat, kuivat puut liiteristä ja siistit puuseet löytyvät, laiturit poijuineen ja joistakin jopa kylkikiinnityspaikkoja. En nyt yhtä-äkkiä muista, mikä oli Matti Sinun mastosi huipun korkeus, mutta luulisin, että määrätyillä vesillä Saimaalla voisit Sinäkin vetää pitkiä halsseja. Joillakin purjehtiminen voisi olla todella työlästä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 22.04.2014 17:31

Eilen tuli laitettua vene veteen kun on niin kuivat ilmat ettei pääse haristumaaan.
Tuli maalattua kyljet uudelleen, siinä tuli yllätyksenä, että Hempels ei enää tee true blue-väristä maalia, piti vaihtaa väriä, ei paljoa muuttunut.
Maston säilytystä varten on tullut jatkettua räystästä.
https://db.tt/vfImCvuR" onclick="window.open(this.href);return false;
Viime vuonna tein kiskon jossa "hyllystä", tosiasiassa hyllyn alta löytyneet maatalousliukuoven rullat jotka kannattelevat vaunua.
Oli tosi hankala nostaa masto ko vaunuun liinalla kiinni kun korkeus veneen kannella on pahimmoilleen ettei tahdo momentti riittää. 8\
Nyt lisäsin siihen bilikan 540kg vinssin, niin oli melko helppoa siirtää masto ortta myöten veneen päälle ja laskeaa kannelle( ja todennäköisesti melko helppoa syksyllä nostaa ylös), tuossa korkeudessa on n. 5cm varaa, että menee doradeventtiilien suojakaiteen yli.(15m masto ei mahdu 10m liiteriin jossa vene talvehtii)
Vaunu vaappuu sivuttain joten pitää vielä lisätä kannatinpyörä I-palkin alahelmaan.
https://db.tt/lan9i6wQ" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 20.10.2014 20:52

Nostettiin vene eilen ylös kun oli pitkästä aikaa vedenkorkeus plussalla, oli "hieman" märkä keli ja tuultakin senverran, että teki maston noston jännäksi. Sinänsä tuulesta muutoin juurikaan haittaa, mutta kun vene jonkinverran nousi ja laski aallokon mukana, niin maston ylöslähtö oli melko reipas kun vene laski alta.

Tuollainen tuli ilmi;
https://db.tt/LRK0VBuU" onclick="window.open(this.href);return false;
https://db.tt/MtRI62AY" onclick="window.open(this.href);return false; , perätievi sekä ilmeisesti peräsin ovat turvonneet, että ottavat yhteen, myös ylhäältä hieman.
Alhaalla kölin päässä rako on kuten tehdessä, pystyssä oleva peräranka on turvonnut ainakin 5mm, olin aikoinaan tekevinäni välin rittävän suureksi, ilmeisesti hieman ensin hangannut jolloin maalit kuluneet ja sen seurauksena turvotus lisääntynyt.

Viimevuotinen kuva säilytysliiterista;
https://db.tt/3DNZKIlM" onclick="window.open(this.href);return false;
Reilun tunnin pusaaminen tunkin kanssa kun täytyy nostaa vene (melkein) vaateriin, että vedet tyhjenevät koska vene on reilusti nokallaan kärrillä (luiskalla vaaterissa), että saa veteen ja ylös.
Sinänsä hyvä, takapyörät pois, rungon peräpää tukeutuu lattiaan ja etummaiset pyörät nousevat ilmaan.
jatkoaisa näkyy hyvin, nostolaite alas veteenlaskussa, niin traktoria ei tarvi ajaa syvälle, ainoastaan vesi n.5cm takavanteen päälle.

Kesän aikana tuli trippiin 936 nm ja polttoainetta tuli ostettua 136 l

Lisäys; se tukirulla unohtui laittaa mastovinssiin :P , mutta siitä huolimatta oli tosi kätevää vinssata masto tasapainopisteestään kannelta ylös ja siirtää räystään alle, sen jälkeen kannatinliinat kiinni molempiin päihin

Vastaa Viestiin