Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11 Marras 2011 14:12
Paikkakunta: Parainen

Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja luototo » 28 Elo 2013 14:46

Olen jo pitkään ihmetellyt veneen katsastusvarusteissa esim. luokassa 3 mainittuja airoja ja melaa. Ymmärrän että soutuveneessä nämä ovat hyvinkin tarpeellisia kapistuksia matkan teon jouduttamiseksi, mutta mitä niillä tekee esim. 10m puuveneessä? Katsastuslistassa lukee tarkasti airot ja mela: ei siis airot tai mela. Osaako joku katsastusasioihin perehtynyt kertoa mitä tällä haetaan ja mitä iloa on airoista esim. omassa veneessäni 9,6x3m jota ei mitenkään ole mahdollista liikuttaa airoilla. Sauvomalla pohjasta tietysti, mutta airoparilla soutamalla täysi mahdottomuus. Vaikka airot saisi kiinnitettyä kylkiin (ei saa) niiden tulisi olla tolkuttoman pitkät että niillä voisi soutaa (eli raskaat) ja yhden miehen voimat tuskin riittäisi pitämään venettä edes suunnassa myötätuuleen (saati vastatuuleen). Siis mitä ihmettä!? 8-|

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 28 Elo 2013 16:15

Niinpä näkyy lukevan varustelistassa airot ja mela. Ei katsastajat kyllä 3-luokassa mitään airoja kysele jos vene on sellainen, ettei airoilla siinä tee mitään. Mela kyllä vaaditaan vähän isommassakin 3-luokan veneessä. Minkä kyllä ymmärtää, melalla kun voi hätätilanteessa auttavasti ohjata ja kääntää venettä.

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja TLehti » 29 Elo 2013 11:26

Moi

Aikanaan kanssa kysyin katsatusmieheltä, että mitä ihmettä minä pystyn tekemään tuolla airolla, niin viittasi nimenomaan tuohon ohjattavuuteen.

T: Tero

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja Pellis » 29 Elo 2013 18:56

Airot tai mela on vaatimuksena vain, jos vene painaa alle 1500 kg, tai on ylipäätään melottavissa. Näin olen sen ymmärtänyt.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
veehoo
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Kesä 2003 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja veehoo » 29 Elo 2013 20:43

Katsastajan käsikirjassa 2013 puhutaan edelleen airoista TAI melasta eikä molempia siis edellytetä. Lainausta em. käsikirjasta: "AIROT TAI MELA. Siten mitoitetut, että niistä on hyötyä veneen liikutteluun. Isoissa veneissä (yli 2 tn) ei vaadita."

Eipä airoista tai melastakaan paljon apua kyllä ole vaikkapa tuollaisen vajaa paritonnisen, laajan tuulipinta-alan omaavan jenkkiveneen liikuttelussa, jos vähänkään tuulee. Enemmän minäkin olen sitä melaa perustellut (hätä)ohjailuvarusteena. Katetuissa veneissä olen airoihin törmännyt yli 10 vuotisen katsastajanurani aikana vain kerran: noin 8 metrisessä, takaa avoimessa puufiskarissa oli julmetun pitkät airot ja irtohankaimet, jotka asennettiin kuomun kaarien pidikkeeseen. Omistaja kertoi kerran soutaneensa menoveden loputtua pari mailia kotisatamaan kommentilla "kyllä se hyvin kulki, kun vauhtiin pääsi".
Simppu, pikkupellinkiläinen vm. 81

Avatar
js
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Elo 2007 13:09
Paikkakunta: Inkoo/Porvoo

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja js » 29 Elo 2013 21:05

Airon avulla pystyy myös pitämään vene loitolla esimerkiksi kivistä, rannalta ja muilta veneiltä konerikon sattuessa. Teleskooppivenehaka ei välttämättä riitä, kun vene painaa useita tonneja.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja Ande » 29 Elo 2013 23:14

Niin...Joskus kaverin kanssa oltiin fisustamassa siikaverkoilla.. Aamuyöllä ruvettiin nostamaan muutama verkko oli jo otettua ja kaikki meni siihen asti hyvin kunnes 2-w yskäs ja imas vedet pyttyyn..
Ei muuten mutta siinä 30m päässä oli pirunmoinen avaus ja oli ns. hätä kädessä jo. Paatissa oli 6m airot ei muuta kun kaveri niillä repelemään eihän se niillä liikkunut mutta pysy edes paikallaan
Itte väänsin wikun kimpussa ja viimeks pensaa tulpan reiästä ja stendaria että sai pytyt kuivaksi sitte lähti nassuttelemaan... Vieläkin muistan silmissä miten **rkeleen lähellä oli ettei paatin p***e menny karin päälle..
Tää ihan of topic mutta kyllä ne airot hyvätkin on!
E mare libertas

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11 Marras 2011 14:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja luototo » 02 Syys 2013 08:16

Hyviä pohdiskeluja. Airolla voi todella pitää venettä loitolla karista/ naapuriveneistä tms. jos moottori yllättäen sammuu tai tulee muuten tilanne päälle. Harvoin tuollaisille tarpeeksi pitkille airoille vain on kätevää paikkaa veneessä jossa ne eivät olisi 99,9% ajasta vain tiellä, mutta sitten kun niitä tarvitaan ne voivat olla tarpeelliset. Airoilla tai melalla voi toki hätätapauksessa yrittää pidätellä/ hidastaa tai jopa kuljettaa venettä lyhyen ajan/ matkan.

Sain tästä omakohtaista kokemusta juuri lauantaina kun luotettava Volvo sammui ekan kerran sen historiassa 10 m päässä laiturista. Se on toinen tarina se, mutta taidan sittenkin varustaa veneeni tukevalla melalla ja vielä puoshaalla, jolla voi sauvoa pohjasta.

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Huhti 2003 13:56

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja ses » 07 Syys 2013 20:00

Itse olen meloskellut kolmen tonnin purjevenettä tyvenellä, oli vähän diisselionkelmia... sai sen liikkeelle vähän väylän kapeimmasta kohdasta sivuun. Kerran melottiin vehje nostopaikalta laituriin (ei ollut vielä masto paikallaan että olis voinut purjehtia... ) vähän samasta konesyystä. Toisena melana oli jollan airo, toisena puumela jota myydään venekaupoissa vakiotuotteena. Ei jäänyt mieleen mihin vauhtiin päästiin mutta ei siinä koko yötä mennyt... :)

Seppo

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Syys 2013 09:36

https://www.google.fi/search?q=yuloh+pl ... 80&bih=886" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuommoisesta olisi enemmänkin apuva kuin perinteisestä airoparista. Maailmalla puristit jotka purjehtivat ilman konetta, liikuttelevat 10tn painoisia veneitä satamissa jullittamalla, ainakin olen jostain joskus lukenut?
Vois sopia kaarevuutensa vuoksi ylärakenteen sivuun säilytyseen?

Avatar
Karunan Kauhu
Viestit: 54
Liittynyt: 17 Elo 2013 01:11

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja Karunan Kauhu » 09 Syys 2013 14:52

veehoo kirjoitti:Katetuissa veneissä olen airoihin törmännyt yli 10 vuotisen katsastajanurani aikana vain kerran: noin 8 metrisessä, takaa avoimessa puufiskarissa oli julmetun pitkät airot ja irtohankaimet, jotka asennettiin kuomun kaarien pidikkeeseen. Omistaja kertoi kerran soutaneensa menoveden loputtua pari mailia kotisatamaan kommentilla "kyllä se hyvin kulki, kun vauhtiin pääsi".
Kyllähän vanhoissa, ehkä juurikin 8-metrisissä rääkipaateissakin airot oli ja niin suuret, että kahvatkin oli jouduttu veistämään keventämällä airojen päihin. Kiinteät puuhankaimet lyötiin partaissa oleviin pesiin ja kyllä ne kuulemma soutamalla liikkui, komeastikin. Nestehän ei pysty vastustamaan leikkausvoimaa, joten vene lähtee liikkeelle vaikka höyhenellä työntäisi ja kyllähän motivoitunut soutaja nyt aina 1 hevosvoiman peräprutkua vastaa!

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja Northling » 09 Syys 2013 15:38

Moro

Ison rääkipaatin pitkät airot on oltava sisäpäästään paksut, jotta ne ovat tasapainossa klyykan eli hankaimen kohdasta. Tähän paksuun painavaan päähän on sitten tehtävä ohennus, jotta nyrkki yltää airon pään ympäri.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja Ande » 09 Syys 2013 19:28

Juurikin noin kuten Nortti sanoi mutta siltikin ne oli/on paskamaiset soutaa.. Siinä saa vetää ihan hapoilla, että saa lastatun paatin liikkumaan..
E mare libertas

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 09 Syys 2013 20:54

Mutta niinhän se on monesti muutenkin fyysisissä jutuissa että jos ei äijässä pullistu muuta kuin poski niin paljon mitään ei tuu aikaseksi :))
Nortin kertomiin airojen painotusjuttuihin liittyen tuli mieleen että kerran näin tässä Oulunseudun satamassa n.7m avopaatissa airot joissa oli vielä porattu "kahvapäähän" reikää joka oli täytetty
n.20mm rautatangolla juurikin vain tasapainotuksen takia......ymmärrettävää kyllä kun asiaa mietti airojen ollessa varmaan ainakin viismetriset 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Karunan Kauhu
Viestit: 54
Liittynyt: 17 Elo 2013 01:11

Re: Katsastusvarusteena airot, mutta miksi?

Viesti Kirjoittaja Karunan Kauhu » 10 Syys 2013 11:54

Tekniikkalaji, väittäisin että aika moni jollalla soutamaan opetellut tekee liian pitkää vetoa. Isoilla airoilla kannattaa tehdä vain tehokas nyppäys kun niiden puhelinpylväiden turha liikuttelu edestakaisin menee aika äkkiä raskaaksi. Pätee mun mielestä puuveneellä soutamiseen yleisemminkin.

Vastaa Viestiin