Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Donna 28

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Elo 2013 10:42

Kymmenen veneen laituriin saa toki kolmekymmentä venettä, jos tilaa on sivuilla, kylkikiinnitykseen. Onpahan sitten porukka samassa kasassa ja tunnelma tiiviimpi. Veneseuramme laituri on kuuden veneen laituri ja kyllä sinne 3 - 4 kertainen määrä kylkikiinnitykseen mahtuu lähes joka viikonloppu. Puuveneen Vuoksi tapahtumassa tuskin kukaan nukkuu vielä 11. aikaan, saattaapi mennä koko yö tuttujen turistessa menneitä jauusien tutustuessa konkareihin. Uskoisin, että tilaisuus on vuoden kohokohta puuveneilijöille Saimaalla - ei siis normaali tilanne. Tosin en tiedä itsekään kun kokemuksia ei ole, mutta uskon näin. Nikom tietänee tämänkin tarkemmin.
Donna 28 :-) :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Elo 2013 20:45

Tulipahan koettua veneilyä viikko Saimaalla vuokravenholla. Vene oli juuri sellainen kuin odotinkin; hidas fiskari, jossa kaikki muu patsi toiletti toimi moitteettomasti. Septi piti olla tyhjennetty, mutta ainoastaan minä ehdin sinne rykäistä kunnolla, vaimon rykäisy aiheutti jo ongelmia ja niinhän siinä kävi, että jouduin tyhjentämään tulvivan pöntön, pöntön reiän kautta. Sen jälkeen sitä ei käytetty, pidettiin kiinteä sisällä aina seuraavaan satamaan ja muuten käyttiin sankkoa. Matkareitti noin lyhyesti selvitettynä oli seuraava. Savonlinnasta pohjoista reittiä vanhaan Punkaharjun kirkonkylään, sieltä Puruvedelle Petrisaareen, jossa yövyttiin, tehtiin hyvää ruokaa katoksessa jne.
Seuraavana aamuna satoi malliksi ja alkoi myrskyämään vähän sen jälkeen, kun oli lähdetty kohti Kerimäkeä. Reitti oli sen verran suojaisa, ettei noin 12 ms tuuli tuntunut kuin viimeisen parin kolmen mailin osuudella Kerimäen kirkonkylän rantaa. Aallonmurtajan sisään päästyämme keikutus ja sadekuurotkin lakkasivat. Saimme rauhassa tutustua Suomen suurimpaan Puukirkkoon, syödä kylällä ja käydä vesiklosetissa Ruokavarastoja myös täydennettiin täällä. Aamulla suuntasimme takaisin Punkaharjulle, kun Puruvedeltä ei pääse minnekään muualle ellei palaa ainakin P-harjun toiselle puolelle. Menimme Valtionhotellin vastapäiseen rantaan tankkaamaan seurassamme olleen Jyrkin veneen ja tankkasimme itsemme puolikkailla pitsaa. Sieltä kiersimme Mannilan Maatilamatkailurantaan ja pääsimme siellä vihdoin saunaan. Oikein mukava paikka Punkaharjun lounaskolkassa. Seuraavana aamuna sieltä takasin Savonlinnaan päin tiistain tuloreittiämme ja yöpuulle menimme Metsähallituksen paikkaan Iso Kankaiseen. Siellä teimme ruokaa nuotiolla auringon laskiessa Pihlajaveteen. Sieltä saimme n. 6 litraa kanttarelleja, joka sitten oli seuraavan kohteemme Sulkavan Alanteen perusruokana kaksi seuraavaa päivää.Ennen Sulkavaa ajoimme merkittyjen väylien ulkopuolellea Norppa -maisemissa kuitenkaan bongaamatta ainuttakaan. Sulakvalla Alanteen satamaravintola ja venesatama palveluineen oli kiinni, mutta Jyrki sai suhteillaan avaimet saunaan, pyykkitupaan ja grillille, joka olikin tärkeää ennen muuta siksi, että saimme jälleen kerran nauttia "Michelin -kokki" Jyrkin valmistamista gurmeaterioista, joihin liittyi aina kanttarelleja,lihan kanssa valkosipulia ja hänen salainen aseensa kinuskikastike. Hitto kun oli hyvää. Sulkavalta jouduimme sitten palaamaan alkuperäiseen lähtöpaikkaamme Vuokravenhon satamaan. Yhteenvetona kaikesta, kertaakaan ei tullut työasiat mieleen, viikonkin lomalla pääsee irti
Suomessakin kaikesta. Ensi kesänä Saimaa kutsuu useammin puoleensa, se on varmaa - toivottavasti Donnalla.
Donna 28 :) :) :) :) :) :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Elo 2013 22:37

2008 -vuodesta olen tätä palstaani täydentänyt kirjoitellen. Alkupään tarinat ovat hävinneet jonnekin bittiavaruuteen. Yhteenvetona vuodesta 2007 lähtien, voisin todeta, että olen koko ajan ollut ylettömän optimistinen veneen valmistumisen suhteen. Tosin alun alkaen ajattelin tehdä veneestä omannäköiseni. Sittemmin lähinnä Kaskistesten guru Simon, Porin guru EWS ja muutamat muut saivat pääni kääntymään entisöinnin puolelle. Kun sitten viime syksynä vielä sairastuin ja vein veneeni Kotkaan VS-veistoveneelle, muuttuivat ajatukset lopullisesti siten, että vene tehdään vimpan päälle. Tätä ajatusta onkin toteutettu viime lokakuun jälkeen. Kun Donnasta on edelleen kiinnostunut jokunen lukija, niin jottei tarvitsisi kahlata koko tekstikokoelmaani läpi, niin kuvat ovat sivuilla 14, 33, 43 ja 47. Joitakin kuvia on em. mainitsemassani bittiavaruudessa aivan työn alkuvaiheesta, mutta eipä niitä ilmeisesti takaisin saa, niin turha niistä on jossitella. Pidimme taukoa keväällä ja vieläkin jonkin aikaa rakentamisesta. Se mitä vielä pitää tehdä, on salongin katto, turkkilaudat, salongin sisustus, ruoritilan penkit lopulliseen muotoon tyynyineen, salongin sohvat ja muu sisustus sinne, moottorikoppa ja moottoritilan tuuletusjärjestelmä (bensa kone), katokset tai kuomu ja ruoritilan katos. Näiden lisäksi kaikki sähkötyöt, heloitukset ja lakkaaminen. Siis työtä on riittävästi ja kukkaron kiristystä sen myötä.
Donna 28 :) :)

Lampila

Viesti Kirjoittaja Lampila » 28 Elo 2013 12:59

Aikatauluoptimismi on meillä aina vieraanamme - amen! Vaimon mukaan kaikessa menee aikaa aina joko vartti tai viikonloppu... (joskus useampi tai molemmat)
- Pohjalla on paremmin -

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 28 Elo 2013 17:44

Moro Donna

Kyllä täällä innokkaana odotellaan aina Donna-uutisia. (Mutta tätä nyt ei saa sitten ottaa hoputtamisena vaan ihan omaan tahtiin teet siten kuin hyvältä tuntuu ja lompsa kestää 8] )

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03 Syys 2013 18:40

Polvivamma on pidätellyt minua ja pitdättelee varmasti muutaman viikon edelleen. Kävin tänään Kotkassa muissa asioissa ja kun aikaa jäi kävin keittämässä veistämöllä kahvit. Katselin toisessa hallissa haikeana Donnaa kahvin kiehumisen ajan, keskustelin niitä näitä veistäjän kanssa ja sitten... 8o Veistäjä sanoi ottavansa Donnan työn alle lähi viikkoina. Tätähän minä olen toivonut ja tätähän minä olen ...
Nyt tietää taas, että lähes kaikki muu jää mielestä, Donna on tärkein. Sen eteen tehdään töitä. Alankin olla remontoinnista kotona jo kurkkua myöten täynnä :-) Toki nämäkin asiat on pitänyt laittaa kuntoon. Toinenkin asia ilahduttaa, sillä retki Saimaalla yhdessä vaimon kanssa antoi hyvät enteet sille, että yhteistyömme myös veneessä voi edelleen toimia - yhtään lausuntoa hänen puoleltaan en ole saanut, etteikö veneretkemme olisi ollut rentouttava ja meille molemmille mieleen. Siis johtopäätös, joka myös innostaa on -
Donnaa odotetaan.
Donna 28 :)) :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Syys 2013 16:23

Jos ei polvi, niin sitten kystä. 2 kpl sellaisia vei minut jälleen sairaalan pahnoille reippaaksi viikoksi, ts. 7.9. Kuudenkympin huolto tuntuu jatkuvan, toivottavasti tämäkin korjaus- ja varaosanvaihto-ohjelma jossain vaiheessa loppuu. Sinisiä ajatuksia en ole menettänyt reissulla, sillä Donna on linnuntietä vain muutaman mailin päässä.
Donna 28 :)

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Syys 2013 21:30

No ei kerrassaa mittään hättää Jaska - kohta sut o entisöity iha uuvenveroiseksi - no joku ruttu saattaa jäähä mutta eipä se yks kolo komiasa mittää haittaa!!!

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Syys 2013 14:16

Totta, toivoisin niin, Veli-Matti :-)

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Syys 2013 00:07

Donnasta oli muutaman valokuva Venemestarin veneenvesitä Veijo Sorvalista kertovassa jutussa. Esim. sivun 14 se alempi kuva...
Kauniit on lilnjat, kauniit on linjat...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15 Loka 2013 20:49

Kyllä, veneestäni oli pari kuvaa Veijo Sorvarin säilytyshallista otettuna Venemestarissa. :)) Jutussa ei ollut juurikaan mitään päätä, saati sitten häntää, mutta olihan se mielestäni Venemestarin ensimmäinen puuveneitä käsittelevä juttu muutamaan vuoteen, mitä ko. lehti minullekin on tullut. ;-) Keskustelin eilen alustavasti jatkosta VS:n kanssa, milloin vene otetaan uudelleen jatkokäsittelyyn verstashalliin. Viime aikaiset tapahtumat osaltani ovat synnyttäneet epätietoisuutta siitä, miten veneen jatkoentisöinnin kanssa käy. Mikäli se minusta yksinomaan riippuisi, niin vene valmistuisi muutaman kuukauden sisään, mutta sata varmaksi en voi tätä sanoa, koska oma kuntoni ratkaisee ensi vuoden puolen työt. Tämän vuoden työt ovat mielestäni järjestyksessä. Kuinka paljon niitä töitä sitten on ensi vuoden puolella jäljellä, on mahdottomuus ainakaan minun niitä arvata. Sen verran olen oppinut, etten uskalla enää sanoa minä kesänä Donna on sitten oikeasti vesillä, vaikkakin toivon sen olevan tulevan suven aikana - vieläpä Partakoskella. !!!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Loka 2013 13:46

Olen tätä ennenkin näillä palstani sivuilla pohtinut, siis vastausta siihen, minkälaiset kaiteet voisivat salonkiveneessä olla. Kun tunnen itseni edelleen lähinnä "nuoreksi täytetyksi puumaksi" ;-) :-) , mietityttää nuo kaiteet. Ongelmana ei tietenkään ole salongin katolle sijoitettavat, vaan millaiset pitkälle etukannelle saisi siten, ettei kannen kaunis profiili rikkoutuisi täysin. Näihin kaiteisiin liittyy myös rantautumiseen liittyvä ongelma tai oikeammin keulaportaiden kiinnitys. Miten sen saa niin tukevaksi, että täytetty puumankin pääsee rantaan itseään pahemmin loukkaamatta. Tähän saakka nämä ajatukseni eivät ole olleet niin merkityksellisiä, sillä vene ei ole ollut valmistumassa lähi kuukausinakaan, mutta nyt... :P 8}

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Loka 2013 18:51

Jatkan tätä vanhojen pohdintojen sarjaa. Lueskelin eilen illalla Vetuksen luetteloa ja hinnastoa. Sieltä pomppasi taas vanha asia silmään, peräpotkuri. Lähes kaikki tällä palstalla on tavalla tai toisella tuominnut ajatukseni peräpotkurista. Ilmeisesti tuomio olisi ollut vieläkin jyrkempi, jos olisi puhunut keulapotkurista. No vapaaehtoisesti hirteen en itseäni vedä jälkimmäisestä puhuen. Kuitenkin peräpotkuri mielestäni sopii tasaperäiseen puuveneeseen, varsinkin kun peräpeili on lähes tulkoon yhtä puuta. Itse olen epäillyt lähinnä pohjan ja vesilinjan olematonta väliä, mutta Vetuksella on siihenkin ratkaisu. Peräpotkurin tunnelin molempiin päihin laitetaan sellainen alaspäin suuntautuva kouru, joka pitää tunnelissa paremmin veden, niin ettei potkuri pääse niin herkästi pyörimään haukatessaan pelkkää ilmaa. Peräpotkurin keskipisteestä veden pintaan ei enää tarvittaisikaan kuin lähes tarkkaan 102 mm, tällä menolla minulle mahtuisikin numeroa suurempi peräpotkuri. Peräpotkuristahan olisi minulle pääasiassa yksin liikkuvalle suunnatonta etua, voisin kiinnittyä etupäästä poijuun ja peruutella kaikessa rauhassa ahtainpiinkin väleihin, niin että illan suussa voisin astua maista suoraan peräkannelle enkä vaikeasti kömytä keulatikkaiden kautta veneeseen. Ainut paha puoli mielestäni tässä peräpotkurijutskassa on, että jos keulapotkuri on varsin hinnakas, on peräpotkuri lähes puolta hinnakkaampi. Mutta kukapa ei maksaisi "pienestä" mukavuudesta enemmän.
Donna 28 :-) :-) :)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Loka 2013 21:29

Fasettihiontaa Suomessa, Virosta löytyy kyllä, mutta löytyykö Suomesta kohtuu hinnalla.
Onko kellään kokemuksia.

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 24 Loka 2013 00:24

Tuosta peräpotkurista...
Mitäpä siinä muita kuuntelet, jos se tuntuu tarpeelliselta, niin siitä vaan. Voisi jopa olla ihan kätevä lisävaruste. Mutta ei sellaisella, joka ei muutenkaan hallitse venettään... Nähty on kerran Vääksyssä Ferretti kuvioimassa tankkauspaikan luona, kauheeta katottavaa.
Itsellä kun on kaksi konetta, niin sillä kyllä pakittaa ihan "just" rakoon ilman peräpotkuriakin. Ja kyllähän sitä oman veneensä temput opittuaan aika hyvin yhdelläkin koneella saa osumaan. Harvakseen ajelevalla sivusiirtomahdollisuus napista voi olla hyvä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin