Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus

Viesti Kirjoittaja luototo » 26.06.2013 14:37

Kertokaapa kokemuksia kiinteistä akkulatureista. Olen tähän asti vetänyt roikalla "maasähkön" veneeseen ja liittänyt veneen ja sähkökaapelin väliin vikavirtasuojan mallia Biltema. Ilmeisesti ihan käypä ja varsinkin edullinen ratkaisu. Akut olen ladannut irrottamalla ne ja kytkemällä kiinni tavallisen laturin C-Tek tms. Toimii mutta on hieman hankalaa ja irrotettua akkua ei luonnollisesti voi käyttää.

Haluaisin kuitenkin hieman säästää vaivaa ja käyttää kiinteää laturia. Eli sellainen että 230V kiinni ja akut latautuvat ilman irrotteluja. Ajattelin hommata esim. C-Tek M100 tai M200 laturin ja kiinnittää sen kiinteästi akkuihin. Nyt seuraa kysymykset:

1) Jos minulla on kaksi akkua rinnan 110Ah/ kpl niin kytkenkö laturin toisen akun + ja - napaan niin molemmat latautuvat samalla: edellyttäen että laturin teho riittää 220Ah tarpeeseen.

2) Voinko samaan aikaan käyttää toimilaitteita esim. valoja ja jääkaappia ja pitää laturia kiinni lataamassa? Sekoaako laturi vai osaako se hoitaa tilanteen kulutuksesta huolimatta? Tähän en ole saanut vielä yksiselitteistä vastausta.

sole
Viestit: 29
Liittynyt: 16.10.2008 21:59

Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus

Viesti Kirjoittaja sole » 27.06.2013 10:45

1. Kyllä lataantuu kumpikin akku samalla ja onnistuu ihan hyvin kun vaan on riittävän kokoinen laturi. Suositus kai olisi C/10 eli n. 20A laturi, mutta pienemmälläkin pärjää jos ei ole kiire.

2. Kyllä laitteita voi käyttää samalla kun laturi on kiinni. Älylaturi tosin ei osaa mennä ylläpitotilaan, vaan pitää jännitettä korkeampana (jos jaksaa), mutta ei tuo haittaa sillä kunnollisen älylaturin jännite ei ole juurikaan korkeampi kuin moottorin oman laturin. Jos on pitkään siis vuorokausia maasähkön varassa voisi olla parempi laittaa laturi (ainakin isommissa C-Tekeissä löytyy) virtalähdemoodiin jolloin jännite on vähän matalampi (tasainen 13,6v). Tästä on etuna sekin, että jännite pysyy tasaisempana eikä vaihtele kun laturi ei ole välillä lataus ja välillä ylläpitotilassa.

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus

Viesti Kirjoittaja luototo » 27.06.2013 10:56

Kiitos vastauksesta. Näin itselkin tuumailin. Ctek:n sivuilla olikin aiheesta hieman juttua. Yritin tavoitella myös maahantuojaa mutta en onnistunut. Pistin sähköpostia josko vastaavat? Soitto pariin akkuliikkeeseen vahvisti asian.

Laturia voi käyttää kunhan sen latausteho on suurempi kuin kulutus. Päädyin hieman suurempaan malliin M300 josta irtoaa jo 25A. Tämän pitäisi riittää pitkälle lähinnä jääkaapin, kännykkälaturin ja valojen kanssa.

Ajattelin kytkeä laturin kiinteästi hupiakkuun. Akkukytkimellä voin sitten valita lataanko akkua 1 vai 1+2. Akut ovat saman kokoiset joten ongelmia ei pitäisi olla. 2-akku on käytössä vai startissa joten se latautuu ajossa. Tarvittaessa laturin voi tietysti siirtää vain tähänkin.

Onhan noita muitakin latureita, mutta tuo malli oli eräässä verkkoliikkeessä tarjouksessa ja sillä on jopa 5 vuoden takuu joten se ratkaisi valinnan.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus

Viesti Kirjoittaja raimå » 03.07.2013 22:28

Oletettavasti halunnet että toinen akku on ns. hupiakku ja toinen moottorin käynnistysakku ja että toimivat erillisinä piireinään. Suosittelen että hommaat Blue Sean releen joka erottaa akut toisistaan lepotilassa ja yhdistää (toiseen suuntaan) kun jännite kasvaa latausjännitteen (yli 13,8V) tasolle. Eli rele akkujen väliin, Ctekki hupiakkun napoihin kiinni ja koneen laturilta ja maasta käynnistysakun napoihin kiinni. Käynnistyakkuun ei mitään tilpehööriä kiinni vaan kaikki hupiakkuun. Tällä systeemillä ei tarttee miettiä mittään. Sitten vaan hupiakkuja rinta rinnan jos potku loppuu kesken.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus

Viesti Kirjoittaja palonte » 22.07.2013 10:52

Itselläni on akut kytketty siten, että moottorin generaattori lataa molempia akustoja diodipakan kautta, jolloin luonnollinen paikka ulkoiselle laturille olisi kytkeä se rinnan tähän pakkaan geniksen kanssa. En tiedä sitten kuinka diodien pieni kynnysjännite (vähentää akulle menevää jännitettä n. 0,2V) vaikuttaa C-tekin toimintaan, joka kuitenkin pyrkii älykkäänä laitteena pienentämään omaa varaustehoaan akkujen napajännitteen noustua riittäväksi. Kulutuslaitteet ovat kytketty akustoihin erillisten pääkytkimien kautta, eikä latauspiiri näin ollen katkea vaikka pääkytkimet olisi auki.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.07.2013 19:31

Moro

Mulla ei ainakaan C-tek ei toimi vetuksen häviöttömän jakodiodin kanssa. Piti hommata oma C-tek toisellekin akkupaketille ja kytkeä ne suoraan akkuun. Diodi ilm. blokkaa c-tekin tarvitseman palautteen ja tästä syystä ctek lakkaa lataamasta.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Akkulaturin kiinteä kytkentä ja kulutus

Viesti Kirjoittaja CC » 23.07.2013 0:11

Northling kirjoitti:Moro

Mulla ei ainakaan C-tek ei toimi vetuksen häviöttömän jakodiodin kanssa. Piti hommata oma C-tek toisellekin akkupaketille ja kytkeä ne suoraan akkuun. Diodi ilm. blokkaa c-tekin tarvitseman palautteen ja tästä syystä ctek lakkaa lataamasta.

Nortti
Tuo on kohtalaisen ilmeistä, koska nuo älylaturit haluaa tietää akun jännitteen vähintään kymmenysvoltin tarkkuudella ja diodi niistää siitä kuitenkin 0,4-0,8 virrasta riippuen. Vaikka se suostuisi lataamaan, homma ei toimisi tarkoitetulla tavalla. Diodiparin kanssa myös koneen laturia on huijattava nostamaan jännitteensä ylemmäs.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin