Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 04 Touko 2013 19:14
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
Niin tänään saatiin sen verta aikaan että tosiaan käytiin kysymässä hartsin ja topkoatin hintaa samalla tosiaan kysyttiin kyseisestä virmasta mieli pidettä tuohon kuidutus hommaan.
oli sitä mielipuolta että jos vene on ehyt niin neljä kertaa vesirajaan ja yhdestä kahteen kertaa sen yläpuolelle...
Tämä rojektihan ei tule etistymään hirviää vauhtia töiden takia mutta yritys olisi saada kuitu päälle tänä kesänä joten talvella voisi tekniikan ohessa värkkäillä hyttää yms rakenteita..
Eli jos lautojen mukaan kuiduttaa niin esim kolme lautaa jääpi paarteesta alas päin näköisälle. kuitua enteksi ylimpään lautaan puoleen väliin... toinen kerta sitten laudan loppuun ja jätetään ns kuivana ylimääräistä mattoa tähän päälle sitten rima ruuveilla kiinni ja tuo ylimääräinen pätkä käännetään riman päälle ja kuidutetaan rima kiinni sillä "ylimääräisellä" lipareella.... Olihan tarpeeksi epäselvästi kerrottu??
Viimeiseen kertaan hartsin sekaan ruskeaa topcoat väriä ja sitten sen jälkiin ku kuivahtaa hionta ja viimeinen topcoat kerros päälle.
Tuota köliraudan kiinnitystä ollaan mietitty että mitä niihin ruuvin reikiin sitten ihan sikaa vai mikä olisi hyvä aine jotta ei jää ruuvin reijistä varmasti vuotamaan??
Paarteet sitten hiottaisiin puhtaaksi kunnolla ja lakattaisiin. Hytti maalattaisiin. Teljut olisi tarkoitus tehdä ruskeasta kyllästetystä terassilaudasta urat ylöspäin niin ei olisi niin liukaskaan. Hytän malli oletettavasti hieman tulee muuttumaan mutta melkolailla tulee samanlainen ajatus olisi jatkaa ihan taakse asti hyttä...
Ja kiitoksia vinkeistä ja neuvoista niitä tulee varmasti paljon vielä kysyttyä ja ihmeteltyä.
oli sitä mielipuolta että jos vene on ehyt niin neljä kertaa vesirajaan ja yhdestä kahteen kertaa sen yläpuolelle...
Tämä rojektihan ei tule etistymään hirviää vauhtia töiden takia mutta yritys olisi saada kuitu päälle tänä kesänä joten talvella voisi tekniikan ohessa värkkäillä hyttää yms rakenteita..
Eli jos lautojen mukaan kuiduttaa niin esim kolme lautaa jääpi paarteesta alas päin näköisälle. kuitua enteksi ylimpään lautaan puoleen väliin... toinen kerta sitten laudan loppuun ja jätetään ns kuivana ylimääräistä mattoa tähän päälle sitten rima ruuveilla kiinni ja tuo ylimääräinen pätkä käännetään riman päälle ja kuidutetaan rima kiinni sillä "ylimääräisellä" lipareella.... Olihan tarpeeksi epäselvästi kerrottu??
Viimeiseen kertaan hartsin sekaan ruskeaa topcoat väriä ja sitten sen jälkiin ku kuivahtaa hionta ja viimeinen topcoat kerros päälle.
Tuota köliraudan kiinnitystä ollaan mietitty että mitä niihin ruuvin reikiin sitten ihan sikaa vai mikä olisi hyvä aine jotta ei jää ruuvin reijistä varmasti vuotamaan??
Paarteet sitten hiottaisiin puhtaaksi kunnolla ja lakattaisiin. Hytti maalattaisiin. Teljut olisi tarkoitus tehdä ruskeasta kyllästetystä terassilaudasta urat ylöspäin niin ei olisi niin liukaskaan. Hytän malli oletettavasti hieman tulee muuttumaan mutta melkolailla tulee samanlainen ajatus olisi jatkaa ihan taakse asti hyttä...
Ja kiitoksia vinkeistä ja neuvoista niitä tulee varmasti paljon vielä kysyttyä ja ihmeteltyä.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
Tulee kyllä mielestäni ihan pirun ruma jos kuiduttaa lautoja myöten:-0.
itse laittaisin kuidun vesirajaan asti ja vesirajasta alaspäin kaikki kolot huolellisesti tasaisiksi epoksin / polyesterin (kumpaa sitten käytätkin) ja mikropallojen tai talkin sekoituksella ,limisauman kolojen rimoitus on vaikea rasti, tuppaa jäämään väkisinkin rakosia.
mielellään vielä niin että kuidutus tulee vielä tuoreen kitin päälle, tarttuminen varmaa ,ja hiomiset jää pois.
sen vesirajan voi vielä varmistaa vaikka laittamalla siihen kohtaan kudottua mattoa (rowing) suikaleen tai kaksi.tulee siisti sauma.
itse laittaisin kuidun vesirajaan asti ja vesirajasta alaspäin kaikki kolot huolellisesti tasaisiksi epoksin / polyesterin (kumpaa sitten käytätkin) ja mikropallojen tai talkin sekoituksella ,limisauman kolojen rimoitus on vaikea rasti, tuppaa jäämään väkisinkin rakosia.
mielellään vielä niin että kuidutus tulee vielä tuoreen kitin päälle, tarttuminen varmaa ,ja hiomiset jää pois.
sen vesirajan voi vielä varmistaa vaikka laittamalla siihen kohtaan kudottua mattoa (rowing) suikaleen tai kaksi.tulee siisti sauma.
Jussi K
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 04 Touko 2013 19:14
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
Juu saattaahan siitä tulla vähän härskin näköinen. Mutta minusta oli ihan fiksusti pari paattia tehty täälä kun kävin rantoja kiertelemässä eikä pahasti pistäny laiturissa silmään kun oli lautoja myön kuidutettu ja maalattu tumman ruskealla ja tervattu tummaksi loput...
Tosiaan tuo on ongelma kun alettiin miettiin ja tutkaileen tarkemmin niin ongelmana tulee olemaan nuo limisauman listan laittaminen....
Ja en tiiä voiko olla paikkaansa. Kun muutama veneen veistäjä ja yksi tuttu joka on kuiduttanut puuveneen niin väittävät että kulku ja ohjautuvuus huononee jos tekee tuommoisesta vesirajaan asti "pullon" eli kittaa ja pyöristää nuo laudan kulmat poies kokonaan...
Minusta tuntuu järjettömältä!!
Ja tosiaan tuo ammatti kuiduttaja sanoi että epoksi on muuten hyvää mutta se menee moiseen käyttöön liian kovaksi joten säröilee herkästi perkästä puun elämisestä ja iskuista varsinkin ja alkaa lohkeamista kiskoo vettä...
Ja me kuidutettaan tuo kokonaan ristikkäinkudotulla matolla (on ennestään sitä tallessa enemmän kuin riittävästi) ja kysyttiin tuolta ammattilaiselta niin pitäisi olla jopa helpompi kuiduttaa kuin katkokuitu matto ja tulee siistimpi jos malttaa vain kunnolla "kastella" maton.
Onhan siinä sitten se kun nousee tuo kuidutus sen verta niin ylös eli vesirajaa ylemmäs jos alkaa kesän jälkeen oikein hiertää silmää niin nätti sitten kuiduttaa paarteen yli asti se lisää.... Tietenkin kuulostaa tyhmältä jättää noin mutta meidän silmään ei näyttäny nuo kaksi venettä pahalta jokka oli noin kuidutettu.
Muuten hyviä vinkkejä miten saaja potkuri irti akselista kiinni kuin tauti!! huomenna tarkoitus purkaa potkuri akseli poies ja puhistaa loppuun että pääsee paikkaileen lahoja. koittaa muistaa muutama kuva ottaa huomenna mimmoinen raato sielä piilossa on!!
Tosiaan tuo on ongelma kun alettiin miettiin ja tutkaileen tarkemmin niin ongelmana tulee olemaan nuo limisauman listan laittaminen....
Ja en tiiä voiko olla paikkaansa. Kun muutama veneen veistäjä ja yksi tuttu joka on kuiduttanut puuveneen niin väittävät että kulku ja ohjautuvuus huononee jos tekee tuommoisesta vesirajaan asti "pullon" eli kittaa ja pyöristää nuo laudan kulmat poies kokonaan...
Minusta tuntuu järjettömältä!!
Ja tosiaan tuo ammatti kuiduttaja sanoi että epoksi on muuten hyvää mutta se menee moiseen käyttöön liian kovaksi joten säröilee herkästi perkästä puun elämisestä ja iskuista varsinkin ja alkaa lohkeamista kiskoo vettä...
Ja me kuidutettaan tuo kokonaan ristikkäinkudotulla matolla (on ennestään sitä tallessa enemmän kuin riittävästi) ja kysyttiin tuolta ammattilaiselta niin pitäisi olla jopa helpompi kuiduttaa kuin katkokuitu matto ja tulee siistimpi jos malttaa vain kunnolla "kastella" maton.
Onhan siinä sitten se kun nousee tuo kuidutus sen verta niin ylös eli vesirajaa ylemmäs jos alkaa kesän jälkeen oikein hiertää silmää niin nätti sitten kuiduttaa paarteen yli asti se lisää.... Tietenkin kuulostaa tyhmältä jättää noin mutta meidän silmään ei näyttäny nuo kaksi venettä pahalta jokka oli noin kuidutettu.
Muuten hyviä vinkkejä miten saaja potkuri irti akselista kiinni kuin tauti!! huomenna tarkoitus purkaa potkuri akseli poies ja puhistaa loppuun että pääsee paikkaileen lahoja. koittaa muistaa muutama kuva ottaa huomenna mimmoinen raato sielä piilossa on!!
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
jaa kulku ja ohjautuvuus huononee jos kittaa kolot umpeen ? kuinkas sitten tasasaumaveneet ,onko ne jo syntyjään huonokulkuisia jne ?
hyvinhän sulla tuntuu tietoa olevan hyvä siitä tulee , sitä toisin voisin vielä toistamiseen suositella että juuri ennen kuidutusta em. kitillä kolot täyteen ja ennenkuin on kokonaan jämähtänyt ,niin mattoa päälle ,2 erittäin hyvää puolta menetelmässä, 1 ei rakoja ja tarttuu hyvin 2 , vielä pehmeä kitti muotoutuu hyvin maton alla ,ei hiomisia (vert. siis jos kittaa kolot ensin)
hyvinhän sulla tuntuu tietoa olevan hyvä siitä tulee , sitä toisin voisin vielä toistamiseen suositella että juuri ennen kuidutusta em. kitillä kolot täyteen ja ennenkuin on kokonaan jämähtänyt ,niin mattoa päälle ,2 erittäin hyvää puolta menetelmässä, 1 ei rakoja ja tarttuu hyvin 2 , vielä pehmeä kitti muotoutuu hyvin maton alla ,ei hiomisia (vert. siis jos kittaa kolot ensin)
Jussi K
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 04 Touko 2013 19:14
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
No sitä minäkin mietin ja kyseen alaistin mutta niin väittettiin. En tiä en ala siitä tinkaamaan eihän nämä muutenkään ole mittää pikaliippareita tahi käänny kolikon päällä!! Näillä puksutellaan rauhassa ja naatitaan
Juu no pakkohan noita kulmia on ajaa fiiberilla vähän loivemmaksi ei sitä mattoa taita pirukaan muuten ja jääpi sitten ilma taskuja.
Aateltiin että pyöristämmä noita kulmia sitten yksi kerta kuitua ja sitten näkee muutenkin pahimmat hioessa tulleet yms heitot ja isommat montut niin niitä pitää kittailla poies.
Sittenhän alkaa se hupaisin vaihe kun saapi kuidutettua ja maalattua niin alkaa poraileen pitävään veneeseen reikiä köliraudan kaiun asennusta varten moottorin veden ottoon yms yms :D
Koitan muistaa ottaa kameran matkaan kun lähten raadon luokse voipi pari kuvajaista ottaa näkeepi kuin paljon sitä lahoa sitten löytyikään loppu peleissä
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Juu no pakkohan noita kulmia on ajaa fiiberilla vähän loivemmaksi ei sitä mattoa taita pirukaan muuten ja jääpi sitten ilma taskuja.
Aateltiin että pyöristämmä noita kulmia sitten yksi kerta kuitua ja sitten näkee muutenkin pahimmat hioessa tulleet yms heitot ja isommat montut niin niitä pitää kittailla poies.
Sittenhän alkaa se hupaisin vaihe kun saapi kuidutettua ja maalattua niin alkaa poraileen pitävään veneeseen reikiä köliraudan kaiun asennusta varten moottorin veden ottoon yms yms :D
Koitan muistaa ottaa kameran matkaan kun lähten raadon luokse voipi pari kuvajaista ottaa näkeepi kuin paljon sitä lahoa sitten löytyikään loppu peleissä

-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
"Juu no pakkohan noita kulmia on ajaa fiiberilla vähän loivemmaksi ei sitä mattoa taita pirukaan muuten ja jääpi sitten ilma taskuja."
juuri näin ,varma epäonnistuminen odottaa jos luulee taittavansa maton sinne koloon ,juuri siksi sitä kittiä sinulle sinne suosittelenkin , ja ole muuten varovainen sen fiiber laikan kanssakin, uudella hyvin syövällä laikalla tekee myös hyvin helposti kuoppia joihin ei matto sovinnolla taivu vaan voi jäädä kuplia.
juuri näin ,varma epäonnistuminen odottaa jos luulee taittavansa maton sinne koloon ,juuri siksi sitä kittiä sinulle sinne suosittelenkin , ja ole muuten varovainen sen fiiber laikan kanssakin, uudella hyvin syövällä laikalla tekee myös hyvin helposti kuoppia joihin ei matto sovinnolla taivu vaan voi jäädä kuplia.
Jussi K
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 04 Touko 2013 19:14
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
juu nyrkkiä on tullu käytettyä ohjurina että ei pääse laikka haukkaamaan...
Mikähän olisi sopiva leveys noille rimoille jolla korjaapi lahoviat 30mm??? kun pitäisi lähtiä kenttäsirkkelille sahaan ku muutaki sahhuuta tulisi samalla nuoki...
saisi nuo lahot korjailtua niin pääsisi kuituhommiin...
Kuviahan ei tullu otettua ku kukaa muistanu kameraa lajata....
Mikähän olisi sopiva leveys noille rimoille jolla korjaapi lahoviat 30mm??? kun pitäisi lähtiä kenttäsirkkelille sahaan ku muutaki sahhuuta tulisi samalla nuoki...
saisi nuo lahot korjailtua niin pääsisi kuituhommiin...
Kuviahan ei tullu otettua ku kukaa muistanu kameraa lajata....
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
Moro
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa kuvassa on kokonaan kuidutettu limilautainen sulkavene. Laudan kulmia puöristettiin hieman ja nurkkia paklattiin kevyesti. Laminoitiin polyesterihartsilla ja katkokuitumatolla. Kudotut rovinkit ei toimi limipinnassa kun se ei taivu jyrkälle. puu hiottiin puhtaaksi ja lahot vaihdettiin ja isommat raot korjattiin. Ennen laminointia puu hiottiin 40:llä nauhalla karkeaksi ja jätettiin karvaiseksi. Ensiksi siveltiin ohennettua hartsia ilman kovettajaa, joka sai imeytyä puuhun tunteja. Siihen sitten vasta alettiin latoa kovetettua hartsia ja mattoa. Maton pitää antaa sulaa kunnolla, niin kyllä se aika jyrkkään taipuu. Kunnon töpöttely ja kuplanpoistotelaus on ensiarvoisen tärkeää. Päälle topcoatti. Pohjaan veden alle (siis topcoatin päälle) pitää laittaa jokin primeri, jotta eliönestomaali tarttuu, primeri ehkäisee samalla veden läpäisyn.
Puun ja lasikuidun rajapinta on se mistä ongelmat aina alkavat. Meillä tehtiin sellainen virhe että puukölin ja rautakölin välistä saumaa ei avattu kokonaan ja laminointia ei siis saatu tehtyä puun ympäri. Vaikka puun ja raudan saumaan tehtiin viisto ura mihin matto huollellisesti töpötettiin ja naulattiin pronssisilla kampanauloilla, vesi ui saumasta puuhuin, joka turposi ja talvella jäätyi ja halkaisi kölin.
Suosittelisin ehdottomasti kuiduttamaan kokonaan tai sitten jättämään kokonaan ilman kuitua. Noista puoliksi kuidutetuista ei ole kuin huonoja kokemuksia.
Ja tosiaan läpivienneissä ei voi olla liian huolellinen, kaikkiin reikiin kannattaa imeyttää vaikka sitä epoksia jos malttaa hankkia ja sitten vielä sikaa ruuveihin ja kölirautojen, akselilaakerien yms alle.
Kyllä siinä perää on että kuidutus muuttaan limisaumaisen ajo-ominaisuuksia. Terävät limit toimivat ajoa vakauttavina nousulistoina ja erillisiä kölejä, nousulistoja tai palteita ei niinkään tarvita. Tasasaumainen on taas jo lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan ilman limin tuomaa vakausta, eli rungossa on köliä, palteita tai listoja ajamassa asiaa.
Nortti
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa kuvassa on kokonaan kuidutettu limilautainen sulkavene. Laudan kulmia puöristettiin hieman ja nurkkia paklattiin kevyesti. Laminoitiin polyesterihartsilla ja katkokuitumatolla. Kudotut rovinkit ei toimi limipinnassa kun se ei taivu jyrkälle. puu hiottiin puhtaaksi ja lahot vaihdettiin ja isommat raot korjattiin. Ennen laminointia puu hiottiin 40:llä nauhalla karkeaksi ja jätettiin karvaiseksi. Ensiksi siveltiin ohennettua hartsia ilman kovettajaa, joka sai imeytyä puuhun tunteja. Siihen sitten vasta alettiin latoa kovetettua hartsia ja mattoa. Maton pitää antaa sulaa kunnolla, niin kyllä se aika jyrkkään taipuu. Kunnon töpöttely ja kuplanpoistotelaus on ensiarvoisen tärkeää. Päälle topcoatti. Pohjaan veden alle (siis topcoatin päälle) pitää laittaa jokin primeri, jotta eliönestomaali tarttuu, primeri ehkäisee samalla veden läpäisyn.
Puun ja lasikuidun rajapinta on se mistä ongelmat aina alkavat. Meillä tehtiin sellainen virhe että puukölin ja rautakölin välistä saumaa ei avattu kokonaan ja laminointia ei siis saatu tehtyä puun ympäri. Vaikka puun ja raudan saumaan tehtiin viisto ura mihin matto huollellisesti töpötettiin ja naulattiin pronssisilla kampanauloilla, vesi ui saumasta puuhuin, joka turposi ja talvella jäätyi ja halkaisi kölin.
Suosittelisin ehdottomasti kuiduttamaan kokonaan tai sitten jättämään kokonaan ilman kuitua. Noista puoliksi kuidutetuista ei ole kuin huonoja kokemuksia.
Ja tosiaan läpivienneissä ei voi olla liian huolellinen, kaikkiin reikiin kannattaa imeyttää vaikka sitä epoksia jos malttaa hankkia ja sitten vielä sikaa ruuveihin ja kölirautojen, akselilaakerien yms alle.
Kyllä siinä perää on että kuidutus muuttaan limisaumaisen ajo-ominaisuuksia. Terävät limit toimivat ajoa vakauttavina nousulistoina ja erillisiä kölejä, nousulistoja tai palteita ei niinkään tarvita. Tasasaumainen on taas jo lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan ilman limin tuomaa vakausta, eli rungossa on köliä, palteita tai listoja ajamassa asiaa.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
Nortin tekstistä ymmärrän että ongelmia tuli ,kun vesirajan alapuolella ,ei kuidutettu ympäriinsä ,uskon helposti ,on aivan sama onko siellä kampanauloja tavallisia vai ei yhtään naulaa,naulat ei ole kuidun kiinnittämistä varten.
maton taipuminen (roving tai katkokuitu ) on hyvin paljolti riippuvainen maton paksuudesta (painosta/m2) en tiedä kuinka ohutta(kevyttä) on nykyään olemassa ,mutta nyrkkisääntönä ,mitä painavampaa ,sitä vaikeammin taipuu .
hmm kohta varmaan päästään siihen viimeiseen pintakerrokseen siihen c- lasia ,vai mitä ?
maton taipuminen (roving tai katkokuitu ) on hyvin paljolti riippuvainen maton paksuudesta (painosta/m2) en tiedä kuinka ohutta(kevyttä) on nykyään olemassa ,mutta nyrkkisääntönä ,mitä painavampaa ,sitä vaikeammin taipuu .
hmm kohta varmaan päästään siihen viimeiseen pintakerrokseen siihen c- lasia ,vai mitä ?
Jussi K
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 04 Touko 2013 19:14
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
Moro.
Joo varmasti tulee ongelmia kun vesi on epeliä ainetta menemään pieneekin väliin....
Mutta en uso että meilä tulee ongelmia kun kuidun rajahan nousee reippaasti veden yläpuolle??
Tuota uskon että meillä ei tarvitse alkaa hiomaan kun jääpi melkoisen karkiaksi ja piikkiseksi tuolla 26 viiperilläki (melkein kuin sahalauta pinta) tuntuisi pysyvän kuidun tuossa?
Miten noissa läpivienneissä tuon possuliima kelpaa vissii ihan normi possuliima vai onko jotain erikoista liimaa siihen?
Tuosta primeri hommasta en ole mistään kuullutkaan??? siis tarkoititko että vielä tuo topin päälle joku eri aine?? ilmeisesti sitä varten että levä yms öttiset ei tartu niin lujaan?? kun olen käsityksessä että tuo top coat on nimen omaan sitä varten että ns sulkee kuidutuksen pinnan ja pienet (neulan pään kokoiset) huokoset vesitiiviiksi? Ainakin tuo ammattilainen selitti niin?? eli toppia jo hartsiin vähän sekaan viimeisellä kerralla ja sitten vielä halutessa pääle maalaus.
Ja ollaan tuolla matolla mitä on (kudottua) kuidutettu pari soutuvenettä ja "läähkänä" eikä ole ollut mitään ongelmia tiukoissa nurkissa yms kun on annettu sulaa hyvästi ja huolella töpötelty ja ilmattu.
Kerran katottiin kun yhet sankarit alkoi suoriltaan kuiduttaan puu soutuvenettä niin ei oikein ilmaus onnistunu ku vene imi matosta hartsin :D mutta tuohan poistuu tosiaan sillä niinkun edellä mainittu että kunnolla imeyttää hartsia veneeseen ennen kuiduttamista.
Juu heh eiköhän sitä kohta olla loppupinnassa menossa
Hoivoi pitäisi alkaa hitsaamaan tuolle bmc:lle kunnon koe käyttö pukki että voisi käytellä kunnolla lämpimäksi ym näkee että toimii ja ei vuoa oikein paljoa öljyä mistää välistä.
Kiitoksia kaikille vinkeistä ja neuvoista!! Mahtavaa kun löytyy porukkaa jokka viittii neuvoa ja auttaa uuttakin tyyppiä vaikka olenkin pilaamassa puuvenettä.
Pitäisikö kohta perustaa oma foorumi kuidutetuille puuveneille :D
Hyvää jussia kaikille! jos omakin paatti ensi jussina vesillä!
Joo varmasti tulee ongelmia kun vesi on epeliä ainetta menemään pieneekin väliin....
Mutta en uso että meilä tulee ongelmia kun kuidun rajahan nousee reippaasti veden yläpuolle??
Tuota uskon että meillä ei tarvitse alkaa hiomaan kun jääpi melkoisen karkiaksi ja piikkiseksi tuolla 26 viiperilläki (melkein kuin sahalauta pinta) tuntuisi pysyvän kuidun tuossa?
Miten noissa läpivienneissä tuon possuliima kelpaa vissii ihan normi possuliima vai onko jotain erikoista liimaa siihen?
Tuosta primeri hommasta en ole mistään kuullutkaan??? siis tarkoititko että vielä tuo topin päälle joku eri aine?? ilmeisesti sitä varten että levä yms öttiset ei tartu niin lujaan?? kun olen käsityksessä että tuo top coat on nimen omaan sitä varten että ns sulkee kuidutuksen pinnan ja pienet (neulan pään kokoiset) huokoset vesitiiviiksi? Ainakin tuo ammattilainen selitti niin?? eli toppia jo hartsiin vähän sekaan viimeisellä kerralla ja sitten vielä halutessa pääle maalaus.
Ja ollaan tuolla matolla mitä on (kudottua) kuidutettu pari soutuvenettä ja "läähkänä" eikä ole ollut mitään ongelmia tiukoissa nurkissa yms kun on annettu sulaa hyvästi ja huolella töpötelty ja ilmattu.
Kerran katottiin kun yhet sankarit alkoi suoriltaan kuiduttaan puu soutuvenettä niin ei oikein ilmaus onnistunu ku vene imi matosta hartsin :D mutta tuohan poistuu tosiaan sillä niinkun edellä mainittu että kunnolla imeyttää hartsia veneeseen ennen kuiduttamista.
Juu heh eiköhän sitä kohta olla loppupinnassa menossa

Hoivoi pitäisi alkaa hitsaamaan tuolle bmc:lle kunnon koe käyttö pukki että voisi käytellä kunnolla lämpimäksi ym näkee että toimii ja ei vuoa oikein paljoa öljyä mistää välistä.
Kiitoksia kaikille vinkeistä ja neuvoista!! Mahtavaa kun löytyy porukkaa jokka viittii neuvoa ja auttaa uuttakin tyyppiä vaikka olenkin pilaamassa puuvenettä.
Pitäisikö kohta perustaa oma foorumi kuidutetuille puuveneille :D
Hyvää jussia kaikille! jos omakin paatti ensi jussina vesillä!
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 04 Touko 2013 19:14
Re: Uusi puuveneen omistaja. Kunnostus kysymyksiä.
Jaaha juhannuksen aikana tapahtunutta...
Saatii ittestämme irti virtaa niin paljon että purimma noita lahoja lautoja pois toiselle puolen jäi vielä muutama ku loppu kaikista kamppeista terät.....
Rimat on kuivumassa tänään hakija ne kotio ja alkaa suunitteleen niitä paikoilleen...
Hiljakseltaan tämä alkaa etenemään töihinkin tuli taasen käsky niin pysähtyy hommat joksikin aikaa taas.
kuvia koitan laittaa tähän jatkoksi....
https://lh3.googleusercontent.com/-CAc_ ... 23-496.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://lh4.googleusercontent.com/-wCjy ... 23-497.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkoiko näkymään??? ihan kivan puhtaaksi lähti tuolla viiperillä vai mitä?? näkee hyvin rajan missä on ollut terva ja missä pelkkä myrkkymaali etellisellä omistajalla.
Saatii ittestämme irti virtaa niin paljon että purimma noita lahoja lautoja pois toiselle puolen jäi vielä muutama ku loppu kaikista kamppeista terät.....
Rimat on kuivumassa tänään hakija ne kotio ja alkaa suunitteleen niitä paikoilleen...
Hiljakseltaan tämä alkaa etenemään töihinkin tuli taasen käsky niin pysähtyy hommat joksikin aikaa taas.
kuvia koitan laittaa tähän jatkoksi....
https://lh3.googleusercontent.com/-CAc_ ... 23-496.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://lh4.googleusercontent.com/-wCjy ... 23-497.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkoiko näkymään??? ihan kivan puhtaaksi lähti tuolla viiperillä vai mitä?? näkee hyvin rajan missä on ollut terva ja missä pelkkä myrkkymaali etellisellä omistajalla.