polttoaineen paluuputki

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja raimå » 08 Kesä 2013 00:09

Moi. Voiko paluuputken/letkun asentaa takaisin CAV 296 tyyppiseen tuplapatruunalla olevaan malliin? Vai pitääkö alkaa värkkäämään tankkiin lisäläpivientiä?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja raimå » 08 Kesä 2013 09:26

Eli 1. kalvopumpulle 2. tankilta (2 tankkia T-liitettynä samaan sisääntuloon) ja 3. paluuputkelle???

Vai onko tuo keskipultin vieressä oleva pultti/reikä tarkoitettu jollekin banjoliitokselle paluuputkea varten?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja pellamo » 08 Kesä 2013 09:36

Keskipultin viereinen on suodattimen ilmausproppu.
Mun mielestä varminta olisi viedä paluulinja suoraan tankkiin asti...Tosin itseäkin varmaan kiehtois ajatus pistää se esim. 3 liittimeen ja vähän niinku "oikaista" :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja raimå » 08 Kesä 2013 09:57

No näinpä! Varsinkin kun edellisessä koneessa ei ollut paluuta vaan kaikki meni "hyötykäyttöön" ja näinollen tankissa ei ole tehty paluulle läpivientiä. Olen kuullut kahta mielipidettä. Yritin googlettaa mutta eipä löytynyt tietoa, miksi EI voisi viedä takaisin suodattimelle...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Ande » 08 Kesä 2013 13:07

Niin kais se riippuu koneesta paljonko soppaa laitetaan takaisin mutta varminta se on viedä takaisin tankkiin IMHO
E mare libertas

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja pellamo » 08 Kesä 2013 13:54

Jos sulla on se kalvopumppu niin se pumppaa kokoajan ja pitää ruiskutuspumppua täynnä tavaraa
ja ruiskutuksen jälkeen paluulinjassa on paine joka voipi sekoittaa virtauksia.
Varminta on järjestää paluu esteettä tankkiin.
Jos liität paluun suodattimeen(liittimeen 2 tai 3) niin siitä pitää kuitenkin pistää paluulinja tankkiin(liittimestä 4) jotta paine tasaantuu ja kalvopumppu voi toimia normaalisti eikä sinne tule paineella tavaraa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja raimå » 08 Kesä 2013 16:19

En luovuta prkl:) Nyt VM tai joku kertokoot voiko laittaa kierron takaisin filtteriin.

Ei kalvopumpulle ainakaan tankeista tule minkäänlaisella paineella tavaraa, eikä tuossa paluuputkessa mitään ihme paineita ole. Ilmatessakin joutui aluks ottamaan suun täydeltä menovettä jotta sai litkut tankeista kalvopumpulle asti.

En toki halua riskeerata toiminnallisuutta, mutta idiotismia on sekin että alkaa poraamaan tankkeihin lisää (mahd turhia) läpivientejä:)

Taidan maanantaina tehdä ihan jästipäänä tuon kierron takaisin suodattimen sisääntuloon, sittenpähän tuo selviää!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Simon » 08 Kesä 2013 17:07

Laita vai kiltisti paluuputki tankkiin, niin säästyt ongelmilta. Ainakin isommissa Volvoissa paluuta tulee sama määrä mitä konekin ottaa, näin siksi, että polttoaine jäähdyttää suuttimia.
Näin väittivät Volvon asentajat.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Kesä 2013 17:21

Todennäköisesti toimii, muistaakseni Kubotassa on paluu takaisin suotimeen.
Yksi seikka, jos pa:n seassa on ilmakupla(ia), se ei poistu tankkiin vaan jää kiertoon ja kohta alkaa mahdollisesti ongelmat!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja pellamo » 08 Kesä 2013 20:10

Tuostahan vois ottaa vaikka Jope Ruonansuu ottaa yhen säkeistön lisää siihen yhteen Joululauluun "Onko pakko pistää paluuputki jos ei taho"
"Onko pakko olla niinku Esko Aho" :))
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Mk-0
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Kesä 2013 10:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Mk-0 » 08 Kesä 2013 22:23

Jos haluat ns yksiputkijörjestelmän, niin öljypolttimissa käytetty ratkaisu on virtausvartija (lt flow control)
Tuon avulla saat paluu puolen kytkettua tuloletkuun


http://www.lvimyynti.com/cat/1/ryhma/28/tuote/8527" onclick="window.open(this.href);return false;

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Pellis » 09 Kesä 2013 23:38

Paluun mennessä takaisin tankkiin systeemi ilmaa ittensä. Tämä suotimelle takaisin meneväkin toimii, mutta on ilmavaivoille herkempi kuten edellä on todettu. Ilmat jäävät pyörimään systeemiin, jos vuotoa on.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja CC » 10 Kesä 2013 01:39

Sama kuin edellä, jos et halua ilmaongelmia, niin paluu tankkiin. Muuten siitä tulee turhan herkkä jokaikiselle kuplalle.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja raimå » 10 Kesä 2013 08:39

Noniin, kyllä se on ymmärrettävää että tankkiin liitäntä. En ollut tuota ilmajuttua nyt miettinytkään. Selkeä peli, tosin pientä nousua on sinne tankin ylälaitaan, toivonmukaan paluupuoli jaksaa työntää tuon korkoeron ilman ongelmia.

Kiitos parlamentille jälleen!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja raimå » 10 Kesä 2013 23:28

Päätin nyt sitten lyödä tuon paluuputken t-liitoksella suoraan toisen tankin tuloon esisuodattimelle. Näin kuulema menee mm. Solén uusien koneiden asennusohjeessa. Vaikuttaisi että kyllä se ilma sieltä poistuu, koska avasin asennuksen ajaksi liitokset ja kun käynnistin, ontui hetken, mutta minuutin jälkeen ilma oli poistunut ja käynti oli tasaista. Mene ja tiedä, tällä hetkellä näyttää tunnin koekäytön perusteella täysin toimivalta ratkaisulta...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin