Solenoidin huoltaminen

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 28.04.2013 17:23

Minulla on bmw:ssä Boshin startti, joka kenkkuili viime kesänä. Jouduin usein starttaamaan ruuvarilla ja silloinkaan ei aina meinannut herätä. Eli, ei naksu solenoidi, jos on vähänkin akussa jännite matala. Lisäksi lähes aina kun olin ajanut kunnolla koneen kuumaksi ei inahtanutkaan vaikka akuissa taatusti jännitteet ok.(tuntuu oudolta ikäänkuin lämmetessä jokin osa jumittuisi kiinni) Oletan että vika on nimenomaan solenoidissa-startin hiilet pitäisi olla kunnossa. Uskaltaako tuon solenoidin avata sieltä päästä minne johdot tulee vai sinkoileeko sieltä osat seinille? Mikä siellä on huollon tarpeessa? Vai kannattaako suosiolla ostaa uusi?
P

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 28.04.2013 18:26

No jos se vika on solenoidissa, niin huolla se, vähän kummeksuttaa kun sanot ettei ruuvarillakaan aina meinannut pyörittää???
eli yhdistit ruuvarilla ne pultit siinä solenoidin päässä?
Ettei vaan olisi startti täyteen paskaa, lämmennyt ankkuri turpoaa hieman ja tapaa kenttään kun on välissä hiilenpölyä? kannattaa avata koko vehje kun alkaa huoltohommiin!
Siintä solenoidin päästä ei lennä mitään.
Pari vinkkiä ;
1. kolvi kuumaksi ja sulatat käämin päät irti=se herätinvirtajohdon liitin on kiinni reikäniitissä josta saattaa pilkistää tinasta kuparijohto, samoin toisessa reunassa on vastaava josta silta siihen alempaan pulttiin, jos ei ole tinaimuria, niin kopautat vaikka pöytään sitä solenoidia pystyssä, niin sula tina tippuu alas, kun olet saanut pään irti(tietysti ruuvit auki)(myös prässätyn solenoidin voi purkaa) sisällä olevien pulttien neliskanttiset päät pitää viilata tasaiseksi-naputa irti ja viilaa, samoin sen kuparisen 1x2cm kosketinsillan pinnat pitää hioa/viilata kirkkaiksi, jos pultti, niin voi kääntää ikäänkuin takoperin, on helpoin tapa. Varmista, että se keskimulpero liikkuu esteettä solenoidin sisällä samoin, että pendix liukuu helposti akselilla

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 28.04.2013 19:38

Kiitos! Hyvät ohjeet!
Kyllä sikäli epäilen yhä solenoidia, että silloin kuumanakaan ei napsahda kun yrittää käynnistää. Aina jos napsuu niin myös pyörii startti.
P

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja CC » 28.04.2013 22:26

Solenoidin käämikin voi olla sillai poikki, että toisinaan toimii. Virtalukko voi olla rikki. Startin hiilenkin jumiminen sopivasti estää solenoidin vetämisen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja stresspill » 29.04.2013 13:21

Solenoidin kontaktipinnat voi myös olla niin kuluneet ja hapettuneet, etteivät enää ota kunnon kontaktia. Olen tuommoisen bmw:n startin ja solenoidin laittanut kertaalleen atomeiksi, ja huolloksi riitti perusteellinen puhdistus, ruosteiden poisto ja lisäksi solenoidin kontaktipintoihin kolvasin pienet lisäpalat, jolloin kontakti taas syntyi. Lisäksi solenoidi oli ennen puhdistusta ihan jumissa, joka hoitui crc:llä, paineilmalla ja lopuksi kuivattelu.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja CC » 29.04.2013 13:57

Tinalla en kyllä "kolvaisi" mitään niihin kontaktipintoihin. Ihan pienelläkin kontaktihäiriöllä siinä kohdassa saattaa hyvin helposti ylittyä tinan sulamispisteen lämpö, ja sitten voi tulla isompia ongelmia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 29.04.2013 14:53

Mietin yhä sen uuden ostamista. Onko solenoidit ihan standardikamaa vai onko bmw/bosh jotenkin erikoinen?
P

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja stresspill » 29.04.2013 15:40

CC kirjoitti:Tinalla en kyllä "kolvaisi" mitään niihin kontaktipintoihin. Ihan pienelläkin kontaktihäiriöllä siinä kohdassa saattaa hyvin helposti ylittyä tinan sulamispisteen lämpö, ja sitten voi tulla isompia ongelmia.
Tämä kävi tuolloin mielessä itsellänikin, fiksumpaa varmasti tehdä vaikka mekaaninen liitos, jos solenoidi ei muuten yllä kontaktiin, eikä varaosia löydy/voi tehdä. Itse asiassa tuo solenoidi ei tullut lopulta käyttöön, koska vaihtokoneen startti luovutti omansa sen tilalle.

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja stresspill » 29.04.2013 15:51

Ambrosio kirjoitti:Mietin yhä sen uuden ostamista. Onko solenoidit ihan standardikamaa vai onko bmw/bosh jotenkin erikoinen?
P
http://www.woodauto.com/Component.aspx?Ref=SND1104" onclick="window.open(this.href);return false;

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 01.05.2013 14:43

Kiitos linkistä -täytyy turvautua jos huolto ei onnistu.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 07.05.2013 18:01

"Huolsin" sen solenoidin - putsailin kontaktipinnat ym ja toiveikkaana kasasin kiinni. Ei pelaa kunnolla- rykii edestakaisin kuin jänisräikkä 8-| Mikä ihme siihen on syynä?? Kun tarjosin virtaa ruuvarilla sama juttu. Ikäänkuin katkoo samantien ja kytkee taas kun palaa alkuasentoon.
P

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 07.05.2013 19:25

Huono maa voi olla.
Onko akun navat kunnolla kiinni? Maaliitokset ja virransyöttö liitokset tiukalla?
Nykiminen on joskus osoittautunut liian pieneksi virransiirto kyvyksi noista johtuen.

Aleksi

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja CC » 08.05.2013 12:17

Virransyöttökatkoksen lisäksi sieltä solenoidista voi olla pitokäämi nyt poikki. Vetokäämin sähkö "häviää", kun kärjet menee yhteen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 08.05.2013 19:04

No joo! :P tee- se- itse ja vie korjaamolle 8\ täytyy sovinnolla hankkia uusi. Kiitos!

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Solenoidin huoltaminen

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 19.05.2013 9:20

No Niin! Uusi paikoillaan ja toimii kuin junan vessa :)) Maksoi 27€ - ei paha!
Kiitos vinkeistä - se pitokäämi oli tosiaan sökö. Ylihuomenna veneen lasku 8]
P

Vastaa Viestiin