Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 02 Joulu 2012 00:47

Donna 28 kirjoitti:Parempi kun kirjoittelee tänne noita omia sähköjuttuja. Matti, kun Sinä olet aika viisas näissä ja monessa muussakin jutussa, niin kerrotko paljonko tuollaisella pikkasen kaarevalla 60 cm x 45 cm aurinkokennolla, joka on vaakasuorassa katolla, ilman varjoa
voisi saada tuota sähköä aikaiseksi keskimäärin vuorokaudessa kesäkuukausina.
En ole Matti, mutta vastaan: Ei paljon mitään.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02 Joulu 2012 13:34

Niin minäkin arvelin, mutta ehkäpä sillä saa esim kännykän ladattua, kun se viikon on työntänyt sitä ei paljon mitään akkuun. :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 02 Joulu 2012 14:02

Joopa, hiha-arviolla sanoisin, että tuon kokoinen paneli antaa jotain 1,5-2A, jos sitä jaksaa suuntailla aurinkoon päin välillä.
Vaaka-asennuksella ei varmaan päästä tuohonkaan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03 Joulu 2012 21:53

Oliko nuo arvot tunnissa vai vuorokaudessa. sillä yleensä on niin, että veneeni seisoo sunnuntai-illasta perjantai-iltaan laiturissa eikä siellä sähköä syö muu kuin pilssipumppu, joskaan senkään ei pitäisi nyt syödä mitään kun pohja on kokonaisuudessaan yli vesilinjan uusittu. Jos aurinkokenno tuottaa n. 1 A tunnissa ja vaikkapa päivässä 5 A, niin viidessä päivässä tulisi siis noin 25 A. Jos vene sattuisi seisomaan parikin viikkoa, niin se saisi tuollaisen 60 Ah akukun täyteen, ainakin siis melkein. Akkua voisi käyttää siis vaikka vara-akkuna käynnistyksessä tiukan paikan tullen ja ne tiukat paikathan ovat yleensä syksymmällä. Siis varsinaisesti ei kannata, mutta kannattaa kuitenkin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 03 Joulu 2012 23:09

Tuo, mitä tuohon arvioitsin on siis sen antama maksimivirta, kun se on just kohti aurinkoa. Siinä ei ole aikakomponenttia mukana.
Jos tunnin paistaa siis suoraan, saanto on 1,5-2Ah. Siitä voi akkuun päätyä sen varausasteesta riippuen kulutettavaksi 0-1,2Ah. (taas hiha-)

Jos kenno ei ole suoraan kohti aurinkoa, tai siihen osuu varjoja, tuotto tippuu yleensä monilla paneleilla hyvin reilusti. Vaaka-asennuksen
toimivuutta on vaikea tuon tarkemmin arvioida, se on paikka- ja panelikohtainen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 04 Joulu 2012 17:42

Noita paneleita ei pidä aliarvioida, minä lisäsin järjestelmään pienen panelin vaakaan katolle tankkaamaan hupiakkua. Hupipuolella on koneessa oma laturi ja vaikka se on suht tehokas, niin akku ei kykene ottamaan virtaa vastaan kuin osan laturin tuotosta, ajoaikaa pitäisi olla paljon enemmän, useita tunteja per reissu. Paneli hoitaa latauksen sillon kun vene ei ole käytössä.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13 Joulu 2012 22:30

Paneelit on mitä on. Uskon pienitehoisenkin paneelin auttavan, koska veneeni pääasiassa seisoo jossakin laiturissa, koska käytännössä vain viikonlopuina vene on aktiivikäytössä, lukuunottamatta n. 10 päivän kesälomaani.
Donnan koneasia alkaa olla nyt selvä, se on siis 3 litran 4-pyttyinen 135 SAE hevosvoiman Mercruiser, kaaveli tuli Piikkiön Venevarustajalta, vetolevy kytkimen muka-na, se on 2:1 Paragon öljynlauhduttimella ja tietysti hyrdraalinen. Kone tykötarpeineen on veistämöllä. Vene valmistunee lopullisesti 2014 helmikuussa, mutta ajoon se tulee ensi vuoden touko-kesäkuussa, tähänkin viivästymiseen on syynsä. Hyvä näinkin.
Joulua edeltävällä viikolla tiistaina on tarkoitus käydä veistämöllä, jos kykenen auton rattiin. Tiedoksi - minua ei sapeta enää :) . Sappirakko leikattiin kivineen huitsin nevadaan viime perjantaina. Töihin menen vuoden alusta, josta alkaen myös olen ainakin viikonloput veneellä tekemässä sellaisia töitä, mitä veneveistäjällä on turhaa teettää,
näistä töistä ja vähän muustakin sovittaneen silloin tiistaina Veijon kanssa.
Jos nyt ei tule kirjoiteltua ennen Joulua, niin kaikille palstan lukijoille Hyvää Joulua. !!! !!! !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15 Joulu 2012 22:03

Panin tänään Säynätsalo lehteen tiedustelun, josko he kirjoittaisivat jutun Donnasta kuvineen ja minun yrityksistäni löytää veneen historia. Saapa nähdä eteneekö tämä projekti tällä tavoin, vai pitääkö seuraavaksi laittaa kuvat ja selvitystekstit yleisöosastoon Keski-Suomalainen -lehteen. Se ainakin leviää koko vanhan Keski-Suomen läänin alueella.
Säynätsalosta olisi vain niin hyvä aloittaa, koska ainakin viimeiset 50 -vuotta se siellä
on nähty, ainakin näiden tietojen pohjalta, mitä minulla nyt on.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03 Tammi 2013 19:53

Säynätsalo lehti vastasi myöntävästi puffitiedusteluuni. Yritän saada puffin hiihtolomaviikolle tai sitä edeltävään numeroon. Sitten täytyy vain toivoa, että joku vastaisi tiedusteluuni.
Asiasta toiseen, tämä vuosihan on suomalaiskiinalaisen horoskoopin mukaan Kossun vuosi, vuosi 013 löytyy suomalaisten eniten suosimasta "tuotenumerokalenterista", jota ALKO julkaisee vuosittain.
Niin ja vielä, hyvää loppu vuotta!
Donna 28 :-) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Tammi 2013 19:25

Vakuutusyhtiössä oli tänään vajaa miehitys. Yritin ottaa vakuutuksen Donnalle, siis venevakuutuksen. Ilmeisesti aika oli huono venevakuutusten ottamista varten, sillä yhtään virkailijaa ei löytynyt, joka olisi tiennyt, miten venevakuutus tehdään ja kuinka paljon se maksaa veneelle, joka on entisöinnissä. He eivät myöskään tienneet, miten sitä korotetaan vuoden aikana jne. Yhtiö, josta yritin sitä selvittää oli kaksikirjaiminen. Lupasivat palata ensi viikolla asiaan, sillä pääkysymys oli se, että heidän arvioitsijansa pitäisi nähdä nyt vielä keskeneräinen vene, jota entisöidään. Toinen yhtiö, johon soitin ennen tätä yhtiötä, yritti tarjota vakuutusta kotivakuutuksen yhteyteen, luovuin heti kättelyssä ajatuksesta. Yhtiö oli ns. osuuskaupan tai maalaisten yhtiö, johon
en kyllä aiemminkaan ole luottanut, mutta joka kylläkin vastasi alta aikayksikön soittooni, ei luvannut nauhottaa puhelua, eikä sanonut, että odottakaa hetkinen tai tunti, palvelemme Teitä hetken kuluttua. :-)
Minulla on nyt aika hyvä kuvasarja puhelimessa, laitan sen, kunhan selvitän tai poika suostuisi tulemaan laittamaan sen tänne. Läinnä sarja on tuulilasin teosta ja jossain määrin niistä korjauksista, joita jouduttiin tekemään viime kesän alun töiden virheiden vuoksi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Tammi 2013 19:27

Aurinkokennoista oli juttua tuossa muutama viikko sitten. Kävin noilla myynti-ilmoitussivuilla ja sieltä löytyi tuollainen vajaat 60 cm pitkä, 35 cm leveä kennosydeemi, jonka teho oli muistaakseni 22 w, siis onko se vuorokaudessa vai tunnissa. ???
Kyllähän sillä polttaisi jotain pikkusta tuikkua ympäri vuorokauden. Donnan salongin kattoon tulee eteen ja taakse n. 58 cm pitkät työntöluukut. Niiden tarkoitus on mm. mahdollistaa selän oikaisu salongissa, jonka korkeus on n. 150 cm ainakin silloin kun keittää kahvia tai yön jälkeen venyttelee ja vetää housuja jalkaan, edellyttäen ettei ulkona sada vettä ainakaan kaatamalla. No, silloin kun toinen luukku olisi auki, niin niiden väliin jää tuollainen pituudeltaan 60 cm tila, johon tällainen kenno mahtuisi. Oletan, että jompi kumpi luukku on kiinni vuorollaan, ajon aikana etummainen on auki ja
satamassa takimmainen.
Kattoluukuilla saadaan myös jossain määrin tilaa "katottomaan ruorihyttiin" ja kun takana on samanlainen luukku, sekin tässä tapauksessa auki, ryömintä matka jää n. 120 cm laiturimanööverijuoksuihin. Matkalla tuskin aurinkokennosta saa mitään järkevää hyötyä, mutta viikolla, jolloin vene makaa laiturissa, voi se jotain akkua ladatakkin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CC » 07 Tammi 2013 03:03

Teho, W (ei siis w) ei ole aikayksikköön sidottu. Se on hetkellinen, kuten myös virta ja jännite. Sieltä saa tehoa ulos siis (ehkä) 22W, kun aurinko paistaa hyvin. Tunnissa sieltä on tullut silloin 22Wh. Tehon kaava on P=UxI, josta johtamalla saadaan antovirraksi 22W/12V = 1,83A. Ja tämä on siis todennäköinen optimiteho, johon käytännössä on hyvin vaikea päästä. Virta jäänee valtaosan aikaa alle 1,5A, josta akkuun päätyy kulutettavaksi ehkä 1Ah tunnissa. Hyvänä kesäpäivänä saalis voisi olla luokkaa 8Ah akussa, jos viitsii aina väliin kääntää kennon kohti aurinkoa, eikä akkua käytetä samaan aikaan mihinkään. Jos taas kennoa ei suunnata kohti aurinkoa, tai se ei paista, saanto jää selvästi alle.
Ympäri vuorokauden palava 5W lamppu vie koko ajan 12V systeemissä 0,41A, joka kertaa 24h tekee 9,99Ah vuorokaudessa. Noin vertailun vuoksi. Tämmöisiä hihastalaskuja tänään...
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja riskila » 07 Tammi 2013 10:59

Aurinkopaneelin jännite on yleensä noin 18 volttia ja akun jännite on 12 volttia. Todellinen (akun)latausteho tippuu ilmoitetusta tehosta suoraan jännitteiden suhteessa.
22 w aurinkopaneelin todellinen latausteho on siis noin 14,7 w ja teoreettinen maksimivirta 1,2 A.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Mile » 07 Tammi 2013 11:42

Vakuutusyhtiöillä lienee melko iso hajonta sen mukaan miten osaavat arvioida tuollaisen puuveneprojektin.

Itse otin aikoinaan vakuutksen siinä vaiheessa kun vene oli vielä projektina , mutta moottori jo nostettu paikoilleen. P.jolan mies kävi paikan päällä arvioimassa ja antoi vielä muutaman ohjeen tekemiseenkin. Kun vene oli lopulta vesillä niin sitä käytiin vielä toisen kerran katsomassa, ja tällöin vakuutusarvo nostettiin ..

en tiedä onko vielä yhtä hyvää palvelua kun on liitetty siihen terveyssiteistä tuttuun pankkiin.
Mile

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 07 Tammi 2013 20:04

Mulla meni toi vakuutusasia suunilleen näin;
Aluksi taisin käydä tuossa naapurissa ja kysyin, että mitenkä on veneen rakennusaikainen vakuutus, vastaus= juu laitetaan kotivakuutuksen yhteyteen, arvoksi laitettiin jotain, oliskohan aluksi laitettu 20K, sittemmin soittelin ja korottelin vakuutusarvoa kun rakentaminen edistyi.
Joskus talvella- keväällä ennen ensimmäistä vesillelaskua sovittiin vars venevakuutuksesta omavastuineen (firmasta tarjottiin heti alkuun -60% bonuksia).
En muistanut vasta kuin ollessani matkalla Haminaan nostamaan mastoa, soitin Kuorsalon nurkalta, että pitäis saattaa voimaan, vastaus: tästä hetkestä!
Melko yksinkertaista, helppoa ja asiakasystävällistä! :))

Matti

Vastaa Viestiin