Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Kronometri
Viestit: 26
Liittynyt: 26.11.2012 18:27

Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Kronometri » 02.12.2012 14:34

Tervehdys puumiehet ja -naiset,

Otsikon mukaisesti en omaa veneilykokemusta kalastukseen liittyviä satunnaisia pulpettivenereissuja lukuunottamatta. Venettä en ole koskaan omistanut. Olen viimeaikoina huomannut koluavani huolestuttavalla tahdilla nettivenettä, ehkä kaverini fiskari-fiilistelyn innoittamana. Kiinnostus kohdistuu n. 8-10 metrisiin puufiskareihin. Ongelmana on täysi kokemattomuus. Pitäisi opetella veneilyn aakkoset ja puuveneiden ähräys samaan aikaan. Riittääköhän rahkeet?

Ennenkuin teen mitään peruuttamatonta, toivoisin neuvoja useampaankin kysymykseen. Ensimmäinen koskee, yllätys yllätys, kustannuksia. Eli mistä kaikista kokonaiskustannukset muodostuvat? Hankintahinta, mahd. kuljetus, laituripaikka, nostot, talvisäilytys, polttoainekulut, vakuutukset, kunnostukset ja mitä kaikkea? Mitä nämä kaikki maksavat yhdessä ja erikseen? Vene tulisi olemaan suht hyväkuntoinen, ei projekti. Venettä pidettäisiin akselilla Espoo-Tammisaari, tai mahdollisesti Lohjan järvellä. Talvisäilytys mahdollisuutta omalla pihalla ei ole.

Eli mitäs sanotte kokemuksen syvillä rintaäänillä? Kun tietäisin tarkemmin kokonaiskustannuksista, olisi helpompi miettiä paljonko itse vene voisi maksaa. Mielipidettä saa toki laittaa myös koko homman mielekkyydestä... Isolta tuntuu hyppäys suoraan akselivetoisen paatin ruoriin. Kiitoksia!

-Kronometri

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.12.2012 17:45

Moro

Mulla on SuurScylla eli 7 tn painava puupurjevene eli kulut en ko. veneen mukaisia.
Mutta jos näistä olisi jotain apua sulle.

Veneen kuljetus ja lasku hiabilla 200 kevät
Veneen nosto ja kuljetus 200 syksy
Laituripaikka 140 (vaihtelee suuresti paikkakunnan ja seuran mukaan)
Lakat ja maalit 100+/ vuosi
Vierassatamamaksut 20-200/vuosi
Kartat 60-180/ vuosi (riippuen kohteista) + Navigoiti varusteet?
Polttoainekulut 110 L diesel vuonna 2012 eli n180 € (maileja kokonaissuudessaan n. 400 joista n ½ koneella
(uppoumarunkoinen kuluttaa n. 2-3 L/h, tunnissa pääsee n 5-10 Nm)
Erilaisia uusittavia varusteita ja työkaluja vuodesta riippuen 10-1000 €
Vakuutus 400
Talviusäilytys paikka?
Veneseuran liittymis ja jäsenmaksu?

jotain varmaan unohtui...

Suosittelen käymään jonkun navigointiseuran navigointi kurssin ja veneily/pursiseuran käytännön veneily/purjehdus-kurssin. Ovat hiontansa väärttejä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Mile » 02.12.2012 20:56

Siihen menee kaikki minkä irti saa, eikä riitä. Tämä on tauti josta vain kuolon kankeus vapauttaa - tai se vanhuuden niveliä jäytävä tauti joka ennakoi em. kankeutta.

Rahan lisäksi veneeseen saa kulumaan kaiken liikenevän ajan, eikä sekään riitä.

Omat kulut liukuvalla akselivetoisella vaneriveneellä :

- veto ja lasku omalla autolla ja lainatrailerilla 30 €
- huoltotarvikkeet, paikkamaalit jne. 200 €
- laituripaikka n. 400 € Raaseporin vesillä
- polttoaineeseen 300-500€
- talvisäilytys omassa pihassa (muutama kymppi kevytpeitteisiin)

Kevät ja syyshuolto omassa pihassa, joten tästä ei tule matkakuluja, eikä vaimo valita liiaksi koska nuo tulee tehtyä niiden muiden pakollisten hommien jälkeen, tai silloin kun vaimon silmä välttää.

Jos moni suhde on kariutunut talonrakennukseen, kun mies on kaiket illat taloa tekemässä eikä raskaan päivän jälkeen enää jaksa hoitaa vaimoaan, niin yhtä vaaralliseksi voi parisuhteen kannalta muodosta naisen kateus miehen "suurta rakkautta" kohtaan! Tällöin voidaan veneilyn kustannuksiin lisätä omaisuuden puolitus, ruokkomaksut ja lakimiespalkkiot. Mutta tämähän on tosi venemiehelle vain juhlan paikka, koska nythän jää kaikki aika veneen kanssa vehtaamiseen!

Eli mieti nyt hyvä mies tarkkaan:
1. onko sinulla aikaa
2. onko varaa oikeasti eli saatko vaimolta piiloon riittävästi myös sitten kun vaimosi kateudessaan päättää alkaa harrastamaan antiikkia, IKEAa ja kirppareita!

Ellei tarvitse miettiä em. seikkoja ja olet päättänyt asian, niin onneksi olkoon, olet löytänyt harrastuksen jonka kanssa ei aika tule pitkäksi - paitsi talvisin kun odottelet pääsyä veneen kimppuun!

Toivottavasti olet kätevä tee-se-itse mies, sillä puuvene voi tulla kalliiksi jos kaikki työt pitää teettää ammattilaisella.

Muovivene vaatii vähemmän, joten se on monelle hyvä ratkaisu. Puuvene antaa paljon, mutta vie kaiken.

:-) :-) :-)
Mile

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja matti » 02.12.2012 21:29

Vastaan kysymyksellä, koska edellä jo hyviä vastauksia kustannuksista;
mitä aiot tehdä sillä veneellä?
retkeillä?
kalastaa?
tehdä "päiväpurjehduksia" (kahtena sunnuntaina heinäkuussa)?
Kun olet katsellut niitä puuveneitä, niin onko se näin vain koska kaverillakin on sellainen?
Em saattaa tuntua negatiiviselta, mutta kannattaa ensin ensin miettiä mitä aikoo, ettei tule hankittua "vääränlaista" venettä.
Kustannukset ovat melko pienet jos on henkilöauton perässä kuljetettava jonka voi itse laskea ja nostaa.
Tuon kokoinen fiskari on oiva peli moneen käyttöön, myös kalastukseen kunhan on "perävene" mukana.
Niinkuin Mile edellä kertoi puuveneily on hyvä harrastus! :-) :-)
Eikä se veneily/veneen käyttö/huolto ole mitään rakettitiedettä kyllä sen oppii, kuka mitenkin. Kaikenmoisia kurssejakin löytyy.(minäkin olen auttavasti pärjännyt)
Yks amerikkalainen sanoi telkkarissa, että ei ole tärkeää omistaa (isoa) venettä, vaan että kaveri omistaa.(tarkoitti, että ainahan pääsee jonkun kyydissä) 8]

Kronometri
Viestit: 26
Liittynyt: 26.11.2012 18:27

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Kronometri » 02.12.2012 22:23

Kiitoksia vastauksista. Juuri tuollaisia todellisia lukuja kaipailin. Ja eipä taida olla pahitteeksi, jos yritätte vielä puhua minut helpomman harrastuksen pariin. Ainakaan vaimon mielestä. Olen vuosia puolivakavissani miettinyt venettä, mutta enemmän kalastukseen optimoitua pulpettivenettä. Rehellisyyden nimissä kaksi aurinkoista päivää kaverin fiskarilla riitti herättämään hirvittävän himotuksen puiseen retkiveneeseen...

Tarkoitus olisi veneellä tehdä pääasiassa päiväretkiä, ehkä yöpyä veneessä/teltassa silloin tällöin. Fisustaa tokia haluaisin, sen minkä tuollaisesta veneestä pystyy. Huijaisin itseäni, jos yrittäisin vakuutella, että aikaa ja rahaa olisi jotenkin ylenpalttisesti. Toisaalta näissä puuveneissä tuo hankintahinta näyttäisi olevan ihan kohtuullinen, jos vertaa samankokoisiin lujitemuovisiin. Jotain kausihuollon kaltaisia juttuja pystyn tekemään itsekin, mutta tuskin sisälläni pilleskelee esiinpääsyä odottelevaa veneenveistäjää.

-Krono

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 02.12.2012 23:25

Joskus vuosi on ollut sellainen että purjehduspäiviä on vaan viikon edestä. Ja vastoinkäymisiäkin jonkun verran, vaikka palanut dynastartti sesongin keskellä.
Silloin olisi ollut helpompaa ja halvempaa vuokrata 12m pitkä purjevene luxuksilla tuoksi viikoksi.

Mutta on siinä toisaalta oma hohtonsa kun voi mennä omalle veneelle "puunaileen paikkoja". Onko se järkevää... Ehkä pitkällä juoksulla. Koska omasta veneestä saa myydessä edes jotain takasin jos pitää kunnossa. Onko se halpaa. Ei.

Kaupallinen satama on ollut reilun 500 Eur kausi vuodessa 10x3m veneelle. Talvi saman nostoineen.
Lakkoja maaleja ja kunnostus matkoja en laske. Ne on osa harrastusta koska tekeminen on ainakin mulle ollut iso osa hommaa. Kyllä tuohon puunailuun ja varusteluun helposti kuitenkin yli tonni vuodessa menee, aina hiukan eri aiheisiin.

Onneks keskimääräisenä vuonna purjehdus päiviä tulee kuitenkin noin 3 vko edestä.
Mutta tulee silloinkin päivälle hintaa.

Aleksi

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja CC » 03.12.2012 2:33

Aika on aika tärkeä.
Jos sitä rahaa ei ihan määrissä ole, että voi teettää työt, niin välillä tarvitaan aikaa. Silloin kun kaikki on kunnossa, niin keväällä ja syksyllä ei
ihan hirveästi tarvi uhrata. Mutta aina välillä tulee niitä isompiakin hommia, ja silloin ei riitä, että niitä tehdään silloin kun muulle perheelle sopii.
Ne tehdään, kun niiden aika on. Ja aika moni homma etenee tiukasti joka päivä, eikä salli väliin pitkiä taukoja.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Oqu » 03.12.2012 8:28

Hyviä ja tyhjentäviä vastauksia edellä!

Omia kustannuksia vuodessa kahden eri veneen osalta:

Bertta, liukuva 6,5m ja 1200kg mahonkivene:
- lasku ja nosto omalla trailerilla (ovh.2500€), ajo säilytyspaikkaan n.100km/suunta: 50€
- laituripaikka omalla mökillä ilmainen, puolet kesästä jossain muualla: 100-400€
- korjaukset/kunnostukset: 100-4000€ (isosta moottorirempasta pikkunysväykseen)
- keväthuolto, lakkaus jne: 100€
- syyshuolto, koneen öljyt, peräöljyt, suodatin + muut nesteet: 100€
- polttoaineet (125hv bensakone, kulutus 12L/h, matkanopeus 15-17 solmua): n. 300-500€
- vakuutus: 280€
- katsastus: 40-50€

Meriitta, 11m ja 5000kg meriläinen, uppoumarunko:
- lasku, nosto, pohjan pesu ja säilytys kaarihallissa telakalla: 850€/vuosi
- laituripaikka omalla mökillä ilmainen, puolet kesästä Uudenkaupungin "kanavassa": 150€
- korjaukset/kunnostukset: 300-5000€
- keväthuolto, lakkaus jne: 200-500€
- syyshuolto, koneen öljyt, kytkinöljyt, suodattimet jne.: 200€
- polttoaineet (75hv diesel, kulutus 5L/h, matkanopeus 7 solmua): n. 200-400€
- vakuutus: 350€
- katsastus: 40-50€

Lisäksi "yllätyskuluja", eli jotain hajoaa ja joudut uutta hankkimaan: molemmissa n. 100-300€/kausi. Kaikki huollot on itse tehty, ei siis ostopalveluna. Jos ostaa esim. syyshuollon niin siihen voi hulahtaa nopeasti huomattavasti isompi summa.

Korjauskustannukset on meillä ollut lähivuosina aika isot kun on laitettu paljon asioita uusiksi, esim. moottori Berttaan ja Meriitta on täyskunnostettu muuten. Lähivuosina ei onneksi puhuta tuhansista euroista remonttirahoissa. Ja se aika. Mitä enemmän sitä on niin tietysti sitä helpompaa on veneen hoito. Ja mitä parempi on "lähtökunto" niin sitä helpommalla pääset kunhan vaan hoidat kevät- ja syyshuollot kunnolla..

Ja jotta se aika riittäisi, niin vene kannattaisi koittaa saada mahdollisimman lähelle kotia. Itsellä kun on kaksi venettä eri paikoissa ja asunnolta n. 100km molempiin paikkoihin, niin sekin hidastaa hommia, kun ei voi vaan iltasella pikaisesti käydä tekemässä jotain tai mittailla jne.

Mutta älä lannistu! Kaikki se vaiva kyllä palkitaan moninkertaisesti kun kevät/kesä koittaa!
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Mile » 03.12.2012 20:25

Vakuutukset unohtuivat. Viime vuodet olen seilannut tuurilla, pelkillä ilkivalta- varkaus, palo ja hirvivakuutuksella.

Mutta kun kone menee uusiksi , niin paalua taas palaa omaa ja lainattua.. niin ei siinä päälimmäisenä mielessä enää ollut tuo parinsadan vakuutusmaksu. :P

Uuden koneen myötä pitää vakuutuskin päivittää ajan tasalle. Vakuutus kannattaa pitää veneen todellisen arvon tasalla.

Uusi plotterikin tuli hankittua..

että kyllä siihen veneeseen saa palaamaan melkoiset summat rahaa.

Mutta rahasta nautintoon; retkeillä voi monella tavalla ja tyylillä. 1960 luvulla kokonainen perhe mahtui pieneen veneeseen jolla ajettiin jonnekin saareen päivän piknikille ja illaksi kotiin, tai sitten yövyttiin teltassa, ellei vene tarjonnut mitään suojaa.

Tänä päivänä tuntuu monella olevan vaatimuksena että veneestä löytyy parempi varustetaso kuin aikoinaan opiskelijaboksista! Pitää olla vessaa ja suihkua, täydellinen keittiö, 65" smart 3D taulu-TV , täydellinen hifijärjestelmä ...

siinä missä ennen pariskunta katseli punaviinilasi kädessään auringonlaskua kuunnellen hiljaisuutta villapaidoissaan, niin tämän päivän porukkaa koko auringonlasku tuskin edes kiinnostaa...

Eli etsit varmaan jotakin tästä väliltä. HT - antaa välttävän suojan sadetta vastaan sellaisenaan , ja jopa hyvän suojan kuomulla varustettuna. Mutta kun suljet veneen kuomulla, niin tarvitset KUNNOlliset puhaltimet, mielellään kennolämmittäjällä jotta saat ikkunan pysymään auki, mikäli aiot samalla tehdä matkaa.
Lämmitin tuo mukavuutta veneessä yöpyjälle pitämällä kosteuden poissa. Huomaa että vene on suljettu tila jossa ei kannata polttaa mitä tahansa kamiinaa tai kaasulämmitintä, elle halua löytyä tönkkönä häkämyrkytykseen kuolleena ; eli tuuletus pitää olla, mielellään lämmittimestä suoraan ulos, eli tarvitset kunnollisen lämmittimen.

Lämmitin ja etenkin jääkaappi vaativat toimiakseen sähköä; joten pitkissä satamapysähdyksissä on agregaatti tarpeen, tai ainakin erillinen käynnistysakku.

Tästä alkaa tulla varustelistaa

- lämmitin 1300€
- jääkaappi 500€
- agregaatti 1000 €
- plotteri 1000-3000 €
Itselläni tältä listalta löytyy vain tuo plotteri - eikä vaimoa juuri kiinnosta retkeily veneellä ilman mukavuuksia.

Jos vaimoväki vaatii, niin vesi-WC on kiva olla olemassa , siihen saa menemään kivasti 1000 € lisää.

Liesi 200-2000€ kokkaukseen.

Lämminvesivaraaja ...


ELi kannattaa laskea ostaako halvalla "tyhjän" veneen, vaiko maksaa enemmän hyvin varustellusta. Tarvikkeiden hinnat löytää netistä.

Jos hankit puuveneen, niin muita että itse vene vaatii melko paljon huolenpitoa - joten älä sorru vanhoihin puoliromuihin tarvikkeisiin, jottei kesä mene rassatessa sitä lämmitintä. Sitä kun et kevään lakkaukselta enää ehtinut laittamaan kuntoon.

Mutta mitä vähemmän kalliita varusteita niin eipä ole veneessä juuri varkaita kiinnostavaakin, se konjakkikätkösi ehkä. :-)

Jos haluat ulottaa retket lähisaaria kauemmaksi, niin muistathan että veneen liikuttelu vedessä vie paljon energiaa , ja vain hiljaa uppoumanopeudella ajaessa voi päästä kauas , ellei veneesi ole hyvin pitkä ja kapea rungoltaan. Näitä pitkän kapeita veneitä tehtiin joskus 1900 luvun alussa, ja tunnetuista syistä johtuen tulnevat pian takaisin.

Paljonko porukkaa pitää mukaan mahtua, ja kuinka monen tulisi mahtua yöpymään veneessä? 2 aikuista + 1 lapsi mahtuu nukkumaan HT:n V-punkassa, tämän jälkeen loppuu tila, ellei hytin puolelle saa tehtyä lisävuodetta.

n. 6 metrin pituus alkaa olla tilan puolesta minimi jos veneeseen pitää mahtua 2-4 hengen perhe nukkumaan, no kaksi nyt nukkuu vaikka soutuveneessä jos tuhdot saa käännettyä pois tieltä.

1.
Siis mieti ensin käyttötarkoitus ja tilan tarve.
2. mieti budjetti
3. katso miten 1 & 2 kohtaavat ; elleivät, niin jomman kumman edellisistä pitää joustaa.
4. toteuta
5. kadu ensimmäisen veneilykesän jälkeen
6. vaihda toiseen
7. mene takaisin kohtaan 1.
There is no way out!
Mile

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 05.12.2012 17:38

Kronometrille:

Itselläni on 9m fiskari 23 hv dieselillä. Matkanopeus n. 6 solmua ja kulutus/tunti matkanopeudella luokkaa 1,5-2 litraa/tunti eli polttoaineisiin ei paljoa kesän aikana kulu.

Itsekin harrastan kalastusta mutta kalastaminen tuollaisesta veneestä on lähinnä teoreettista kun sillä ei voi mennä koluamaan rantakivikoita-, ja kaislikoita eikä se ole ollenkaan ketterä. Ankkuroituminenkin on aina oma sirkuksensa eikä käy niinkuin pulpettiveneillä. Verkkohommat ko. laitteesta päin on syntyessään kuollut ajatus jos kyseessä ei ole avovene tai hyvin matalalaitainen fiskari. Esim. verkkojen laskeminen johonkin puolikuun muotoon vaatii uppoumarunkoisella akseliveneellä taitoa niin paljon ettei ainakaan itseltä onnistuisi millaan vaikka oon kepitellyt tätä paattiani jo useamman vuoden ja lisäksi muita vastaavanlaisia. Liian iso kolossi mutta tiedän toki että pian joku tekijämies lisää tämän viestin perään että "jo on avutonta hommaa..." ;-)

Jatkuvia kuluja per vuosi menee seuraavasti:

-Veneen nosto (oma traileri, traktorimiehelle maksetaan) ja talvisäilytys on 140 sisältäen kevään ja syksyn nostot.

-Myrkkymaalit joka kevät about ungefährt 50-90 euroa

-uudet öljyt pari litraa + suodatin x euroa

-kesälaituripaikka 80 euroa

-muuta menoa n. 100-300 euroa/vuosi eli aina on jotain laitettavaa.

Mutta hauskaa on! Itsellä on vielä lisäksi yksi 8 metrinen mohlo ruokittavana edellisen lisäksi ja sitten se 6m kalastusvene.

Parasta kaikessa on ettei koskaan ole yhtään vapaa-aikaa ja emäntä valittaa että "kaikki rahat menee veneisiin"... :-)

Ai niin, meinasi unohtua että öljyähän menee kanssa, tärpättiä, lahonsuojaa ja tervaa joka kevät. Itsellä on kuusiveneitä joten niitä emmeitä ei niin kauheasti kulu mutta veneet on päältäpäin käsittelemättömiä joten voitelen kyllä joka kevät aina pellavaöljy-lahonsuoja-tervalitkulla ja n. muutama litra per vene kuluu kuusiveneeseen eli ne ei konkurssia vielä tee mutta kaikki yhteenlaskettuna jo aiheuttaa unettomia öitä...

Kronometri
Viestit: 26
Liittynyt: 26.11.2012 18:27

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Kronometri » 07.12.2012 12:42

Joo, kyllä se kalastelu jäisi aika vähiin. Uistelu ja jigittely varmaan vielä onnistuisi? Luulen, että tällaiselle vanhalle kalamiehelle teoreettinen mahdollisuuskin omasta veneestä kalastukseen lämmittää sielua. Pääasiassa tarkoitus olisi kuitenkin tehdä päiväretkiä (yöpymismahdollisuudella) hallituksen ja kahden 1-4 vuotiaan varaministerin kanssa.

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Oqu » 07.12.2012 13:01

Jos kalastus ja yöpymistilat yhdistetään, niin ehkä HT-vene olisi sopiva? Täyttää molemmat tarpeet, helppo siirrellä trailerilla ja hinnatkin on kohtuullisia, varsinkin jos saa olla "vähän laittoa".

Nettiveneessä on ok yksilöitä myynnissä useampia, esim.

http://m.nettivene.com/moottorivene/puu ... 0&vifNav=Y" onclick="window.open(this.href);return false;

http://m.nettivene.com/moottorivene/mah ... 2&vifNav=Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Tai sitten tietysti joku pikkufiskari:

http://m.nettivene.com/moottorivene/muu ... 6ord%3DASC" onclick="window.open(this.href);return false;

http://m.nettivene.com/moottorivene/fis ... 9&vifNav=Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Kronometri
Viestit: 26
Liittynyt: 26.11.2012 18:27

Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 1: kustannuksista

Viesti Kirjoittaja Kronometri » 25.12.2012 20:11

No niin. Eli ajanpuute on nyt jo tässä suunnitteluvaiheessa tullut todistettua. Toisaalta, nyt kun rauhassa tässä kinkkua sulattelee, niin alkaa taas nettivene laulaa aariaa. Eli puuvenetauti näyttäisi edelleen oireilevan. Täytyy kai vaan katsella niin hyväkuntoista yksilöä, ettei kortilla oleva aika mene pelkästään rassailuun. Muutama potentiaalinen yksilö olisi myynnissä...

Vaikeaa on määritellä vuotuisia kuluja. Palstalaisten kulut näyttävät vaihtelevan tuhannesta reiluun pariin tuhanteen euroon, riippuen veneestä ja vuodesta. Erityisesti laituripaikka ja talvisäilytys näyttäisivät ratkaisevan paljon. Ikävää, ettei minulla ole mitään suhteita mihinkään suuntaan, eli varmaan täytyy varata reilusti massia näihin. Jos ajattelisi vuotuisen budjetin olevan 1500-2000 euroa, oltaisiin kai realistisella tasolla? Ja jos pääsisi halvemmalla, yllätys olisi iloinen.

Leppoisaa joulun aikaa!

-Krono

Vastaa Viestiin