En tiedä mikä mese on kyseessä mutta, oletetaan että on joku 4500 kiertävä 80hv kone 2,5 alennuksella, niin sillon toi 17" halkaisija olisi sopiva kolmilapaisena. Tuolla 14" nousulla ja 1800 akselikierroksella olisi tuon esimerkin uppoumarunkoisen pitänyt kulkea n.14-15 solmua eli runkonopeus olisi ainakin ylittynyt...Donna 28 kirjoitti:Raamatuista en tiedä, perustan vain näkemyksen sille, että se vene missä Mersu ja tämä vaihdeyhdistelmä oli takavuosina, oli 9 m pitkä uppoumarunkoinen vene. Siinä 17 x14 potkurilla vene oli toiminut oikein hyvin, ts. saavuttanut runkonopeutensa. Kun veneeni, joka on myös 9 m pitkä, mutta tasapeäinen, kantavalla perällä, on nopeus odotukset 15 - 17 solmua 135 hv koneella, joka kiertää n. 4400 rpm. Kun perävälitys esim VP:ssä on 1,93:1, niin uskoisin sen olevan lähempänä kuin 2,5:1. Raamattuun tai muuhun työväenopiston ohjekirjaan saati sitten jäsenkirjaan tämä teoriani ei perustu. Ainoastaan minusta tuntuu.
Donna 28
Sama halkaisija taulukko tyrkyttää 135hv/4400koneelle 2,5 alennuksella 18" ja 2 alennuksella 16" kolmilapaisena... Nämä ovat vain taulukko suosituksia, ihan hyvin voi halkaisijaa pienentää jos lapakuorma jää pieneksi.