Purje pressukankaasta?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 30.09.2012 19:54

Motonetin katalogista tuli taas mieleen ajatus halvan purjeen tekemisestä pressukankaasta (engl. polytarp). Mutta ainakaan semmoinen hopeanvärinen autoteltan pressu ei kelpaa, eikä myöskään se ällönvihreä kevytpeite.

Mistähän saisi valkoista pressukangasta? Jotain 150g/m2?

(Olen tässä välttänyt sanaa "purjekangas", koska se näyttää kangaskaupoissa tarkoittavan samaa kuin "markiisikangas", joka minusta on eri asia. Siis minusta.)

raiskis
Viestit: 20
Liittynyt: 07.08.2011 22:47
Paikkakunta: Nokia

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja raiskis » 30.09.2012 22:39

Moro,

ainakin Bilteman valikoimissa on ollu valkoisia pressuja juurikin n. 150 g/m2. Ja taisipa Hong Kongistakin löytyä - molemmista ostin jonkun veneen peitoksi. Eipä ollu pahanhintaisia.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 01.10.2012 7:27

Moi.

Olen nähnyt yhdessä paatissa paksusta kuorma-auton pressusta tehdyt purjeet. Ne oli hitsattu yhteen. Ja hitsauksesta johtuen niihin ei oltu tehty yhtään pussia.
Kyllä ne myötä ja sivutuuleen vei ko venettä mutta pussin puuttuessa ei luoville.
Ongelmana oli myös että näyttivät venyvän aikalailla.

Olen itse miettinyt kankaan tilaamista jenkeistä kun yhteen omaan projektiini tarvis tehdä kahvelipurjeet. Tai toisena vaihtoehtona duradon kangasta saksasta.

Aleksi

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 01.10.2012 8:57

raiskis kirjoitti:Moro,

ainakin Bilteman valikoimissa on ollu valkoisia pressuja juurikin n. 150 g/m2. Ja taisipa Hong Kongistakin löytyä - molemmista ostin jonkun veneen peitoksi. Eipä ollu pahanhintaisia.
Kiitos vihjeistä. HongKongin verkkosivuilta en löytänyt, mutta Biltemalla näkyy valkoista kevytpeitettä 120g/m2 - 5,20 x 6,90 m, 19,99e.

Kun 120g tuntui kuitenkin hiukka kevyeltä, jatkoin hakuja ja Etran sivuilta (http://www.etra.fi" onclick="window.open(this.href);return false;) löytyi aika lupaava "Kevytpeite extravahva valkoinen 170g/m2" - 4x6m, 25,74e (alv 0%).

Tuon koon pitäisi riittää esimerkiksi PDRacer-jollan 7,7m2-purjeeseen, joka on aikamoisen iso. Se kävisi nähdäkseni moneen muuhunkin veneeseen.

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 01.10.2012 9:23

venealeksi kirjoitti:Moi.

Olen nähnyt yhdessä paatissa paksusta kuorma-auton pressusta tehdyt purjeet. Ne oli hitsattu yhteen. Ja hitsauksesta johtuen niihin ei oltu tehty yhtään pussia.
Kyllä ne myötä ja sivutuuleen vei ko venettä mutta pussin puuttuessa ei luoville.
Ongelmana oli myös että näyttivät venyvän aikalailla.
Minun harrastamilleni pienille alle 5-metrisille pursille suositellaan yleensä purjekankaan painoa alle 200g/m2. Joku kuorma-auton pressu voi olla 500-600g/m2. Ylimääräisestä painosta ei varmaan ole ainakaan hyötyä.

PDRacerin pressupurjeeseen ei muuten tehdä mitään pussia (Michael Storerin ohjeen mukaan). Tekeminen on toki helpompaa. Joko pussia ei siis kuitenkaan tarvita (vaikka olenkin luullut, että se on juuri se pussi, joka on se purjeen juju) tai sitten pressupurje venyy silleen, että pussi muodostuu.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja riskila » 01.10.2012 11:58

En ymmärrä miksi purje pitäisi tehdä pressukankaasta. Se on mielestäni säästämistä aivan väärästä paikasta. Purjeesta ei kuitenkaan tule kunnollista ja niin katoaa se kaikkein tärkein asia eli PURJEHTIMISEN NAUTINTO. Oikeat purjeentekijät tekevät aidosta purjekankaasta yllättävän halvalla retkiveneeseen sopivat purjeet. Kannatta kysyä nyt syystarjouksija. Eurajoen opiston veneenrakennuskurssien hovihankkijana on toiminut raumalainen OK-purje.

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja TLehti » 01.10.2012 12:49

MOI

Mulla olisi varastossa yhden kesän käytetty OK-purjeen tekemä Isopurje jos kiinnostaa.
>> -vaakaleikkaus
>> -310g/m2 dacron kangas
>> -1 reivi
>> -tavalliset latat
>> -purjepussi
>> Mastoliikki 830
>> Puomiliikki 290

maksoin siitä muutama vuosi sitten 670 egee, mutta teetätin uuden purjekerran Meripurjeella ja tämä täysin käyttämätön.

Hinta ihan varmasti sopiva.

T: Tero

040 70 77 100

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 01.10.2012 16:16

riskila kirjoitti:En ymmärrä miksi purje pitäisi tehdä pressukankaasta. Se on mielestäni säästämistä aivan väärästä paikasta. Purjeesta ei kuitenkaan tule kunnollista ja niin katoaa se kaikkein tärkein asia eli PURJEHTIMISEN NAUTINTO.
Voi olla. Mutta kun en ole koskaan purjehtinut pressupurjeella, niin en voi olla asiasta noin varma.
riskila kirjoitti:Oikeat purjeentekijät tekevät aidosta purjekankaasta yllättävän halvalla retkiveneeseen sopivat purjeet. Kannatta kysyä nyt syystarjouksija. Eurajoen opiston veneenrakennuskurssien hovihankkijana on toiminut raumalainen OK-purje.
En oikeastaan tiedä, mitä tarkoitat "retkiveneellä". Jotain isoa ja hienoa? Minun veneeni ovat pieniä, omatekoisia ja halvahkoja. Valmis purje sellaiseen voi lähes kaksinkertaistaa koko paketin hinnan.

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 01.10.2012 16:22

TLehti kirjoitti:MOI

Mulla olisi varastossa yhden kesän käytetty OK-purjeen tekemä Isopurje jos kiinnostaa.
>> ........
>> Mastoliikki 830
>> Puomiliikki 290
Kiitos tarjouksesta, mutta mastoliikin pituudesta päättelen, että purje ei sovi minun tarkoituksiini. Jestas, pisin tekemäni masto on muistaakseni alle 6-metrinen. Ja taitaa se jäädäkin pisimmäksi.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja riskila » 01.10.2012 18:44

"Retkiveneellä" en tarkoittanut mitään isoa enkä hienoa vaan nimenomaan pientä kilpaveneen vastakohtaa. Isommasta veneestä käyttäisin vastaavasti nimitystä "matkavene".Omatekoinen ja pieni ( 5,0 * 1,8 m ) on myös tuossa avatar-kuvassa näkyvä s/y UIVELO. Sen purjeet maksoivat muutama vuosi sitten noin 400 euroa.

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 01.10.2012 20:07

riskila kirjoitti:Omatekoinen ja pieni ( 5,0 * 1,8 m ) on myös tuossa avatar-kuvassa näkyvä s/y UIVELO. Sen purjeet maksoivat muutama vuosi sitten noin 400 euroa.
Löysin Uivelosi myynti-ilmoituksen, jonka mukaan pinta-ala on 11m2. Selailin omaa arkistoani vuodelta 2004, jolloin ostin ison ja fokan sen talven projektiin, jonka purjepinta-ala oli sama 11m2. Tarjouksia pyysin pitkin edellistä syksyä ja sainkin todella monta. Korkein taisi olla Suomenlinnasta, 1253e; matalin taas Turusta, 625e. Mainitsemasi OK-purjeen 400e tuntuu siis hyvin halvalta. Mutta vuonna 2004 en ole tätä firmaa tainnut tuntea.

Tänä vuonna minulla on tekeilläolevaan veneeseen ei-pressu-purje eräästä toisesta (hävitetystä) veneestä. Mutta haluaisin kokeilla samassa veneessä myös toisenlaista purjetyyppiä (3 vastaan 4 kulmaa). Siksi kysynkin: mikä on se sinun kokemuksesi pressupurjeesta, joka saa sinut suhtautumaan siihen niin kielteisesti? Miten pressupurjeen käyttäjä ei voi nauttia purjehduksesta? Mitkä kicksit menettää, jos ei käytä dacronia? Eikö edes kevytpeitteen siksak-ompelussa ole mitään kivaa?

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja Elwood » 01.10.2012 20:33

http://www.polysail.com/weekend.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa olisi jotain ohjetta.

Olen tehnyt kevytpeitteistä useita purjeita ja suurin etu noissa on se, että kun ei ihan tiedä millainen purje veneeseen sopii, niin kokeilu ei maksa paljoa rahaa eikä vaivaa. Sitten kun oikea malli on löytynyt, niin siitä voi sitten teettää/ tehdä kunnollisen oikeasta purjemateriaalista.

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 02.10.2012 9:44

Elwood kirjoitti:http://www.polysail.com/weekend.htm Tuossa olisi jotain ohjetta.
Tässä on taas ohje, jossa tehdään pressupurjeeseenkin pussia. Samantyylistä laskostusta (darts) neuvotaan myös Jim Michalakin kirjassa. Ensin en oikein tajunnut ideaa, mutta se kai menee jotenkin niin, että kun "oikeassa" purjeessa lisätään pinta-alaa purjeen keskelle saumojen avulla, niin pressupurjeessa puolestaan vähennetään pinta-alaa purjeen reunoilta laskostusten avulla.

Michalak kyllä mainitsee myös mahdollisuuden leikata pressukankaasta samanlaisia esim. 90cm:n levyisiä suikaleita, joista dacronpurjeetkin usein kootaan. Sitten voi tehdä pussin saumoilla.
Elwood kirjoitti: Olen tehnyt kevytpeitteistä useita purjeita ja suurin etu noissa on se, että kun ei ihan tiedä millainen purje veneeseen sopii, niin kokeilu ei maksa paljoa rahaa eikä vaivaa. Sitten kun oikea malli on löytynyt, niin siitä voi sitten teettää/ tehdä kunnollisen oikeasta purjemateriaalista.
Veit sanat suustani! Ei kun sormistani!

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja Elwood » 02.10.2012 18:06

http://www.puuvene.net/harro/rikaaminen.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa on vielä joitain vinkkejä...

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 03.10.2012 22:18

Parempaakin materiaalia kuin kiinalaisia pressuja saa halvalla. Tyvek on tuulensuoja kuitukangasta ja kestää tuulta ja UV:a paljon paremmin. Kantit ja saumat voi tehdä teippaamalla. Googlettamalla löytyy hyvin londoon murteella ohjeita..

Vastaa Viestiin