MD6A rupesi kolissemaan

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
derma
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Elo 2010 15:51

MD6A rupesi kolissemaan

Viesti Kirjoittaja derma » 06 Elo 2012 09:43

Volvo Pentan kymmenheppainen MD6A venedieseli on erittäin luotettava työjuhta, ollut meikäläisellä jo pitkään eikä temppuillut koskaan. Nyt sitten kesken rauhallisen ajon, kapeikossa mentiin kävelyvauhtia, alkoi aivan yhtäkkiä kuulua selvästi normaalia kovaäänisempää kolinaa lohkon suunnalta, suurin piirtein koneen kierrosluvun taajuudella. Kun kaasua lisäsi, niin ylimääräiset äänet hävisivät, mutta tyhjäkäynnillä ja pienellä kaasulla kolina taas palasi. Konetta ei näytä ahdistavan, vaan kiertää normaalin oloisesti. Kun puolipuristusvipua vähän nostaa, niin äänet häviävät välittömästi ja palaavat heti kun sen laskee takaisin, eli työtahtiin ongelma näyttäisi vahvasti liittyvän.

Epäilys kohdistuu tietysti kiertokangen, taikka kampiakselin laakereihin, mutta voisiko nämä ryytyä noin silmänräpäyksessä vaihtokuntoon, varsinkin kun moottori on hyvin tukevaa tekoa sen tehoon nähden, ja miksi äänet häviävät kierrosten noustessa?

Onkohan jollain kollegalla ollut vastaavia kokemuksia, taikka muutoin tietoa moisesta käyttäytymisestä? Talvella koneen voi sitten purkaa ja analysoida tarkemmin, mutta olisi mukava kuulla mahdollisia arvauksia jo nyt.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: MD6A rupesi kolissemaan

Viesti Kirjoittaja matti » 06 Elo 2012 20:59

Ihan ekaks tulee mieleen, että öljynpaineet katoavat tyhjäkäynnillä??? onko öpainemittaria?
Katso onko öljy lisäääntynyt-polttoainetta(vettä) päässyt öljyn joukkoon?
Vaihda öljyt, mahd jäykät.
Jos vaikka näillä pääsisit syksyyn.

paavojaelvis
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Touko 2012 22:59
Paikkakunta: Sääksjärvi, Kokemäki

Re: MD6A rupesi kolissemaan

Viesti Kirjoittaja paavojaelvis » 06 Elo 2012 22:14

Vuotava ruiskutussuutin aiheuttaa myös omituisia ääniä. Mittaa öljynpaineet ja tarkastuta suutin dieselkorjaamossa.

derma
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Elo 2010 15:51

Re: MD6A rupesi kolissemaan

Viesti Kirjoittaja derma » 06 Elo 2012 22:18

Veneessä ei ole öljynpainemittaria, eikä myöskään varoitusvaloa. Täytyy ruveta tutkimaan tuota öljynpainepuolta kunhan pääsen veneelle seuraavan kerran.

Kiitos vinkistä, raportoin sitten mitä ilmenee.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: MD6A rupesi kolissemaan

Viesti Kirjoittaja CC » 06 Elo 2012 22:26

Tuo kolina voi liittyä myös akselistoon ilmestyneseen välykseen. Laipan pultit löysällä, akselin ja laipan liitos löysä tai jotain.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: MD6A rupesi kolissemaan

Viesti Kirjoittaja matti » 07 Elo 2012 07:00

Tuli sama mieleen jo eilen kun olin sammuttanut koneen kuin Paavojaelvikselle; se suutin, sen vuoto aiheuttaa kolketta, melkeinpä kannattaa aloittaa siitä.
Mulla Foorti (traktori) kolkkaa joskus-pitäs tehdä jotain... :P
Matti

derma
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Elo 2010 15:51

Re: MD6A rupesi kolissemaan

Viesti Kirjoittaja derma » 07 Elo 2012 08:29

Täytyy tarkistaa suutin myös. Tarkoitatteko vuotavalla suuttimella että se olisi huonosti kiinni, joko itse suutin taikka siihen menevä putki? Päällepäin ei näy mitään polttoainevuotoa ainakaan. Suutin itsessään pitäisi olla kunnossa, koska sekä pumppu että suutin kävi pari vuotta sitten huollossa (tosi suolaiseen hintaan) ja suuttimien kärjet vaihdettiin uusiin. Kun kansi oli katkenneen pakosarjan pinnapultin vuoksi irti ja koneistamolla, niin päätin että samalla ehkä pumppua voisi huoltaa (ensimmäisen kerran 30 vuoteen) vaikka käynti oli moitteeton. Sylinterikansi, venttiililautaset ja männät olivatkin aivan siistit, ei mustaa karstaa lainkaan, vain vähän harmaata pölynkaltaista pinnassa.

Täytyy tuo akselisto ja laippa myös tsekata, josko olisi löysää siellä. Kiitti siitäkin vinkistä.

Eniten mietityttää jos öljyyn on päässyt vettä. Öljypumpun osat voi varmasti vaihtaa ja saada paineet takaisin jos vika on siinä. Mutta vesivuoto öljytilaan voi olla merkki siitä, että kansi on syöpynyt puhki, vai onko. Sehän on ennen pitkää pakostakin edessä kun on merivesijäähdytys.

Onko tietoa mitä muita oireita tällaisessa tapauksessa olisi. Olen kuvitellut että syöpyminen etenee niin, että ensin mene pakosarja, sitten kansi ja viimeisenä lohko.

paavojaelvis
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Touko 2012 22:59
Paikkakunta: Sääksjärvi, Kokemäki

Re: MD6A rupesi kolissemaan

Viesti Kirjoittaja paavojaelvis » 07 Elo 2012 17:17

Suuttimen vuodolla tarkoitan sitä, että se jää vuotamaan palotilaan päin ja siitä johtuen avautumispaine on liian alhainen. Tästä seuraa, että polttoaine ei sumuunnu kunnolla ja palotapahtuma on mitä sattuu.

derma
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Elo 2010 15:51

Re: MD6A rupesi kolissemaan

Viesti Kirjoittaja derma » 08 Loka 2012 09:12

No nyt sitten mysteeri ratkesi. Otin veneen ylös toissa sunnuntaina ja nyt viikonloppuna käynnistin koneen, käytin sitä eri kierroksilla ja ryhdyin taas ihmettelemään kolinaa ja pauketta. Kuinka ollakaan huomasin sattumalta, että vauhtipyörä näytti hetkittäin täristävän eri tahtia kuin muu kone. Sammutin koneen ja tutkin vauhtipyörää. Ja siinä se vika olikin, vauhtipyörän mutteri oli löystynyt sen verran, että koko vauhtipyörä oli vähän irti. Sitten mutterin kiristys, kone käyntiin ja ylimääräiset äänet olivat tiesssään. Vähän harmittaa, että noin helppoa vikaa ei huomannut aikaisemmin, mutta helpotus oli suuri kun ongelma ratkesi. Kiitos kuitenkin hyvistä ehdotuksista vian löytämiseksi.

Vastaa Viestiin