Donna 28 kirjoitti:On ollut tuo Huovari viimeiset 10 -vuotta käyntiohjelmassa, mutta tänäkään kesänä en sinne ei pääse. Matti vanhana "rajankävijänä" voisi varmaan tietää enemmänkin noiden majojen luonteesta. Minulla kun on sellainen kuva, että niitä on talvisin jopa viety jäälle mukana taukotuvaksi kalastajille ja hylkeenpyytäjille ja että niissä olisi siellä myös yövytty. Muistikuvani voi olla myös täysin väärä.
Donna 28
Kyllä sinä jotain muistat; ne kalaputkat olivat alunperin juuri sellaisia, että ne vietiin jäälle verkkoavannon viereen, ettei työmatka muodostunut tarpeettoman pitkäksi.
Neuvostoliiton alueella olleen kalastukseen tarkoitutetun vuokra-alue-A: eteläreunaan oli jotain 10 km Huovarista, silloisilla kulkupeleillä-suksilla- olisi ollut melko aikaaviepää kulkea huovarista verkoille helmikuun pimeydessä, oli paljon joutuisampaaa putkan edessä nostaa verkko avantoon ja alkaa päästelemään silakoita. Raassali-siis kalanostaja/rahtari haki kalat suoraan avannolta. Siitä yksin saisi melkoisen seikkailutarinan, ennen hevosilla, myöhemmin harmaalla Fergulla tai Porchella-kevyitä- kalat kuljetettiin maihin-kovalla vauhdilla yi pienempien rakojen, jos isompi, niin lankut joita pitkin yli.
Putkat olivat kesäsäilytyksessä(käytössä) Huovarissa. Nyt ne on vapaa-ajan käytössä, ja korjauksissa niihiin tullut lisää painoa, luulen,ettei monikaan nousisi miesvoimin rekeen.
Joskus aikoinaan ollut puhetta V-M:n mainitsemasta kiinnityksestä; ettei ole tehnyt yksikään kuperkeikkaa?
Kyllä siellä tuulee; muinoin tullut oltua talvella yötäkin siellä, kerran kun avasin majan oven, vaikka olin valmistautunut, että ovi repäsee, niin ovi tempaisi mukanaan ja heitti viereisen majan seinään.
Molemmissa päissä saarta oli puucee, ne olivat kallliokiiloilla kiinni, toinen teki voltin takavasemmalle kun ko kiinnitys oli pettänyt.
saaressa silloin ti ollut kaveri ihmetteli, että miksi lehtikuva oli otettu siten, että siinä näkyi ne lähes kaikki ehyet tai melkein ehyet mökit. Hänellä oli kuvia niistä "räjähtäneistä".
Sanoi, ettö kun oli menossa Huovariin, niin vastaan ajelehti patjoja lautoja ja kaikenlaista muuta rojua.
Onneksi siellä ei ollut silloin yöllä ilmeisesti ketään, toinen kaveri joka meni ma aamulla, sanoi, että hieman hirvitti mennä, jos vaikka löytäisi jotain "entisiä" yöpyjiä, jälki oli sen verran karmeaa.
Matti