Lämmönvaihtimen tekeminen
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
Lämmönvaihtimen tekeminen
Olen nysväämässä lämmönvaihdinta ja tuli mieleen , että millä olette juottaneet kupariputkea? Kestääkö tavallinen fosforikupari merivedessä? Mikä olisi oikea aine?
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 02.08.2006 10:21
- Paikkakunta: Tampere
Re: Lämmönvaihtimen tekeminen
Bowmanin pillistöt on ihan tinalla läjässä, ja kyllä ne kymmeniä vuosia kestää.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Lämmönvaihtimen tekeminen
Mulla vaihdettiin Bowmanin pillistöön toistakymmentä pilliä pakkasvaurion takia, ne oli kuparia ja jäähdytin korjaamon tinuri tinasi ne kaasupillillä. Tein joskus "veneilyn opiskeluvuosien" alussa lämmönvaihtimen kuparista, teko oli helppoa, mutta se ei kestänyt tärinää, fosforikuparisauma murtui. Joku teki lämmönvaihtimen happosesta, huonosti kävi sillekin, vaikka oli nätisti hitsattu tigillä, sen lämpölaajeneminen halkaisi hitsaukset. Vanhemman teeitseveneilijän neuvo: osta valmis pillistö ja tee vain kuoret.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Lämmönvaihtimen tekeminen
Kyllä se tinattu tosiaan kestää kymmeniä vuosia kunhan juotoshomma on hallussa.(itselläni ei ole kokemusta muuta kuin 40v siten tinattuna kasattuja edelleen alkuperäisinä toimivia lauhduttimia)
Jos jotain tärinää pelkää niin mikä pakko lämmönvaihdin on pultata koneeseen kiinni.
Letkuillahan sen voi ottaa vähän koneesta irti ja kiinnittää ns.mihin vain.
Jos jotain tärinää pelkää niin mikä pakko lämmönvaihdin on pultata koneeseen kiinni.
Letkuillahan sen voi ottaa vähän koneesta irti ja kiinnittää ns.mihin vain.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
Re: Lämmönvaihtimen tekeminen
Kiitos vastauksista . Tinatulta katselemani kaupallinen tuotekin näytti , mutten ollut varma. Kovin käsintehdyn oloinen sekin oli.