Matin venesivut

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Avatar
FourRocks
Viestit: 35
Liittynyt: 06.08.2011 19:44
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja FourRocks » 06.01.2012 22:11

matti kirjoitti:tuskin ketään kiinnostaa, mut laitan tähän kumminkin;
Päinvastoin, harvoin löytää todellisuuteen pohjautuvia hinta-arvioita. Omaan projektiin kun upottaa rahaa vertailukohdat olisivat mukavia. Ja kun jokainen vene on omanlaisensa, ei nettiveneestä ole apua.

Minulle jäi epäselväksi mikä oli ostetun työn ja materiaalien suhde kustannuksissa?

Hieno lopputulos!
"If it's worth doing, it's worth overdoing", Grant Imahara, Mythbusters.
Venla : Lasikuitu/Puu/Moottorivene vm.1973
Camilla : Mahonki/Teak/Purjevene vm.1968

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 07.01.2012 17:58

FourRocks kirjoitti: Minulle jäi epäselväksi mikä oli ostetun työn ja materiaalien suhde kustannuksissa?

Hieno lopputulos!
Ne liput ja laput on käytännössä kaikki materiaalimenoja.
Järkyttävä määrä on kaikenlaista pensseliä, hanskaa,poran-sahan terää, joista kertyy tuhansia.
Puiden ajo tien varteen 90€, tukkien maantiekuljetus 40€, sahauksen arvo n. 350€(oravannahkakauppaa), kaasuasennuslaskussa työn osuus oli 1h= 55€, patjaston laskussa reilu tonni, ja purjeiden laskussa ei ollut eroteltu työn osuutta (vois arvata 3 tonnia), ei tule mieleen muuta ostettua työtä???
Kyllä sitä muutoin omin käsin onneen on edetty. :-) :-)
Aloitin työn niiden puiden kaadolla kun kaimalla(metsän omistaja) oli polvi kipeä, sahalla olin lautapoikana(piti ihan ajatella sormien koukussa pitelemistä kun kanniskeli 32mm- 38mm läpisahattuja, keskileveydeltään 30-40cm jopa 6,5m pituisia lautoja)
Apua tarvin eka kerta kun piti lastata köli peräkärriin, ei noussut yksin (160kg), olishan sen voinut vetää perässä, kannossa vain toinen pää, mutta en raaskinut ettei hiekkaantunut, vanhempi pojista auttoi, seuraavan kerran nuorempi auttoi maston rimojen sahauksessa 7m 2" läpisahattua närettä on yksin tosi hankala sahata pöytäsirkkelillä. Ensimmäiset ja ainoat talkoot oli maston liimaus. En edes yrittänyt yksin, koska 8 kpl 15,4m rimoja joissa linnun suu, ei ehdi yksin sotkea epoksilla auki-ajan puitteissa ja lisäksi ne vielä pitää saada pakettiin. Neljästään se onnistui hyvin, yksi sotki liimaa, kolme telas ja sitten ryssän vorokilla kiristettiin nippuun.
Juniorit olivat molemmat auttamassa vesillelasku- ja sitä edeltävänä pvnä, että sai veteen nopeasti kun alkoi ilma lämmetä kesäkuussa kun olin siirtänyt ulos hallista, jossa kosteus oli hallittavissa.
Joskus tarvi hetken miettiä, miten ja missä järjestyksessä, että sai yksin tehtyä!

Suunnittelijan työaika-arvio on 5000h, joten eihän se tee kuin 10€/h harrastuksesta!

Niinkuin joskus olen sanonut, että saman ajan jos olis istunut Virran (paikallinen kuppila) terassilla, luulen, että melko saman verran olis rahaa kulunut,(ainakin jos olis taksilla kotiin tullut)?

Matti

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 29.02.2012 20:26

Laitoin messutarjouksen paikoilleen, sinänsä helppo ja melko nopea ruuvata seinään.
palapeli leviteltynä
safire .jpg
h vessa sen sijaan teknistyi, voishan siihen väsätä jonniinmoisen kaapin päälle, mut lämmittäähän se paremmin tilan hukkalämmöllä, lumenluonnin ajan oli päällä tuntuu lämmittävän myös keulan.
safire 22.jpg
Oli sellainen viiden tunnin viritys, reijät kait pitää vielä sivellä maalilla/lakalla, tosin kun on lämmin putki läpi, niin eihän se laipio paljoa kostu, tai ainakin kuivaa lämmityksen aikana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 27.02.2018 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.03.2012 14:11

Matti, tuolleen tuhlailet, kun venemessuille menet, johan noissa on kohta kaikki Sinun työpalkkasi sijoitettuna. ;-)
Donna 28 :-) :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 05.03.2012 14:56

Donna 28 kirjoitti:Matti, tuolleen tuhlailet, kun venemessuille menet, johan noissa on kohta kaikki Sinun työpalkkasi sijoitettuna. ;-)
Donna 28 :-) :-)
Olet täysin oikeassa; kyllä ne viime vuosien työpalkat ovat kaikki menneet tähän veneharrastukseen.
Sinänsä hyvä, kun puolet vuodesta tekee verokirjalla rahaa ja toisen puolen aikana laittaa sen menemään, niin ei jää vapaa-aikaa liiemmälti. Entisiä työkavereita on "putoillut" melko nopeasti kun ovat alkaneet joutessaan ottaan ns kaksin käsin.(toisalta halpoja miehiä-ei tarvi kauaa eläkettä maksaa)
Kokonaisuudessaankin tämmöinen vaatii sitoutumista(=eikös tämä ole niitä nykysanoja), myös tämä auttaa ;
asuntolaina 0
autolaina 0
tupakkatuotteet 0
ulkomaan-tai ylipäätään matkat 0
a-tuotteet n. 8€/vko (joku tolkku sentään=viinipullo), jokainen voi omalta kohdaltaan laskea 6v saldon mitä on mennyt ja miettiä millaisen veneen voisi hankkia. 8o

Matti

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 05.03.2012 15:22

Olen jonkin aikaa miettinyt pöytäsysteemiä, puuttuu vielä, ei ollut piirustuksissakaan, mitä se sitten osoittaa, englantilaista keittiötäkö? Suunnittelija on syntynyt englannissa. Jossain tv-ohjelmassa englannista; kun lapset tulivat koulusta, niin iltapäiväruuaksi avattiin perunalastupussit! 8o
Tämän taki se ei voi olla kiinteä; http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=82111793" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutamia vaatimuksia;- riittävän kokoinen, -tukeva, voi ottaa tukea tarvittaessa, -helposti, mieluummin "yhdellä kädellä" irrotettava,-toinen sivu taitettavissa/irrotettavissa, että esteetön kulku keulaan
monissa tehdastekoisissa on laipat lattiassa irtoputket pystyssä, ihan hyvä niinkauan kun ei tarvi irrottaa, sen jälkeen irtopalikoita nurkat täyteen jne...

Sain aamusella kuningasajatuksen;tässä "cad-piirros" ideasta:
pöytä.png
Kun tekee niin leveän/kapean, että mahtuu taittumaan alas. Tai tekee sivulevyn/t taittumaan päälle, niin saa leveyttä, tosin silloin pöydässä ei voi olla reunoja?-miten sen saranoi? Em puutteen voisi korvata keskiosan "poterolla" jossa kestäis tavarat paikoillaan, luulen, että mahtuis ainakin 10cm syvä, ei ole vielä tehty mittauksia, kun jalkojen nivelpisteet ovat eri korkeudella, niin menee täysin littuun ja onhan se sohvan reuna kuitenkin yli 25cm korkea.
Edit; tai jos jalat ovat niin kaukana toisistaan, että mahtuisivat peräkkäin ala-asennossa niin menisi vieläkin alemmas=keskiloota vois olla korkeampi.(jättäkää huomiotta muutama viiva piirroksesta kuvaa vain ideaa, tuossa kuosissa vois vähän takerrella)
Tehkääpäs hyviä parannusehdotuksia, tai sit torpatkaa alas!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 27.02.2018 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.03.2012 18:32

Moro

Tässä muutama kuva miten meillä on pöytä toteutettu.
Toteutus on kyllä kiinteä, mutta molemmilta puolilta alas taittuva ja keskellä on säilytyskotelo.
Kuva
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... %C3%A4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tässä linkkejä kuviin miten avotilan pöytä on toteutettu.
Josko näistä syntyisi jotain ideoita.
Kuva
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... 0kansi.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... ka%201.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... ka%202.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dl.dropbox.com/u/20753692/Scylla ... ikkeet.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 26.03.2012 15:32

Tämmöinen siitä tuli, jätepätkät meinas loppua;
yöasennossa mahtuu juuri levyjen alle ainakin 3mm varaa
pöytä 21.jpg
nousee yhdellä kädellä varastoreijän reunasta nostamalla
pöytä 31.jpg
luulen, että soppakupit kestää pystyssä ainakin ankkurissa

ohikin pitäis mahtua kun on SB sivu alhaalla
pöytä 41.jpg
Yllättävän työläs tehdä, voihan sitä lohduttautua katselemalla tuotantoveneiden lisävarustehintoja;
jossain sattui silmään avotilan pöytä 1890€ 8}

Matti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 27.02.2018 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.03.2012 19:04

Moro

Kaunis eli käytännöllinen. Hieno uniikki ratkaisu!

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 29.05.2012 12:04

Ei liippaa likeltä, muutoin kun on samalla lahdella;
http://db.tt/T4tlPmcu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://db.tt/YFPuvA9F" onclick="window.open(this.href);return false;
Omistaja laittoi uuden 5hv jammun, vaikutti "melko" tyytyväiseltä su kun tuli vastaan verkonnostosta.

Matti

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 16.06.2012 14:58

Tuosta voi katsella missä mennään;
plotteri.jpg
Taivastieto tulee USB-porttiin tökätystä BU-353 GPS-hiirestä, maksoi 37€ toimituskuluineen.(On tosi nopea )
Open CPN 2.5.0 on ladattu netistä kuten kartatkin.
Olishan sen tiedon saanut takanakin olevasta kunhan olis hommannut johdon.(toisaalta nyt on vyö ja henkselit!)
Pitäs väsätä vielä johto radiosta, niin sais AIS-tiedon ruutuun näkyville.

Matti

PS Tuo on Natopoisto, maksoi reilu 300€
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 27.02.2018 15:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 05.09.2012 15:16

Tuli käytyä etelässä (todistettavasti):
tallinna 1.jpg
Kylläpähän sattui erinomainen keli-ikkuna,tosin su olis voinut olla hieman vähemmän tuulta, mutta tulipahan uusi nopeus, kun tultiin iltap. Harmajalta sisään, II-reivi ja 8,1kn, sama toistettiin ma täysin purjein Emäsalon e-puolella.

Matti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 27.02.2018 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.09.2012 17:35

Jostain syystä ei auennut tuo sinun linkkisi. Kahvelipurjeveneesihän liikkuu mitä mainioimmin !!! . Onko veneesi Klamilassa silakkamarkkioiden aikaan, voisi veneetön tulla katsomaan. No, aukesihan se sittenkin, etelässä näytetään käyneen ostoksilla. Näyttääpä olevan pirun hyvät laiturit tällaisille veneille.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Valdemar
Viestit: 16
Liittynyt: 27.11.2007 23:25

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja Valdemar » 01.11.2012 23:16

Terve Matti,

Kesä meni Ranskassa ja vielä sisämaassa joten veneilyt jäi vähemmälle. Ajattelin kysellä mielipidettä sinulta kun tarjolla olisi SD33T marinoimaton kone Mary II:seen. Tehoa kait 106hv. Mitä eroa tuo turbo tuo marinointiosiin, alkuperaiset imusarja ja pakosarja ovat moottorin mukana. Olen pohdiskellut myös n. 70hv perämoottoria, mutta se on arvokkaampi investointi ja vaatisi peräpeilin muokkauksen kaivoineen.

Valdemar
Valdemar

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Matin venesivut

Viesti Kirjoittaja matti » 03.11.2012 10:15

Sen turbokoneen turbo pitäisi sovittaa sen vesijäähdytteisen pakosarjan ja pakokäyrän väliin!
Auton kuiva turbo käy melko kuumana, niihin on jotkut tehneet " lämmönsyöjän" kupariputkesta jossa menee merivesi pakoputkeen.
Siis teoriassa ainakin mahdollista, vaatii jonkinverran käsi- ja (aivo)työtä.

Kaverilla on veneessään Volvon kuorma-auton turbokone jossa laitettu ko tavalla.
Osti siihen valmiin "tehdastekoisen" pakosarjan (kaksikanavainen) muistaakseni Piikkiön venevaruste?
Siinä kävi pikkainen vahinkokin, kaveri luuli, että koneesta on mennyt kansi/tiiviste, otti kannet irti ja vika olikin vuotava pakosarjan hitsaussauma. 8\

Perämoottorillahan se perusongelma-tehopainosuhde tulis helposti ratkaistua.
Oletko jo saanut purjeveneen valmiiksi?

Matti

Vastaa Viestiin