Marsund 880 blogi

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 17.12.2011 18:33

Vene lepäilee hallissa pihassa ja täytyy kyllä kirjoittaa, kuinka suuri merkitys on tuplapressuilla kaarihallissa ja miksei nyt muissakin. Tämä korostuu tällaisen talven alun kanssa kun kosteutta on hurjasti. Vene oli aivan märkä, ennen toisen pressun laittoa, ja nyt tosiaankin aivan kuiva. Huomasin myös kuinka hyttien ikkunat olivat aikaisemmin aivan huurussa, mutta toisen pressun laittaessani nämä ovat pysyneet auki. Nyt kun vielä saisi estettyä naapuruston kissat käymästä kuseksimassa halliin, niin kaikki olisi ihan hyvin.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 19.01.2012 23:19

Vihdoin alkaa hommat etenemään ja lämmitin tuli tilattua veneeseen. Moottorikopan olen nostanut talliin ja tästä olen irroitellut vanhoja äänieristeitä. Kun olen saanut eristeet poistettua, niin lakan poisto, kyllästys ja uudelleen lakkaus. Eristeiden liimat lähti näppärästi, kun ymmärsi käyttää reilusti tärpättiä. Aluksi meinasi olla ihan toivoton projekti. Blogiin myöhemmin jotain päivitystä näistä.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 10.02.2012 21:24

Kävin hakemassa biltemasta tollasia fusku meluttomia äänieristysmattoja ja nyt aloinkin miettimään mitä liimaa tuohon voisi käyttää. Levyt ovat tuollaisia jossa on ohut vaahtomuovi joku raskaampi kumilevy välissä ja sitten tuollainen paksumpi vaahtomuovi.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 15.03.2012 21:45

Pikkuhiljaa siirtymässä kokonaan muoviveneilyyn. :)

Kuva
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 19.03.2012 13:46

Hieman neuvoja kaipaisin seuraavaan.

Kuva

Olisiko kosteus päässyt jotenkin lakan alle tai vaihtoehtoisesti kylläste pukannut läpi?

Molemmilla puolilla on vastaat kellastumat.

Onko nyt liian myöhäistä ottaa puulle ja antaa kuivahtaa, ymmärtääkseni jos tämä on kastunut voisi kuivaa kauemmankin aikaa? Voiko noihin kulmien elämisiin tehdä mitään. Olin yrittänyt syöttää epoksia rakoihin, mutta näemmä kulmat on päässyt silti hieman halkeamaan.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.03.2012 19:10

Moro

Näyttäis että on kosteutta lakan alla. Siinä on kanssa toi kulkuvalon vanha ruuvinreikä vieressä auki. Laita ainakin siihen tappi. Ei noi kulmat tahdo kestää kovilla liimoilla, kun on kahtaa suuntaista syytä. Mä olen suosisti ajanut tollasiin paikkoihin, mistä aina lakat auke,e niin 2-3 mm raon ja laittanut mahongin sävyista PU-massaa ja siihen lakka päälle. On kestänyt paremmin, mutta ei tieteskään oo yhtä nätti? Onks toi ollut jäässä talvella?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 19.03.2012 20:09

Laitoin tuonne blogiin jotain lisäkuvaa, kun otin yhden kohdan puulle. Ihmettelin sitä että puu oli aika kuivaa, eikä saman näköistä kun kyllästyksen yhteydessä, eli öljyistä. Täytyy tapittaa nuo kaikki vanhat ruuvinreijät, jotka on jäänyt täyttämättä. Voi olla että tuo kosteus on myös tullut sisäpuolelta, koska aallokossa aina tiputtaa vettä kattoluukin kautta karttapöydälle, josta vesi valuu noihin kulmiin. Aika varmasti on nämä kohdat olleet myöskin jäässä, koska venettä säilytetään kaarihallissa.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.03.2012 0:06

Moro

Koskas sää olet kyllästänyt sen viimeks?
Kuulostaa uhkaavasti pakkaslaholta...
Mahonki peskules kun ei kestä märkänä jäätymistä. Jos ja kun märkä mahonki jäätyy, jää rikkoo mahongin solukon ja puu muuttuu kuivaksi haperoksi ja kyllästettä menee määrättömästi ja seuraavana keväänä on taas lakat irti samasta kohdasta...
Toivottavasti olen väärässä?

Jäälahossa joku laiha epoksi (Lingu) toimii hätäratkaisuna ennen kunnon korjausta (eli paikan laittoa).

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Jape » 20.03.2012 7:51

Kannattaa porata sivusta päin nuihin nurkkiin vaikka 12 millinen reikä kojelaudan suuntaisesti, josta sisälle jäävä vesi pääsee valumaan pois, samalla se toimii ilmanvaihtoreikänä. Kaikissa veneissä, joissa ei ole sitä reikää on nurkat mustuneet, mutta reiällisissä ei.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 20.03.2012 9:27

Jep nuo reiät on kyllä olemassa. Vene oli kyllästetty 3 vuotta sitten, joten ei pitäisi olla ongelma. Kun otin tuolla keulassa puulle, niin heti tuon lakkavaurion alla oli ihan tervettä puuta.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 20.03.2012 18:46

Lämmitin kuumailmapuhaltimella vauriokohtaa ja aika lohduttomalta näytti. Märkää tuo puu oli.
Mistä erottaa jos pellavaöljy on puskenut läpi vai onko tämä vettä. Epäilen itse kyllä vettä. Lakka nousi palasina pois. Muutamasta kohdasta törmäyslistan vierestä löytyi myös vastaavia kohtia.

Otin nyt vauriokohdat esille että ehtisivät kuivaa, mutta ymmärtääkseni tämä olisi pitänyt tehdä jo viimekauden lopussa että puu olisi ehtinyt kuivaa kunnolla. Onko jotain keinoja miten kohtien kuivatusta voisi nopeuttaa?

Kuva
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 21.03.2012 11:28

Lueskelin naapurimaan puuvenefoorumia ja siellä oli saman näköisiä kuvia aika paljon. Eli jäätymisvaurio tuo näyttää olevan. Puu on kyllä alla ihan ehjää, joten vesi on jäätynyt puun ja lakkakerroksen väliin irroittaen lakan. Tavallaan parempi näin että lakka ilmoitti ongelmasta, eikä niin että lakka näyttäisi hyvältä ja puu alla olisi ihan hötyä. Laitoin lämmittimen puhaltamaan hytin sisälle puhaltamaan kohti vauriokohtaa ja toivottavasti tämä nopeuttaisi hieman kuivamista. Täytyy myös selvittää mistä kosteus on näissä kohdissa päässyt lakan alle ja yrittää tukkia mahdolliset vuotokohdat. Uskon että törmäyslistan välistä on kosteus päässyt nousemaan reunoihin. Eli otan alumiiniset törmäyslistat irti ja laitan jotain tiivistysmassaa lisää väliin. Edelleen mietin ehtiikö materiaali kuivaa kunnolla kautta varten?
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Marsund 880 blogi

Viesti Kirjoittaja Ana » 29.04.2013 20:27

Hiljaista on ollut blogin puolella, mutta ei veneellä. Jokusen kuvan olen saanut tuonne päiviteltyä ja taas sitä huomataan että kiirettä pukkaa, kun kausi lähestyy.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin