Veneen sähköistys

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.01.2012 17:32

Mitähän kaikkea sitä on otettava huomioon ja hankittavaa, kun sähköistää veneen moottorista alkaen. Muistan joskus näillä sivuillakin olleen jonkun oppaan tästä asiasta,
mutten nyt muista missä yhteydessä se mahtoi olla. Sellaiset asiat kuin kulkuvalot ja
hyttien sisävalotkin on osin hankittu, mutta muuten paketti on alkutekijöissään.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja Ana » 18.01.2012 17:46

Olikohan se tämä, johon viittasit

http://www.stek.fi/ajankohtaista/2010/f ... vene_opas/
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
jouhok
Viestit: 80
Liittynyt: 06.11.2005 13:48
Paikkakunta: Parikkala

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja jouhok » 18.01.2012 18:17


Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18.01.2012 19:25

Kiitokset molemmille herroille. Siirrän nämä tiedot sähkösuunnitelman tekijälle, niin ottaa huomioon vene-erikoispiirteet, kummipojan isä, sähköteknikko, saa nyt vihdoin paneutua asiaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.01.2012 22:23

Sain lauantaina kummipojan isältä kytkentäkaavion. Sanoi olleen huomattavasti hankalamman homman kuin omakotitalon sähköistyksen sunnittelun. Sen pohjalta on nyt sitten hyvä lähteä etenemään. Se ottaa huomioon niin moottorin itsensä tuottaman sähkön, kuin maasähkönkin sekä aurinkoenergian. En sano, että nämä kaikki olisivat kesällä paikallaan, mutta rekennetaan ainakin valmius niille. Yksityiskohtana mm. 2 kp inverttereitä. Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja Pellis » 26.02.2012 22:51

http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... atkytk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Homma lähtee virtalukon ja laturin oikeista kytkennöistä. Laturin ja ladattavan akun välillä ei saisi olla yli 0,2 V häviötä. Mitataan tyhjää akkua ladattaessa laturin plus-navan ja akun + välillä volttimittarilla varoen tietysti pyöriviä osia.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja palonte » 27.02.2012 12:59

Henkilökohtaisena näkemyksenä sanoisin että amppeerimittari joka monimutkaistaaa turhaan kytkentää, joutaa sinne -60 luvulle jolloin niitä viimeksi autoihinkin asennettiin.
Samoin peruskytkennässä tulisi huomioida kaksoisakuston erilaiset kytkentävariantit ja niinkuin Donnakin huomioi, nykypäivänä vaihtoehtoiset sähköntuotantotavat sekä maasähkö. Omasta projektistani purin A-mittarin ensimmäisenä ja hyödynsin sille varatut paksut kaapelit hakuvalon syötöille, se kun haukkaa melkoisesti virtaa.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 28.02.2012 1:02

Kyllä minusta ampeerimittari on olennainen osa sekä akun (akkujen), että laturin (laturien) kunnon ja toiminnan seurantaa yhdessä jännitemittauksen kanssa. Enkä kokisi tuota johdotusta mitenkään ongelmallisena. Turvallisuusvaruste, sanoisin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28.02.2012 15:41

;-)

Mitä täällä on tullut kohta kymmenkunta vuotta seurattua keskusteluja mm. veneiden sähköistämisestä niin teetpä sen miten tahansa niin aina se on jonkun "asiantuntijan" mielestä tehty päin persettä ja saatu rakennettua oikea kelluva pommi.

Mitä tuohon varsin vaatimattomaan ampeerimittariin tulee niin se on ihan pakollinen tai sitten ihan ylimäärinen varuste vähän asiantuntijalähteistä riippuen mutta vähintäänkin volttimittari on hyvä olla. Ja jos ei laita omaa volttimittaria molemmille akustoille niin yhden mittarin voi kytkeä niin että sen saa näyttämään vuoron perään molempien akustojen voltit. Mulla on Dejah Thoriksessa ampeerimittari mutta pärjäsin aivan hyvin ilman sitäkin - eipä siitä juuri käytännön iloa ole missään suhteessa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja palonte » 28.02.2012 18:48

A-mittarin suurin kiusa on se että kertoakseen todellisuutta sen tulee olla päävirtapiirissä, joka ilman tätä laitetta olisi hyvin suoraviivainen ja lyhyt. Veneessä mittarin tuoma lisäpituus kaapeloinnissa on yleensä vielä dramaattisempi kuin autossa, koska etäisyys konehuoneesta mittaripaneliin on melkoinen. Ennen muinoin kun generaattorit olivat kokoluokassa 25-35A, hoitui johdotus n. 6 mm2 piuhalla, mutta nykyään kun genis voi olla luokkaa 70-90A muuttuukin johdotuksen tarve minimissään 10 mm2 mieluummin yli. Lisäksi kun tällaisi kaapeleita kuljetellaan pitkiä matkoja voi useiden läpivientien läpi, kasvaa oikosulkujen riski, jotka näillä kaapeleilla ovatkin jo sitten kA luokkaa.
Tämän päivän generaattorit kertovat rikkoutumisensa luotettavasti ja akkujen kuntoa ei A-mittarilla kyllä voi valvoa. Itse pidän ko.laitetta turvallisuutta vähentävänä enkä lisäävänä.
Samaan kasaan laittaisin nuo rimpulat "kaksoisakkupääkytkimet", jotka samoin ovat suurten virtojen virtapiireissä aina alimittaisia ja rimpuloita.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28.02.2012 19:27

Hmmmm.... taitaa olla niin että kaikki uusimmat ampeerimittarit ovat sellasiia ettei kaikkea virtaa johdeta niiden läpi vaan ohuiden johtojen jatkeena olevan kelan läpi eli mittari menee kojetauluun ohuiden, olikos ne nyt 0,75mm2, johtojen perässä. Mulla tuo "kela" on, vai mikä johdotettu rinkula se sitten lieneekään, jossain laturin ja pääkytkimen tienoilla kaukana kojelaudasta.
Vanhat mittarithan vaativat kaiken virran kulun mittarin kautta - uudemmilla mittareilla se hoidetaan hiukan eri tavalla...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja matti » 28.02.2012 19:33

No V-M ehtikin jo, kun laittaa suntilla varustetun A-mittarin, tai nykyään sellaisen missä on molemmat A ja V ja vielä jonninmoinen muistikin joka ymmärtää minkäverran on ähkyä ämpärissä.
Määä laitoin tommosen, liekö siitä mitään hyötyä, makso jotain 100€
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... =107621456" onclick="window.open(this.href);return false;

Matti

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja palonte » 28.02.2012 21:44

Mutta toihan on fiksu laite, vielä jos siihen voi ostaa useamman mittapään, niin sitten voisi vaihtokytkimellä mittailla erikseen esim. aurinkopaneleiden tuotosta.
Minä kritisoinkin nimenomaan niitä vanhoja päävirtapiiriin sijoittuvia kiertokäämi mittareita, joissa olemattomalla hyödyllä riskeerataan pääjärjestelmän toiminta. Eri juttu sitten on, mitä hyötyä virran mittauksesta muuta on kuin mielenkiinto.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.02.2012 7:40

Niimpä....

Mitä sitten noihin mittareihin tulee niin kyllä tuommoinen mumeronäyttöinen mittari pitää ehdittomasti piilottaa johonkin ja suosittelisin ehdottomasti vaikka pilssin pohjimmasta osaa eli selkälautaa ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Veneen sähköistys

Viesti Kirjoittaja matti » 29.02.2012 11:07

Veli-Matti kirjoitti:Niimpä....

Mitä sitten noihin mittareihin tulee niin kyllä tuommoinen mumeronäyttöinen mittari pitää ehdittomasti piilottaa johonkin ja suosittelisin ehdottomasti vaikka pilssin pohjimmasta osaa eli selkälautaa ;-)
Kun tuollainen on näkyvillä, niin veneessä käyvät vierailijat kiinnittävät siihen huomiota, lisäksi kun tulee ilmi, että se on itse asennettu, niin heille jää vaikutelma, kuin isäntä ymmärtäisi jotakin sähköstä? :-) :-) :-)

Tiedän, että monet laittavat ko laiset kaappiin, sisustus on kesken...

Vastaa Viestiin