Lakan kiiltoa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja palonte » 02.12.2011 18:38

Nyt on tultu mahonkipaatin kanssa siihen vaiheeseen, että alkaa potuttaan tuo lakan lisääminen, kun kerrospaksuus ei tunnu kasvavan tarpeeksi vaikka viimeisen kolmen vuoden aikana kerroksia on kyllä tullut. Kyseessähän on siis viiluttamalla "mahoginoitu" runapaatti, josta täällä olen ennenkin keskustellut. Lakka on impreg 2 ja kerroksia on jo varmaan 7-10, paikasta riippuen. Nyt haluaisin siirtyä oikeisiin öljylakkoihin, eli siis suosituksia kaivataan.
Toinen kyssäri koskee lakan kiillotusta, eli voiko näitä öljylakkoja käsitellä kiiltäviksi kuten automaalien kanssa voidaan tehdä (jos on viitseliäs) eli pinta hiotaan hienolla vesihionnalla sileäksi, jonka jälkeen kiillotetaan koneellisesti tahnalla takaisin kiiltoon. Homman idea on siinä, että kaikki pölyt ym. virheet tasoittuvat pinnasta saa vaikka flyygelin jos vaan pohjat antaa myöden.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja JussiA » 02.12.2011 22:53

Moro,

onhan noita ihan perinteisiäkin ja toimivia puhtaita öljylakkoja, mutta kokemuksesta sanoisin että parhaaseen lopputulokseen järkevässä ajassa pääset jollain sopivasti höystetyllä öljylakalla. Pitkään lakkasin vihreällä Spinnakerilla ja sitten löysin mielestäni vielä paremman, eli Rylardin. Lämpötilasta riippuen joko "normaali" tai Fast. Lakkana en pidä erityisen hienona tuota Impreg kakkosta, sama pätee owa kakkoseen. Toimii sinänsä mutta pinta ei ole parhaimmillaankaan mikään erikoinen.
Le Tonkinois antaa myös hyvän kiillon mutta minulle liian hidas ja toiset sanovat että myös laatu vaihtelee.
Olen kokeillut myös Uulan ja Sateenkaarivärien perinteisiä öljylakkoja, mutta niillä ei normaalihermoinen ihminen tee mielestäni mitään.
Ja mitä kiillotukseen tulee, niin kai sitä yrittää voi mutta mitään vahaa ei parane käyttää, muuten onpi kusessa tulevien lakkausten kanssa. Voinpas kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että mikäli saat lakkapinnan kuntoon niin ei tarvitse edes ajatella kiillottamista.

Jussi

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja JussiA » 02.12.2011 23:09

Lisäänpäs vielä sen verran että tuo kuivumisnopeus vaikuttaa ei vain työn joutumiseen, vaan myös pinnan laatuun siten että pahin probleema on yleensä pöly. Eli mitä nopeammin lakka kuivuu sitä vähemmän siihen tarttuu pölyä. Kääntöpuolena on tietysti se että jääkö lakkauksen aikana rajapintoja näkyviin..
Ja tuo 7 - 10 kerrosta on sinänsä riittävä mutta ei tarpeeksi flyygelihommiin!

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja palonte » 03.12.2011 20:34

OK,kiitokset, näin olin tulkinnut jo aiemmistakin kirjoituksista. Katsoin tuotteen tietoja ja totesin riittoisuuden olevan sama kuin impregillä, jolloin kalvonpaksuus ei siis kasva ainetta vaihtamalla, mutta mikäli rylard jaksaa paremmalla sitkolla täyttää naarmut, ei sitä täyttöäkään tarvita niin paljoa. Kokeilin muuten viimeisimmän pinnan levitystä mohair-telalla ja totesin työn joutuvan nopeammin, lakan levittyvän määrällisesti tasaisemmin sekä pinnan siloittuvan helpommin. Onko aiheesta kommentteja?
Toinen asia, kun kaikkea aina tulee kokeiltua, on märkähionta. Olen jo useamman kerran käyttänyt märkähionnassa veden sijasta ohutta öljyä (impreg 1+ohenne) ja olen todennut senkin toimivan. Kommentteja ?
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja JussiA » 03.12.2011 20:51

Mohairtela on juurikin sopiva tuohon levittämiseen, mutta oletko silittänyt pinnan vielä siveltimellä? Pelkällä telalla ei saa hienoa pintaa, telan jälki pitää silottaa HYVÄLLÄ pensselillä ja herkällä kädellä.
Tuohon märkähionta-asiaan en osaa sanoa mitään, eipä ole tullut kokeiltua.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja raimå » 04.12.2011 16:59

Oma kokemusa owa2:sta mutta oletan että yhtä litkua on tuo impreggi. Helppo levittää kun ei tarttee varoa pensselin jälkeä vaan tasaantuu painovoiman ansiosta hyvin. Kerrosvahvuus on kyllä melko olematon enkä lähtisi sillä puulla käytettyä pintaa ihan heti lakkaamaan.

Oma kokemus Ryllen VG63 ja VG62 fastista ja en voi tuota 62:Sta suositella jos haluaa mahdollisimman tasaisen pinnan. Vähän kun tuulee lakatessa jässähtää oikeasti sekunneissa ja ihan turha yrittää siloitella. Pinnasta kyllä tulee hyvinkin iskunkestävä.

Itse tykkäsin kovasti Hömppölän Classic peruslakasta. Helppo levittää ja on edullisempaa kuin Ryllet. Ei ehkä niin helppo levitettävä kuin Tonkka, mutta kestävän joustava pinta tulee jos kynnellä painelee. Kait nää on fiilisjuttuja kuitenkin kaikille...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.12.2011 22:51

Moro

Törkkään nyt oman sutini tähänkin purkkiin 8|

Olen puuveneharrasteluni aikana kokeillut joitakin lakkoja ja kaikilla on puolensa...
Kronologisesti:

Owa 2 (vert Impreg) on ohutta litkua joka on helppo sivellä eikä jätä valumia, koska se on niin litkua että ylimääräinen valuu pois.
Owasta jää sellainen pikkasen himmeähkö kiilto ja kaikki epätasaisuudet jäävät näkyviin eli ei tasoitu eikä tasoita.

Spinnaker: paksu öljylakka, tekee paksun kerroksen, tasoittuu ja tasoittaa, kaunis kiilto, mutta pehmeä, ei kulutukselle alttiisiin pintoihin.
kuivuu hitaasti.

Hempel Classic Varnish kiinapuuöljyä sisältävä lakka. Sitkeä levittää, kuivuu hitaasti, tasoittuu ja tasoittaa kohtuullisen hyvin. Kohtuullisen kaunis kiilto, mutta erittäin pehmeä, ei kestä kulutusta!
Lakkaus Classicilla on epäonnistunut muutaman kerran, lähinnä pinta ei ole ollut tyydyttävää.

Hempelin Dura Closs (Ent 122) Uretaanialkydilakka. Erittäin helppo levittää, täyttää ja tasoittuu hyvin, kuivuu nopeasti. Hyvä ja kestävä pinta. Erittäin hieno korkea kiilto.
Kestää kulutusta parhaiten edellä mainituista. (Ainoa huono puoli että se ei ole oikea öljylakka ja se on ihan liian helppokäyttöinen)
Tässä mallikuva HDG:llä tehdystä pinnasta:
Kuva

tässä nyt mitä nopeasti tuli mieleen...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29.06.2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 05.12.2011 10:42

Kuten jo todettu,kaikissa lakoissa on puolensa.Mun mielestä hyvään lopputulokseen vaikuttaa oleellisesti se,missä lakataan ja millaisissa olosuhteissa.Telttakatoksessa ei voi saada samanlaista pintaa kuin tasalämpöisessä,pölyttömässä sisähallissa.Mun mielestä aineet ja vaatimukset lopputuloksen suhteen kannattaa valita nimenomaan työskentelyolosuhteiden mukaan.Noita lakkoja vois ehkä haalia 2-5 erilaista ja koelakata joku mahonkikäikäle käytettävissä olevissa olosuhteissa esim. 9 kertaa ennen lopullisen päätöksen tekoa.Mikään mielipidekysely ei voita itse toteutettua "kenttäkoetta". Epifanesin öljylakkaa kannattais ehkä myös kokeilla.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.12.2011 12:42

Owatrolin pintakäsittelyainetta pitää vetää lähes kaksi kertaa se määrä, mitä muita lakkoja tarvitsee vetää ts. vähintäin 15 kerrosta. Siinä tulee äitiä ikävä. Tänä keväänä vedin puulta 7 kertaa Unican superia ja se ei ainakaan vielä ole korkannut läpi. Kokemuksia on Hempelin, Le Tonkinoisin ja ties mistä lakoista, paitsi tuosta Nortin viimeisestä Hemppelistä. Saapi näkemäs, mitä Donnaan vedetään keväällä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja JussiA » 05.12.2011 13:24

Olenpas muuten lakkaillut tuolla Nortin suosimalla Dura Gloss Varnishillakin, ei huono, varsinkaan hinta laatu-suhteeltaan.

Mutta eihän se VOI olla yhtä hyvää kuin Spinnut ja Rylardit kun se on niin paljon halvempaa... :-)

Tuo Classic Varnish taas ei ole mielestäni missään suhteessa erityisen hyvä. Mutta kyllä kai nämä ovat paljolti makuasioitakin.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja raimå » 06.12.2011 1:58

JussiA kirjoitti:
Tuo Classic Varnish taas ei ole mielestäni missään suhteessa erityisen hyvä. Mutta kyllä kai nämä ovat paljolti makuasioitakin.
Mikäs tuossa Classicissa sun mielestä kusee? Meinaan kun omasta mielestäni se on niin perushelppo lakattava ja kelpo pinta. Siis niin perus kuin perus voi olla + halpaa:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja Jape » 06.12.2011 8:15

Makuasioita tosiaan. Omasta mielestä Dura Gloss on huonoin lakka mitä ikinä on tullu käytettyä, sen takia kun se on ihan liian lirua, ja kuivuttuaan tekee niin ohuen kalvon että välihionnassa se häviää kokonaan. Ja välihionta on pakko tehdä että uusi kerros tarttuu entisen päälle. Ohjeessakin sanotaan että kerroksia pitää olla enemmän kuin muilla lakoilla että saavutetaan kunnon lakkapinta. Lopulta lakkapinta tulee tuplasti kalliimmaksi kun monella muulla lakalla, ja vaatii tuplamäärän työtä.

Favorite Varnish sen sijaan on hyvä peruslakka, jolla saa kunnollisen paksuisia kerroksia, ja kiilto on tosi hyvä, ja kestää kulutusta. Tosin Helo Venelakka on ihan samanlaista ja halvempaa.

Owatrolin etu on siinä että sillä saa lakattua melkeinpä missä olosuhteissa tahansa kerroksen päivässä, eikä välihiontaa tarvitse tehdä, joten kerroksia ja paksuutta tulee nopeasti. Ja kun välihiontoja ei tarvii tehdä, niin kerroksia riittää vähemmän kun monilla muilla lakoilla. Owatrolin kiilto on ollu paras kokeilemistani lakoista, mutta se himmenee aika paljon kesän aikana.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja palonte » 06.12.2011 11:16

Täällähän on paljon mielipiteenvaihtoa, jäi eilen kommentit kesken kun kone kaatu päivitykseen.... tana 8\ .
Olen joskus pelannut myös owalla ja muistelen sen olleen hiukan hitaampi kuin impreg, jolloin owaa pystyi ilman välihiontaa lisäämään kerros/päivä, mutta impregissä tahti pitäisi olla nopeampi, joten olen pääosin aina hionut. Kerrosvahvuus minua juuri jurppiikin, tosin ihmettelen sitä että purkin kyljessä riittoisuus (n.20 m2/l) on kokolailla sama kuin kaikissa muissakin, jolloin siis kerroksin tulisi olla samalla hehtaarilla. Olosuhteet ovat normi autotalli (+10...15 C lämmintä), jossa välillä tehdään puutöitä ja välillä metallitöitä ja joskus koneremppaa....mopoja....maamottooreita jne. Erityyppisiä pölyhiukkasia siis on rakenteissa tarjolla ja tuo ohut kerrosvahvuus ei jaksa hiukkasia piilottaa lainkaan. Nortilla oli hyvä kommentti tuosta ominaisuudesta "tasoittuu ja tasoittaa". Kuinkas näkemykset jakaantuu jos tarkasteluun rajataan vaikkapa rylard VG63 ja Hempel Classic Varnish . Lisäksi kaipaisin näkemystä siitä, että kuinka näitä eri lakkoja voi yhditellä, eli voinko imregin päälle vetää "mitä vaan". Mikäli voi, voisi ajatuskulku olla vaikkapa sellainen, että nyt kun puulle on saatu öljylakan suoja, pinnassa voisikin käyttää "kerettiläisesti" vaikkapa sitä Hempelin Dura Gloss:ia .
Jokatapauksessa näyttää siltä että aineen vaihto edellyttää kunnon siveltimen hankintaa.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja raimå » 07.12.2011 1:26

Olen käyttänyt sekä VG63:a että viimetteksi Hömppölää. Hyvin saman tyyppisiä lakattavia ja mielestäni myös hyvin samantyyppinen tasoavuus (tälle oli oma nimitys muuten muista?). Kun veneen koko kasvoi ja tarvitsin useita litroja päätin valita tuon classicin ihan hinnan takia. Olin tosin nähnyt toisella seuralaisella tosi onnistuneen pinnan rungossa ja aattelin että ei voi ihan skeidaa olla:) Molemmat melko hitaita kuivumaan varsinkin alle 15 lämpötiloissa ja kuivuminn moninkertaistuu vs. +20 lämpötilaan ja kuivaan ilmaan.

Ainiinja hyvin pysyi tämän kesän ainakin kiinni wanhassa hondurasissa. Ens keväänä sitte muutamia kerroksia lisää niin pitäis saada suht peiliä pintaan.

Ja siis kunnon pintaa alkaa saamaan vasta sitten kun kerrospaksuutta niin paljon (+välihuonnat) että negatiivisia monttuja ja raitoja ei enää ole.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Lakan kiiltoa

Viesti Kirjoittaja JussiA » 07.12.2011 16:20

Mulle ei jäänyt mitenkään hyvä kuva oikein mistään tuon Classic Varnishin ominaisuudesta: Hidasta, ei erityisen hyvin siliävää eikä erityisen hyvä kiilto.
Mutta tunnustan senkin että aika helposti sitä päättää että joku tavara ei ole hyvää ja jättää sen suosiolla kaupan hyllyyn, kyllä minä uskon että Raimå on sillä saanut hyvää pintaa.
Mutta siitä mielipiteestä pidän kiinni että Rylard on paras, viime kerrat olen lakannut vieläpä sillä Fastilla hyvällä menestyksellä.

Vastaa Viestiin