Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 11 Marras 2011 20:36

Moi,

Siitä kalaraudasta vielä. Mene nyt hallille ja koputa sitä lakkaamatonta pohjaa, mieluummin useasti. On se siks rohkeesti sanottu tuo kiville ajamattomuus :-)
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Marras 2011 21:46

Totta puhut kuoma, panen sen vanhan kalaraudan uudistettuna alle, suojaapahan potkuria jos ajaa silokalliolle kuten takavuosina tuli tehtyä. Silloin katselin yövyttyäni Lanskerin itäsivulla aamulla kortista ettei kiven kiveä Tammion pojoispäähän mennessä, ei vain tullut huomattua kohtaa jossa luki 0,6. 8}
Kun vesi oli vielä parikymmentä senttiä alempana, niin löysihän minä sen kallion helposti. Onneksi ei ollut paljon vauhtia. Nousin työntämään venettä pohjasta käsin eikä sitä vettä ollut kallion päällä kuin hät´hätää puoleen sääreen. Selvisin siis vaurioitta silloin ja jos totta puhutaan ei potkurini vaurioita ole saanut ikinä vaikka veneellä on tullut erinäisiä pohjakosketuksia vuosien mittaan 8o
Donnan sivuihin menee muuten vielä kaksi mahonkilautaa puolelleen ja sitten päästään
moottoripukkiasenukseen pohjan höyläämisen jälkeen. Aikataulussa ollaan siis vielä, tiedoksi vain kutsuvieraille :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13 Marras 2011 19:02

Selvittelin tänään alkukevään rakenuusohjelmaa. Osittain se liittyi myös ensi syksyn viimeistelyasioihin. Sovin tai oikeammin varmistin Veistoveneen Veijo Sorvarin kanssa, että hänellä on tallella keväällä ottamamme mitoitukset, johon hän piirtää sisätilat ja osittain ne myös toteuttaa syksyllä 2112. Tarkoitushan on saada Donna ajettavaan kuntoon kevät kesälle, joka tarkoittaa ajettavuuden lisäski sisutustöistä vain lähinnä punkat ja istuimet, tankit ja tankkien varaukset, akkutilat jne. Kesän kokemuksien perusteella sitten seuraavana syksynä ja talvena rakennetaan ns. asumisen infrastruktuuri. Veijon kanssa aiemmin sopimaamme on myös se, että tuulilasin ja sen työnnettävän kiskoilla olevan luukun tai osittain avattavan tuulilasin osan hän rakentaa. Muuten mennään näillä voimilla kesään, mitä minulla on käytettävissä. Volvon vinokoneesta toivoisin pikaisia vinkkejä. !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Marras 2011 16:55

Mietintämyssyssäni tehokkaampi kone, siis sama, josta on ollut puhetta, kummittelee jälleen. Ostan palstalla olen ilmoitellut makeavesijäähdytyskamppeista ja pakoputken lämmönvaihtimesta. Konehan on siis automoottori 114 h käytetty B 230 kone. Siihen yhteensopivia osia Volvo Pentalla ovat koneiden tyypimerkintöjen mukaan AQ 131, AQ 151 ja mahdollisesti 2-nokkaisen koneen em.vermeet, siis AQ 171. Lisäksi tyyppimerkinnän muuttumisesta huolimatta myös SP 230 ja 250 vermeet pitäisi käydä. Ns. pystykoneiden AQ -alkuisten kuten 120, 125 ja 145 -koneiden lämmönvaihtimet eivät tietääkseni käy. Etsinnässä ovat siis pakoputken, öljynjäähdyttämiseen liittyvät lauhduttimet sekä makeavesijärjestelmä.
Tietysti merivaihde, käytetty sellainen n. max. 5000 kierroksen palvelin on myös hakusessa. Ei tarvitse olla Volvo Pentan. Tästä vinokoneestahan on ollut juttua jo jonkin aikaa, mutta tutkittuani asiaa, em. vermeitä kaipaisin, jotta noin kaksinkertaisesta tehosta ja huomattavasti pienemmästä painosta tulisi Donnassa totta koneen osalta. Nämä käyvät koneet on valmistettu vuosina 85 -93. Siis lähes uusia :-) !!! Lieneeköhän Hartikaisen perämoottoripurkaamossa myös näitä sisäperäkoneiden vermeitä ja onko se yleensä hengissä vielä Hkissä Malmilla, lieneekö Hartikainenkaan, kun viimeksi asioin hänen kanssaan elettiin -80 -luvun alkua.
Ja yksi pointti vielä, vaimoni ei halua veneeseen dieselin katkuja, jostain kumman syystä, mieluummin vaarallisempi bensakone siis, joka ei ole läheskään niin taloudellinen. Ja minähän yritän noudattaa armaani tahtoa :-) :P
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Ande » 18 Marras 2011 22:21

Tätäkö meinasit? http://www.venemoottoripurkaamo.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
E mare libertas

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Marras 2011 12:24

Just tätä tarkoitin, on ehtinyt muuttaa, soitin hänelle ja sain vastauksen, että häneltä löytyy nämä marionointiosat kolmeen koneeseen, mutta ei ole vielä löytänyt missä ne on muuttonsa jälkeen, mutta lupasin soitella viikottain Hartikaiselle. Nyt kuitenkin tämä asia nytkähti aimoaskeleen eteen päin. Kiitokset Sinulle yhteystiedoista. Hartikaisen varasto on nyt Forssan Matkussa.
Donna 28 :) :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Marras 2011 14:00

Nyt kun muut asiat vaikuttaisivat olevan järjestyksessä mietityttää kytkin, lieneeköhän bensakoneessa paras vaihtoehto 1:1 kytkin. Suurin vääntö kun on 2600 kierroksessa ja suurin teho 5000:ssa. Tehoja on n. 110 - 116 hv autonmoottorina. Mitäs tuumitte? Jos veneen paino jotain vaikuttaa asiaan, niin se lienee jossain 2000 - 2200 kg:n paikkeilla, koska tyhjäpaino on laskennallisesti noin 600 -700 kg.
Niin ja sattuisiko jollakin olemaan sellaista kytkintä. Venehän on tasaperäinen U-pohjavene, jossa keulassa saattaa olla vähän V-pohjaakin. Kuitenkin perä kantaa ja siitä päätelleen se kulkee myös yli runkonopeutensa. Mitähän Kaskisten Velho S. tähän merivaihde/kytkin asiaan sanoisi ja minkähänlaista potkuria siihen sitten usakaltaisi kokeilla?
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 21 Marras 2011 13:14

Kyllä sinuna miettisin esim. n.2:1 alennusta merikytkimeen noilla kierrosluvuilla.
Se on tarpeetoman kovilla akseli laakerointeineen jo puolessa välissä kierrosaluetta.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Marras 2011 14:11

En nyt sano vielä mitään, odottelen muidenkin mielipiteitä tästä merivaihdeasiasta ja sen
välityksestä.
Tänään löysin taas yhden kuvan veneestä ennen purkua ja näytin sen veisäjälleni Juhalle.
Sanoin myös, etten Seppälän tuotannosta ole löytänyt koko viime vuosisaldalta tällaisia muotoja, niin että D ei ainakaan mielestäni ole sieltä kotoisin. Veistäjä kysyi, että onko nuo ikkunoiden nurkat tuollaisia pyöreitä olleet. Sanoin niiden olevan tuolla vintillä ja että ne ovat sellaiset. Hän ajatteli ääneen edelleen ja sanoi mitä todennäköisemmin veneen valmistuneen Turun suunnalla. Yksi suunnittelija nimeltään Kyntsel teki tuollaisia piirrustuksia ja joissa kaikissa oli salongin ja yleensä hytin nurkat pyöreät, sanoi veistäjäni.
Mene ja tiedä. Mielenkiintoista. Simonin vaatimukset säilyttää vene alkuperäisasussa sen kun vain kasvavaa, sillä myös tuulilasin lasi on kehykseiltään ikkunan osalta pyöristetty, ainut osa joka siitä kokonaisuudesta on jäljellä. Olettaisin,että se on vasen lasi, keskimmäisen täytyy olle leveä ja oikeaan laitaan ei okein muodot muuten satu. Siis tosi mielenkiintoista.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 21 Marras 2011 19:24

No niin, tuohon aikaisempaan viitaten, olen Pellamon kanssa samaa mieltä alennuksen suhteen, sillä eihän tuolla suoravedolla ko. koneesta saa projektiisi mitään lisäarvoa. Päin vastoin nuo koneen kierrokset (5000) tekee, koko paketista "mulineksin".
Tuo 2:1:een ilmanmuuta, ellei jopa 2,5:1;een, niillä saisi potkurikierroksen arvioimallesi nopeudelle suht optimiksi? (en kovin tunne veneen pojan muotoa, toki U ).
Yleensä runkonopeus tai vähäinen ylityskään ei oikein toimi noilla suoravedon kierroksilla, toki "hydronopeuksilla" niistä on jopa etua.

Potkurin kokoon vaikuttaa ensisijaisesti käytettävissä oleva sopivan vapaa pyörimistila, joten se myös osittain ratkaisee alennusvaihteen suhdeluvun.

Jos tarkoitit tuolla "velholla"minua, niin hatusta vetäisen: alennus 2,5:1,een ja potkurin halkaisija 16 tuumaa X 13,5 tuumaa :)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Marras 2011 21:10

Alle mahtuu 17 tuuman potkuri ja noin 50 mm jää vielä potkurin ja yläosan väliin, jos se on tuon 17 tuumaa, sama alhaalla kalarautaan, noin äkkiä mitaten. Mersusta löytyy Velvetti, jonka välitys on vähän päälle 2, ja jotain. siinä ei kyllä mielestäni ole minkäänsortin jäähdytystä, niin kuin joissakin kytkimissä olen nähnyt. sitä paitsi en nyt ainakaan tässä vaiheessa ole myymässä Mersuakaan, sillä jos Volvo osoittautuu jotenkin hankalaksi vielä, niin onpahan varakone olemassa.
Ja velhollahan tarkoitin juuri Sinua Simon tarkemmin erittelemättömistä syistä.
Ja potkuahan saa olla tosiaan noissa manöövereissä. Niin ja tietysti sekin, että kun akseli on pitkä, olkoonkin tuettu useammallakin välilaakerilla, niin kuin se oli ennen purkua, niin en kyllä niitä ylimääräisiä värähtelyitä kaipaa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Marras 2011 19:26

Lautaa sen kun vain vaihdetaan, nyt ollaan kylkilaudoituksessa, osittain vesirajan yläpuolella. Osittain mäntyä ja osittain mahonkia. Näkyvät osat viime mainittua. Höyläystä odottelen. Joku kysyi, miksi ne pitää höylätä, niin yksi syy on se, että laudat porrastavat hieman, koska niitä ei höylätty alun alkaen muutoonsa. U-pohja kun kaartaa koko ajan. Helpomi on höylätä kaikki kerralla. Pohjalaudoitus on paksuudeltaan 17 - 18 mm. Jokainen lauta on höylätty Seppälän venetarvikkeessa tuppeen sahatusta puusta, mutta tämä porrastus. Lisäksi laudat on liimattu epoksilla toisiinsa kiinni, ainoastaan kölin molemmin puolin olevat laudat ovat jätetty hieman elämään massattuna. Tietysti laudat on niitattu kiinni kaariin ja veistokaariin vedetty ruuveilla kiinni. Tämän epoksin vuoksi onkin toivottavaa, ettei lauta pääse vettymään oli olosuhteet mitkä tahansa. Siispä kun minä kyllästän ne Owatroolilla, on tärkeää se, että sitä suditaan niin, ettei kalvoa pääse missään vaiheessa syntymään. Työ kestänee noin
20 tuntia vajaalta kymmeneltä mieheltä. sen jälkeen on tarkoitus vetää heti miten lyijymönjä molemmin puolin, jotta haihtuminen saataisiin minimoitua. Tiedä häntä sitten, mikä on todellinen haihtuminen Owan liuottimissa. Täällä päin kun ovat noiden kirkkoveneiden kanssa puuhastelleet pari vuosikymmentä, niin ne miehet ainakin vannovat Owatrolliin nimiin.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Simon » 22 Marras 2011 19:47

Minusta tuo kyllästys kannattaisi ottaa vielä syvälliseen harkintaan 8|

"pärjäähän nuo norjalaiset muutenkin" öljyllään.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Marras 2011 17:45

Minulla on sitä satakuntalitraa ostettuna !!! Enpä taida tätä juttua muuttaa miksikään !!!
V-M:lle kiitokset sisukkuudesta tai sainoisinko työvoitosta. !!! !!!
Asiasta kolmanteen. Minua rupesi eilen hymyilyttämään oikein tosissaan, kun avasin suuni kerrankin oikeassa paikassa. :) Tuli puheeksi erään venetuttavan kanssa laituripaikka Saimaalla ja tämä tuttava sanoi siirtyvänsa ensi kesäksi Saimaan Rantaan ja hänellä olisi
vanha paikka tarjolla Lappeenrannan sydämmessä Kasinon edessä. :) Kävin tännän katsomassa töistä tullessani paikkaa. Se on tolppapaikka vanhan kaljatehtaan ja kasinon
välissä 8o :) . Lappeenrantalaiset ja muutkaan veneilijät eivät välttämättä, niin kuin tämä tuttavakin, pidä siitä, että pitää ajaa aika pitkään kun pääsee todelliselle Saimalle. 8-| No, minua se ei haittaa pätkääkään, koska myös Lappeenrannan edusvedet ovat minulle tuiki tuntemattomia. Ja toisekseen, eipä välttämättä tarvitse lähteä pidemmällekään, kun pelipaikka on n. sadan metrin päässä. Paikkani Haminassa on samalainen, sillä kaupunki alkaa laituripaikan kupeesta. Ja mikä parasta saan sen Lappeenrantalaisten hintaan, karvan yli kahteensataan. Siellä ajattelin viihtyä kesä-heinäkuun ja siirtyä sitten omalle paikalle Haminaan Saimaan kanvan kautta elokuun alkuun mennessä, koska elokuun ensimmäisellä viikolla Hamianssa on suosikkitapahtumani Hamina Tattoo.
Donna 28 :) :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13 Joulu 2011 19:56

Katselin Japen kyllästystestin läpi, joka on täällä laituriparlamentissa, aivan väärässä paikassa. Täällähän me huuhaainnaset yleensä puhumme täyttä lööperiä tai selitämme vähän sinne päin oikeaksi mieltämiämme ajatuksia.
Siis väärässä paikassa on tuo Japen testi - ei ole huuhaata pätkääkään !!! . Taas kerran varmistui se tosiasia, että myös mahonki on kyllästettävä kunnolla, jos meinaa veneensä saada säilymään isältä pojalle ja kolmanteenkin polveen.
Vaikkakin minä perinteistä poiketen meinaan kyllästää veneeni norjalaisella öljyllä, vaikka Kaskisten Velho pyysi harkitsemaan, niin tilasin tänään toiset sata litraa norjalaisöljyä Donnan kyllästykseen. Kauppias kun on vanha tuttuni, sanoi "voit palauttaa täydet purkit". Nyt öljyä on siis kyllästystapahtumaan 200 litraa, toivottavasti se sitten riittää.
Vai pitäisiköhän minun ottaa vieläkin lisää, kun on se palautusoikeuskin. 8}
Veneen pohja on uutta mäntylautaa ja kyljissäkin on pari mahonkilautaa puolellaan uutta, niin saattavatpa ne imeä reilustikin.
Ainut hankaluus on ollut tämän kyllästystapahtuman järjestelyissä, sillä ei niitä todella hyviä kavereita näy niin paljoa olevan, kuin olen luullut, sillä sitoutuminen noin 15 - 24 tunniksi tuntuu olevan todella vaikeaa. ;-) Ja sitten vielä se, kun minimissään tarvitsisin
vähintäin 6 pensselin heiluttajaa yhtäaikaa paikalle, niin se päivän sovittelu, se se vasta
hankalaa onkin. Tapahtumaa olen markkinoinut "märkää märälle tapahtumana", jossa vasta viimeisinä tunteina on tarjolla hieman vahvempaa kurkun kostukettakin pitsojen yms. polttoaineiden lisäksi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin