Perähytillinen Fiskari

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Jmkaskinen

Perähytillinen Fiskari

Viesti Kirjoittaja Jmkaskinen » 05 Marras 2011 10:36

Fiskarin piirrustukset
Nonniin, nyt tää posti on oikeassa foorumissa.
Olisiko kellään tietoa mistä voisin löytää 10m perähytillisen Fiskarin piirrustukset.
Olen ulkomailla asuva Suomalainen ja olen ajatellut Fiskarin
rakentamista mutta ei piirrustuksia tahdo netistä löytyä.

Donna 28

Re: Perähytillinen Fiskari

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Marras 2011 11:39

Kuka niitä nyt piirrustuksia yleiseen jakoon laittaisi. Suomessa niin kuin käsittääkseni muissakin pohjoismaissa on tekijän oikeudet suojaamassa suunnittelijoita. Piirrustuksia on saatavissa, mutta nehän maksavat aina jotain, koska niillä suunnitelmilla saadaan leivän päälle muutakin kuin ylähuulta. Esim. Kymenlaakson Maakuntamuseosta Kotkasta on saatavissa korvausta vastaan Kymenlaaksolaisten veneveistäjien ja -suunnittelijoiden piirrustuksia. Samanlaista toimintaa uskoisin olevan myös muissa maakunnanta- tai merimuseoissa fiskareiden osalta. Sellaisia esittelykuvia ainakin Kymenlaakson museon sivuilla on nähtävissä
heidän mallinnusprojektistaan.
Tietysti voi ottaa yhteyttä myös suoraan veneveistäjiin, ainakin tietoa uskoisin heidän antavan, mistä piirrustuksia saa, saattaisipa he myydä mahdollisesti oman mallinsa suunnitelmatkin, ehkä. !!! ??? -> ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Jmkaskinen

Viesti Kirjoittaja Jmkaskinen » 06 Marras 2011 11:52

Pitää tässä varmaan tarkentaa etten minä ilmaisia piirrustuksia ole hakemassa vaan tietoa mistä päin niitä lähteä kyselemään. Olen itse veneen rakentaja ja tiedän kyllä miten nämä asiat toimii. On vain hieman hankala täältä Brittilästä yrittää löytää Suomalaisia piirrustuksia kun ei suunnittelijat niitä laita nettiin myyntiin niinkuin kansainväliset suunnittelijat nykyaikana tekee.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Marras 2011 12:03

Se on tuo suomalainen fiskari sellainen kansallinen tuote, ei internatsionaali onneksi. :) Katsopas puuveneveistäjät.fi sivustoa - löydät sieltä ehkä joitakin sähköpostiosoitteitakin, millä voit asiaasi hoitaa.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 06 Marras 2011 12:18

Moro

Taitaa olla niin ettei vanhoilla veistäjillä mitää piirustuksia ole. Mallikaaret veistämön seinällä ja loput tehdään korvan takaa.

Minkätyyppistä fiskaria oot ajatellu?
Tasasaumaa vai limisaumaa eli klinkkeriä vaiko merikarvialaista puoliponttia?
Summalaista vaiko meriläistä?
Muotokaarilla vaiko painokaarilla?

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 06 Marras 2011 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jmkaskinen

Viesti Kirjoittaja Jmkaskinen » 06 Marras 2011 12:30

Mielessä oli tasasaumainen muotokaarilla tehty malli.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Marras 2011 13:05

Nortti on varmasti oikeassa näiden vanhempien veistäjien suhteen. Uuudet, viimeisen 10 -vuoden sisällä eri oppilaitoksista valmistuneet veistäjät, niitäkin on jopa tuossa aikaisemmin mainitsemassani veneveistäjien yhdistyksessä, he pystyvät varmasti tekemään piirrustuksista ja väitän, että niitäkin on, muuallakin kuin tupakkiaskin kansissa, puolimalleina jne. Mutta tämän pidemmälle en pysty auttamaan. Ellei nyt joku veistäjä sattuisi lukemaan tätä jutustelua ja tarttuisi aiheeseen. !!!

vastaisku

Viesti Kirjoittaja vastaisku » 07 Marras 2011 22:13

http://meriva.gstdomain.net/perameren_j ... ntyi_jahti" onclick="window.open(this.href);return false;

Leo Tervonen Olhavasta saattaisi olla veistäjä jolta piirustuksia voisi kysyä. Hänen mallillaan rakennettiin tänne Kemiin useampi kymmen tasaperäisiä perähyttiveneitä tasasaumalla. Suurin osa kyllä päällystettiin kuidulla jo uutena.

mvuorinen

Viesti Kirjoittaja mvuorinen » 16 Joulu 2011 20:17

Pälviranta Tampere. Voisi kysyä Teijalta löytyiskö vielä papan arkistosta kalastajaveneen linjapiirustuksia Tosin se on 9m Fiskari mutta tosi hyvä.

Jmkaskinen

Viesti Kirjoittaja Jmkaskinen » 16 Joulu 2011 20:31

Kaikki vinkit olisi tervetulleita. 9 metrinen on jo hyvän kokoinen. Kiitos myös kaikille tähän asti vastanneille.

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 16 Joulu 2011 22:37

Noin sinnikkäästi kun kyselet, niin tänään pengoin vanhoja arkistoja ja löysin sieltä alustavasti lähellesopivaa, eli: 2,65 x 8 metriä, syv. 80 cm. suunnitteluvuosi -69.
2,75 x 888 mtr. syv. 60 cm. suun.v. -70. viimeksi mainittu on pohjaltaan nopeakulkuisempi ja siksi syväys noinkin pieni ja samaa venettä on myöhemmin valmistettu useita kymmeniä, toki lujitemuovisena.
Kunhan selaan noita hyllyjä, niin sieltä löytyy varmasti 9 metrinen, jonka alunperin suunnittelin perähytilliseksi, mikä myös valmistettiin (vapaa-ajan kalastusalus), löytyypi valokuvakin.
Useimmista veneistäni on olemassa kiintokaarimallit ja kaarimitoitukset, mutta ei välttämättä kaikista linjapiirrustuksia, koska niitä muokattiin ja paranneltiin ajan myötä.

Nyt kun tuota "hieorglyyfi"varastoa pengoin, niin ajatuksiini tuli mustia pilviä, missä näitä tussi ja transparentti kuvia voi enää kopioida? koska kuvat on yleensä suhteesa 1:25, joten paperit on aika isoja.

Ottanet yhteyttä YV:nä niin sähköpostilla voin kuvan/kin laittaa ja jos ei muuten löydy sopivaa linjapiirrustusta niin tehdään sellainen.

Simo Peräkorpi.

Jmkaskinen

Viesti Kirjoittaja Jmkaskinen » 16 Joulu 2011 23:05

Kiitos paljon viestistä.

Vastaa Viestiin