Turun Veneveistämö

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
PLeino
Viestit: 3
Liittynyt: 03.01.2008 19:19

Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja PLeino » 15.10.2011 20:50

Kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita Pirkka Leinon ja Jarmo Saarisen kirjoittaman teoksen

Parhaat veneet tehtiin Turun Veneveistämöllä
ÅBO BÅTVARF 1889-1954


julkaisu- ja esittelytilaisuuteen Merikeskus Forum Marinumin auditoriossa
Perjantaina 28.10. kello 13.00

Tilaisuuden yhteydessä Merikeskus Forum Marinumin toimitusjohtaja Jaakko Tikka kertoo
veistämöalueen kehittämisajatuksista.

http://www.litorale.fi/book_desc.php?id=66
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 18.10.2011 15:09

Tulossa ollaan! :)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.10.2011 18:50

Luin vastikään Pirkka Leinon kirjan. Nimeä en tosin muista, mutta siinä oli esitelty aika kattavasti purjeveneitä ja olipa sinne eksynyt arkkitehti Alvar
Aallonkin moottorivene. Kirja on kyllä hyllyssäni, mutta en nyt muista missä. Se oli mielenkiintoinen katsaus suomalaisista purjeveneistä, joilla on kynnetty muitakin meriä kuin Itämerta. Daphnesta ja sen seikkailuista Välimerellä olen lukenut aiemmin sen omistajan kirjoittamina kirjoina. Katsausta kaipaisin myös vanhoista moottoriveneistämme, niiden suunnittelijoista ja syntyhistoriasta, käytöstä ja entisöinnistäkin. Toivottavasti tämä Turun Veneveistämön historia -kirja antaa edes jotain moottoriveneistä enemmän kuin aiemmin julkaistut, jotka ovat olleet lähes purjevene painotteisia.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja jor » 25.10.2011 19:39

Hitsipitsi... pitää ostaa kirja itselle joululahjaksi :-)
Jänskättää, olisko mainintaa omasta Aleksista tai siitä venesarjasta siis.

Tuo Donnan mainitsema on tämä: http://wsoy.fi/yk/products/show/77623" onclick="window.open(this.href);return false; (Unelmien puuveneet)
ja se Alwar Aallon suunnittelema puinen moottorivene on http://www.finnica.fi/keski-suomi/aalto/4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
eli nimeltään kekseliäästi "nemo propheta in patria" (ei tainnut arkkitehti olla itsekään tyytyväinen
veneensä muotoihin... syyllistynen pyhäinhäväistykseen, kun sanon että paatti on saatanan ruma :)

(Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan)
jukka

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.10.2011 19:56

Niin, Unelmien Puuveneet. Ja Aaltohan ei ollut tyytyväinen veneeseensä, mutta ulkonäköön ilmeisesti saattoi ollakin, mutta ei siihen, että vene ei noussut pintaan isosta koneesta huolimatta. Tosin koneeksi valittiin pienempi, niin viisas ihminen kuin arkkitehti olikin, antoi vaimonsa sanan vaikuttaa ja koneeksi tuli pienempi kone kuin Alvari itse alun alkaen ajatteli. Päijänteellä ei kuuleman mukaan mikään muu vene nostanut sellaista peräaaltoa kuin tämä saa....n ruma vene. !!! !!!
Luin aikaisemiin, joka on myös hyllyssäni, ellei ole lainassa Klipin Aromaan ja Leinon kirjan,
joka sekin käsitteli purjeveneitä enkä perskuta rallaa muista senkään nimeä (Jor auttaa).
Näiden tekstit ovat sen verran jouhevia, että niitä lukee mielikseen samoin kuvat, joita tietysti katselee mielikseen. Suosittelisin esimerkiksi tulevalle mertenkyntäjälle Notikalle Porvoon suuntaan. |+| !!!
Ostan sen minäkin itselleni, mutta onko se Joulu-lahja, jää nähtäväksi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja jor » 25.10.2011 20:50

Varmaan tämä
http://wsoy.fi/yk/products/show/28624" onclick="window.open(this.href);return false;

eli "Purjehtivat Klassikot"
jukka

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.10.2011 21:41

Ok. Arvasin, että Sinuun saattoi tässäkin luottaa :)
Yleensäkin luen lähes kaikkea mikä veneilyyn tai vähän suurempiinkin aluksiin liittyy.
Merellisistä jännitysromaaneista kirjailijat Reeman, Callison, Basset ja Beach ovat suosikkejani, Muitakin hyviä on, mutta näitä voi lukea vaikka useampaan kertaan, kunhan vain pitää muutaman vuoden väliä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.10.2011 12:00

Ketjun aloittajalle PLeinolle. Olisiko mahdollista tehdä kirja suomalaista moottoriveneklassikoista, kun nyt olet päässyt hyvään alkuun tutustuessasi eri veistämöihin, veistäjiin ja suunnittelijoihin. Olisi jatkossakin Joululahja tiedossa. Ja saattaisipa tätä sivustoa ylläpitävään lehteenkin sen myötä tulla jokunen moottorivenejuttu lisää. 8o :)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja jor » 07.11.2011 21:27

Nooni, posti toi oman kappaleen tänään (torstaina tilasin netin kautta) eikä sitä tietenkään
malttanut jouluun asti odottaa.

Komia opus ja olihan siellä paristakin Aleksin sisaresta kuva. Sivun 180 kuvatekstissä tekijä
ihmettelee seuraavasti "Veneen malliksi on kuvan yhteyteen merkitty '5099' - emme ole
saaneet selville onko merkinnällä mahdollisesti tarkoitettu tilausnumeroa".

Oma veikkaus, että kyseessä on veneen sarjanumero. Aleksin numero on muistaakseni
5085 ja samassa satamassa nykyisin olevan Esmeraldan muistaakseni 5053 eli
samoihin aikoihin kaikki kolme tehty.
Aleksi on Oulujokiosakeyhtiön Oulujärvelle edustuskäyttöön tilaama ja Esmeralda
olisi perimätiedon mukaan Tullihallituksen jonkunlaisen edustusvene sekin.

OIen paikallistanut nyt viisi noista kahdeksasta sarjaveneestä, kaikki vesillä. Yksi on lisäksi
sellainen, että se saattaa olla myöhempää tuotantoa eli "Turun Veneveistämön" reinkarnaatio
teki samoilla kuvilla joskus 60-luvulla muutaman veneen sarjan. Niistä oli ainakin yksi
takavuosina myynnissä Jyväskylässä ja yksi lienee (saattaa olla sama) nykyisin jossain
Turun seudulla (olikos se Joy II vai mikä sen nimi, tällä palstallakin ollut joskus kuva).
Noissa uudemmissa on käsittääkseni hyttirakenteissa tehty ainakin sellainen ulkoinen
modaus, että ohjaushytin sivusarjan takareuna on uusissa "kupera", kun vanhoissa on "kovera".
jukka

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07.11.2011 23:02

Joy II ei ole Turun Veneveistämön tekemä vene, vaikka se niitä kovasti muistuttaakin. Yritin ostaa sen n. 5 - 6 -vuotta sitten, mutta jahkailtuani aikani, saivat sen myytyä Helsingin seudulle. Vene oli vielä reipas vuosi sitten Suomenlahden Puuveneilijöiden rekisterissä ja olen pariinkin kertaan soittanut sen nykyiselle omistajalle, mutta tuloksetta. Sillekin on käsittääkseni tehty huomattavaa remonttia koko viime talvi, tullenee entistä ehonpana vesille mahdollisesti ensi kesänä. Joy II on tehty Naantalissa,
muistaakseni edellinen omistaja sanoi minulle sitä ostellessani.
Nimimerkillä laivuri, kauppasi myös vuosituhannen alussa tuon tyyppistä venettä, joka oli Turun veneveistämöltä kotoisin, mutta minne se sitten meni, ei tietoa. Tämä samainen laivuri antoi myös vihjeen minulle Donnasta. Täytyykin käydä morjestamassa häntä Juankoskella, kun tulevat viikot ainakin osittain tulen olemaan sillä suunnalla, jos kylki antaa töitä tehdä. Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25.10.2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja jor » 08.11.2011 1:43

Oliko sulla jossain kuva siitä Joy II:sta?
jukka

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.11.2011 23:28

Olen nyt työreissun päällä. Mutta kun pääsen kotiin, voin yrittää skannata sen myynti-ilmoituksesta vuodelta 2 nykyistä vuosituhatta., jos löydän sen, luulisin löytäväni.
Lähetän sen sinulle sähöpostina, kun lähetät yskityisviestinä sähköpostiosoitteesi.
Jaska :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

joy2
Viestit: 1
Liittynyt: 04.06.2015 11:34

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja joy2 » 04.06.2015 14:11

Muokattu kuva.jpg
Kaikki tieto tästä veneestä on erittäin tervetullutta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

venenikkari
Viestit: 2
Liittynyt: 13.12.2015 18:43

Re: Turun Veneveistämö

Viesti Kirjoittaja venenikkari » 08.08.2019 7:19

Moi.
Ostin tuon Naantalista 1. omistajalta ja myin Espooseen 2002. Sisustan tein uusiksi. Nimi on näköjään vaihdettu Joy 2:sta muuksi.
Mitä muuta tietoa tarvitset? Petroolin loputtua luovuin veneestä.

Vastaa Viestiin