Marinol liesi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
palonte

Marinol liesi

Viesti Kirjoittaja palonte » 16 Loka 2011 21:16

Osaakos kukaan kertoa kuvissa esiintyvän lieden merkkiä/mallia. Käyttöohjeet kiinnostaa kovasti. Laite toimii loistavasti, kunhan sen vaan saa ensin sytytettyä. Nyt olen testaillut laitetta kaatamalla muutaman pisaran marinolia polttimen päälle ja hana auki ja tulta perään. Liekki käy vaan aika "jännittävänä" ennen rauhoittumistaan, joka sekään ei aina oikein ota onnistuakseen, vaan liekki saattaa jäädä palamaan syöttöputken päähän eikä siirry itse polttimeen.
Oho täytyy laittaa linkki koko albumiin, kun kuvan linkki vaatii A4 pinta-alan. Kuvat 49 ja 50 kyseessä.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/i ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Viilari

Re: Marinol liesi

Viesti Kirjoittaja Viilari » 17 Loka 2011 16:45

Saksalainen Turm Najade tenuliesi,mulla on pari tuommoista,mutta ei käyttöohjetta.Niissä on polttimen alla kaukalo,johon ilmeisesti pitäisi valuttaa
hieman tenua joka lämmittää polttimen ennen hanan kääntämistä "ON" asentoon.Tämä on arvaus,ohjetta en ole löytänyt.

Viilari

Viesti Kirjoittaja Viilari » 17 Loka 2011 16:50

http://www.spiritburner.com/fusion/show ... p?tid/474/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon linkin takaa löytyy ohje samannäköisellä polttimella varustettuun tenulieteen.

Peetu

Viesti Kirjoittaja Peetu » 17 Loka 2011 19:17

Mulla on samanlainen. Keittimen hyvä puoli on, ettei se nokea kattiloita.

Avaa venttiili. Heti kun tavaraa alkaa valua kuppiin, sytytä se. Saman tien venttiiliä pienemmälle. Liekki siirtyy oikeaan kohtaan palamaan. Siinä se.

palonte

Viesti Kirjoittaja palonte » 17 Loka 2011 20:25

OK. ilmeisesti en tankannut säiliöön tarpeeksi, koska hanan avaaminen kylmiltään ei saa "kuppia kostumaan". Jos Viilarilla sattuu olemaan varaosiksi asti näitä, kaipaisin toiseen hanaan nuppia, se kun hukkunut joltain joskus. Hana tuppaa kuumenemaan ja siitäkös rouvat tykkää kun ne polttaa sormensa keittimellä.

Peetu

Viesti Kirjoittaja Peetu » 18 Loka 2011 07:50

Mulla tankin pitää olla mieluiten lähes täynnä. Venttiili pitää myös avata kunnolla auki, monta kierrosta. Sitten kun ainetta alkaa tulla, kierrän venttiiliä kiinni.

Sinolia ainakin on jossakin geelimuodossa ja se ei toimi. Liian jähmeää.

Viilari

Viesti Kirjoittaja Viilari » 18 Loka 2011 10:03

Sinolia ei pidä käyttää keittimissä,siinä on jotain likaavia aineosia.Marinol on oikea polttoaine.Katson jos ylimääräinen nuppi löytyisi.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 18 Loka 2011 11:13

Moro

Sinolissa on niin voimakas ja pahanmakuinen denaturointi aine että sinoliliekillä keitetty teekin maistuu katkerolta, joten kannattaa käyttää keittimiin tarkoitettua Marinolia se ei maistu ruuissa.

Kaikissa spriikeittimissä kannattaa käyttää vanhaa eräretkeilijöiden kikkaa kattiloiden mustumisen estämiseksi.
10% vettä spriin joukkoon niin se palaa puhtaammin eikä noeta pannuja!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Elwood

Viesti Kirjoittaja Elwood » 18 Loka 2011 11:26

Marinolissa taitaa olla itsessään vähän vettä? mutta ei se lisävesikään poista nokeamista :-). Minä kyllä suosittelen siirtymään kaasulaitteisiin 8}

Peetu

Viesti Kirjoittaja Peetu » 18 Loka 2011 16:00

Tässä keittimessä ei haise mikään, paitsi kahvi, jos sitä tehdään.. Keitin toimii ihan eri tavalla kuin keittimet, joissa polttoaine imeytetään johonkin vanuun.

Olen käyttänyt yli 15 vuotta Sinolia. Ei haise, ei maistu.

palonte

Viesti Kirjoittaja palonte » 19 Loka 2011 11:42

Juu , todellisia käyttökokemuksia ei vielä ole, mutta liesi polttaa liekin samalla tavoin kuin nestekaasuliesikin, eli täysin sinisenä. Toki jos aukaisee hanaa liikaa, alkaa liekiltä jäädä happi vajeeseen ja liekin päät kellastuvat, mutta asiallisesti käytettynä liekki palaa puhtaasti ja hajuttomasti. Eilen käytin liettä veneen lämmittämiseen, kun liimailin kattoverhouksia ja ainakaaan vartin polttelulla ei kabiiniin tullut hajuja. Nokeamisesta ei ole kokemuksia.

Vastaa Viestiin