Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
-
raiskis
- Viestit: 20
- Liittynyt: 07 Elo 2011 22:47
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja raiskis » 07 Elo 2011 23:29
Nonii, lakki kädessä nöyränä lähestyn kokeneempia. Mielessä siis tollase 7-8 metrisen matkaveneen hankinta ja mieli alkaa painua puuveneen puolelle. Syitä on monia ja hinta ei ole niistä pienin

Eli, antakaas tulla neuvoja noviisille, mitä kaikkea mahdollista ja mahdotonta pitäis ottaa huomioon.
Ihan järvikäyttöön perheveneeksi sellaista ajattelin, ja haaveilenpa jopa vetäväni uistinta sillä (on mulla lasikuitutasaperäkin sitä varten, mutta...). Saisinpa ilmeisesti siitä myös ihan kunnon harrastuksen, eli olen miettinyt noita huoltotoimia jo valmiiksi. Ja tietysti olennainen seikkahan on, että etsin sitä kuuluisaa halpaa ja hyvää, jota ei taida edes olla..Lähinnä kait mietityttää, että mistä kannattaa maksaa ja mistä ei. Kuitenkin kun tuo rakentelu ainakin kansi/sisäosien osalta kiinnostaa itseäkin. Ja sittenhän on tuo moottoripuoli - minkälaisia välttää? Itellä ei niin paljon kokemusta moteista, mutta kaikkeahan sitä vanhakin koira oppii. Opettelin mä autojanikin huoltamaan vasta yli kolmekymppisenä
Kiitos jo etukäteen.
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 08 Elo 2011 08:01
Moottorilla ei niin hirveästi ole väliä, kun venekäytössä niitä on lähes mahdotonta saada hajalle käytössä olipa minkä merkkinen tahansa, yleisin vika voi olla että ne talven aikana jäätyy hajalle.
Kuidutettua puuvenettä ei kannata ottaa, vaikka myyjä sanoisikin että se on helppohoitoisuuden takia laitettu se kuitu. Melko varmasti se on ollut jo niin laho ettei ole voinut korjata, tai jos ei ole ollut niin muutaman vuoden lasikuituhauteessa olleena se on ainakin nyt siinä kunnossa ettei voi korjata.
Rungon kaaret kannattaa katsoa, ettei peräkkäisiä kaaria ole poikki, ne on varmoja vuotokohtia.
Sisältä kannattaa katsoa kansien alapinnat, ja varsinkin kansikaarien päät ettei ole mustumia tai lahoa. Se on merkki vuotavasta kannesta. Niitä on hankala korjata, ja kun kansi vuotaa niin veneessä ei mikään pysy kuivana.
Jos hytti on maalattu ulkoa päin niin siinä voi olla peitelty jotain lahopaikkoja, kannattaa kaikki alanurkat ja kulmat painella vaikka peukalolla onko pehmeää.
-
raiskis
- Viestit: 20
- Liittynyt: 07 Elo 2011 22:47
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja raiskis » 09 Elo 2011 16:46
Kiitos vaan, siinä olikin paljolti olennaista tietoa, mitä kyylätä, kun veneitä käy kattelemassa. Ja tuon kuidutuksen suhteen tein jo itsekin hieman tutkimustyötä eri lähteistä ja päätin, että pelkkää puuta saapi pohja olla.
Mieli alkaa painua tässä vähän sellaisen semiprojektin puolelle, eli noin suurinpiirtein veteenkelpaava ja muuten toimiva, mutta muuten voisin pikkuhiljaa väsätä mieleiseksi. Pysyis nuo pääomakulut näin alkuun maltillisina (lue: persaukinen veneenostaja). Sittenhän sitä rahaa voi polttaa huoletta, kun vene on jo rannassa

-
raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja raimå » 11 Elo 2011 22:47
Sen sanon (yhden virheen tehneenä) kokemuksella että ehdottomasti kannattaa lyödä 20% enempi hilloa täysin toimivaan veneeseen, kuin puolikkaaseen projektiin, siis jos ekaa paattia on ostamassa. Koneelle tai varusteille ei kannata laskea juuri mitään arvoa. Käytetty on aina käytetty, ellei sitten ole aivan uuden karheita. Haluat kuitenkin fiksata ne paremmiksi ja hyvin toimiviksi pikkuhiljaa ja heittää vanhat helvettiin:)
Itse kiinnittäisin huomiota juurikin runkoon, kansien ja ikkunoiden tiiveyteen. Niistä ongelmat helposti kasaantuvat isoiksi ja työläiksi. Jos muualla ehjä lakkapinta ja jostain kesinyt, on se merkki vettyneestä/kyllästämättömästä puusta. Myös kattojen reunat kannattaa ehdottomasti katsoa fikkarilla alapuolelta ja peukalonkynnellä rapsutellen. Sieltä tulee p*****e helposti kylään.
Puuveneily on toki harrastus mutta kannattaa rauhassa laittaa verkot veteen, käydä katsomassa vaikka jotain budjetin ulkopuolella olevaa vehjettä niin näkee helposti miltä näyttää hycäkuntoinen puupaatti missä varustelut kunnossa. Kannattaa myös kiertää satamia ja pyytää rohkeasti kipparilta lupa astua veneeseen ja samalla näkee paljon erilaisia veneitä. Itse teen tätä jatkuvasti edelleen, miksipä ei antaisi kiinnostuneen tulla vierailulle, jos kiinnostusta löytyy. Varo venemiähiä, saattaa vierailu venähtää ja joutuu menemään taxilla kotio:)
-
janix761
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Touko 2011 22:40
- Paikkakunta: liperi
Viesti
Kirjoittaja janix761 » 12 Elo 2011 00:48
jepjep.... yks mikä ois siulla hyvä olla mukana.... puuvene mies jolla on puuvene tai on muuten tuntemusta puuveneistä niin osais kattoo vähän millainen projekti tai missä kunnossa venhonen on. hyvää esimakua kannattaa käydä kattomassa puuvenekorjaamo jari kareinen kotisivuja ja siellä niitä projekteja mistä on lähdetty- mitä löytynyt ja minkälainen on valmiina.... ja ne epätoivoiset myös....

-
suoraa_huutoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja suoraa_huutoa » 14 Elo 2011 23:53
pari omaa vinkkiä:
1. kone maksaa paljon jos joudut uusimaan. perhe ei tykkää että olet sormet noessa joka reissulla. Osta siis makeavesijäähd mieluusti vähän ajettu vene.
2. suorita kojeajo.
3. varusteet maksaa. Voitsaada hyvillä varusteillakin (hella lämppäri ) olevan veneen sopivaan hintaan.
4. Älä osta projektia jos aijot veneillä. Osta vene ja sitten erikseen se rojekti.
5. Muista veneen hinta ei juuri laske jos pidät sen kunnossa. Eli pieni lisäinvestoinnin voi tehdä sopivan hintaiseen veneeseen.
6. Puuvene on kunnossa jos pilssi on kuiva.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
raiskis
- Viestit: 20
- Liittynyt: 07 Elo 2011 22:47
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja raiskis » 15 Elo 2011 11:55
Joo, mielenkiintoisia pointteja kyllä. Pohdintojeni ja teidän vinkkienne avulla olen päätynyt tällä hetkellä ainakin seuraaviin spekseihin:
-ei kuitua rungossa, eikä oikeastaan mielellään muuallakaan. (ja mieluiten lakkaa pinnassa eikä maalia rungon osalta)
-runko ainakin sen verran ehjä, ettei laudanvaihtoihin tahi vastaaviin tarvitsisi heti ryhtyä. (paikkailua ja kyllästystä/pintakäsittelyä olen valmis tekemään)
-moottorina makeavesijäähdytteinen pikkudiesel, mieluiten tosiaan aito venemoottori.
Kunhan sen veteen saisi vaikka yhden kauden työllä, niin hyvä olisi. Kansi/sisärakenteisiin ja varusteluun ehtii panostaa vuosien saatossa. Tai katotaan nyt, milloin se vene ylipäätään löytyy.
-
janix761
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Touko 2011 22:40
- Paikkakunta: liperi
Viesti
Kirjoittaja janix761 » 15 Elo 2011 17:24

niin miten paljon on aikaa laitella venhosta ja miten paljon pudjetti kestää niin se kannattaa miettiä tarkkaan. itse esim: kuvittelin et kansirakenteen lakan poistossa menee yhdellä ihmisellä vajaa päivä....... todellisuus 2 henkilöä ja 4 1/2 päivää ja tooodella pitkiä päiviä lakan poistossa.( välineet kuumailma puhallin ja raappa) sen jälkeen hionta ja öljykyllästys ja lakkaus. sitten kun ol muutakin puuhaa niin piti kunnostus paikkoja vähentää ja siirtää tulevalle talvelle. eli tässäkin huomasin et kun hankkii kerralla kunnon vehkeet eikä halpoja kopiota niin alkaa homma joutumaan. no venhosta kunnostellaan silloinkun se on kuivilla ja kesät reissataan.
niin kun katot etenkin mereltä venhosta niin tee kunnon koe ajo jos vain on mahdollista näet samalla koneen kunnon.
-
raiskis
- Viestit: 20
- Liittynyt: 07 Elo 2011 22:47
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja raiskis » 15 Elo 2011 19:44
Kävinpä tuossa vähän kirjastossakin ja mukaan tarttui hiukan iltalukemista:
Edgar Päivärinta: Veneenrakennuksen oppikirja
Ole-Jacob Broch: Puuvene
Osmo Perälä: Puuvene
ja vielä vähän enemmän "viihteeksi":
Pertti Rovamo/Martti Lintunen: Suomalainen puuvene
Katotaan, tarttuuko noista opuksista jotain hyödyllistä kaaliin.
-
raiskis
- Viestit: 20
- Liittynyt: 07 Elo 2011 22:47
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja raiskis » 26 Elo 2011 20:34
Ja sitten on sen verran ajatus muuttunut/kehittynyt, että mielessä on enemmänkin yli kasimetrinen etu- ja peräkajuutallinen versio. Eli tyrmätkääpä sitten heti, jos tuntuu, että haukkaan liikaa kerralla. Järkeilinpä vaan, että tulevaisuudessa vaihtaisin kuitenkin isompaan, jos (ja kun) koko perhe innostuu kunnolla veneilyyn. Ei tarvis sitten heittää hukkaan jo tehtyä työtä. Vai pitäiskö sitä kuitenkin harjoitella ensin pienemmällä? Nyt olis vaan pari hyvänoloista kiikarissa, tosin olen vasta menossa katsomaan, mutta puhelimessa nähtynä vaikuttaisivat molemmat viksuilta.
Antakaa palaa, kaikki neuvot tulee tarpeeseen.
-
Ana
- Viestit: 245
- Liittynyt: 05 Loka 2009 13:56
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Ana » 26 Elo 2011 22:08
Ei sitä kannata jarrutella tuossa, vaan hommaa sellainen vene johon veri vetää. Olin tänään kokeilemassa 6,5(7m) metristä venhoa joka käyttäytyi kuten 12m venho manoveerauksissam varsinkin pakittaessa. Eiköhän jokainen joudu opettelemaan juuri oman veneensä käyttäytymisen kelissä kuin kelissä. Mielestäni mitä isomman veneen hommaat, sitä enemmän "harrastettavaa"
-
Warjo
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Viesti
Kirjoittaja Warjo » 26 Elo 2011 22:08
raiskis kirjoitti:Eli tyrmätkääpä sitten heti, jos tuntuu, että haukkaan liikaa kerralla. Järkeilinpä vaan, että tulevaisuudessa vaihtaisin kuitenkin isompaan, jos (ja kun) koko perhe innostuu kunnolla veneilyyn.
Tämä on vain minun mielipide, osta riittävän iso ensimmäiseksi veneeksi. Jos ja kun on perhettä mukana, niin ahtaus ei ainankaan lisää viihtyvyyttä. Jossain vaiheessa tullee kuitenkin esiin se veneen vaihtaminen isompaan, jos on aloitettu liian pienellä? Kuitenkin isomman veneen hallittavuus on rauhallisempi ja sen kyllä oppii aika nopeasti.
Oma "ensimmäinen" veneeni oli 9.75m pitkä fiskari joka vaihtui v.2006, hieman yli 19 metriseen.
Päivääkään en ole katunut veneilyn aloittamista hieman alle kymmenmetrisellä venellä, siinä vain kävi tilat "ahtaaksi" kahdelle hengelle. Nyt on varsin leppoisaa ajella emännän ja kolmen kissan kanssa nykyisellä paatilla. (vaikkei se puuta olekkaan)
Raudassa ei ole raha hukassa...
-
janix761
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Touko 2011 22:40
- Paikkakunta: liperi
Viesti
Kirjoittaja janix761 » 26 Elo 2011 23:10
-
raiskis
- Viestit: 20
- Liittynyt: 07 Elo 2011 22:47
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja raiskis » 26 Elo 2011 23:35
Joo, kiitos rohkaisusta, kyllä se varmaan sinne isomman puolelle kallistuu. Eipä oo tullu mainittua, mutta perheen kokohan on tällä hetkellä 2+2+koira ja saattaapi kasvaa

Ja en mää ainakaan kauheesti ole huolissani, etttenkö pärjäisi isomman veneen kanssa vesillä, vaan ennemmin mietin kasvavaa työmäärää kunnostus/huoltohommissa.
-
samppa74
- Viestit: 94
- Liittynyt: 18 Syys 2006 23:37
- Paikkakunta: turku
Viesti
Kirjoittaja samppa74 » 27 Elo 2011 09:37
Juu,samaa mieltä tosta veneen koosta.Ostat kerralla vaan tarpeeksi suuren

. Meidänkin perhe koko on 2+2+sileekarvainen noutaja...... ja kyllä tuo meidän edellinen(täälläkin mynnissä ollut)vene oli hiukan pieni tän kokoiselle perheelle,kyllähän sillä pärjäs,mutta ei siellä montaa yötä putkeen viitsinyt asustella.... ja sen mitat oli 7,3x2,3m
Tää uus versio on tosiaan 10,5x3,0m ja löytyy etu ja taka hytit ym...ym,niin kyllä se reissaaminen vaan tulee olemaan ens kesänä mukavampaa... kun koirakin päsee kävelemään kannella.... pelastusliivit päällä tietty
