Nodiin! Kiitti linkistä. Täytyy se uskoa nyt vihdoin että monta tekijää tyynyjen valinnassa. Katotaa nyt mistä löydetään tarpeeks mulukku myyjä meikäläiselle:)Mile kirjoitti:Varmaan ihan asialliset.
Tässä toinen linkki muillekin jalkoja hakeville.
http://www.knorring.fi/FI/Teollisuus/Es ... %20WEB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ja jotta aiheesta saisi halutessaan sitä rakettitiedettä niin tästä löytyy sitäkin:
http://www.knorring.fi/FI/Teollisuus/Es ... 202009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Moottorin tyynyt
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Moottorin tyynyt
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Moottorin tyynyt
Eikös Nokia ole se Suomen kumisin paikka?
Muistaakseni vanhoista Tekniikan käsikirjasarjan kirjoista löytyy juttua aiheesta . Lisäksi
kotimaisista KOSsun eli koneenosien suunnittelu - sarjasta taisi löytyä.
Omassa paatissa on n. 300 kiloinen kone+vaihde-paketti. Tyhjäkäynnillä kone hytkyy tyynyillä kuin se hullun mulukku mielettömän persiis ja koko vene vavahtelee mukana. Kovemmilla kierroksilla taitaa värinät olla enemmänkin akselista peräisin .. pitää tarkistaa miten kiero sekin on. Tyynyt antavat koneen työnnöstä periksi n. 5 mm , minkä näkee akselin kiillottumasta perälaakerin takana. Tämä saanee akselin taipumaan ajossa ja aiheuttaa tärinää.
Noissa värinän vaimennuksissa pitää tietää millä taajuudella värinää aiheutetaan eli herätteen taajuus. Moottorin värinöitä aiheuttaa ainakin epätasainen pyörintä; jokaisen työtahdin aikana kierrosnopeus kiihtyy, tai ainakin pyrkii kiihtymään; se voima jolla mäntä pyrkii kampea painamaan tuntuu vastavoimana moottoria kampeavana voimana. Nelitahtikoneessa näitä heilahduksia tulee jokaista sylinteriä kohden 1 kpl / 2 kampiakselin kierrosta. eli 3 pyttyisessä 3 x 1/2 eli 1½ kierrosta kohden, ja nelipyttyisessä 4 x 1/2 eli 2 iskua kierrosta kohden.
Näistä sitten saa värähtelytaajuuden, kun kerrotaan kierrosluvulla minuuttia kohden ja jaetaan 60:llä , esim. 4 pyttyinen kone , 3600 rpm, niin vääntövärähtelyn taajuus on 3600/60 * 2 = 120 Hz
Ja sitten koneen paino jaetaan tassua kohti, esim. 400 kg/ 4 tassua = 100 kg / tassu.
Sitten katsotaan ettei 100kg / 120Hz satu tassun resonanssialueelle.
Muistaakseni vanhoista Tekniikan käsikirjasarjan kirjoista löytyy juttua aiheesta . Lisäksi
kotimaisista KOSsun eli koneenosien suunnittelu - sarjasta taisi löytyä.
Omassa paatissa on n. 300 kiloinen kone+vaihde-paketti. Tyhjäkäynnillä kone hytkyy tyynyillä kuin se hullun mulukku mielettömän persiis ja koko vene vavahtelee mukana. Kovemmilla kierroksilla taitaa värinät olla enemmänkin akselista peräisin .. pitää tarkistaa miten kiero sekin on. Tyynyt antavat koneen työnnöstä periksi n. 5 mm , minkä näkee akselin kiillottumasta perälaakerin takana. Tämä saanee akselin taipumaan ajossa ja aiheuttaa tärinää.
Noissa värinän vaimennuksissa pitää tietää millä taajuudella värinää aiheutetaan eli herätteen taajuus. Moottorin värinöitä aiheuttaa ainakin epätasainen pyörintä; jokaisen työtahdin aikana kierrosnopeus kiihtyy, tai ainakin pyrkii kiihtymään; se voima jolla mäntä pyrkii kampea painamaan tuntuu vastavoimana moottoria kampeavana voimana. Nelitahtikoneessa näitä heilahduksia tulee jokaista sylinteriä kohden 1 kpl / 2 kampiakselin kierrosta. eli 3 pyttyisessä 3 x 1/2 eli 1½ kierrosta kohden, ja nelipyttyisessä 4 x 1/2 eli 2 iskua kierrosta kohden.
Näistä sitten saa värähtelytaajuuden, kun kerrotaan kierrosluvulla minuuttia kohden ja jaetaan 60:llä , esim. 4 pyttyinen kone , 3600 rpm, niin vääntövärähtelyn taajuus on 3600/60 * 2 = 120 Hz
Ja sitten koneen paino jaetaan tassua kohti, esim. 400 kg/ 4 tassua = 100 kg / tassu.
Sitten katsotaan ettei 100kg / 120Hz satu tassun resonanssialueelle.
Mile
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 03 Touko 2005 12:38
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Moottorin tyynyt
Olen mainoksen uhri eli Vaasan Kumijärvinen mainostaa itseään Suomen kumisempana paikkana ja poijaat kun olen joskus ollut mukana ettimässä jotain listaa niin kyllä sielä varastossa on sitä kummia, tekevät muuten potkuriin uuden kummin jos keskiö luistaa. Hihnat ja telamatot löytyy ja Orinkuloista ny viitsi edes kysyä. Kummimattoa, listaa, letkua, putkea ja mitä sitä my ihminen voi tarvita ja on tiskillä sultaanipaketteja kun joku oli sanonut ettei niitä kummeja ole. Nokialla voi kilomäärä olla isompi mutta lajitelman laajuus ja myyjien asiantuntemus on armoton, vähänniinku Vuoremaalta saa laakerin niin tuolta saa kummit.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Moottorin tyynyt
Itsekkin tässä haeskelen uusia tyynyjä moottorin aale, mutta
kovin on pienellä" pultti koolla netistä löytyvät kumityynyt moottoreille...
Tarjonta näyttäisi olevan tyyliin 12mm kun pultin reiät on kokoa 20mm...?
kovin on pienellä" pultti koolla netistä löytyvät kumityynyt moottoreille...
Tarjonta näyttäisi olevan tyyliin 12mm kun pultin reiät on kokoa 20mm...?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 19 Kesä 2009 09:41
Re: Moottorin tyynyt
Johtuiskohan tuo siitä, että vanhassa "tyynyssä" on se korkeuden säätöpultti? Joka on luokkaa 20mm.Notreal kirjoitti: Tarjonta näyttäisi olevan tyyliin 12mm kun pultin reiät on kokoa 20mm...?
Kyllä se 12mm pitää nuo hevoset aloillaan, kunhan kannake saadaan vastaamaan suoraan tyynyn metalliin.
Niitä tyynyjähän ei sitten voinut kovin löysentää, jos akselisto on vielä mallia "jäykkä". Ja se korkeussäätökin
olisi hyvä löytyä, ettei mene shimmipeliksi.
Edit: Ja tää oli CC. Foorumisofta ei edelleenkään anna kirjautua oikealla tunnuksella tästä läppäristä. Pitää käyttää
tätä muka oikeata cc_ tuunusta, jota en koskaan ole tehnyt.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Moottorin tyynyt
Kikkailemalla onnistuu edelleenkin kirjautuminen...
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- HeneS
- Viestit: 4
- Liittynyt: 07 Elo 2010 12:17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 03 Touko 2005 12:38
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Moottorin tyynyt
Miten on poijaat ku juttelelin vanhan konemestaein kanssa rannassa ja koneen kumityynyt tuli puheehksi niin hän sanoi et jos kone paonaa 400kg yhden tyynyn kanto pitää olla 150kg. Ikänsä koneita laittanut ja sanoi ettei tosi isoissa lasketa mitään vaan lähinnä apupumoottoreiden ja generaattorien vaihdon yhteydessä, kone kun käydessään seiso tasaisesti pukillansa. Mä uskoin heti mutta mitä mieltä muut ovat, väririnän vaimennus sitten oma juttunsa ja generaattorissa voi mennä hyvätkin laskut metsään.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Moottorin tyynyt
Itse skippasin tältä kesältä gummien vaihdot koska akselin/vaihteen kiinnityssysteemi asennettu näppärästi siten että akseli pitää vetää ulospäin jotta saa pultit irti. En viittiny alkaa huvin vuoksi kokeilemaan enää vesillä kuinka ison vuodon saan mahdollisesti aikaiseksi.
Meidän seurasta yks kaveri vaihtoi juuri kumit johonkin 3 pyttyseen vanhempaan dieseliin. Kokeili aluks sitä etolan "parasta" tyynyä, oliko nyt rab vai mikä. Vähän reilut koneen painoisena. Täris kuulemma pahemmin kuin vanhat! Seuraava kokeilu oli selkeästi pehmoisemmat ra:t (?) jotka osuivat hyvin nappiin ja kaikki tärinät lähti kja vieläpä melutaso laski.
Testaan varmasti häneltö ylimääräiseksi jääneitä rabeja ja ihmetellään lisää:)
Meidän seurasta yks kaveri vaihtoi juuri kumit johonkin 3 pyttyseen vanhempaan dieseliin. Kokeili aluks sitä etolan "parasta" tyynyä, oliko nyt rab vai mikä. Vähän reilut koneen painoisena. Täris kuulemma pahemmin kuin vanhat! Seuraava kokeilu oli selkeästi pehmoisemmat ra:t (?) jotka osuivat hyvin nappiin ja kaikki tärinät lähti kja vieläpä melutaso laski.
Testaan varmasti häneltö ylimääräiseksi jääneitä rabeja ja ihmetellään lisää:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Re: Moottorin tyynyt
Hei
puuttumatta siihen minkälaiset tyynyt tassuina on ,mitä mieltä olette siitä , jos konepediksi värkkää esim. U palkit, mitat lev. 150 mm kork.60mm pit. 2000mm.
palkki nurinpäin päät umpeen ja "amme" valetaan täyteen lyijyä, palkki oikein päin ja moottori kiinni.
Toisin sanoen onko mahd. painavasta konepedistä mitään hyötyä / haittaa ,ajatellen moottorista runkoon siirtyviä värinöitä jne.
tässä mun tapauksessa kone painaa 500 kg + vaihde 100kg.
http://kuvablogi.com/nayta/927061/" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla kuvia koneesta ja rungosta .
puuttumatta siihen minkälaiset tyynyt tassuina on ,mitä mieltä olette siitä , jos konepediksi värkkää esim. U palkit, mitat lev. 150 mm kork.60mm pit. 2000mm.
palkki nurinpäin päät umpeen ja "amme" valetaan täyteen lyijyä, palkki oikein päin ja moottori kiinni.
Toisin sanoen onko mahd. painavasta konepedistä mitään hyötyä / haittaa ,ajatellen moottorista runkoon siirtyviä värinöitä jne.
tässä mun tapauksessa kone painaa 500 kg + vaihde 100kg.
http://kuvablogi.com/nayta/927061/" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla kuvia koneesta ja rungosta .
Jussi K
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 03 Touko 2005 12:38
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Moottorin tyynyt
No ainakin lyijykumimatto röntgenhuoneen ovesta ja sit porolooni päälle oli hyvä. Massaa pitää olle joka sitoo värinoitä, ne on eri sarjaa ne kevyet paatit. Mäkin katoin että Hondan koppaan mahtuu ohut äänieriste jonka meinaan kesällä laittaa vaikka tyhjäkäynnillä koneen käymisen aistii vain mittarista mutt kun 4000 kiekkaa on pelissä sen jo kuulee, puhua voi vielä normaalisti mut olishan se siistiä kun vain veden lorina kuuluisi.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Moottorin tyynyt
Noniin vihdoin löysin oikeat (toivonmukaan) kumit Majoriin. Trelleborgin (Metalastik?) Cushyfloat kumit on suunniteltu varta vasten marinekäyttöön ja ottavat paremmin potkurin työnnön vastaan. Hommasin ne Knorringilta ja suosittelivat vaihteen päähän jykevämpiä ja eteen reilusti pehmeämpiä. Syynä on kuulema se että kiinnitys ennen vaihdetta koneen korvakkeista ja painojakauma on selkeästi tällöin takapäässä. En tiedä mistä katteli jotain taajuuksia puhelimessa mutta sanoi että pahin värinätaajuus tulee jossain 1400rpm kohdilla ja kumien ominaistaajus mikäli ei saa osua tuolle alueelle. Toivonmukaan tuo hyppijä nyt vähän rauhoittuu...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 160
- Liittynyt: 03 Touko 2005 12:38
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Moottorin tyynyt
Ja koppaan massaa eikä pelkkää poroloonia, ei sitten sitä kiiltävää musta reijitetty muovi moottoriin ja pari milliä lyijylevyä all eniin saat kattoa mittarista käykö se tai kuunnella veden loiskintaa pakoputkesta. Toki suljet isoimmat aukot koneen alta mutta muista että e tarvii ilmaa hengittäekseen ja niihin löydät Googlella omat yksinkertaiset imuäänen poistajat, jos ny rakennat niin tee se kunnolla niin kaverin tederia et jaksa kuunnella.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Moottorin tyynyt
Koppa on todella jykevä. Vaihdoin tosin jo pari kesää sitten uudet vaimennuslevyt ja päätin laittaa kuitenkin 30 mm normivaahtomuovipalalevyä koska itse kopassa on massaa melkoisesti. Kannen vaahtomuovirepale pitää vielä vaihtaa ja tiivistää kannen ja kopan väli tiivistenauhalla.
Luonnollisesti moottorin alta kuuluu ääniä jotka kaikuu pilssin kautta muualle, mutta edessä on sivujen penkkien ja pentterin koteloinnit onneksi.
Jos jatkan eristämistä, pitäisi koneen alapuoli jotenkin koteloida (ei kovin iisi jobi) pitää imupuoli tuoda sieltä täysin ulos ja mielellään siis ihan ulos asti. Olin kyllä mietiskellyt jos tänä kesänä vielä veisi ilmanoton röörillä kannelle asti, mutta saapa nähdä jääkö aikaa. Ajattelin lähinnä että moottori saisi raitista ulkoilmaa ja ainakin teoriassa saisi enemmän tehojakin kun ilma on viileää ja raikasta.
Eklu: kiinnostaa tuo imuäänen vaimennus mutten löytänyt googlella?
Luonnollisesti moottorin alta kuuluu ääniä jotka kaikuu pilssin kautta muualle, mutta edessä on sivujen penkkien ja pentterin koteloinnit onneksi.
Jos jatkan eristämistä, pitäisi koneen alapuoli jotenkin koteloida (ei kovin iisi jobi) pitää imupuoli tuoda sieltä täysin ulos ja mielellään siis ihan ulos asti. Olin kyllä mietiskellyt jos tänä kesänä vielä veisi ilmanoton röörillä kannelle asti, mutta saapa nähdä jääkö aikaa. Ajattelin lähinnä että moottori saisi raitista ulkoilmaa ja ainakin teoriassa saisi enemmän tehojakin kun ilma on viileää ja raikasta.
Eklu: kiinnostaa tuo imuäänen vaimennus mutten löytänyt googlella?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Moottorin tyynyt
Kävin Etran sivuilla, siellähän on kaikkea. Onneksi on suhteet Etraan kunnossa. Moottorityynyt varmasti löydän sieltä. Paljonkohan B 20 painaa VP:n kytkimineen ja mitkä on huippukierrokset. Akselin joustavat liitoksetkin, voikohan niitä käyttää vai meneekö vaadittava työntö sekaisin näillä joustosysteemeillä
Donna 28

Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua