Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
dave
- Viestit: 4
- Liittynyt: 13 Maalis 2011 11:22
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja dave » 05 Kesä 2011 21:29
Vanhassa fiskarissa on alkuperäinen Albin moottori vuodelta -68. Makeavesijäähdytyksessä on vikaa kun ajaessa vähänkin kovemmilla kierroksilla lämpötila nousee nopeasti 100 asteeseen. Lämpötila laskee nopeasti n. 80 asteeseen kun kaasun pienentää minimille.
Osaako kukaan auttaa mistä vikaa voisi lähteä etsimään ja miten? Amatöörinä aloittaisin termostaatista. Joku sanoi että sen voisi ottaa kokonaan poiskin. Entä vesipumppu? Miten sitä pitäisi tutkia? Vinkit tulee todella tarpeeseen

-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 06 Kesä 2011 21:38
Itse tutkisin ensimmäiseksi merivesipumpun siipipyörän.
Jos pumppu on kunnossa, seuraava tarkistuskohde on vaihtimet mitka merivesipuolella
ovat linjassa. Vaihtimet, mitä koneesta löytyykin voivat olla tukossa / ahdistaa kiertoa...
Moottorin "makeapuolen" vian / tukkoisuuden jättäisin viimeiseksi vaihtoehdoksi.
Makeapuolen vesipumppu ei ole vian kohde, koska se joko toimii oikein tai ei toimi ollenkaan...
Termostaatin pois ottaminen on yhden vian kompensointia toisella vialla, en suosittele...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
merimakkara
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Viesti
Kirjoittaja merimakkara » 09 Kesä 2011 11:22
Mikäs Albini sulla on?
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 09 Kesä 2011 22:29
Minkälainen se makeavesipuolen pumppu on?(jos kerran toimii täysin tai ei ollenkaan)
Jos hammaspyöräpumppu niin teho voi heiketä rasvanpuutteessa tai kuluneisuuden vuoksi ja jos siipipyöräpumppu niin sekin kuluu.
Jos alkuperäinen hammaspyöräpumppu on nykyään ns.kiertovesipumppuna niin sen teho ei välttämättä riitä ehyenäkään jos makean puoli "lämmönvaihtimessa" ei jäähdy suunnilleen tavallisen meriveden lämpöön jollaiseen se on suunniteltu ja mitoitettu alunperin.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
dave
- Viestit: 4
- Liittynyt: 13 Maalis 2011 11:22
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja dave » 10 Kesä 2011 10:08
Moottori on O21.
Kiitos tähänastisista neuvoista!
-
merimakkara
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Viesti
Kirjoittaja merimakkara » 13 Kesä 2011 22:16
Katso se termostaatti ensin ja sitten pumpun toiminta/kuluneisuus. Tuolla on kuvia kun purin oman koneen, kuvasta näkee lohkojen välin, joka tukkeutuu ensimmäisenä ja estää veden jäähdytyksen nopeasti:
https://picasaweb.google.com/Superdexta ... 1936404130" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on muuten osia koneeseen jos tarvit...
-
merimakkara
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Viesti
Kirjoittaja merimakkara » 13 Kesä 2011 22:21
Niin siis tämä konehan on raakavesijäähdytteinen, tuosta Notrealin kertomuksesta ymmärsin, että kerroit suljetusta kierrosta ja lämmönvaihtimesta....Pumpu ei ole kumisella impellerillä, vaan sellainen vanhanajan metallisilla rattailla...
-
merimakkara
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Viesti
Kirjoittaja merimakkara » 13 Kesä 2011 22:25
merimakkara kirjoitti:Katso se termostaatti ensin ja sitten pumpun toiminta/kuluneisuus. Tuolla on kuvia kun purin oman koneen, kuvasta näkee lohkojen välin, joka tukkeutuu ensimmäisenä ja estää veden jäähdytyksen nopeasti:
https://picasaweb.google.com/Superdexta ... 1936404130" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on muuten osia koneeseen jos tarvit...
Noissa kuvissa näkyy tuo pumppukin, jonka olen simmannut ja kunnostanut. Päällä on rasvakuppi jota pitäisi välillä kiertää ettei pyöri kuivana...
-
bonito
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja bonito » 13 Kesä 2011 22:48
Merivesijäähdytyksessä käytettyjen hammasratas vesipumppujen kanteen kuluu ajan myötä väljyyttä kannen ja hammasrattaiden väliin. Kuluneisuus heikentää hammasrataspumpun tuottoa, millikin on jo paljon välystä. Kuluneen kannen tilalle kun tekee uuden kannen tai plaanaamalla vanha, jos on värkissä varaa, niin tuotto paranee. Jos hammaspyörät ovat kuluneet, voi plaanata hieman myös kannen vastapintaa, jos on pinnoissa varaa ottaa pois. Jyrsinkone on ainoa oikea työkone tässä hommassa ja jos on osaava mies kahvoissa, niin hyvä tulee.
Tämä koskee vain hammasratas pumppua, jos on kyseessä, samanlainen kuin noissa kuvissa