Perälaakerista taas.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja pellamo » 04 Touko 2011 19:10

Oisko jotain muuta nyt mikä ahdistaa?? Jätitkö potkurin ja laakerin(holkin) väliin tilaa ettei pituussuunnassa hankaa?Pyörikö akseli käsivoimin helposti asennuksen jälkeen?
Ajattelin vaan että jos maissa kuivilla pyöri hyvin mutta sitten vedessä ei kun potkurin työntö tuli peliin mukaan.....Toimiko pakilla oikein kun voima vetää potkuria taaksepäin?
Älä vielä hoonaa kun kuulostaa niin oudolta.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27 Touko 2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja Jyde » 04 Touko 2011 20:12

Tilaa on vähintäänkin riittävästi laakerin ja potkurin välissä. Meno vain rupesi puutumaan kovemmilla kierroksilla ja hetki piti jäähdytellä kunnes meno jatkui taas edes tyhjäkäynnillä. Akseli on melko jäykkä nyt pyöritellä käsinkin. Kuivilla se pelasi vielä komiasti, veikkaan itse kuitenkin että laakerin lämpeneminen on tehnyt sovituksesta liian ahtaan. Kuivilla kun tuota ei viitsinyt täysillä huudattaa eikä muutenkaan kovin kauan ettei kuminen pakoputki muuta olomuotoaan. Akseli oli mitatessa tasainen kauttaaltaan, eikä se eteenpäin työntyessäänkään työnnä laakeriin mitään paksumpaa, jonka läpi laakeria ei olisi jo pujotettu. Joko siellä on joku kakka päässyt väliin, tai sitten sovitus on liian ahdas. Huomenna ollaan taas kuitenkin hiukan viisaampia.

Mainittakoon vielä että huomisen "veneenhuoltonoston" suorittava iäkkäämpi herra sanoi tapauksesta kuullessaan ettei ole todellakaan ensimmäinen kerta näilläkään rannoilla. Sorvaamot työstävät laakerit kuin ne olisivat kellonosia ja ongelmia tulee.

Onhan se kait niinkin että notkuvan puupaatin tärisevän dieselin perässä vatkaavaan huojuvaan akseliin ei ehkä kannata tarjota ihan kirjaopin mukaista 0,03mm välystä. 8}

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja Mile » 05 Touko 2011 10:30

Ei siksi että mielellään kääntäisi veistä haavassa kahvaa myöden, mutta pakko sanoa että vesivoidelluissa kumilaakereissakin on puolensa. Jopa puulaakeri on parempi vaihtoehto veneen akselin laakerointiin kuin tarkkasovitteinen metallinen liukulaakeri.

Onkohan se akseli nyt ollut varmasti aivan suora. Tai sen tuennan väli sopiva akselin paksuuden ja kierrosluvun huomioiden, ettei olisi vähän alkanut vippaamaan kovilla kierroksilla ja sitten mennyt jurnauttanu vähän kiinni?

Nuo kumit ja puukapuloista tehdyt laakerit on aika sallivia vippaamisille ja vähän mutkalla oleville akseleille.

Ei muuten, mutta jos joskus tulee harkintaan vaihtaa akseli syystä tai toisesta, niin kannattaa ehkä harkita samoin tein vaihtaa huolettomaan vesivoideltuun systeemiin.
Mile

juusohuu
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Heinä 2009 13:37
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja juusohuu » 05 Touko 2011 20:52

Paljonko välysten pitäisi olla esim. 30 mm akselilla, ettei laakeri lämmetessään leikkaa kiinni. Kysymys on siis rasvavoidellusta perälaakerista. Ja voiko laakerin molemmat puolet (pinnat) olla pronssia (kuten alun perin näyttää olleen), vai pitäisikö toisen olla jotain kovempaa materiaalia?
Juhani

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05 Touko 2011 21:47

Akselin pitää olla suora.
Potkurin pitää olla mahd. tasapainossa.
0.3 mm riittää varmasti välykseksi kun edelliset toteutuu.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27 Touko 2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja Jyde » 05 Touko 2011 21:50

Nyt se mokoma pelaa ihan komiasti. Yksi halpa jarrusylinterihooni tuli ajettua loppuun. Välyksiä ei tullut mitattua tarkkojen välineiden puutteessa, mutta käsintuntuvaa klappia ei sinne vieläkään syntynyt. Selkeästi se oli kuitenkin vain lämpöleikannut koska pahempaa jälkeä ei ollut syntynyt. 0.3mm on varmasti jo ihan OK välys, mutta tuo oppikirjojen mukainen 0.03mm taitaa olla venehommiin turhan tiukka. Toki omallakin järjellä ajatellen tuollainen laakeri joutuu melko rankkojen lämpötilaerojen uhriksi, kun merivesi jäähdyttää ulkokuorta jatkuvasti. Akselihan siinä kuumimpana sitten käy ja laajenee eniten.

Asiantuntijoita tietysti rupesi paikalle ilmestymään kohtuukokoisella säilytysalueella rassatessani, ja moni myös toisteli samaa tarinaa mieluummin liian väljästä kuin liian tiukasta. Ja toki kertoivat lohduttaakseen myös lukuisista muista vastaavista tapahtumista.

Juusohuun pronssi-pronssi laakerointi kuulostaa kyllä erikoiselta, luulisi siinä sitten leikkaavan kerrasta kiinni ja kovaa jos on leikatakseen. Yleensähän liukulaakeroinnin toinen osapuoli on melko kovaa tavaraa, minun kokemukseni tosin rajoittuu enemmän tuonne autotekniikan puolelle.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05 Touko 2011 22:23

Jaa... Sekö oli 0.03 se välys :) (aika tiukka se oliskin)
Mä luin jotenkin äkikseltään 0.3 vaan ei sen väliä....
Nyt vaan silloin tällöin kesän mittaan turautat pikkusen lisää vesivaseliinia putkeen niin hyvin pelaa 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Touko 2011 22:28

Oppia ikä kaikki, onneksi olkoon ja hyvää mieltä :))

juusohuu
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Heinä 2009 13:37
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja juusohuu » 06 Touko 2011 00:19

Jyde: Kiitos vastauksesta!
Juhani

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja Elwood » 06 Touko 2011 21:00

Jyde kirjoitti:Yksi halpa jarrusylinterihooni tuli ajettua loppuun. Välyksiä ei tullut mitattua tarkkojen välineiden puutteessa, mutta käsintuntuvaa klappia ei sinne vieläkään syntynyt.
Hyvä siitä tuli :-) :-) :-) tuon akselin oikaisu tasapainotus kohdan voisi siirtää suoraan tuonne "hauskuuksia" alle :)

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27 Touko 2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja Jyde » 08 Touko 2011 09:16

Elwood kirjoitti:
Jyde kirjoitti:Yksi halpa jarrusylinterihooni tuli ajettua loppuun. Välyksiä ei tullut mitattua tarkkojen välineiden puutteessa, mutta käsintuntuvaa klappia ei sinne vieläkään syntynyt.
Hyvä siitä tuli :-) :-) :-) tuon akselin oikaisu tasapainotus kohdan voisi siirtää suoraan tuonne "hauskuuksia" alle :)
Konstit on monet juu... :-) Ei tässä ole keväisin aikaa ruveta mitään kuukauden remontteja tekemään, paatti jonkkaan ja ajelulle. Eilinen kolmen tunnin lenkki, joka ei matkana kyllä paljoa tuollaisella vehkeellä ole, paljasti aikaisemmin vaivanneen tärinän kaikonneen lähes kokonaan. Syssyllä sitten koitan kiskaista koko akselin mäkeen ja oikaista sen jossain.

Mainittakoon vielä että keulapiikissä oleva täysi tankki ja keulaan hupiakuksi asennettu 150Ah OPzS akku (68,5kg) nostivat matkanopeuden lähes 11km/h tasolle entisen 10km/h sijaan.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Perälaakerista taas.

Viesti Kirjoittaja pellamo » 10 Touko 2011 21:58

Hyvä kun toimii.Ja nopeuskin nousi :))
Ei muutaku kovaa ajoa......
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin