Laudan vaihto

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
pos
Viestit: 77
Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
Paikkakunta: Kuopijjo

Laudan vaihto

Viesti Kirjoittaja pos » 06 Huhti 2011 07:57

On avovene 4,5m limilaitainen, soudettava, pieni perämoottori (9hv), ja siiten pitää vaíhaa lauta.

Katkaisemisen kohta ei ole ongelma mutta se liitos... Voiko sen tehdä puskusaumana ja laittaa taakseIsisäpuolelle kaarenvälin mittainen tukilauta jonka niittaa kiinni? Jos näin tekee niin laitetaanko epoksia puskusaumaan vaiko jätetäänkö kokonaan ilman liimaa? Vai miten tuon itse sauman "ankkuroi" uuteen lautaan? Vai riittääkö jos niitit laittaa riittävän lähelle saumaa?

Paikka josta lauta katkaistaan ei voi (mahdu) tekemään viistettä ja jos viisteen tekee niin eikö se ole hieman epäsiistikin koska veneessä kiinni olevaan lautaan viisteen tekeminen on hankalaa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Laudan vaihto

Viesti Kirjoittaja matti » 06 Huhti 2011 20:04

pos kirjoitti:On avovene 4,5m limilaitainen, soudettava, pieni perämoottori (9hv), ja siiten pitää vaíhaa lauta.

Katkaisemisen kohta ei ole ongelma mutta se liitos... Voiko sen tehdä puskusaumana ja laittaa taakseIsisäpuolelle kaarenvälin mittainen tukilauta jonka niittaa kiinni? Jos näin tekee niin laitetaanko epoksia puskusaumaan vaiko jätetäänkö kokonaan ilman liimaa? Vai miten tuon itse sauman "ankkuroi" uuteen lautaan? Vai riittääkö jos niitit laittaa riittävän lähelle saumaa?
Voi, laita; siis voi tehdä puskusaumalla ja tukilaudalla.
Älä laita niittejä kovin lähelle lautojen päitä-halkeamisvaara.
Minä käyttäisin saumassa ja lautojen ja tukipalikan välissä Sikaa tms
(joku hifistelijä sanoisi, että lyijymönjää ja lehmänkarvoja !!! )
Jätä ainakin 5mm tukilaudan päitten ja kaarten väliin ettei kaikenlainen p***a kerry ja pääset kunnolla kyllästämään päätypuun.

Matti

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Laudan vaihto

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06 Huhti 2011 20:25

Matti puhuu asiaa !!!
Kun katkaiset ja irroitat sen vanhan pätkän niin siitä piirrät uuden ja katkaisupäihin jätät sen lyijykynäviivan verran tavaraa ettei turhaa rakoa päihin jää.
Katso myös laudan yläreunan viistous joka varmaan on höylätty siihen limityksen leveydelle että laudoitus seuraa profiilia.....
Sydänpuu ulospäin sitten. tais nämä olla jo tiedossa mutta harrastukseniloa vaan rojektiin.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

pos
Viestit: 77
Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
Paikkakunta: Kuopijjo

Re: Laudan vaihto

Viesti Kirjoittaja pos » 06 Huhti 2011 22:54

Täänksistä...

Onko se hyvä jos jättää päihin vaikka 10mm liitoskohdasta vapaata ennen kuin niittaa? Onko 2 niittiä päällekkäin hyvä ja normi 70-80mm väli seuraavaan niittipariin?

-

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Laudan vaihto

Viesti Kirjoittaja matti » 07 Huhti 2011 19:34

Jätä ainakin 20mm.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26583033" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa näkyy(jos näkyy) yksi remontti, niitit miten sattuu, mutta jatkot jäivät pohjasiltojen alle, niin sowhat.
Huomaa, että ylimmät niitit tulevat kolmen laudan läpi (vanhoihin reikiin).

Matti

pos
Viestit: 77
Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
Paikkakunta: Kuopijjo

Re: Laudan vaihto

Viesti Kirjoittaja pos » 07 Huhti 2011 21:56

matti kirjoitti:Huomaa, että ylimmät niitit tulevat kolmen laudan läpi (vanhoihin reikiin).
Kuinka ylemmät niitit, eikö ne kaikki tule kolmen laudan läpi (limi + tuki)?

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laudan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jommi » 08 Huhti 2011 00:54

Jottei jäisi hifistelemättä tässäkään, niin kysyisin, mitä sinne palikan ja lautojen väliin ennen oli tapana laittaa? Ne liitoksethan kestivät vuotamattomina periaatteessa koko veneen iän. Epoksia tai Sikaa ei ainakaan laitettu, eikä luultavasti mitään muutakaan liimaa.

Epoksia en laittaisi, koska koska se on kovaa. Kun puut muutaman kerran kastuu ja kuivuu, eli turpoaa ja kutistuu, niin joku paikka joko halkeaa tai sitten liimaus päästää jostakin kohtaa.

Polyuretaanimassaa (esim. Sikaflexiä) en myöskään laittaisi, koska siinä pätee sama kuin edellä - paitsi että itse massa ei ole kovaa. Sitä kuitenkin käytettäisiin tässä nimenomaan liimana, eikä se käytännössä anna joustovaraa kun se puristetaan ohueksi kerrokseksi palikan ja lautojen väliin. Sitä pitäisi olla muutama milli jotta se joustaisi. Olisi kuitenkin ohuenakin parempi kuin epoksi.

Suurin päänsärky tulisi kuitenkin vasta sitten, kun palikka joskus halutaan irti - esim. juuri siksi, että liitos on alkanut vuotaa. Jos epoksi tai sika päästää, niin se varmasti ei tee sitä joka kohdasta. Se osa, joka vielä on hyvin kiinni, on sitä niin hyvin, ettei sitä saa auki muuten kuin rikkomalla jotakin.

Nykyaikainen kompromissi olisi kai jokin bitumimassa, ja mieluimmin sellainen jossa on kumia joukossa. Tai sitten voi ajatella butyylikittiä, tai jokin niistä lähes ikuisesti kovettumattomista ja heikosti liimaavista muovimassoista, joiden tavaraopillista nimitystä en tiedä, mutta myytiin nimellä Klartät. Samantyyppinen, vielä pehmeämpi tuote on Tremflexin Multifog.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Laudan vaihto

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Huhti 2011 15:41

pos kirjoitti:
matti kirjoitti:Huomaa, että ylimmät niitit tulevat kolmen laudan läpi (vanhoihin reikiin).
Kuinka ylemmät niitit, eikö ne kaikki tule kolmen laudan läpi (limi + tuki)?
Kyllä se liitos kannattaa niitata myös siitä keskilaudasta!

Matti

pos
Viestit: 77
Liittynyt: 26 Huhti 2010 13:21
Paikkakunta: Kuopijjo

Re: Laudan vaihto

Viesti Kirjoittaja pos » 08 Huhti 2011 18:33

Juu, no nyt oivalsin mitä tarkoit.

Vastaa Viestiin