Volvon vinokone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
bonito

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Helmi 2011 09:15

Tuosta kaavelijutusta jäi puuttumaan piste iin päältä 8} . Eli kun kaaveli on hitsattu se pitää plaanata, kytkinpuoli saattaa olla hitsauksien jälkeen olla vinossa verrattuna siihen puoleen, joka tulee moottorin takalevyyn kiinni. En muista plaanattiinko Foortin kaaveli sorvissa vai jyrsimellä. Lapsuudenaikainen kaverini, joka on osakkaana ja koneistajana metallifirmassa, hänen puoleensa olen kääntynyt näissä asioissa. 6 syl. moottorin kaaveli on niin iso, ettei se sovi pyörimään normaalikokoisessa sorvissa.

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Helmi 2011 09:32

Aikoinaan teollisuusammattikoulussa tehtiin sarja kaaveleita kuorma-auton vaihdelaatikon...no kaaveleista ja hitsauksen jälkeen ne plaanattiin jyrsimessä molemmin puolin.

Mitä tuohon itse tekemiseen tulee niin kävin koneistuspuolen amikset -74-76 ja -76-78 niin siellä opetettiin oikeasti tekemään melkeinpä vaikka mitä alusta loppuun ja korjaamaan vanhaa mutta kun poika kävi vastaavan amiksen -98-00 siellä ei käytännössä opetettu mitään. Seurasin mielenkiinnolla pojan koulunkäyntiä ja lueskelin oppikirjoja mutta opetuksen taso oli aika onnetonta - meinaan jos pitäisi alkaa tekemään jotakin ihan aikuisen oikeasti työelämässä ja alkueväät on nykyamiksessa.
Ei se ole kumma jos maailma alkaa olla uusavuton... :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Helmi 2011 09:51

No niinhän se on...

Olin viimeinen "vuosikerta" joka sai aloittaa amiksen 14 vuotiaana mutta siitä huolimatta valtaosa luokkakavereista oli sellaisia naperoita jotka olivat ihan oikeasti oppimassa jotakin. Meitä 14 vuotiaita oli valtaosa luokasta mutta joukkoon mahtui pari "vaariakin" jotka olivat jopa käyneet armeijan :-)

Sinänsä amikset olivat minulle tavallaan helppoja sillä isäukko oli jo vuosia tekemällä tehnyt minusta metallimiestä verstaallaan ja metallimies oli hänen arvoasteikossa MIES eikä marjanpoimija. Toinen amis oli sillä tavallaan mielenkiintoinen että olin työharjoittelun aikana työparina isäukon työkavereille.

Mutta kyllä se tuo oppimateriaalikin on muuttunut jotenkin "aivottomaksi" ja ehkä opettajatkin ovat enemmän pihalla koulun ulkopuolisesta työelämästä kuin silloin.
Veli-Matti

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Helmi 2011 11:30

Amiksesta minäkin olen saanut ensituntuman metallitöihin, olin viimeistä ikäluokkaa, joka Porissa "pääsi"(joutui) ammattikouluun kuudennelta luokalta kansakoulusta. Oli raastavaa 13 vuotiaalle fiilata 3kk:n viilaamojaksolla kuuskanttista pistepuikkoa, joka sitten pajajaksolla karkaistiin. Olimme liian nuoria, koulu meni aikalailla leikkimiseksi. Toisena vuonna oli syyslukukaudella 3kk valimojakso ja keväällä 3kk koneistamoa. Ainoa teoria-aine josta pidin oli konepiirustus, vieläkin tapaan piirtää ensin 1:10 ja tehdä sitten. En kiellä, etteikö siitä jotain jäänyt amiksesta päähänkin. Mutta hitsannut olin jo 11 vuotiaana, kuten tuossa ritsa-jutussa kerroin. Veljesten ymmärtäväinen isä oli Porin Repolassa jonkunmoinen pomo ja "toi" puikkoja Repolasta, eikä niiden kulumisesta valitettu, kun me nuijat hitsailimme "taideteoksia" jätepalasista. Valimojakso oli mielenkiintoista aikaa, valoimme tuhkakuppeja alumiinista ja messingistä, Joka porukalla oli lopuksi isovalu, jolloin valettiin valuraudasta jotakin ketjupyöriä Rosenlewille. Saimme oppia kädestäpitäen metallitöitä, pelkästään lukemalla ei opi tekemään. Saattaa tietää miten tehdään, mutta ei silti osaa tehdä. Muutin yhden CF Bedfordin Perkins 4.108 startin alapuolelta yläpuolelle ja toiselle puolelle moottoria, eihän startti mahdu veneessä olemaan alapuolella, tein siitä sovituksesta pelkän sapluunan, jolla tehtiin uusi takalevy. Se oli mulla tallessa kauan, sitä käytettiin kahdesti. Olen sen jo varmaan heittänyt romukuormaan, kun enää ei 4.108 koneita marinoida CF Bekun koneista.
Silloin kun rakensin rautavenettä taivasalla Noormarkussa, sain vähintäin "kylähullun" maineen, kai se jonkinmoista hulluutta olikin. Mulla on työvihko vielä olemassa, jossa oli työvaiheet ja tunnit selvitetty. Voi voi, kyllä olis paljon juttua veneilystä ja veneistä, taidan alkaa kirjailijaksi, jos vaikka kirjoittaisi muistelmateoksen :-) :-) :-)

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Helmi 2011 16:51

Amiksessa oli ensimmäinen homma tehdä 100x150x10mm teräsplootusta suora viilaamalla ja sitten siihen alettiin pikkuhiljaa mitottamaan ja koneistamaan reikiä, jyrsimään uria ja loppujen lopuksi se sitten olikin vain hitsausharjoituskappale... Silloin homman tuntui aivan järjettömältä mutta myöhemmin olen hokannut että opin siinä perhana viilaamaan ihan oikeasti jopa plaaniakin...
Toisessa amiksessa sitten valettiin laakereita lipeäpumppuihin ja niitä kaavattiin satamäärin varastoon ja sekin oppi oli hyödyksi - ei ole montaa vuotta kun pinnasin valkometalilla sarjan erilaisten Olympioiden laakeripukkeja ja kaavasin ne sopiviksi aina omaan akseliinsa.

Mikään koulu ei ole turhaa, tai siis mikään entisajan koulu ei ollut turhaa...
Veli-Matti

hb-77

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 26 Helmi 2011 17:27

no asiaan

ei sovi volvo B18/20 kaaveli vinokoneesen

pakaset helpotti ja pääsitutkimaan.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2011 18:41

Hb 77 . Oliko nyt kuitenkin niin, että esittämäsi marinepartsin kaaviokuva ei ole vinokoneeseen sopiva ???
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2011 18:45

Asian viereen vielä palatakseni. V-M, viime reissulla tai oikeammin edellisellä, Sinä pääsit vähän väliä vinoilemaan minulle, että nyt se Donna alkaa taas muistelemaan ;-) 8o , tosin taisin muistella jotain muuta kuin koneita tai... ehkä viilaamista :-) . Kaikilla meillä on mukavia muistoja vanhan ajan kouluista, vaikken minä mitään amista koskaan päässytkään käymään.
Bonitolle vielä, otan yhteyttä keväämmällä tai alkukesästä, jolloin kuvittelen tässä vaiheessa moottoria laittavani paikoilleen Donnaan. Ja muistelleksani minäkin vielä, ensimmäisen virallisen mottoriveneeni sain v. 61, joka oli vanha keluvene kipinämoottorilla, sitten tuli Aldelli perämoottori, jolla ei saanut olla kiire minnekään, sillä se ei lähtenyt käyntiin, jos meinaan oli kiire. Silloin se kyllä lähti, kun ei nyt välttämättä olisi tarvinnutkaan. Se oli oikukkaampi kuin emäntä. Joka on myös kyllästynyt veneilyyn - minä en. Tosin hänkin odottaa mielenkiinnolla Donnan valmisumista, mutta kun siitä on tullut puhuttua ehkä... vähän likaa, joka yhteydessä, niin ymmärrän kyllä, että siinä mielenkiinto vuosiensaatossa laimenee 8o ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Helmi 2011 19:14

Höyläämistä....?
Veli-Matti

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2011 21:13

Niin, puutöitä olen tehnyt enemmän kuin metallia fiilannut. :-)
Donna 28 :)

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 26 Helmi 2011 22:12

Näin on. Olen Tevisun kanssa samaa mieltä!
Eiku stokkalta hakeen valmis paketti ja heittäytyä markkinavoimien linkoon ja sitämyötä uusavuttomaksi :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Helmi 2011 22:33

Jep Pellamo!
Veli-Matti

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Helmi 2011 22:47

Tiedä häntä. Nyt on kolme vaihtoehtoa: 1) V-M:n kaverin kone, 2) vanha "valmis" kone
varusteineen remontoituna ja 3) Mersun 220 D kone, jossa on kaikki valmiina, mutta ei potkua. Tunnen itseni uusavuttomaksi siinä mielessä, että vaihtoehdon 1 mukainen kone
teettää niin pirusti töitä, ennen kuin sitä edes voi kuvitella veneeseen laitettavaksi. Vaihtoehto 2 saattaa olla hyväkin ajatus, sillä ykköseen verrattuna se ei syö niin paljon rahaa kuin ykkösen varustaminen maksaa (marinointi, kytkin, lisätyöt jne). Vaihtoehto 3,
kone täydellisenä joka minulla on, muuta vikaa siinä ei ole kuin potkun puute ja ikävä kyllä,
mitä enemmän sitä puutetta ajattelee, siitäkin huolimatta, sen paremmalta vaihtoehdolta se tuntuu. Herää kymysys, olenko siis näine mietteineni uusavuton ???
Donna 28 :) :-)

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 26 Helmi 2011 22:52

No eihän nää paattihommat nyt niin rankkoja ole että nyt oikein hanskojen hankkimista saati nyt niitten tuottamista tarvis miettiä :)
Oho....ehti Donna tohon välliin tuikkaan 8o
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Helmi 2011 12:38

Jatkaakseni edellisestä niin uusavuttomuutta tuntee siinä, että haluasi laittaa valmiin paketin paikoilleen !!! , joita sitten edustavat vain vaihtoehto 2 ja 3. 2-vaihtoehto kunnostuksen jälkeen, muttei siihen tarvitsisi juurikaan minua. Mersu näistä on helpoin, koska se on jo mitoitettu paikoilleen, eikä sille tarvitse tehdä muuta kuin panna se paikoilleen. 2 -vaihtoehdossa houkuttaa ainoastaan potkun lisääntyminen, joka on ollut myös ykkösvaikute |+| hakea ratkaisua Volvon vinokoneelle. En kokisi minkäänmoista uusavuttomuutta senkään suhteen, jos se olisi valmis paketti |+| . Vinokoneen ulkopuoisilla teettäminen marinointiosin ja kytkimineen, saattaisivat kustannukset karata niin korkealle, että jo siinä kohta miettisi uutta konetta. Eikähän tämä kone ole kuin yksi osio kokonaisuudesta mitä Donnan kunnostusprojekti on, sitä taustaa vasten pitää palikat laittaa kohdalleen. Pellamolle. Välillä tuntuu, että pitää lähteä ostamaan uudet hanskat :-) 8|
Donna 28 :))

Vastaa Viestiin