Volvon vinokone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Helmi 2011 16:05

Jep ja ois vielä momentin mukaan muuttuva välitys :-)

Eli Donna kaikki ongelmasi ovat ratkenneet - mahdollisimman vanha ja pieksetty 2 kaasuttiminen B18 tai B20 ja siihen sitten jatkoksi ehdottomasti Daf 66:sen variaattori ja jos sitä ei löydy niin automaattivaihde ;-)
Taatusti vuosikausia luotettavasti toimiva yhdistelmä!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Warjo » 23 Helmi 2011 17:33

Veli-Matti kirjoitti:
En tiedä automaattilaatikoiden pakin välitystä mutta tuskin se on kovinkaan lähellä kunnollista eteenajo vaihdetta.
Pakin välityksistä automaatissa en osaa sanoa, mutta meillä on paatissa Scanian perässä ZF:n automaattilaatikko (pyöräkuormaajaan tarkoitettu), ja se toimii kuin junan vessa. Eteenpäinajo on lukittu pakkokakkoselle, eli lähtee suoraan kakkosvaihteella.
Joutokäynnillä vauhti on todella hiljainen, niin eteen kuin taakse ajettaessa. Pakilla en koskaan kokeillut kuinka kovaa menee, mutta aivan varmasti riittävästi!
Vauhdissa voi huoletta vaihtaa eteen tai taaksepäin, ei mitään ongelmaa.
Kestää kuulemma vaihtaa täysi eteen - täysi taakse, sitä en ole kuitenkaan kokeillut.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Helmi 2011 18:59

Kuullostaa turhan hyvältä ollakseen totta. Mutta täytynee tutkia tuokin, sillä olen nykyisessä veneessäni tottunut ottamaan potkun eteen ja potkun taakse. Kääntyy lähes paikallaan ja kun Donna on arka kupeistaan, niin tuntuisi hyvältä ajatukselta se,
että siinä olisi automaattilaatikko perässä lukittuna. Onhan siinä Scaniassakin varmasti joku merikytkinkin välissä tai automaatin takana. ??? Veli-Matti, tuskin siihen laitetaan vanhaa pieksettyä B 18 tai B 20 konetta, vaikka moottriremonttikin tietysti olisi mahdollinen, saahan sen marinointiosien hinnalla. En kuitenkaan aio siihen sortua !!!
Minulla oli käytössäni Daf, siis Volvo 343 henkseliveto talvella 79, kiitos ei sitäkään ajatusta pitemmälle kehitellä :-) :-) ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Helmi 2011 19:41

Donna 28 kirjoitti:Onhan siinä Scaniassakin varmasti joku merikytkinkin välissä tai automaatin takana.
Ei kait automaattilaatikko mitään erillisiä kytkimiä tarvitse? 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja pellamo » 23 Helmi 2011 19:46

Pyöräkuormaajan laatikko on vähän eri periaatteella kuin auton laatikko.
Kuormaajan loota ei heitäkään vaihteita ylös/alas vaan todellakin itse valitaan pykälä tilanteen mukaan ja toiminta sallii nopeat pakitukset.Täysverisiä hydraulikytkimiähän ne ovat.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Helmi 2011 19:59

Pyöräkuormaajasta tuli mieleen...
Itelläni oli sellainen AVANT pienkuormaaja jossa jokapyörässä "hydraulimoottori".
Sellainen voisi olla jännä yhdistelmä jos olisi vesitiivis hyd.moottori pyörittämässä
potkuria ja läpimeno pohjan läpi vain letkuille. 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Helmi 2011 21:48

Pellamo on aivan oikeassa. Heti kun olin kirjoittanut tänne, tuli hyvä kaverini käymään, jolla tekniikka ns. hallussaan. Ja hän kertoi laajasti tämän Pellamon toteamuksen taustat. Ehkei henkilöauton automaattilaatikko olekaan sellainen kuin puusta näyttää. Myös tätä Notikan esittämää hydraalimoottorin avulla toimivaa potkurin pyöritystä mietittiin. Yleisesti ottaen mietintämyssyt ovat päällä. Tosin mitään vaihtoehtoa en ole poissulkemassa, paitsi niitä Veli-Matin esittämiä huippuhyvässä kunnossa olevia B 18 ja 20 -sarjan koneita, joihin voi liittää
Dafin variomatic -vaihteiston :-) 8} ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Helmi 2011 06:22

Eikös pyöräkuormaajat ole yhtä nopeita molempiin suuntiin?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Helmi 2011 09:38

Veli-Matti kirjoitti:Eikös pyöräkuormaajat ole yhtä nopeita molempiin suuntiin?
Ainakin Avantti meni samat nopeudet eteen ja taakse...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Mile » 24 Helmi 2011 10:57

Multa meni varmaankin jotakin ohi ja pahasti ( kuten tavallista), mutta en oikein ymmärtänyt mikä pointti on automaattilaatikon käytössä veneessä silloin kun se on lukittu vain isompaa pykälää käyttäväksi?

Automaattilaatikoita, niitä oikeita hydraulisia on joitakin käytetty veneissä myös maailmalla, ei yksin meillä. Meillä noita käytetään kun ei raaskita ostaa uutta tai edes käytettyä merivaihdetta, vaan laitetaan se mikä sattui löytymään ladon takaa kahden viikon lapioinnin jälkeen lantakasan alta. Jenkeissäkin on automaattilaatikoita käytetty, jopa Z-vetolaitteen ja koneen välissä. Jostakin jäänyt mieleen että olikohan 2 vaihteinen ( siis kaksi eteen), miksikäs sitä joku kutksuikaan, joku crack-box tai vastaava.

Jos löytyy pätäkkää ( melko tuhdisti) niin ZF-tekee nykyisin hienoa sähköisesti kytkettävällä "Loikkarilla" olevaa laatikkoa. Sellasella tai toimivalla automaatilla vois ajella matkanopeuksia matalilla kierroksilla ja satamassa tai vaikka uistellessa hituroida ykkösellä.
Meinaa joskus tulla hosumista kun oma paatti kiihtyy kevyenä veneenä melko äkisti ja menee tyhjäkäynnillä jo karvan alle 5 solmua .. luistoventtiili vois olla myös toimiva vaihtoehto.
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Helmi 2011 11:39

Onhan niitä ollut iät ja ajat venekäyttöön sellaisia vaihteita että välitystä saa muutettua ainakin eteenajossa mutta kyse olikin suoraan autokäytöstä olevasta vaihteesta jossa pakki on se mikä on eli yleensä välitykseltään 4:1 joka on aivan onneton välitys. Tietysti voisi ajatella että myös eteenajo lukitaan suurinpiirtein samalle välitykselle ja potkuri valitaan sitten sen mukaan mutta kovin menee käytössä oleva kierrolukualue kapoisaksi...
Työkoneiden askit on sitten erikseen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Helmi 2011 21:35

Niin juttuhan lähti alkuun Volvon henkilöauton koneesta mallia B 230, johon ilmeisesti ei ruotsalaisetkaan ole laittaneet akselivetoa, vaan perävetolaitteen. Kaavelikotelon puute, siis markkinoilla ei ole sitä ko. moottoriin ja tämä on sitten pannut miettimään erinäisiä ratkaisuja. Mietintämyssyt ovat sitten edenneet automaattilaatikkoon, jolloin Volvon sellainen kävisi sellaisenaan vauhtipyörän jatkoksi - jos kävisi ???
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Helmi 2011 21:40

Mitenkähän tuo jäähdytys pelaa auton automaattiaskilla kun ei ole ajoviimaa? Kuulopuheiden perusteella olen saanut sellaisen käsityksen että ylikuumunut automaattilaatikko menee jumiin...?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Helmi 2011 21:50

Mutta jos vettä pilssissä :-)
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 24 Helmi 2011 21:54

http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... 15923.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

siinä on nyt se kone mitä ei kuullema ole. tai kytkinkoppa siihen 8o 8}
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Vastaa Viestiin