Volvon vinokone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16 Helmi 2011 20:48

Janix selvitti "pystykoneen koppa ei käy vinokoneeseen". Vastaiskulle; en nyt just muista oliko se tuollainen, kun nyt en ole työkoneeni ääressä, missä kuvat ovat. Venttiilikoppa ei ainakaan ollut muistaakseni musta. Ms Venlalle - se nyt on mielestäni yksi hailee, missä asennossa se kone on, paitsi että minulle se jättää vähän enemmän tilaa ryömiä kannen alle
punkkaan ja moottoripukkia nyt on joka tapauksessa muklattava. Japelle sanoisin, että nyt taitaa tulla vinokoneesta ensimmäinen keskimoottori. Ja niin kuin Veli-Matti sanoi, niin kyllä ne käyttötunnit painaa siinä koneessa todella paljon minun arvoasteikossani. Onneksi kavereissani on kaikenlaisia seppiä, joten uskon sen kaavelin tai kopan löytyvän, jos ei muuten, niin tehdään se. Ja vielä, ajelin 70 -luvulla kilpaa 544 sportilla ja voin vakuuttaa, että ne kaksi kaasaria olivat aina epätasapainossa keskenään, vaikka niitä säädettiin kuinka.
Verstaalla ne kyllä toimivat. En kyllä pärjännyt sillä koskaan. :-), silloin piti olla etuvetoinen.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja jansix » 16 Helmi 2011 21:20

nyt jotain sekaannusta 8o 8o minä siis jansix nimellä kirjoittava janne en ole kirjottanu mitään minkään keskenään sopivuudesta 8-|

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja pellamo » 16 Helmi 2011 21:29

Kyllä mielestäni vanhanliiton B20 on venekäyttöön parempi vaihtoehto.
Vino on vino 8o
Vanhojen tuplienkaan säätö ei ole kuin viitseliäisyyskysymys 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

janix76
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Kesä 2010 23:37

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja janix76 » 17 Helmi 2011 20:52

Donna 28 kirjoitti:Janix selvitti "pystykoneen koppa ei käy vinokoneeseen". Vastaiskulle; en nyt just muista oliko se tuollainen, kun nyt en ole työkoneeni ääressä, missä kuvat ovat. Venttiilikoppa ei ainakaan ollut muistaakseni musta. Ms Venlalle - se nyt on mielestäni yksi hailee, missä asennossa se kone on, paitsi että minulle se jättää vähän enemmän tilaa ryömiä kannen alle
punkkaan ja moottoripukkia nyt on joka tapauksessa muklattava. Japelle sanoisin, että nyt taitaa tulla vinokoneesta ensimmäinen keskimoottori. Ja niin kuin Veli-Matti sanoi, niin kyllä ne käyttötunnit painaa siinä koneessa todella paljon minun arvoasteikossani. Onneksi kavereissani on kaikenlaisia seppiä, joten uskon sen kaavelin tai kopan löytyvän, jos ei muuten, niin tehdään se. Ja vielä, ajelin 70 -luvulla kilpaa 544 sportilla ja voin vakuuttaa, että ne kaksi kaasaria olivat aina epätasapainossa keskenään, vaikka niitä säädettiin kuinka.
Verstaalla ne kyllä toimivat. En kyllä pärjännyt sillä koskaan. :-), silloin piti olla etuvetoinen.
Donna 28


pystykone on PYSTY kone ja vinokone on vinokone elikkä jo öljyn kierron suhteen jo konetta ei kannata nostaa pystyyn. takeita ei oo kunnon voitelusta. eikä se vie sen enempää tilaa. ja sen kaavelikotelon voi tehdä (muokata) autossa olevasta kytkinkopasta koneen kiinnitykset valmiina vain veneen vaihteiston sovituskyseiseen koppaan.ja jos nostaisikin pystyyn koneen niin kytkin koppa kääntyy vinoon. ja nykyisillä bensoilla en lähtis tekemään enää pystykoneesta veneeseen konetta. pystykone on tarkoitettu lyijylliselle bensalle. ja vuodesta 76 lähtien volvon vinokoneeseen saa tankata E10 mutta en itse käytä autossa. 98 ajelen jo kulutuksen suhteen E10 noin 2L 100km enemmän. voisin ehkä laittaa koneen omat kumityynyt koneen alle tahi hankkii jopa diesel version hydrauliset kumityynyt joita diesel volvoista löytyy. :)) :))

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Warjo » 18 Helmi 2011 21:11

Oletko Donna miettinyt vaihtoehtoa kaavelille ja kytkimelle? Mitä jos koneen perään laittaisi automaattivaihteiston? Ei tarvitsisi miettiä kaaveleita kytkimiä jne...
Luulisi koneeseen sopivia laatikoita löytyvän suht helposti, kaupan päälle saisi pehmeän kytkennän ja tarpeen vaatiessa riittävän hitaan etenemisvauhdin, jos sitä joskus tarvitsee.
Käsittääkseni automaattilaatikko ei tarvitse venekäytössä kuin pienen lauhduttimen öljylle?
Tarpeen vaatiessa, voi laatikon kytkeä esim. pakkokakkoselle eteenpäin ajaessa, jos ei halua käyttää kaikkia vaihteita.

Ajatuksia, joista ei tarvitse välittää, kunhan ehdotin...
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Simon » 18 Helmi 2011 22:44

Tämähän kiinnostaa muitakin kuin Donnaa -> |+| ;-)

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18 Helmi 2011 22:45

Auton laatikot pelaa näköjään ihan hyvin veneessä. Mulla on b20 volvo jemmassa jossa on auton loota ja kytkin, niillä on ajettu veneessä 30 vuotta ja jäähdyttämättä. Lisäksi on prefect jossa on auton loota ja sen perässä alennusvaihde :-)

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19 Helmi 2011 09:35

Muistan lukeneeni aikaan "Kivi & Kirves" jonkin venealan-julkaisusta artikkelin,
jossa kävivät koeajamassa auton automaattilaatikolla varustetun veneen.

Sanatarkkaan enää muista artikkelia, mutta oli ilmeisen toimiva ja käyttiköhän testaajat sanaa -mielenkiintoinen-
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19 Helmi 2011 10:27

Tais olla venelehdessä 90-luvulla hydrospeed jossa oli opelin diesel automaattilaatikolla ja pelas, mutta sitä en muista ajoiko ne pakkovaihteella vai automaattiasennossa sillä.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 19 Helmi 2011 10:30

http://www.youtube.com/watch?v=4TWSZIcJf9I" onclick="window.open(this.href);return false;



Tossa on jätkällä b-20 kaasarit vireessä :))

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja pellamo » 19 Helmi 2011 14:25

Automaattilootassahan ei ns."pakkovaihdetta" ole vaan valitsimella vaan rajoitetaan esim.1 tai 2 joka määrää/rajoittaa vain että mikä on isoin vaihde jolle automaatti heittää
vauhdin mukaan.Muuten toiminta on normaali. D-asennossa tietenkin nakkelee ylös asti.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Warjo » 19 Helmi 2011 16:58

pellamo kirjoitti:Automaattilootassahan ei ns."pakkovaihdetta" ole vaan valitsimella vaan rajoitetaan esim.1 tai 2 joka määrää/rajoittaa vain että mikä on isoin vaihde jolle automaatti heittää
vauhdin mukaan.Muuten toiminta on normaali. D-asennossa tietenkin nakkelee ylös asti.
Juu, en tarkoittanut että kepistä valitaan joku pakkovaihde. Hydraulisesta ohjainyksiköstä yleensä pystyy suhteellisen helposti rakentamaan sellaisen, että se kytkee vain esim. kakkosvaihteen pakan päälle.
Joissakin laatikoissa kyseinen homma voidaan tehdä vaihteiston ulkopuolella olevasta pultilla lukittavasta "säätölevystä". Tosin en usko Volvon laatikosta tuollaista vaihtoehtoa suoraan löytyvän.
Ja mitäpä haittaa siitä on, vaikka laatikko kävisi kaikki vaihteet läpi 8-|
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Helmi 2011 16:08

Nyt rupesi minuakin kiinnostamaan oikein todella. |+| Tietysti on ikävää, että minunkin juttuni joskus kiinnostavat muita, mutta enpä nyt viitsi ottaa paineita sen enempää ;-) :-) Tutkin nyt tuon ms venlan esityksen perinpohjin, josko niitä automaattilaatikoita olisi B230 koneeseenkin saatavissa jostain. Luin myös sen artikkelin automaattilaatikosta veneessä ja sen pitäisi löytyä myös omasta arkistostani, kunhan tarkenen mennä talliin.
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

janix76
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Kesä 2010 23:37

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja janix76 » 20 Helmi 2011 17:36

8} 8} joo itsekkin joskus miettinyt auton automaatti askia veneeseen mutta mutta eikös automaatti aski ole rakennettu niin että vastusta pitäisi löytyä myös toisesta päästä laatikkoa. kylhän siel tietysti potkuri löytyy mutta jos vertaa auton pyöriin niin vastus aika olematon. ainaskin katsastuksessa dieselien ryntäytys pakokaasu mitattaessa niin kierrokset maksimi n 3000 kun ei vastusta löydy laatikkoon. ja toi laatikon öljyn viilentäminen no lämmön vaihdin väliin mutta miten iso?? volvoissa se on syyläriin yhdistetty ja ajoviima viilentää mukavasti. kyl tohon koneeseen askeja löytyy muistelen on 3 erimallia. :-) :-)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Helmi 2011 20:26

Kun minun muistini on harva kuin heinälato, niin henkilötkin sekaantuvat. Unohdin tuon warjon heti alkuunsa vaikka hän olikin idean isä. No, siis miten tämä vastuspuoli potkuri kontra renkaat ja maantie - onkohan tämä syy, miksi nämä automaattilaatikot eivät ole yleistyneet venekäytössä. Vaihteen lukitseminen määrättyyn vaihteeseen voisi auttaa, mutta automaattilaatikon pitäisi olla sitten korkeintaan kaksi vaihteinen, ettei sahausta ilmenisi. Näin maallikkona minua kyllä kiinnostaa ne pehmeät lähdöt (vertaan vuoden -83 Mersuni 300D automaattiin, toistaiseksi ei muita kokemuksia automaateista.).
Paljonko veneen potkurin vastus on pinempi, kuin auton renkaiden kokonaisvastus (paino, ilmanvastus, vierintäkitka jne huomioiden) tiehen. Kai sitä vastustakin voi kasvattaa potkurin lapojen lukumäärällä, halkaisijalla ja nousulla, veneen painolla, kuormituksella, mutta taitavat jäädä keinot näin kovin vähäiseksi. 8\
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin