Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 14 Helmi 2011 19:14
Lueskelin tuossa äskettäin "jalan" syntyhistoriaa. Siitä tuli mieleen, kumpaakohan jalkaa suomalaiset veneenveistäjät ovat käyttäneet mittayksikkönään; englantilaista vai ruotsalaista. Ero ei ole suuren suuri, mutta merkityksensä silläkin on. Ruotsalainen jalka on lyhyempi, siis sen pituus on 0,297 m ja englantilaisen jalan tiukka mitta on 0,3048 m.
Kuuluu olleen Henrik I (englannin kuningas joskus 1600 -luvulla) jalan mitta, siis kengännumeroissa mitattuna 46. Ensimmäinen hallitsija tämä Henrik ei ollut, joka mittayksikkönä piti omaa jalkaansa mm. veroja määrätessä pinta-aloista jne. - ensimmäinen oli muinaista Babyloonia hallinnut.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Viesti
Kirjoittaja Simon » 14 Helmi 2011 21:05
Olettaisin meilläolevan jalkamitan perustuvan Englaitilaiseen tuumaan, eli 12" = jalaka, eli mainitsemasi millimetrit.
Perustelut: "nykyiset" tuumamitat on tullut meille venäjän vallan aikana ja kuten tunnettua venäjän tsaari kävi "laivarakennusopin " Hollannissa, missä käytettiin myös "London inch", samaten kuin Ameriikoissa, mistä muuten tuli raideleveys meidänkin rautateille, toki sekin venäjän kautta, eli viisi jalkaa

-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Helmi 2011 08:03
Näinhän se on mutta mikä meillä oli ennen floo.. ei kun tsaaria mittayksikkönä?
Poronkusema, kullinluikaus, hiirenhäntä...oliko hurrien jalkaan perustuva mittajärjestelmä?
Mää oon joskus miettinyt tuota kun hurreilla oli vaan se yksi jalka joka oli vähän pieni ja enklantilaislla vähän isompi jalka johon koko heidän lähes tulkoon maailmanlaajuinen britti-impeuriminsa perustui erilaisilla jakajilla ja kertoimilla niin oliko hurreilla sama sydeemi mutta vähän pienemmässä mittakaavassa?
Oliko "hurrituuma" eli muistaakseni "peukku" 2,475 senttiä?
Ei veli venäläisillä ollut tuumajärjestelmä läheskään täydellisesti käytössä kun legendaarinen "kolmenlinjan kiväärikin" n vuodelta 1880 ja jotain on oikea sekuli kun kaliiberi on 3 linjaa eli 3/10 tuumaa ja tähtäinen mitta-asteikko arsinoissa eli vanhassa venäläisessä mittayksikössä. Ja linjakin on 10 jaollinen tuuma. Ja tämähän on legendaarinen Mosin-Nagant josta vuosien saatossa on erheellisesti johdettu käsite "suomalainen sotilaskivääri" vaikkei suomessa ole koskaan tehty yhtään sotilaskivääriä - ainoastaan modifoitiin muiden tekemiä lukkolaitteita. Tuota "3 linjan" kivääriä edelsi "6 ja 8 linjan" kiväärit eli kyllä velivenäläisellä on ollut tuumat ja 10 järjestelmä iloisesti sekaisin jo Pietari Suuren ajoista asti...
-
Mile
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Viesti
Kirjoittaja Mile » 18 Helmi 2011 11:21
Kerrotaan että viiden jalan raideleveys olisi peräisin roomalaisten sotakärryistä, troikan vetämistä. Kerrotaan että myöhemmin junatunnelitkin olisi suunniteltu vanhojen roomalaisten valjakoiden mukaan.. Avaruussukkulan apuraketit olivat myös tarinan mukaan mitoitettu noiden rautatietunnelien mukaan ... eli summa summarum, muinaisten roomalaisten hevon perseen mukaan.
Tarina ei liene tosi, tai sitten on ..
mutta jalat ja solmut sopivat hyvin yhteen .. uppoumarunkoisen aluksen edullisin nopeus on silloin kun nopeus solmuina jaetaan vesilinjapituuden neliöjuurella ja tuloksena tasan 1 eli V[kn] / LW[feet]^½ = 1 , ja tehontarve kasvaa yleensä erittäin reippaasti kun tuon jakolaskun tulos ylittää 1.3 arvon ; eli runkonopeuden ( sen perinteisen rungon muotoa huomioimattoman).
Mile