Sähkömoottorointi mallia omatekemä
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Starttimoottorit ja vastaavat hiiliharjakoneet on pääsääntöisesti tehty lyhytaikaiseen käyttöön ja kun halutaan perinteistä hiiliharjakonetta säätää kilowattitasolla ollaan aina huonojen ratkaisujen äärellä. Hyvän saa kun siirtyy DC laitteista AC puolelle, mutta silloin alkoikin jo eurot liikkumaan.
Mutta miten niin sähköperämoottorit on tehty hitaisiin nopeuksiin ? Meillä ainakin soutuvene ottaa oman runkonopeutensa pienehkällä sähköperällä. Itselläkin on käynyt mielessä monasti asentaa Kala-Kalleen peräsimen yhteyteen sähköperä, niin onnistuisi manööverit helpommin. Niissä tulee lisäksi toimiva tehonssäätö valmiiksi mukana.
Kolmas kommentti koskee kierrosnopeuksia, eihän ne korkeat pyörimisnopeudet ongelma ole, pitää vaan vaihtaa potkuria loivemmaksi, niin se on niissä sähköperissäkin.
Korjatkaa taas kun kuitenkin luulo on pielessä.
Mutta miten niin sähköperämoottorit on tehty hitaisiin nopeuksiin ? Meillä ainakin soutuvene ottaa oman runkonopeutensa pienehkällä sähköperällä. Itselläkin on käynyt mielessä monasti asentaa Kala-Kalleen peräsimen yhteyteen sähköperä, niin onnistuisi manööverit helpommin. Niissä tulee lisäksi toimiva tehonssäätö valmiiksi mukana.
Kolmas kommentti koskee kierrosnopeuksia, eihän ne korkeat pyörimisnopeudet ongelma ole, pitää vaan vaihtaa potkuria loivemmaksi, niin se on niissä sähköperissäkin.
Korjatkaa taas kun kuitenkin luulo on pielessä.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Niin, ymmärtääkseni noitten sähköperämoottoreitten vaiva on juurikin tuo loiva potkuri. Ne on ajateltu kiskomaan venettä hitaasti kovilla kierroksilla.
Homma hoituis luonnollisesti vaihtamalla potkuri loivempaan ja paremmin vauhdissa toimivaan, mutta mistäs semmoisia rupeleita saisi?
Torqeedo on sitten asia erikseen. Jos jostain saisi semmoisen perän ja elektroniikat erikseen sopivasti, niin ottaisin heti.
Risto
Homma hoituis luonnollisesti vaihtamalla potkuri loivempaan ja paremmin vauhdissa toimivaan, mutta mistäs semmoisia rupeleita saisi?
Torqeedo on sitten asia erikseen. Jos jostain saisi semmoisen perän ja elektroniikat erikseen sopivasti, niin ottaisin heti.
Risto
- riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
"AAVE" lisätietoja.
Vene on todella onnistunut sähkösellainen, mutta ei kylläkään mikään "halpisversio". Tekniikka on ostettu Mastervoltilta yhtenä pakettina. Hintaa sille kertyi yli 3000 ekeä. Moottorin teho on 2,2 kw. Akkujen koko oli muistaakseni 4 kpl 180 Ah 12 V ja tietokone ilmoitti matkanopeudella ajoajaksi noin 10 tuntia eli matkassa noin 40 mpk ja pitemmälle voi purjehtia jahka purjevarustus valmistuu. Aika pitkälle sillä siis pääsee. Potkurina on normaali kaksilapainen 13 tuumainen potkuri. Lisätietoja voi kysellä Juha Koskiselta koskinen.jes@gmail.com
Vene on todella onnistunut sähkösellainen, mutta ei kylläkään mikään "halpisversio". Tekniikka on ostettu Mastervoltilta yhtenä pakettina. Hintaa sille kertyi yli 3000 ekeä. Moottorin teho on 2,2 kw. Akkujen koko oli muistaakseni 4 kpl 180 Ah 12 V ja tietokone ilmoitti matkanopeudella ajoajaksi noin 10 tuntia eli matkassa noin 40 mpk ja pitemmälle voi purjehtia jahka purjevarustus valmistuu. Aika pitkälle sillä siis pääsee. Potkurina on normaali kaksilapainen 13 tuumainen potkuri. Lisätietoja voi kysellä Juha Koskiselta koskinen.jes@gmail.com
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Kiitos Aavetiedoista.
Nopeasti laskemalla:
Mastervoltti on 24V systeemi, 4x180Ah akuissa on 360Ah 24V.
Kone sanoo, että 10t ajoaika, niin silloin olis meneillään 36A virtaa, mikä antais 864W tehonkulutukseksi.
Toisaalta, akkuja ei se tietokonekaan ihan tyhjiksi laske, mutta oletetaan sen laskevan 50% purkuun, eli virtaa meneekin puolet, eli tehoakin menee puolet, eli tuollaiset 400W
Kyyllä, kyyllä, ihan järkevään haarukkaan tuo menee.
Jos löytäisi 1kW moottorin, niin piisais hyvin, varsinkin kun tiedetään, että sähkövehkeitä voi ylikuormittaa hetkellisesti.
Risto
Nopeasti laskemalla:
Mastervoltti on 24V systeemi, 4x180Ah akuissa on 360Ah 24V.
Kone sanoo, että 10t ajoaika, niin silloin olis meneillään 36A virtaa, mikä antais 864W tehonkulutukseksi.
Toisaalta, akkuja ei se tietokonekaan ihan tyhjiksi laske, mutta oletetaan sen laskevan 50% purkuun, eli virtaa meneekin puolet, eli tehoakin menee puolet, eli tuollaiset 400W
Kyyllä, kyyllä, ihan järkevään haarukkaan tuo menee.
Jos löytäisi 1kW moottorin, niin piisais hyvin, varsinkin kun tiedetään, että sähkövehkeitä voi ylikuormittaa hetkellisesti.
Risto
- riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Joo tuosta Mastervoltistakin saa 5 kW 48 voltilla. Se on ilmajäähdytteinen, mutta ainakin Vetuksella on vesijäähdytteinen sähkömoottori. Siinä on läpimenevä akseli, jonka toiseen päähän saa polttomoottorin. Lisäämällä siihen vaikkapa halpahallin kiinalaisen paikallismoottorin saa todellisen HYBRIDI-veneen. Moottorilla voi myös ladata akkuja.
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Kesti vähän, mutta paikalla taas. Kyselin tota hommaa yhdeltä vanhan kaartin teholähdesuunnittelijalta n. 1kW teholle DC moottorin ohjaukseen 12-24 V jännitealueella, ja hän oli aiheesta tätä mieltä:
"Ensiksi tulee mieleen pulssinleveysmodulaatiolla toteutettu varustettuna takaisinkytkennällä.
Siis annetaan moottorille sähköä eri pituisilla pulsseilla.Näin saadaan aikaan hyvin pienihäviöinen säätö.
Kytkimeksi pitänee valita IGBT, jotka voivat tässä virtaluokassa hieman kyllä maksaa. 24V akulla virta luonnollisesti pienempi, joten olisi helpompi toteuttaa.
( IGBT > Insulated Gate Bipolar Transistor, joka toimii kytkimenä muutoin kuin normaali trankku, mutta ei tarvitse kantavirtaa ohjaukseen, vain jännitettä. On siis eräänlainen FETin ja transistorin risteytys )."
"Ensiksi tulee mieleen pulssinleveysmodulaatiolla toteutettu varustettuna takaisinkytkennällä.
Siis annetaan moottorille sähköä eri pituisilla pulsseilla.Näin saadaan aikaan hyvin pienihäviöinen säätö.
Kytkimeksi pitänee valita IGBT, jotka voivat tässä virtaluokassa hieman kyllä maksaa. 24V akulla virta luonnollisesti pienempi, joten olisi helpompi toteuttaa.
( IGBT > Insulated Gate Bipolar Transistor, joka toimii kytkimenä muutoin kuin normaali trankku, mutta ei tarvitse kantavirtaa ohjaukseen, vain jännitettä. On siis eräänlainen FETin ja transistorin risteytys )."
Mile
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Juu Mile, harjakoneitten tehonsäätö on totaalisen triviaalia. Murikoita saa kaupasta rahalla ja DIY / opensource ohjeita löytyy kanssa. Tähän on tultu, koska kansa rakentelee sähkökäyttöisiä vehkeitä polkupyöristä autoihin valtavalla innolla. Tähän tyyliin:http://www.neurotikart.com/
Harjattoman säätimet on sitten hiukan haastavampia, mutta lennokkimiehet on senkin asian parissa painineet jo muutaman vuoden.. http://www.speedy-bl.de/speedybl-e.htm Ja kaupasta saa noitakin ihan kohtuullisesti.
Risto

Harjattoman säätimet on sitten hiukan haastavampia, mutta lennokkimiehet on senkin asian parissa painineet jo muutaman vuoden.. http://www.speedy-bl.de/speedybl-e.htm Ja kaupasta saa noitakin ihan kohtuullisesti.
Risto
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 21 Heinä 2009 11:16
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
http://shalom.ponkala.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa kotimainen sähköveneharrastaja,edellisessä Aton veneessään oli potkurina muunneltu 2-lapainen lennokin potkuri.
Tuossa kotimainen sähköveneharrastaja,edellisessä Aton veneessään oli potkurina muunneltu 2-lapainen lennokin potkuri.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 01 Touko 2006 19:16
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Olen tehnyt semmonen halpis-sähköveneen.
Käytin faijan perinnöstä jääneen fiskarimallisen soutuveneen, vene on tehty sitä toisesta materiaalista, piti mainita ettei tulee raiskaussyytteet... Vene on noin 4,5 m pitkä. Otin kölin loppuosasta vähän pois ja tein siihen tasaisen osan pohjaan. Sen läpi asensin vanha Tomos 4hp´n vaihteisto ruuvaamalla sen kiinni kaviaatiolevystä. Reilusti sikaflexiä auttaa pitämään vesi ulkopuolella.
Vaihteiston aksilan päälle asensin sähkömoottorin. Moottori on ostettu huutonetistä, maksoi muistaaakseni 50€. Joku heppu turusta ostaa jenkeistä juoksumattoja. Kun niitä muutetaan meikäläisten sähköjärjestelmään sopivaksi jää 130V kestomagneettimoottoreitä ylimääräiseksi. Hän kaupittelee niitä silloin tällöin huutossa.
Akkukaupasta sattui löytymään kahdeksan kpl ns. laitosakkuja, ne olivat jotain vanhaa varastoa joten sain ne todella sopivaan hintaan; 10€ kappale!
Ensimmäisillä retkillä olivat gps, volttimittari ja ampeerimittari mukana. Kun kaikki akut olivat kytketty sarjaan (96Volt nimellisjännite) nopeus nousi 4,6´n solmuun, eli hieman yli runkonoupeuden. Kun puolet akuista olivat sarjassa (48V nimellisjännite) nopeus oli 3,6 solmua. Sen tarkempi nopeussätö näin vaatimattomissa nopeuksissa minun mielestä ei juuri tarvitsee joten täyteen vauhtiin ovat kaikki akut sarjassa ja puolitehon saa kun kytkee kaksi neljän akun sarjapakettia rinnan että saa sen 48v.
Teho täydellä vauhdilla on noin 600W, silloin menee amppeeriä noin 6,3.
Teorettisesti voisin nykyisellä akkupaketilla ajaa kuuden tunnin verran lataamatta. Niin kauan en itse ainakaan jaksaa istua yhtä soittoa pienessä soutuveneessä. Lyjyakku ei sekään tykkää syväpurkauksesta joten puolet, siis kolmisen tuntia olisi ehkä sopiva maksimiraja. Sillä aikavälillä olen kyllä ajanut kotisatamasta Jannen Saluunaan (Vaasalaisten retkikapakka saaristossa) Sähköveneen kyytiä on tosi mukava, varsinkin tyynenä iltana. Äänettökäksi sitä ei kuitenkaan voi sanoa, hiiliharja moottori tekee kyllä pientä ääntä ja vaihteistokin kuuluu ihan selvästi. Mutta tietenkin paljon hiljaisempi kun sen Tomos perämoottorin...
Näin voi saada muutamalla sadalla eurolla sähköveneen. Sähköveneni on nyt pari vuotta makannut nurinpäin autotallin takana muiden projektien takia. Samalla olen odottanut että sopivankokoinen, alle kuuden metrin moottorivikaisen lasikuitufiskarin tulisi sopuhinnalla eteen. Semmoiseen minun moottori ja akusto sopisivat ihan kivasti. Akut joka käytän painaa jotain 11kg ja moottori noin 6kg, eli yhteensä 94kg. En tarkasti tiedän paljonko esim yksipyttyinen Wikström laitteineen painaa mutta eiköhän se olisi jotain samaa luokkaa?
Huomioitava on että jos järjestelmän jännite nousee yli 50v laki vaatii että sähköalan ammattimies tekee kytkennät. Itsellä minulla on S2-oikeudet joten olen turvassa
Käytin faijan perinnöstä jääneen fiskarimallisen soutuveneen, vene on tehty sitä toisesta materiaalista, piti mainita ettei tulee raiskaussyytteet... Vene on noin 4,5 m pitkä. Otin kölin loppuosasta vähän pois ja tein siihen tasaisen osan pohjaan. Sen läpi asensin vanha Tomos 4hp´n vaihteisto ruuvaamalla sen kiinni kaviaatiolevystä. Reilusti sikaflexiä auttaa pitämään vesi ulkopuolella.
Vaihteiston aksilan päälle asensin sähkömoottorin. Moottori on ostettu huutonetistä, maksoi muistaaakseni 50€. Joku heppu turusta ostaa jenkeistä juoksumattoja. Kun niitä muutetaan meikäläisten sähköjärjestelmään sopivaksi jää 130V kestomagneettimoottoreitä ylimääräiseksi. Hän kaupittelee niitä silloin tällöin huutossa.
Akkukaupasta sattui löytymään kahdeksan kpl ns. laitosakkuja, ne olivat jotain vanhaa varastoa joten sain ne todella sopivaan hintaan; 10€ kappale!
Ensimmäisillä retkillä olivat gps, volttimittari ja ampeerimittari mukana. Kun kaikki akut olivat kytketty sarjaan (96Volt nimellisjännite) nopeus nousi 4,6´n solmuun, eli hieman yli runkonoupeuden. Kun puolet akuista olivat sarjassa (48V nimellisjännite) nopeus oli 3,6 solmua. Sen tarkempi nopeussätö näin vaatimattomissa nopeuksissa minun mielestä ei juuri tarvitsee joten täyteen vauhtiin ovat kaikki akut sarjassa ja puolitehon saa kun kytkee kaksi neljän akun sarjapakettia rinnan että saa sen 48v.
Teho täydellä vauhdilla on noin 600W, silloin menee amppeeriä noin 6,3.
Teorettisesti voisin nykyisellä akkupaketilla ajaa kuuden tunnin verran lataamatta. Niin kauan en itse ainakaan jaksaa istua yhtä soittoa pienessä soutuveneessä. Lyjyakku ei sekään tykkää syväpurkauksesta joten puolet, siis kolmisen tuntia olisi ehkä sopiva maksimiraja. Sillä aikavälillä olen kyllä ajanut kotisatamasta Jannen Saluunaan (Vaasalaisten retkikapakka saaristossa) Sähköveneen kyytiä on tosi mukava, varsinkin tyynenä iltana. Äänettökäksi sitä ei kuitenkaan voi sanoa, hiiliharja moottori tekee kyllä pientä ääntä ja vaihteistokin kuuluu ihan selvästi. Mutta tietenkin paljon hiljaisempi kun sen Tomos perämoottorin...
Näin voi saada muutamalla sadalla eurolla sähköveneen. Sähköveneni on nyt pari vuotta makannut nurinpäin autotallin takana muiden projektien takia. Samalla olen odottanut että sopivankokoinen, alle kuuden metrin moottorivikaisen lasikuitufiskarin tulisi sopuhinnalla eteen. Semmoiseen minun moottori ja akusto sopisivat ihan kivasti. Akut joka käytän painaa jotain 11kg ja moottori noin 6kg, eli yhteensä 94kg. En tarkasti tiedän paljonko esim yksipyttyinen Wikström laitteineen painaa mutta eiköhän se olisi jotain samaa luokkaa?
Huomioitava on että jos järjestelmän jännite nousee yli 50v laki vaatii että sähköalan ammattimies tekee kytkennät. Itsellä minulla on S2-oikeudet joten olen turvassa

-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 27 Marras 2010 10:28
- Paikkakunta: Heinola
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Niin 50V koskien vaihtojännitettä. Tasajännitettä saa olla max 120V ennenkö kysellään todistuksia osaamisista.upny kirjoitti: Huomioitava on että jos järjestelmän jännite nousee yli 50v laki vaatii että sähköalan ammattimies tekee kytkennät. Itsellä minulla on S2-oikeudet joten olen turvassa
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 01 Touko 2006 19:16
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Keimo on oikeassa, tasajännitteelä on oman maksimirajoituksen.
Huutossa on tällä hetkellä samantyypinen moottori myynnissä samalla myyjällä josta itse ostin omani moottorini:
http://www.huuto.net/kohteet/sahkomoott ... /163487222" onclick="window.open(this.href);return false;
Huutossa on tällä hetkellä samantyypinen moottori myynnissä samalla myyjällä josta itse ostin omani moottorini:
http://www.huuto.net/kohteet/sahkomoott ... /163487222" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Hei upny.
Kiinnostava rakennelma sinulla. Niitä 130V moottoreita on edelleen myynnissä ja ihmettelinkin, että missä semmoisia oikein on käytetty. Selvisi sekin.
Tuollaisen ratkaisun sopivuus riippuu juurikin siitä, että löytyykö akusto sopivasti. Mistäköhän voisi kysellä, että josko löytyisi?
Tietysti sen 130V voisi hakata jollain hakkurillakin..
Täytyypä katsella uudestaan.
Risto
Kiinnostava rakennelma sinulla. Niitä 130V moottoreita on edelleen myynnissä ja ihmettelinkin, että missä semmoisia oikein on käytetty. Selvisi sekin.
Tuollaisen ratkaisun sopivuus riippuu juurikin siitä, että löytyykö akusto sopivasti. Mistäköhän voisi kysellä, että josko löytyisi?
Tietysti sen 130V voisi hakata jollain hakkurillakin..
Täytyypä katsella uudestaan.
Risto
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 08 Maalis 2004 18:19
Re: Sähkömoottorointi mallia omatekemä
Tämä hyvin toiminut ratkaisu sopii myös pienempiin veneisiin.
http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/sahko ... hyva-tulee" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/sahko ... hyva-tulee" onclick="window.open(this.href);return false;
Jussi