Moro
Kokeiles etsi toimintoa esim.hakusanalla "lakkaus" löytyy 100:ja keskusteluita aiheesta.
Haiku kirjoitti:Lakkaus lienee varma vaihtoehto, mutta siinäkin tuntuu olevan kaksi koulukuntaa. Toiset ovat sitä mieltä, että tiikin lakkaus onnistuu kunhan poistaa rasvat huolella, mutta toiset taas suosittelevat tiikinkin kyllästämistä öljyllä ennen lakkausta, jottei lakan alle "mahtuisi" kosteutta. Tässä menee maallikon pää ihan pyörälle.
Toisaalta olisi mukava säilyttää puupinta mahdollisimman puumaisena, jolloin mieleen tulee tiikkiöljykäsittely. Veneen sisätiloissa pinnat eivät ole alttiina suoralle säärasitukselle, mutta toisaalta ei ole harvinaista, että talvisäilytyksen aikana öljytyille puupinnoille ilmestyy mustia pisteitä. Tämän todennäköisyys varmaankin riippuu aika lailla käytetyistä aineista.
Onko nyt kyse tosiaan umpitiikistä (massiivipuu?) vaiko täysi teak-vanerista?
Umpipuulle ei voi käyttää kovia lakkoja niinkuin vanereille.
Veneessä, jota säilytetään talvella ulkona, tapahtuu melkoista kostumista, johtuen suomen ilmastosta. Kosteus aiheuttaa veneen sisällä homehtumista. Home tarvitsee kolme asiaa: alusta, ravintoa ja kosteutta. Paras alusta on joku huokoinen johon myös ravinteita tarttuu kesän aikana ihmisistä ja esim. kokatessa veneessä sisällä. Paras ehkäisy homeelle olisi ehjä tiivis ja kiiltävä lakka- tai maalipinta, joka on helppo syksyllä pestä klorinilla kesän tuhruista. Myös teakin rasva kelpaa homeelle ravinnoksi jossain määrin...
Teakin lakkaus on ehkä hivenen erilaista kuin muiden ei-rasvaisten puiden. Kyllästysöljyä ei tarvitse teakiin laittaa, mutta lakalle pitää saada "kynnet", jotta se pysyy puussa. Hyvä on öljyseltä tuntuva teakpinta pyyhiä rasvanpoistajalla, sitten ensimmäiset kerrokset lakkaa ohennetaan 50% jotta se tunkeutuu huokosiin ja muodostaa ne "kynnet" (tässä jotkut käyttävät impregiä tai owa I:stä)
Lakatessa pitää huomioida että hometta kestävä lakkapinta muodostuu vasta sitten, kun pinta on täysin yhtenäinen ilman puun huokosten aiheuttamia "silmiä". Tämä vaatii riippuen lakasta vähintään 7 kerrosta sudittua lakkaa välihointoineen.
Joskus näkee tehdastekoisissa veneissä lakan alta homehtuneita pintoja, jotka on vedetty 2-komp lakalla ruiskulla ja lakka on täynnä näitä "silmiä", joista home pääsee öljyisen puun sisään.
jne
Nortti