Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
pellamo

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 20 Joulu 2010 21:55

Älä laita noita HiliBili hitec diisselleitä ehdointahdoin veneeseen!
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Joulu 2010 12:05

Komppaan kympillä Pellamoa.
Huollontarve tiheä ja kun (siis ei jos) ongelmia ilmenee viissatanen tai tonni tahtoo olla löysässä pienimmästäkin piiputuksesta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Joulu 2010 12:40

No, se vain kävi yhtenä mahdollisuutena mielessä, mahdollisuuksiahan on useita, tämä on ja oli yksi niistä. Todellisuudessa en tiedä, mitä vene kulkee 60 hp:n mersun koneella, kun se jo kuuleman mukaan 25 hp.n nelipyttyisellä wikelläkin on 12 solmua kulkenut, tiedä häntä. mutta puoliliukuvaa rakennetta olisi hyvä hyödyntää jonnekin 15 - 16 -solmuun saakka, millä moottorilla, välityksellä ja potkurilla sellainen saavutetaan onkin sitten aivan toinen juttu, tietäneekö kukaan meistä ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Mile

Viesti Kirjoittaja Mile » 21 Joulu 2010 16:01

80 hp .. pelkkä arvaus avitettuna tän sivuston laskurilla

vesilinjan pituudeksi heitin 9m , painoksi 3 tonnia ja halutuksi nopeudeksi 16 solmua ;

kokeile itse täältä: http://www.psychosnail.com/BoatSpeedCalculator.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Mile

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Joulu 2010 17:05

Niin, no. 20 heppaa puuttuu, se syntyisi ja vähän ylikin Mersun vitoskoneella, mutta saapa nähdä, oma operaationsa on poistaa se pakun nokalta, tehdä marinoinnit jne.
Täytyy fundeerata, onko nopeus noituutta ja kiihtyvyys puoli elämää,niin kuin muinaiseea BMW.n mainoksessa sanottiin. Käytin laskuriasi, metrit 9, kilot 2500 ja vaatimustaso 16 knots tulos 63 ja risat tehoja. Aika lähellä ollaan, ehken tarvitse enempää, tosin mikä kerotoo potkurin koon ja käytettävän välityssuhteen ??? Painohan voi olla ehkä jopa 2000 kiloa, sillä runko ei tonnia enempää paina.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Joulu 2010 16:05

Viime aikoina on alkanut hieman..., että möin sen Volvon 2-kaasari mallin, joka oli veneessä vaihteistoineen pois. Tuli sellainen ahaa elämys, kun takavuosina minulla oli Volvo 144 S, että siinähän taisi olla 115 heppainen kone (SAE), niin että mahtoikohan siinäkin olla sellainen. Myöhäsitähän se nyt tietysti kantilta kuin kantilta ajateltuna on,
mutta tulipahan mieleen :) ;-)
Donna 28

Mile

Viesti Kirjoittaja Mile » 28 Joulu 2010 16:49

Minulla on veneessä FNM ATM 155 turbo-D ; 1.9 litrainen neloskone. Ollut erittäin luotettava, pärjännyt perushuolloilla ilman mitään ongelmia, mutta on toki vanhaa perinteistä etukammiotekniikkaa Boschin mekaanisella jakajapumpulla.

Uudet FNM:mät näyttävät käyttävän common rail -tekniikkaa elektronisella ohjauksella ; siinä mielessä luetettavuus lienee heikompi verrattuna vanhaan mekaaniseen tekniikkaan, mutta samaa tasoa kuin muillakin; eiköhän noi ECU:t kuitenkin ole vain muutaman valmistajan tekemiä, ja FNM käyttänee niitä samoja kuin muutkin. Se on sitä "tätä päivää".

FNM historiikkiä löytyy http://www.cmdengine.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

moottorimallit: http://www.fnm-marine.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaikka ovat tai ovat joskus olleet osa tai ainakin kiinteässä suhteessa Fiatiin ei FNM ole ehkä aivan läheisintä sukua silti ( ?) Fiatin 2.8 d:lle ; Ducatostako oli peräisin?
Eikös se ole vielä vanhaa hyvää mekaanista polvea

Ivecot sitten näemmä ovat saaneet uuden nimen moottoreilleen, FPT eli Fiat Power Train näkys olevan ku viimeksi katselin niiden sivuja.

ei noi raskaammat hiivatit ducaton koneista lähtien mitään hilipilihiivatteja kait koskaan olleet.

Ei sattunu silmiin, mut olikos tuossa 2.8 tdi:ssä 110-130 hp?
Mile

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Joulu 2010 18:00

Kyllä, se kone on 2,8 tdi, teho tietääkseni 127 hv. Minulla on samanlainen Citikan Jumpperissa ja olen ajanut sillä n. 185 tkm ongelmitta. Täytyy koputtaa puuta. 8o
Mutta tuolta FMN:ltä ei tunnu sellaista konetta löytyvän, ainakaan sylinteritilavuudeltaan, että empä nyt sitten tiedä. ??? Viimeaikaiset ajatukset ovat pyörineet myös bensakoneen ympärillä, sillä todellisuudessa n. 50 tuntia veneilyä kaudessa, ei bensakoneellakaan minua konkurssiin vie, vaikka ne söisi tuplasti enemmän. Tosin bensakoneissa tai niiden marinointiosissa taitaa olla vielä vähemmän vaihtoehtoja kuin dieseleissä. Tehot 90 - 150 välillä tuntuisivat sopivilta.

jukkan

Viesti Kirjoittaja jukkan » 29 Joulu 2010 20:05

Diisseliöljy vaan kallistuu kokoajan...
Niinpä tuollainen, esim v6 bensa alkaa olla taas järkevä, ja lisäksi on kauniskäyntinen.
Huolto ja korjausosat kohtuulliset hinnoiltaan ( gm v6 ).jne...
Moni tykkää myös v8. Mut se v8 on kyl viel enempi "juoppo".

Iveco nimellä olleet isommat dieselit on hyviä ja laadukasta perustavaraa.
Taisi ne olla hankintahinnaltaankin järkeviä. Mutta painavia.
Ne on traktorin ja kuorma-auton koneita.
( iveco, new holland, jne merkeissä ).
Painava möykky ei oikein hurjannopeaan urheiluveneesen sovi....

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Joulu 2010 20:48

Venehän ei ole hurjan nopea urheiluvene, vaan puoliplaanava salonkivene, mutta kuitenkin nopeutta saisi olla n. 50 prosenttia enemmän kuin vastaavan mittaisella
uppoumarunkoisella.

hb-77

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 29 Joulu 2010 22:09

elikä joku 80-90 solmua. jos sibbo vesillä ajot liikkua. 8} 8o 8]
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Mile

Viesti Kirjoittaja Mile » 30 Joulu 2010 08:02

No löytyy Ivecoltakin tehokkaita merimoottoreita, esim. NEF560
http://www.tapimer.fi/index.php?mag_nr=1&group=00000102" onclick="window.open(this.href);return false;

mutta painavaksi voi sanoa saman perusmoottorin 150 heppaista versiota.

Jos uuden moottorin hankinta tulee kyseeseen, niin FNM ja Nanni ovat sieltä edullisimmasta päästä, esim. 200 heppasen mekaanisella pumpulla olevan perusdieselin sai vielä viime vuonna n. 16 tuhannen euron hintaan, vai olikohan 19 tonttua , eipä taida saada siihen hintaan edes saman tehoista peräprutkua enää.
http://www.tapimer.fi/index.php?mag_nr=1&group=00000067" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta toki hyvin tehty itse marinoitu konekin on aivan yhtä hyvä kuin peruskoneensa, ja osaavissa käsissä niistäkin saa tehoja irti, ilman että heti kilahtavat ensimmäisen selän ylityksessä. Pitkään hifisteltyyn rakkaudella kunnostettuun puukaunottareen ei mun mieleen käy mikään ranen-rimpula.

Kaikkien aikojen eniten käytetty bensakone veneissä lienee ollut perinteinen suora 6 mallia jenkki ( varmaan vielä vanha flathead) - siis maailmalla, olivat kaseja ja myöhemmin tulleita V-6:sia luotettavampia. Sellainen löytyi vielä muutama vuosi sitten Mercruiserin Blue water linjastakin, mutta ei kai enää.
tossa joku laittanut suoran 6-hemin johonkin jollaan http://www.marineengine.com/boat-forum/ ... nformation" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ ... t-6_engine" onclick="window.open(this.href);return false; on noita varmaan jokunen suollettu maailmalle mistä olikaan, vuodesta 1929 - sellainen olisi kuin nappi ottaan saman aikakaudenn kaunottaren kyydittäjäksi.
nyt lienevät jo häviämässä.

Dieseleistä myös Nannin Kubota pohjaiset 85 ja 100 heppaiset kolmilitraiset voisivat olla aivan passeleita; kuuluvat olevan kestäviä ja kiertävät matalalta.

Ei se dielesi huono ole nopeassakaan veneessä, välityksistä homma kiinni ja löytyykö sopivaa potkuria ;; teho-painosuhdehan sen määrää miten vene kulkee - ei polttoaine tai moottorin toimintatapa. Potkurihan sitä venettä liikuttaa eikä moottori. Tuollainen 2800 kiertävä dieseli voidaan hyvin kytkeä 1:1 askilla jolloin potkurilla riittää kierroksia kovempaankin vauhtiin.
Mile

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30 Joulu 2010 21:19

Se mersun dieseli, jonka ostin alkuaan Donnaa varten on 60 hv:n kone ja surimmat kierrokset ovat sillä tyypillä 4000 rpm. Siinä on Velvetin kytkin, jonka suhde on joku 2.71 jotain. Saakohan niihin sisäkaluja uusia näihin Velvetteihin, ehkä 1:1 on kuitenkin liian raju, sillä tahtoo olla niin, että mitään rajoitettua nopeutta ei pysty ajamaan kun ei pysty tällä minun nykyisellä käyttöveneellänikään, jossa on Olympian 1:1 välitys vähän yli 40 hv:n Perkins -koneessa, joka kiertää maksimissaan 2400 rpm, laukkaa 11 km/t, 9 km/t rajoitusalueella ja se on kiusallista, koska peräaalto alkaa jo tuntua laiturissa oleville veneille 8o , täytyy sahata koko ajan vaihde päälle ja pois päältä. Potkuri on 16 tuumainen 3-lapainen, nousua en ole pystynyt mittaamaan, enkä kyllä ole kuullutkaan.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30 Joulu 2010 21:45

Tevisu |+| .Voisi tulla äitiä ikävä, jos tuollaisen laittaisi - todennäköisesti pitäisi ensin panna tikuiksi koko Donna ja sitten liimata kasaan uudelleen, uskaltaisikohan siihen sittenkään mennä, vaikka pitäisi äitiä kädestä :-) :-) ;-) 8o
Tänään kuitenkin pojat ja Saija nostivat Donna kölin tuollaiseen vajaan metrin korkeuteen, sillä välin kun minä olin työmaalla syvässä etelässä ts. Haminassa. Kummasti yhtä-äkkiä ilmestyy kaikenmaailman artesaaniopiskelijoita, jotka haluavat harjoitella käsinhiontaa veneessäni. Kolme tällaista opiskelijaa on tulossa koulultaan hinkkaamaan kevättalvella,
otin ne, kun poika antoi vinkin. Saija saa siis apua, kyllä ne saa höylätäkin tuppeensahattuja jne, veneen pohja tehdään kevääseen mennessä. Niin Donna on siis nostettu ylös siksi, että veneen ollessa oikein päin, olisi helpompi vaihtaa niitä pohjan lautoja.

RistoA

Viesti Kirjoittaja RistoA » 30 Joulu 2010 22:07

Milelle.

Chevyn suora 6 sylinterinen 250 kuutiotuumainen kulkee venepiireissä koodinimellä Mercruiser 165 HP.
Mulla on reippaat 2 kpl, joista tuli yksi kevyesti viritetty melkoisen edullisesti.
Kaikki kommentit "marine special" jne. on totaali bullshittiä. Kaikkien osien valunumerot on samoja, mitä on käytetty autoissa, lohkot, männät, nokka-akselit, kaikki.
Erona se, että Mercruiserit on porattu vähintään 030 ylikokoon ja sylintereissä on koloja puristusalueen alapuolelle (sekundavalua).
Varaosat on edullisia autopuolella 8]
Marinespeciaalia on kannentiiviste, jakari (ennakonsäätö) ja kaasari (ylivuotoputket)

Jos on virtaa rakennella, mutta ei halua hirveästi rahaa maksaa, niin tuollainen Chevyn 6 sylinterinen kone on hyvä aihio. Niitä liikkuu aika kohtuu hintaan Mercruiserina ja Chevynä.

Risto

Vastaa Viestiin