Poresaippua

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Keimo » 28.12.2010 19:17

Tässä reilut puolet Suomesta taas halki reissanneena saanu taas vähän näkemystä tuosta lumen määrästä. Jälleen kerran todettava, että taisi Päijät-Hämeessä olla moninkertaisesti se lumimäärä, mikä Meri-Lapista löytyy. Tapanina sai ensin tehdä lumitöitä kaksi kertaa ja maanantaina vielä aamuvoimisteluksi kolata kun olivat vihdoin saaneet tiet aurattua. Olis vähän isomman auton tarvinnu, että olis pihasta päässy kolaamatta. Siitä sitten köröteltiin pohjoseen ja matkalla tiet senku parani ja lumi väheni.

Reilu viikko takaperin tuli käytyä Korsossa ja lunta oli sieläkin, tuntui että vielä enempi kuin Päijät-Hämeessä. Tosin sielä sama määrä lunta tuntuu enemmältä, kun rakentamisessa ei ole varauduttu sellaiseen lumimäärään. Vajaa vuosi takaperin kevättalvella samaisessa paikassa Vantaalla kyläillessä ihmeteltiin että ompas poikkeuksellisen paljon lunta, tiet kaventunu ja kaikenlaista harmia. Nyt todettiin, että taas on lunta. Eli saavat nähtävästi sielä etelässäkin tottua lumisiin talviin, on tämä ilmastonmuutos ja kaikkea :-)

Eli etelässä ne enimmät lumet on. Tällä hetkellä kyllä pakkasta ja pimiää on sitten pohjoisessa senkin edestä. Tiedä sitten miten tammikuussa lunta tulee, voihan sitä lumessa vielä päästä tosiaan kahlaamaan. Ja ne villasukat on tosiaan syytä saada saappaisiin mahtumaan ;-)

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Mile » 29.12.2010 11:05

Onhan noita lumisia talvia ollut ennenkin. Mutta yleensä välillä enimmät lumet sulaneet pois. Nät pari viimeistä talvee pysyneet pitkästä aikaa enimmäkseen pakkasen puolel.

Aina kun on ollut meri auki, sitä lunta on välillä ryöpyttäny kunnolla. Muistan eräänkin kerran kun lähin iltavuorosta kotiin; lunta oli pyryttänyt sellasta raskasta suojalunta viimeisen tupakkitauon ja kotiinlähdön välissä parissa tunnissa reippaat 20 cm ; siinä oli vanhalla takaveto-Corollalla puskemista, mutta tässä sitä ollaan, ei jääny autoon lumeen peittyvään.

Joskus 2004, 2005 talvinakin lunta tuli reippaasti, kuulemma, satuin sopivasti olemaan työreissuilla Kiinassa niinä aikoina, anoppi ja vaimo vaan valittelivat puhelimessa että lunta tullu aivan sairaasti .... saattoipa itseäni hymyilyttää noita päivän kuulumisia GT-lasi kädessä iltasella soitellessa.

Pienen 1200 neliön kaupunkitontin kanssa alkoi olla lumen kanssa pulassa, kun ei rinnetontilla oikein viitsinyt kovin ylös mäkeen lumia pukata kolan kanssa, siinä alkoi parkkitilakin käymään ahtaaksi. Meillä sentään joku lumenpuskuhärvelin kuski oli oivaltanut että niissä on kääntyvä lapa ja osasi kohteliaasti kääntää portin kohdalla pois päin - eivät tosin kaikki, ja näiden tolvanoiden ansioista sai kai tuo ainokainen kohteliaskin siinä määrin lunta tupaan että joko otti loparit tai kyllästyi ja lakkasi olemasta ystävällinen ..... ja siinä sitten taas kolattiin ja lapioitiin.

No kohtahan nuo huolet ovat ohi kun kunta varmaan nostaa kiinteistöverot sellaiselle tasolle ettei velkaisella mökkiläisellä ole enää varaa omaan kotiin. No onneksi on vene, eiköhän sille löydy paikka jostakin joutomaalta, jossa asustaa sen jälkeen kun pankki on vienyt talon ja myynyt tontin gryndereille, vaimohan siinä vaiheessa jo varmaan vienyt lapset ja autot mennessään. Kunnan talolla voi sentään aina käydä jättämässä sinne vesilukon tukkeeksi kunnon haisevan vastalauseen.
Mile

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.12.2010 11:48

Niin, minäkin vanha pohjoisen poika tai oikeammin lähes Keski-Suomen, Kajaani - Sotkamo korkeudelta, olen kyllä tottunut nuorena miehenä pakkasiin ja lumeen, ei ne minua sinänsä haittaa, enemmän haittaa ja xituttaa ilmastonmuutos loskakeleineen, joka onneksi on ottanut takapakkia täällä Pohjois-kymenlaaksossa. Sisätyöläisenä ja nämä leudot talvet mukaan lukien, on vain unohtunut, miltä talvi tuntuu ja varusteetkin ovat sen myötä oikeata talvea varten jääneet uusimatta jo lähes 10 -vuoden ajan. kun on tullut poikkeksellinen talvi lumineen ja pakkasineen, on ajatellut, ettei seuraava olekaan sellainen. Kun tämä toinenkin on jo samanlainen kuin edellinen, olen varusteitakin päivittänyt, olen jopa kaivanut umpihankisukset esiin, jos vaikka lähtisin pohrustamaan. Tämä nyt meni vähän aiheesta sivuun, mutta kaikki liittyy kaikkeen, jopa
veneilyyn. Pakkasta on nyt sopivat 12 astetta ja mitä katselin töllöä, niin Pohjois-Kiinassakin saman verran. :-) Ja kivihiiltähän siellä on :-) !!!
Tässä pitäisi lähi päivinä päättää, milloin sinne Perämeren perukoille lähtee, niin osaa varroittaa asiantuntijakaveria, että tulen silloin. :) :)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Jude » 29.12.2010 16:51

Mile kirjoitti: Pienen 1200 neliön kaupunkitontin kanssa alkoi olla lumen kanssa pulassa, kun ei rinnetontilla oikein viitsinyt kovin ylös mäkeen lumia pukata kolan kanssa, siinä alkoi parkkitilakin käymään ahtaaksi.
Meillä sattuu olemaan pieni kirvesvarsitontti. Sitä kirvesvartta on nelisenkymmentä metriä. Sinä on saanut kehitellä lumentyöntöä ja -piilottamista kolalla, työntimellä ja lapiolla. Linkoa ei ole tullut hankittua. On vain tuo käsivarsilinko käytössä. Sen verran olen saanut hyötyliikuntaa, että kuntosalille ei ole ollut mieli, vaikka töistä jakoivat liikuntasetelejä.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.12.2010 17:05

Hävititkö veneen samalla sinne lumihankeen, kun panit avattareen naamataulun, onneksi se on pieni :) Veneestä sai vielä selvän, mutta tuosta ei saa selvää ikinä ;-) !!! Onneksi olemme tavanneet, muistikuva antaa paremman kuvan :)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Jude » 29.12.2010 17:18

Donna 28 kirjoitti:Hävititkö veneen samalla sinne lumihankeen, kun panit avattareen naamataulun, onneksi se on pieni :) Veneestä sai vielä selvän, mutta tuosta ei saa selvää ikinä ;-) !!! Onneksi olemme tavanneet, muistikuva antaa paremman kuvan :)
Donna 28 :)
Vanerivene on pihalla. Kovasti korkea lumi siinä on päällä. Teräsvene on telakoituna rannassa. Ei ole tullut käytyä sitä katsomassa. Täytyisi varmaan mennä katsomaan, että aurinkokenno on paikallaan pitämässä akkua latingissa. Ei siintä minun kuvasta ole tarkoituskaan saada selvää. Se on hyvä noin.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29.12.2010 17:21

Niin on. En minä omaa pärstääni uskaltaisikaan laittaa näytille ehkä olin vain kateellinen
rohkealle miehelle :)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Mile » 30.12.2010 9:12

Täytyyhän sitä vähän varoa mitä kaikkea itsestään paljastaa, tai mitä ruumiinosia täällä netissä!

Kaverista aikoinaan sanoivat että ihme miten perseelle on myönnetty ajokortti, sen verran oli naamansa karvakuontalon peitossa silloin kun sitä vielä päässänsäkin kasvoi.

samat 40 metriä oli sillä munkin tontilla mittaa, siinä vain talo jökötti melkein aidassa kiinni tontin puolivälin ja sen parkkitilan välissä että yksi suunta oli jo tukossa, ja se ainut suunta ylämäkeen, jossa sielläkin oli halkoliiteri pian vastassa.
Mutta hyvää jumppaa kuten Jude sanoit, samoin kuin joka keväinen klapiurakkakin!

Mutta sitähän minä vaan paremminkin tarkoitin että mihis ne lumet työntää muualle kuin tielle näillä nykyisillä 600 neliön ja sitäkin pienemmillä postimerkkitonteilla, noissa kun ei tahdo mahtua ruohoa leikkaamaan ilman että takapuoli osuu joka käänteessä naapurin seinään. Ihmekös sitten kun kadutkin tukossa kun kaikki kolaavat lumensa aidan yli tielle.
Mile

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.01.2011 21:05

Tielle minäkin työnnän penkan viereen tasiaiseksi riviksi ja niin tekevät naapuritkin. Tässä on vain se huono puoli, että työstä tulee useampikertainen, kun aura levittää meidän "kaventamaa" katua, työntää se kaikki lumet siihen meidän portille. Lumitöitä saa tehdä yhden päivän sijasta kaksi, koska sinä päivänä kun teit lumityöt aura ei ehdi paikalle vaan vasta seuraavana päivänä, ainakin tänne syrjäkylille - 2,5 km kaupungin keskustaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Jude » 03.01.2011 8:32

Donna 28 kirjoitti:Tielle minäkin työnnän penkan viereen tasiaiseksi riviksi ja niin tekevät naapuritkin.
Donna 28 :)
Minä olen tunnollisesti vienyt lumet kolalla kääntöpaikan takana olevaan ns Pikkumetsään. Siellä on lumikasa pikällä loivalla työntöluiskalla. Siiinä se lumi tallaantuu ja tiivistyy ylös työntäessä. Sellainen tallantunut lumi vie vain pienen osan hötölumen tilavuudesta. On tullut mieleen ostaa parin vuoden päästä, kun jään eläkkeelle, pieni traktori etukauhalla. Sillä saisi vietyä omat ja naapureiden lumet pientä korvausta vastaan. Tällaisella aluella alkuasukkaat alkaa olemaan jo köpöttelyiässä.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.01.2011 21:54

Jos siellä, niin täälläkin alkuasukkaat. Vaimon kanssa puhuttiin just eläkkeelle lähdostä, kun tuli joki kirjanen "sujuvasti eläkkeelle" nimelläni osoitettuna. Ihmettelin, sillä en ole vielä "lähelläkään" eläkeikää. Vaimo, joka on muutaman vuoden nuorempi kuin minä, sanoi lähtevänsä vaikka heti eläkkeelle. Tämän keskustelun jälkeen puhuin yhden 2 CV kaverin kanssa, samasta asiasta mm. ja hän sanoin lähtevänsä myös vaikka heti, sanoi olevansa jo osaaikaeläkkeellä. Mietin ennen tämän sivuston avaamista, mikä ihme samanikäisiä ja vähän nuorempia vaivaa, kun pitäisi päästä eläkkeelle. 2 CV kaverini sanoi, että hän on kyllästynyt työhönsä, huippu ATK ammattilainen. Samaa sanoo vaimoni, joka on taas journalisti ja myös tietääkseni ammattilainen. No, minä taas en ole oikein minkäänlainen ammattilainen, mutta en myöskään kyllästynyt työhöni !!! . Ilmeisesti syy on juuri tässä - kyllästyminen - ts. työ ei enää muutu miksikään, se ei tarjoa haasteita - kaikki on nähty. Pirskutarallaa, pelkään pahoin, että nämä hyvin tuntemani henkilöt kyllästyvät myös ammattilaisina eläkkeellä olemiseen. Miten sitten suu pannaan - aika ikävää :-(
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.01.2011 21:57

Varasin tänään Hospitsin Haaparannasta kuun lopulle kolmelle katsastajalle :)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Simon » 04.01.2011 23:20

Niin, eikös tuo hotelli hospits olekkin Nmky:n hotelli (ainakin Helsingissä), siis nuorten miesten kristillinen yhdistys, eli "namika". ???
Jos näin on, niin valintaasi ei voine edes katsastajien "voiteluksi" harkita ;-)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.01.2011 18:45

Ajattelin, ettei tarvitse olla kenenkään nurkissa, yöpaikkoja olisi ollut vaikka kuinka tarjolla, "katsastajatkin" kilvan tarjosivat, mutta valita nyt toisesta katsastajasta toinen, niin ei sekään oikein hyvältä tunnu - ei puolin eikä toisin. Raittiina miehinä me tietysti suosimme omanlaistamme paikkaa !!! 8o. Tornion terästehdas tuntuu sitä paitsi vievän kaikkien ns. pintahiivapaikkojen asiakaspaikat !!! Joten mahdollisuudet olivat vähissä ja taas toisaalta, jos sinne saakka ajaa, niin tuskin tuota hirveästi tarttee huuliaan kostutellakaan, kun on valmis untapalloon linjalle siirtymään. Mitä minä oikein tässä selittelemään ??? :-)
Ehkä takaisintullessa sitten jossain Oulusa voi katsella asioita toisin. 8-|
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Simon » 05.01.2011 21:30

Hyvä, Donna , näin on hyvä 8] :))

Vastaa Viestiin