Haju

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Simon

Re: Haju

Viesti Kirjoittaja Simon » 10 Joulu 2010 20:08

Tässähän koitetaan vain avitella :) mikä "saattori", se olisikaan, niin me olemme sinun puolella ja kaikella tapaa yrittäneet auttaa ongelmassasi :)

Keimo

Viesti Kirjoittaja Keimo » 10 Joulu 2010 21:07

Otsonaattori :)
Otsonoinnilla saa hajut lähtemään. Vaan mitenkähän mahtaa toimia jos raato on jossain jemmassa, irtoaako siitä hajua vielä käsittelyn jälkeen. Sen olen antanut itselleni kertoa, että otsonoinnilla saisi pahan hajun (esim tupakan) irtoamaan autosta jne.

Ongelmana otsonoinnissa on sitten se, että se täytyy tehdä suljetussa eli suht tiiviissä tilassa ja otsooni on myrkyllistä hengittää eli käsittelyn aikana ei tilaa voi käyttää. Käsittelyaika taittaa olla kohteesta riipuen tunneista päiviin. Käsittelyn jälkeen otsoni kyllä katoaa nopeasti tuulettamalla.

Ionisaattoreita käytetään ilmanpuhdistimissa, mutta oman käsityksen mukaan se lähinnä auttaa sitomaan pölyä / pieniä hiukkasia, eikä niinkään poista hajuja, ainakaan kovin tehokkaasti.

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Joulu 2010 21:33

Keimo kirjoitti: Ionisaattoreita käytetään ilmanpuhdistimissa, mutta oman käsityksen mukaan se lähinnä auttaa sitomaan pölyä / pieniä hiukkasia, eikä niinkään poista hajuja, ainakaan kovin tehokkaasti.
Aikoinaan ionisaattori oli mullistava keksintö...
Laite imi ilmaa suodattimen läpi ja puhaltimen jälkeen ulospuhallusilma ionisoitiin jolloin pölyhiukkaset varautuivat
ja niistä tuli kuin "magneetteja". Mittauksissa ilman puhdistui ja laitetta markkinoitiin huimasti.
Jossain vaiheessa alettiin ihmetellä että jos kerran ilma puhdistui mutta pöly ei löytynytkään suodattimista, minne kummaan se pöly oikein oli mennyt...
No, selitys löytyi huoneiston tekstiilipinnoista ( verhot, matot, sohvat ym.), joihin "magnetisoitunut pöly oli ulospuhalluksen jälkeen tarttunut kiinni. 8o
Tämän jälkeen ionisaattorit hävisivät maan alle joksikin aikaa.
Nykyisin taas laitteita on kun on keksitty tapa ionisoida ilma ennen suodatinta ja samoin itse suodatinmateriaalit
ovat kehittyneet melkoisesti.
Lisäksi nykypäivän ilmanpuhdistimista laitteista löytyy esim. uv-valo joka tappaa bakteerit samalla.

Niin se varsinainen asia, ne laitteet eivät ole varsinaisesti kuitenkaan mitään hajunsyöjiä vaikka niitä laimentavatkin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Keimo

Viesti Kirjoittaja Keimo » 10 Joulu 2010 22:31

tevisu kirjoitti:Otsonaattorit muistaakseni jollain tavalla tuhoavat kumia.
Jep, otsoni tosiaan vanhentaa kumia (muistaakseni erityisesti luonnonkumia), muovia sun muita (mm. rauta ruostuu nopeammin). Mutta !!! se, missä määrin tuollainen kertaalleen suoritettava hajunpoisto materiaaleihin vaikuttaa, riippuu ihan keneltä kysyy. Otsoni on erittäin voimakas aine, ja varmasti hellävaraisempien aineiden /tapojen kauppiaat käyttävät tätä argumenttina otsonia vastaan. Myrkyllistäkin on, mokoma.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Joulu 2010 10:37

Taidan tyytyä Notikan ennusteeseen kolmesta viikosta tai jotain. ??? Ehkäpä se mikä lieneekin kuivuu kasaan ja hävittää hajunsa. Sen olen huomannut näissä kotiasioissa, että toisella hajulla ns. tuoksulla ei voi saada aikaiseksi muuta kuin vieläkin kaameamman hajun. Toisekseen, tänä aamuna tuntui siltä, että haju olisi pienentynyt - tai sitten alan tottua siihen. Sehän on vähän sama kuin oma pieru ;-) :-) Vaimokin on tottunut sen hajuun vajaan 30 -vuoden aikana tai ehkäpä hän ei jaksa enää marmattaa siitä 8o Toivotaan parasta, siis sitä kolmea viikkoa !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Joulu 2010 15:35

Donna 28 kirjoitti:Taidan tyytyä Notikan ennusteeseen kolmesta viikosta tai jotain. ??? Ehkäpä se mikä lieneekin kuivuu kasaan ja hävittää hajunsa. Sen olen huomannut näissä kotiasioissa, että toisella hajulla ns. tuoksulla ei voi saada aikaiseksi muuta kuin vieläkin kaameamman hajun. Toisekseen, tänä aamuna tuntui siltä, että haju olisi pienentynyt - tai sitten alan tottua siihen. Sehän on vähän sama kuin oma pieru ;-) :-) Vaimokin on tottunut sen hajuun vajaan 30 -vuoden aikana tai ehkäpä hän ei jaksa enää marmattaa siitä 8o Toivotaan parasta, siis sitä kolmea viikkoa !!!
Niin, se minun pointti oikeastaan oli, että jos talosi alapohjaan pääsee ja jos siellä sattuisi olamaan kosteita paikkoja,
sieltä kannattaisi vilkaista, onko sinne tuupertunut hiiribaarissa käyneitä ja veden ääreen pyrkineitä hiirulaisia.
Nekin alkaa haista viimeistään kun lämpötila alkaa nousta alpohjassa...
Notreal
Princess OJ8834

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Joulu 2010 18:00

Alapohjaan ei pääse, mutta se on tuuletettu tila. Betonisessa kivijalassa on perinteiset tuuletusritilät. Tietysti saattaahan siellä olla myös, mutta minusta tämä haju tulee ylhäältä päin, mutta se ei selvinnyt käytyäni välikaton ja katon välisessä tilassa, se ei siis haissut, mistä haju tulee tänne alas saunaeteiseen. Voin toki olla väärässäkin hajun suunnasta kun se astini ei takuulla ole niin hyvä kuin koiralla. Koiraa ei ole kenelläkään tuttavapiirissäni, jos nyt ei lueta sellaiseksi yhtä porvoolaismiestä, jonka olen pari kertaa nähnyt. :) !!!
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

JussiA

Viesti Kirjoittaja JussiA » 11 Joulu 2010 19:07

Eiköhän sovita että se pari kertaa näkemäsi porvoolaismies luetaan koiraksi.
ps tämä oli sitä ns huumoria

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Joulu 2010 20:54

Oli huumoria tai ei, niin mitä minä olen tätä miestä nähnyt, ei hän edes vaikuta koiramaiselta. Koiristahan saattaa tulla isäntiensä kaltaisia, mutten tiedä tapausta, jossa isännästä olisi tullut koiriensa tai koiransa kaltainen. Sen sijaan avioliitossa... ;-) Saattaa olla häviävän pieni mahdollisuus käydä niin. Mutta korostan h ä v i ä v ä n p i e n t ä mahdollisuutta :-) :-) :-) 8o

Mile

Viesti Kirjoittaja Mile » 13 Joulu 2010 09:54

Koiruuksista sen enempää. Mutta juuri kun aihe sattui sopivasti olemaan ajankohtainen, niin eikös omassa kodissakin alkanut viikonloppuna haiskahtelemaan. Haju oli selvästi vanha tuttu viemärin raikas tuulahdus. Meillä remontoitiin vanhasta talostamme putket ja sähköt samalla kun laitettiin keittiiö ja vessa-pesuhuone uusiksi. Ennen remonttia haju pääsi purkautumaan väärään asentoon asennetusta läppäventtiilistä joka sijaitsi matalassa tilassa rossipohjan alla. Venttiili lakkasi vanhuuttaan toimimasta kunnolla vaaka-asennossa..
Remontissa sitten käytettiin luovuutta että saatiin viemärin tuuletusputki vietyä katolle kauniisti ja ilman että kaikkia seiniä piti repiä auki. Arvatkaapa harmittiko kun ehjään hyvään vanhanajan sinkittyyn konesaumakattoon piti tehdä reikä jotta putki saatiin sieltä läpi. Nyt sitten saa pelätä että läpivienti alkaa vuotamaan purujen sekaan ... aika vahvaa minulla luottamus näihin nykyajan systeemeihin , vaikka ammattimies olikin asialla.

Ensin epäilin että putki olisi huurtunut tukkoon siellä katolla, ja olihan sen päälle pyryttänyt hauskan lumisen "myssyn" ... mutta sitten huomasin että lattiaan silikonilla liimattu WC-keikkui irtonaisena... jaa millanes se viemäriputken ja pöntön välinen tiivistys onkaan? Hei sieltähän löytyi aivan kuin Volvo-Pentan myymä Black Jack -akselintiiviste, mutta ilman klemmareita. Kuminen huulitiiviste oli vain hypännyt pois paikoiltaan viemäriputken päältä - että helppo korjaus tällä kertaa. Täytyypä liimata se tiiviste paikoilleen , kun seuraavan kerran tulee Sika-tuubi avattua.

Edellisessä talossa noissa oli käytetty jotakin massaa, ilmeisesti n. 50 v aikaisemmin , joka alkoi sekin olla melko murenevaa.

Että kannattaa nuokin joskus tarkistaa - ainakin siinä vaiheessa kun iloiset tuulahdukset sulostuttavat tuvassa.

Ai jonkun pojan autossa tuoksuu Wunderbaum ..... kannattais vielä kerran yrittää opastaa poikaa irti tupakasta. Se lopettaminen näin myhemmällä iällä kun ei aina ole ihan helppoa..

Kun pojalla toisen käden lihaksisto kehittyy toista ensin, kannattaa pojalle antaa käsipuntti, ja sanoa että treenaa välillä toistakin kättä. Mutta kun lapsi alkaa kaataa limua pitkin lasin kylkeä, ja autossa tuoksuu wunderbaum ... silloin on aika laittaa omat eläkesuunnitelmat kuntoon!
Mile

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Joulu 2010 06:55

Simon, vaimo hermostui, ei sinne mitään Wunderbaumia tullut, vaan joku sitruunantuoksuinen öljy, joka kyllä muunsi ihme kyllä hajun miellyttävämmäksi - ehkäpä lämmitän saunan tänään,
kun eteisessäkin voi olla. Tällainen tilanne tänään. Niin, että olisi pitänyt ottaa neuvostasi vaari jo aiemmin. Jossittelua, jossittelua :P

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Joulu 2010 21:01

Lämmitin saunan aattona ensimmäisen kerran sitten kevään. Haju, mitä oli jäljellä hävisi, kun pidin raollaan saunan eteisen ovea - sanoisinko kuin savu tuuleen. 8o Ehkä meni se säädetyt Notikan kolme viikkoa tai jotain. Tänä aamuna lämmitin Tapaninpäivä -saunan, aloittaessanikaan ei hajusta ollut mitään tietoa. Parhaat löylyt vilvoitteluineen tänä vuonna.
Näin se kello tikittää ja viikot vierii. Notikalle Hyvää Loppu Vuotta !!! , tuesta !!!

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 26 Joulu 2010 21:42

Hetkinen !!! sanoitko lämmittäneesi saunan viimeksi viime keväänä ??? Oletko nyt varma tuliko se haju sieltä saunan eteisestä vai seuraako tuo tuoksu koko ajan mukanasi :P :) ;-)

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Joulu 2010 12:46

Onkos se taas saunan lämmitysaika? Sano Donna kun kevät tuli... :))
Notreal
Princess OJ8834

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Joulu 2010 15:58

Niinpä :-)

Vastaa Viestiin