Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 23 Marras 2010 15:09

Toivottavasti on edes painelaakeri ennen niveliä.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 23 Marras 2010 15:39

ouch! 8o

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja pellamo » 23 Marras 2010 17:24

Tuohan näyttäis että kunhan korottaa konetta takapäästä niin tulis jo lähes suoraan linjaan akseliin nähden...tai ainakin jo kohtuulliseen kulmaan.
Onhan siinä ilmeisesti näköjään joku "pukkilaakeri" painelaakerina(häämöttää kait kuvassa)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja matti » 23 Marras 2010 20:22

Kuvasta kun kattelee, niin näyttäis koneen takapään kumityynyt olevan loppu, painuneet kasaan???
Joskus törmännyt vastaavaan; koneessa kiinni oleva pultti mennyt tyynystä läpi petiin saakka.
Em aiheuttaa rihtauksessa aikamoisia heittoja, joten vois olla syynä siihen, että koneen takapää on painuksissa.(ei kai kukaan ole sitä noin asentanut 8-| )

Matti

Rike63
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Loka 2010 12:11
Viesti:

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja Rike63 » 23 Marras 2010 20:35

Moi

Juu, siinä todellakin on noi takimmaiset kumityynyt finaalissa ja muutenkin koko koneen asento on siten että perä roikkuu. Kuten tuolla aiemmin kirjoitin hieman peräpäätä nostamalla linjaus tulee jo aika lailla kohilleen.

On siinä todellakin akselissa sellainen "pukkilaakeri" joka toimisi kaiketi painelaakerina mutta kun tuo akseli pyörii siinä eli se lukitus ei lukitse akselia kuten pitäisi.
Siinä on lukituksena 8mm kuusiokolokantainen pultti ja olettaisin että sillä se akseli pitäisi lukita laakeriin. Otan sen laakerin irti ja tutkailen sitä tarkemmin, josko sen akselin saisi siihen lukittua.



Rike
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Ihminen on menestyvä, jos hän herää aamulla ylös ja menee nukkumaan illalla
ja siinä välissä tekee mitä haluaa."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Mikä ja miksi tällainen Volvo-Pentassa

Viesti Kirjoittaja matti » 24 Marras 2010 17:44

Oikeastaan tarvitsisit "oikean" painelaakerin, sellaisen jossa on sisäreikä kartio ja sen sisään-siis laakerin ja akselin väliin tulee kartio kiilakappale joka kiristetään sakaramutterilla.
Sellainen laakeri sopii tuohon samaan pukkiin.
Jos ja kun tuossa on lukitus pultilla, niin se väistämättä siirtää akselin hieman epäkeskeiseksi-ei hyvä.

Matti

Vastaa Viestiin