Poresaippua

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.11.2010 15:27

Lukijoiden p a i n o s t u k s e s t a johtuen avaan tämän sivun. !!! 8\
Tietoni ovat seuraavat. Veneen pituus 9 m, leveys 2,9 m, rakennettu Ruotsissa 30 -luvulla, kone bensa Volvo Penta B 16. Vene on limilautainen, jonka kaaret ovat tammea, runko mäntyä, hytti ja sen perässä oleva ajohytti mahonkia, tietojeni mukaan
kansikin saattaa olla tammea ("asiantuntijat"), todennäköisesti kuitenkin tiikkiä tai jotain muuta, runko on valkoinen, fiskari mallinen, jossa keula on suora, pysty, kaiteet sellaiset että niistä saa todella tukea, perä avoin, varustettuna sinisellä kuomulla, joka peittää kokonaisuudessaan avotilan. Vene on rakennettu luotsiveneeksi. Matkanopeus on ollut 7 -solmua kevyesti ajaen, kulkee solmun - puolitoista kovempaakin, mutta ei ole ollut tarvetta, eikä sen puoleen ole kyllä minullakaan, se on sentään bensaa 8\
Käytössä se on ollut viimeksi kolme kesää sitten. Runko on todettu käyttämieni "asiantuntijoiden" tarkastuksen jälkeen terveeksi. Veneellä on oma treileri.
Päätelmiä: kone ei ole alkuperäinen, todennäköisesti vene vuotaa kuin seula kun sen laittaa veteen. Sitä on säilytetty pressuhallissa nämä vuodet. Se on kuiva ja siellä veneessä ei haise mikään laho tai home, siis tilat on tuuletettu hyvin.
Toistaiseksi vene ei ole myytävänä, koska olen sen niin sopinut. Olen ajatellut veneestä
kakkosvenettä, jonka sijoituspaikka olisi Hamina. Työn alla oleva Donna -veneeni menisi sitten valmistuttuaan Saimaalle tai Päijänteelle. Luotsivene merenkulkija olisi vene koko
perheelle, myös pojan perheen käytössä. Veneessä on tyyliä, sillähän minä siihen repsahdin. Salonkiveneeni Donna on valmistuttuaan pelkästään minun ja jossain määrin vaimon käytössä. Koitto taas on myytävänä, juuri sen vuoksi, ettei sinne mahdu 4 - 5 henkeä yöpymään. Tämän enempää en nyt tiedä, mutta pidän teidät ajantasalla, kun se aika tulee ;-) 8-| :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Merenkulkija

Viesti Kirjoittaja Lampila » 10.11.2010 16:40

Mikäs vene se tää nyt on??????
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Merenkulkija

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.11.2010 17:25

Eikös se selvinnyt tuosta edellisestä. Ei se tule korvaamaan muuta kuin Koiton.
Jos tulee. Minullakin on vielä niin paljon selvitettäviä asioita tämän tiimoilta. Mutta...
minä nyt oletan vielä tässä vaiheessa, ettei tästä luotsiveneestä tulisi mitään projektia 2- 3 -vuoteen normaalin kevätkunnostuksen lisäksi, ainakaan ennen Donnan valmistumista. Silloin ehkä sen kone vaihtuu ensimmäisenä dieseliin tai saattaapa vaihtua jo ennenkin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.11.2010 18:55

No, nyt on kuva merenkävijästä ja kun Notikka 8| antoi sille nimen, niin olkoon se työnimenä täällä: Poresaippua. :-) :-) :-) V-M:lle, kaikkea se poresaippua teettääkin !!! Uskalsin laittaa sovittuani myyjän kanssa tärkeimmät asiat. :)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja jukkan » 10.11.2010 19:34

Ompas kuvassa komea kyntäjä.
Mutta toisaalta se näyttää jo kyllä ukko-mallin veneeltä.

Miten sporttinen ja urheilullinen nuorimies, mr donna voi toteuttaa itseään ja imagoaan noinkin ukko-mallisessa veneessä ? meinaan, kun toi ukko-malli ei yhtään viesti vauhtia ja villejä poikamiespäiviä, esim....

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.11.2010 19:45

No, kun Donna valmistuu aikanaan, niin ehkä se viestii hieman enemmän kuin tämä.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Simon » 10.11.2010 23:19

Olen vilpittömästi iloinen, olet löytänyt kaunottaren, näkyy sulla olevan niitä ennestäänkin, mutta lisäkomistukset ei miestä pahenna :))

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.11.2010 9:38

Jarruttelin keskustelua, koska ihan loppuun saakka ei oltu myyjän kanssa sovittu.
Eilen illalla ennen puheluani tevisulle asia sovittiin ja nyt olen ainakin toistaiseksi 3:n isohkon veneen loukussa, mutta uskoisin viimeistään keväällä Koiton löytävän kodin jonkun puuveneharrastajan luota. En myy sitä, ellei ostajalla ole jotain kokemusta puusta, koska Koitto vaatii omistajaltaan keväkunnostuksen yhteydessäkin aina jotain käden taitoja. Vanha ei pysy nuoren näköisenä ellei sitä ehosta. Jotkut teistä ovat varmaan huomanneet sen tosiasiaan kumppaneistaan ;-) Saan lähipäivinä lisää kuvia ko. veneestä (toivottavasti), koska ne ovat sen lehden säilömiä, jossa myynti-ilmoitus oli. Lehti ei ollut myyjälle lupauksista huolimatta palauttanut sen enempää kuvia kuin lupaamaansa lehteä, jossa ilmoitus oli, vaikka ilmoitus oli useita kuukausia lehdessä. Yritän nyt itse omia kanaviani pitkin jäljittää kuvat. Tuo kuva joka minulla on, on tuosta lehdestä ja olen sen skannannut tänne tevisun kautta. Olen alustavasti sopinut erään tällekin palstalle aina silloin tällöin kirjoittavan miehen kanssa, että käymme katsomassa sitä tammikuussa. Mitä ukkomaisuuteen tulee, se on vain eduksi. :-) Vielä, veneeseen kuuluu aika iso valomasto, joka lisännee sen ukkomaisuutta myönteisessä mielessä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11.11.2010 10:41

Jaahas, taisi mennä laituripaikka vaihtoon... Poresaippua ei taida mahtua Koiton paikalle.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.11.2010 10:56

Mahtuu, vieressä on yhtä suuria veneitä - toivottavasti vain ei tarvita kahta paikkaa. ja pakkohan se on ptää sama laituripaikka, kun siitä on niin lyhyt matka kaupungin iloihin
(nämä ilot käydään läpi keväsisin turvotettaessa venettä), tietysti laiturin sähköt auttavat myös keväisin ja syksyisin lämmitystä. Arttuprkl, jos luet tätä juttua, niin nyt olisin kiinnostunut siitä sinun lämmittimestäsi. Venessä ei tietojeni mukaan ole sitä. ja tietysti varaan sinulta runko- ja muunkin katsastuksen kevääksi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.11.2010 11:09

Minkäslaisia kokemuksia "raadilla" on limilautaveneen turpoamisesta, se vähän huolettaa,
sillä "Poresaippua" on ollut kuivilla kolme vuotta !!!
Donna 28 8\
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.11.2010 12:57

Moro

Minä mitää mistään tiärä, mutta limilautainen tiivistyy nopeammin kuin tasasaumainen. Tämä perustuu siihen että tasaumainen tiivistyy vasta lautojen imettyä tarpeeksi vettä, jolloin raot turpoavat umpeen. turpoaminen on hidasta varsinkin kylmässä vedessä. Limilautaisessa taas veden paine painaa limittäin olevat raot umpeen, jolloin suurikin vuoto yleensä loppuu tunnissa parissa.

Viikingitkin jo tiesivät kuinka nerokas limilautarakenteinen paatti on (Mites Varjaagit?)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.11.2010 14:00

Jos noin on, siis osittain paineella, niin sehän on kerrassaan helpottava tieto Varjaagin tietoa odotellessa.
Donna 28
Northling kirjoitti:Moro

Minä mitää mistään tiärä, mutta limilautainen tiivistyy nopeammin kuin tasasaumainen. Tämä perustuu siihen että tasaumainen tiivistyy vasta lautojen imettyä tarpeeksi vettä, jolloin raot turpoavat umpeen. turpoaminen on hidasta varsinkin kylmässä vedessä. Limilautaisessa taas veden paine painaa limittäin olevat raot umpeen, jolloin suurikin vuoto yleensä loppuu tunnissa parissa.

Viikingitkin jo tiesivät kuinka nerokas limilautarakenteinen paatti on (Mites Varjaagit?)

Nortti
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Odessa
Viestit: 90
Liittynyt: 23.02.2007 23:52

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Odessa » 11.11.2010 14:50

När Hon är från Sverige, Hon måste heta Bubblasåpa. :-)
Kuva

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Poresaippua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11.11.2010 17:32

Niiin kuin joskus on ollut puhetta tevisu, etten mattoja laita sisään, niin en laita. !!! Yksi uponnut vene turvotusvaiheessa riittää minulle 8\ :) . Jos joku ei tiedä miten matot ja uppoaminen liittyy toisiinsa, kerrottakoon, että kuivalla maalla turvottelin noilla räsymatoilla venettä. Kun se laskettiin veteen, se rupesi kyllä pitämään sen verran, että oma pilssipumppu jaksoi pitää sen pinnalla. Mutta kun olin katsonut veneellä sen turpoamista 12 t, ajattelin että käympä kotona nukkumassa ja tulen aamulla takaisin varustelemaan venettä. Aamulla tulin, katselin sillalta ja sanoin kaverille, joku on varastanut sen, johon kaverini sanoi, kyllä se siellä on 8| . Laiturille päästyäni totesin sen siinä olevan, valomastoa näkyi 10 cm. Syy miksi vene upposi, oli räsymattojen langat, jotka olivat kiertyneen pilssipumpun vedenottoon ja pilssipumppu oli kärähtänyt. Joku sanoisi, miksi et imuroinut venettä, vastaan kyllä minä sen imuroin. Mutta... nyt voi jo hymyillä, siitä on kymmenen vuotta aikaa. Tulipahan vene käytyä läpi kaikilta osiltaan, siihen meni mm. sähköjohtoa yli 200 m. !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin