Veneiden telakoinnista ennen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 01 Loka 2010 17:52

Helsingin Sanomissa oli taannoin mielenkiintoinen 1926 otettu valokuva tullin Pirttisaareen takavarikoimista pirtuveneistä. Huomioni kiinnittyi kuitenkin heti etualalla oleviin pursiin, jotka on vinssattu kiskoja pitkin kyljelleen rannalle.

Eikö vastaava talvisäilytys olisi mahdollisuuksien mukaan fiksua myös nykyisinkin, jos on sopiva luiskainen ja suojainen veneranta käytössä, niin raijaisi venhon riittävän ylös kiskoilla kuvan malliin ilman mitään turhia nostureita? Miten muutenkin 10-30-luvulla veneitä on nostettu rannalle, höyrykäyttöisillä hullujusseilla vai?

Nykyisin on muutenkin niin hullu meiniki, kun perinteisiä venevalkamiakaan ei saa enää tehdä!

Kuva on sen verran vanha että uskallan lainata siitä leikkaamani osan tänne, jos se jotain tahoa haittaa, niin ottakaa pois.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Simon » 01 Loka 2010 19:36

Ihan vapaasti vain laitat tuon kuvan tänne, kuvan oikeudet on ajat sitten karisseet, mutta jos kuvaajan nimi on tiedossa, niin korrektia on mainita.

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 04 Loka 2010 12:30

Ohessa se kuva...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 04 Loka 2010 12:32

Nuo tietysti toki ovat takavarikoituja veneitä, mutta nehän huutokaupattiin takaisin käyttöön eikä tuhottu. Useimmiten pirtuveneet osti entisille omistajilleen joku asiamies ja sama vene takavarikoitiin monta kertaa. Hienoin Suomeen rahdannut pirtuvene muuten oli saksan laivaston entinen sukellusvene, jonka painolastitankkeihin meni melkoisesti spriitä kerralla.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Odessa
Viestit: 90
Liittynyt: 23 Helmi 2007 22:52

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Odessa » 05 Loka 2010 18:42

Pirtun trokaamisesta ja tuosta sukelluspaatistakin löytyy Kari Filpuksen tutkimus Oulun yliopiston sivulta
http://herkules.oulu.fi/isbn9514259734/html/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Loka 2010 19:16

Nythän sinä mielenkiintoiset sivut löysit! Toki ystäväni Joni Skiftesvik kirjoissaan kertoo paljon juuri perämeren salakuljetus jutuista ja tuo sukellusvenekin on niisä mainittu.
Aihe on todella mielenkiintoinen ja hyvä kun Antti, ehkä vähän arkaillen julkaisi tuon kuvan.
Ja pääasiassa puuveneitä olivat nuo pirtuveneet,"lentävät", niinkuin Joni kirjoittaa.

Taitaapa tulla siirto tuonne parlamentin puolelle, mutta jatketaan siellä 8}

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 06 Loka 2010 09:41

Niin no en vain saanut tuota liitettä ensin läpi. Minulla on kyllä kivat monen sadan euron uhkauksien kokemukset, kun julkaisin Rautatiemuseolta ostamani taloni valokuvan vaunut.orgin sivuille ja joku meni siitä kateuksissaan käräyttämään. On se vaan kumma kun tällaisilla kansallisarkisto-omaisuuksillakin pitää aina rahastaa, no, enpä silloin sitten maksanut lisälaskuja vaan tein jutusta julkisen metelin ja museon toiminta sai ansaitsemaansa huomiota...

Mutta hei asiaan. Eikö olisi oikeasti hyvä ajatus rakentaa rannalle tuollaisia kiskoja tai vaikka vaunua, jolla isompikin vene vain luiskautettaisiin vesille. Pellepelottomat esille!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Odessa
Viestit: 90
Liittynyt: 23 Helmi 2007 22:52

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Odessa » 06 Loka 2010 20:54

Kemin Hahtisaaressa oli ennen kiskot ja jokin iso moottori sinkillä kiskomassa. Olin niin pikkunen poika, etten muista masiinaa, mutta epäilen sen olleen säkömasiina (saattoihan se olla veivattavakin.). Kiskot menivät pitkälle mereen ja paatti ajettiin kelkan päälle. Sitten vain vinssattiin ylös ja jollain tavoin siirrettiin syrjemmälle seuraavan tieltä. Varmaan noita kiskosysteemejä oli muillakin möljillä.
Kuva

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja raimå » 06 Loka 2010 21:33

Tuollainen Korhosen mainitsema slippitelakka löytyy tietääkseni oman seuramme (Htps ry) lisäksi muutamasta muustakin paikasta. Eli vaunu kulkee kiskoilla, johon pukki kiinni liinoilla, vaunu veteen, vene pukin kohdalle, vaunu ylös, pukki varastorullien päälle ja tuupitaan paikoilleen yhteisvoimin. Raskasta mutta ilmaista laskut ja nostot.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 07 Loka 2010 11:46

raimå kirjoitti:Tuollainen Korhosen mainitsema slippitelakka löytyy tietääkseni oman seuramme (Htps ry) lisäksi muutamasta muustakin paikasta. Eli vaunu kulkee kiskoilla, johon pukki kiinni liinoilla, vaunu veteen, vene pukin kohdalle, vaunu ylös, pukki varastorullien päälle ja tuupitaan paikoilleen yhteisvoimin. Raskasta mutta ilmaista laskut ja nostot.
tällainen oli käytössä myös E.Haapalaisen veneasemalla Ahlaisissa johonkin 80-90-luvun taitteeseen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Loka 2010 11:57

Kyllä noita nostokiskoja, siis semmoisia "slippitelakoita" on vähän jokapuolella, jopa Riutunkarin kalasatamassa Oulunsalossa. Oulun Seelarissa OTPS:n puuvenehallissakin on nostokiskot joista sitten veneet levitellään ympäri hallia kunkin omilla siirtoalustoilla.
Itse käytän Riutunkarin nostoluiskan kiskoja ja alustaa huoltohommiin tarpeen mukaan. Sitä muuten isännöi semmoinen muinaisjäänne kuin kalastajainseura jossa olen jäsenenä vaikken kalanhajusta pidäkkään...

Uskoisin Antin kuitenkin tarkoittaneen semmoista jutskaa että olisi yksityisiä kiskoja pitkin rantoja ja ne olisivat vain yhden venekunnan käytössä eikä mitään "kolhoosikamppeita".
Ne on tänäpäivänä todella harvinaisia.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja raimå » 07 Loka 2010 14:10

Noo Veli-Matti... muunmuassa sellaiselta köyhältä kaverilta kuin Wihuri, löytyy kotinsa rannasta Helsingin Kulosaaresta ihan oma lavetti - tosin nostaa sillä vesitason ylös kuiville kun ei ole lennolla:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Simon » 07 Loka 2010 20:39

Jos tarkemmin Antin kuvaa katsele, niin minusta nuo veneet on viranomais toimenpitein vain vedetty rannalle, mikä mitenkin ja tuskin säälien onko mahonkia vaiko kotimaista puuta.
Mielenkiintoista myös purjeveneiden osuus takavarikoinneissa, toki aikakaudella purjevene oli yleisin kulkuväline, mutta köliveneitäkin? niinkuin kuvan etualalla näyttää olevan.

Niin näitä "slipejä" on toki melkeimpä joka kunnassa, lähinnä venekerhoilla ja yksityisilläkin. Tuossa huomasin mun vanhan telakan kiskotuksen korjatuksi ja uusi vaunukin oli tehty, mikä mahdollistaa kaverin Big Busterin ja parin muun veneen ylösnoston aivan oman aikataulun mukan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Loka 2010 20:51

Se "nopea salakuljettajien pirtuvene " on enempi legenda jolla ei ole mitään historiallista pohjaa jos otetaan perusteeksi sen aikainen venekalusto. Valtaosa käytetyistä veneistä oli kölittömiä seilipaateja ja normi kalastajaveneitä muutaman hevosvoiman koneella.
Joskus kuulee kun turistaan pirtuajoista että "niisä kaikisa oli lentokonneen moottorit" kun tosia asia on että niitä oli tiettävästi vain yksi mutta sitäkin legendaarisempi Kiisken veljesten vene. Ja siksi kait se tulikin legendaksi ja samalla tavallaan moottoroi kaikki muutkin salakuljetukseen käytetyt veneet ;-)
WWI aikaisia torpedoveneitä oli ilmeisesti muutamia käytössä mutta niidenkin nopeus oli 20s paikkeilla
Noina vuosina "nopea vene" on ollut +10 solmua kulkeva vauhtihirmu...
Eikä merivartoijoiden ja poliisien kalusto ollut juuri sen kummempaa sekä sitten oli tietenkin merivoimien muutamat torpedoveneet mutta vanhat venäläiset ja englantilaiset rohjot eivät olleet kovin kummoisia.

Uusimmassa Mobilistissa on ehkä asiallisin juttu pirtuajan venekalustosta - tosin siinä keskitytään aika paljon Kiisken veljeksiin mutta on siinä muutakin asiaa, kannattaa ehdottomasti lukea jos kiinnostaa.
Kiisket oli aikalaisikseen moderneja sällejä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26 Heinä 2005 18:32

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja santtu » 07 Loka 2010 21:22

tässä pari huonoa kuvaa sipoosta, kiskot paikallisen kalastajan

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


tässä oma viritys,mikä pitäisi päivittää renkailla kulkevaksi
Kuva

Vastaa Viestiin