"Veli-Matti: mikä sulla on koneen teho, koneen maksimikierrokset ja vaihteen välityssuhde?"
ijp
Kyllä ne tuolla "Summalainen Dej.. jne" otsikon alla Laituriparlamentissa on käyty moneen kertaan läpi mm. akselin materiaalivaihtoehtoja pähkäillessä joten jos kiinnostaa raapustella myöhäissyntyisiä laskelmia niin kaivele sieltä
Entisessä akselissa oli Gori rosterinen vahvistettu potkuri 1:10 kartiolla ja 14mm kiilalla sekä vetolaippa kiinni samanlaisella kiilalla, 1:20 kartiolla ja puristemutterilla. Nykyakselissa on vetopäässä PythonDriven mukana tullut puristekartio ja potkurilla 10mm kiila joten Dejah Thoriksen potkurilla ei enää pilkota jäätelejä grogilasiin sopiviksi - pronssipotkuri vääntyisi heti ja akseli suttaisi vetopäästä...
Tuohon Meriläisen akseliin ettei se ole ihme viritys vaan aikoinaan todella paljon käytetty ratkaisu koska "haponkestävä" oli monikertaisesti kalliimpaa materiaalia kuin "musta" verrattuna nykypäivään verrattuna eli rosteri, oli se mitä laatua vaan, on hemmetin halpaa nykyään
Ei siihen uuteen akseliin kannata alkaa mitään erillistä 30mm pätkää hitsaamaan vaan teetä se holkittamalla kutistusliitoksella + mahdolliset varmistukset sitten hitsaamalla.
Puhumattakaan että akseli sorvattaisiin 30mm kangesta...